Hyte släpper PCI Express-förlängare med grafikkortsattrapp

Permalänk
Melding Plague

Hyte släpper PCI Express-förlängare med grafikkortsattrapp

Med målet att göra PCI Express-förlängare mer estetiskt tilltalande släpper Hyte en ny sådan med ett hölje på moderkortssidan som liknar ett grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroligt märklig produkt ändå. Den är trots allt till för att förflytta ett grafikkort så varför det ska fejkas ett grafikkort på plats på moderkortet är bortom mitt förstånd.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Otroligt märklig produkt ändå. Den är trots allt till för att förflytta ett grafikkort så varför det ska fejkas ett grafikkort på plats på moderkortet är bortom mitt förstånd.

Om man skäms över sitt GTX 680.

Nä, håller givetvis med. Den kommer vara i vägen för de flesta om man försöker ställa kortet upp, vilket jag tror är huvudorsaken till en PCI-E förlängare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Redan dåligt luftflöde blir ännu sämre. Vilken dum produkt alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Innan jag läste texten och snabbtittat på bilden, trodde jag att det var ett armstöd tillbehör som man skruvar på ordinarie armstöd/kontorsstol för att få lite bättre ergonomi för armbågar/armarna vid spelandet. (:

Permalänk
Medlem

Skulle inte ens passa för mig, grafikkortet sitter för nära moderkortet så skulle inte få plats mellan, knappt så en vanlig riser får plats.

https://imgur.com/a/1DDv9V0

Permalänk
Medlem

Vad gäller denna underliga lösning så är den ju i tydligen egentligen konstruerad för ett likaledes underligt chassi från samma tillverkare. https://hyte.com/store/y60/

Där är alla vanliga kortplatser halvhöjdsplatser, och sedan då den där förlängaren till en stående plats framför där man monterar grafikkortet.
Så ett rejält brett chassi, där man ändå offrat mycket av expansionsmöjligheterna. Så dubbelt upp av form före funktion, om man då rent subjektivt ens gillar formen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

känns som en väldigt liten marknad för detta.

visst att man kan stabilisera moderkortsänden i en bakplåt kan jag köpa men känns som onödigt stor det ända som behöver få plats där är ju i princip pci-e porten med kabeln lödd direkt på kontakten.

vill man sen ha det lite diskret sälj då bara med pcb delen/kabeln i olika färjer istället så det kan matchas med folks färgval i glaschassin...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Min första tanke här har vi e höghastighetbuss. Som är konstruerad för väldigt nära anslutning. Nu kommer anslutningen bli längre med högre fördröjning. Påverkar detta något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min första tanke här har vi e höghastighetbuss. Som är konstruerad för väldigt nära anslutning. Nu kommer anslutningen bli längre med högre fördröjning. Påverkar detta något?

Just det där är väl inget unikt för just denna PCIe-förlängare, vars utformning verkar bli lite av en snackis.

Att ha en förlängare öht är ju inte positivt, precis som du är inne på. Dock verkar det ju fungera okej för många.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Innan jag läste texten och snabbtittat på bilden, trodde jag att det var ett armstöd tillbehör som man skruvar på ordinarie armstöd/kontorsstol för att få lite bättre ergonomi för armbågar/armarna vid spelandet. (:

Haha! Jag tyckte också det såg ut som ett armstöd på bilden innan jag läste

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Rekordmedlem

Kan vi som använder apuer få köpa bara en lös attrapp (kanske med rgb eller en display) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Väldigt märklig produkt, fördärvar liksom hela grejen med PCI Express-förlängare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Den ser ut lite som en blandning mellan ett RAM minne med värmespridare/kylfläns och ett lågprofils grafikkort.
De kanske borde haft RGB för de som gillar sånt?

Ett av mina chassin har faktiskt en vertikal kortplats också.
Jag vet inte riktigt vad den är tänkt att användas till, men jag har aldrig använt den till något.
Men hade jag haft en sån här förlängare så hade jag kunnat montera ett litet enkelslots kort där.
Det går väl att få ganska kapabla grafikkort på en slot om man använder vattenblock.
Men de flesta vattenkylda grafikkort har ändå att den använder mer än en slot på "bakplåten".
Antar att man hade kunnat använda det för att montera ett ljudkort eller nätverkskort istället.

Men jag har inte ens chassi med fönster, så man hade ändå bara sett det när chassi sidan är av.
Nej det är nog inget för mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GuessWho:

Den ser ut lite som en blandning mellan ett RAM minne med värmespridare/kylfläns och ett lågprofils grafikkort.
De kanske borde haft RGB för de som gillar sånt?

Ett av mina chassin har faktiskt en vertikal kortplats också.
Jag vet inte riktigt vad den är tänkt att användas till

Ja mycket rgb borde den ha haft och gärna en display.
korplatssen på tvären är för att du lättare ska kunna visa upp ett rgb blinkadne grafikkort, det lyser mera om det riktas ut åt sidan än när det lyser upp botten på lådan, förutsatt att du har en glassida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag anser mig vara normalbegåvad, men jag förstår inte vad det där är, är det bara en dekoration!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja mycket rgb borde den ha haft och gärna en display.
korplatssen på tvären är för att du lättare ska kunna visa upp ett rgb blinkadne grafikkort, det lyser mera om det riktas ut åt sidan än när det lyser upp botten på lådan, förutsatt att du har en glassida.

För det första har det inte glassida.

För det andra
Kortplatsen på tvären är alltså singelslot.
Det är inte så många grafikkort som är singelslot, framförallt inte flashiga grafikkort.

Jag vet på AT tiden (före ATX) när moderkorten knappt hade några portar direkt på moderkortet. Om den var en DIN5 för tangentbord eller hur det var.
Då var det vanligt att serieportar mm fick använda dessa slotplåtar för att ha någonstans att montera och många chassin som hade utskurna hål för typ serieport, parallellport, mm, det som var det vanligaste på den tiden.
Så man inte behövda offra lika många kortplatser bara för portar som är anslutna via kabel.

Typ sånt här

Något sånt hade man kunnat montera där.
För det finns inget att stöda vikt från ett längre/tyngre kort heller.
Chassit har sju horisontella slotar och stöd för ATX moderkort.
Så borde vara sällsynt att behöva en åttonde vertikal slot.

Chassit i fråga är gammalt, men inte 90-tals gammalt.

Permalänk
Medlem

RGB-prinsen rapporterar för tjänst!

Sänkte GPU-temperaturen med ca. 10C när jag ändrade till vertikalt

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | ASUS ROG Strix 850w | ASUS ROG Strix 3080 OC | Intel i9-9900K OC 4.9 GHz | ASUS ROG Strix LC II 360 AIO | WD Black SN750 NVMe SSD 1TB M.2 | HyperX Savage SSD 240GB | G.Skill Trident Z Neo (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag anser mig vara normalbegåvad, men jag förstår inte vad det där är, är det bara en dekoration!?

Det är en PCI Express förlängare.
Så du har ett kretskort med samma kontakter som en PCI Express X16 kort som du ansluter i en PCI-E 16X slot.
Sen går det en 20cm kabel från detta kretskort till ett annat kretskort med en PCI-E 16X slot.
Så i princip en "förlängningssladd" för PCI Express.

Så istället för att montera ditt grafikkort eller ljudkort eller vad du har för PCI Express kort direkt i moderkortet kan du montera det i en alternativ plats upp till 20cm bort.

Om jag hade velat köpa en vanlig förlängningssladd för el kontakter och någon hade försökt sälja för 5000kr metern till mig hade jag blivit sur och gått där ifrån.
Men denna har väl en flashigare design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det är en PCI Express förlängare.
Så du har ett kretskort med samma kontakter som en PCI Express X16 kort som du ansluter i en PCI-E 16X slot.
Sen går det en 20cm kabel från detta kretskort till ett annat kretskort med en PCI-E 16X slot.
Så i princip en "förlängningssladd" för PCI Express.

Så istället för att montera ditt grafikkort eller ljudkort eller vad du har för PCI Express kort direkt i moderkortet kan du montera det i en alternativ plats upp till 20cm bort.

Om jag hade velat köpa en vanlig förlängningssladd för el kontakter och någon hade försökt sälja för 5000kr metern till mig hade jag blivit sur och gått där ifrån.
Men denna har väl en flashigare design.

Tack för en utförlig förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Redan dåligt luftflöde blir ännu sämre. Vilken dum produkt alltså.

Utveckla gärna

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | ASUS ROG Strix 850w | ASUS ROG Strix 3080 OC | Intel i9-9900K OC 4.9 GHz | ASUS ROG Strix LC II 360 AIO | WD Black SN750 NVMe SSD 1TB M.2 | HyperX Savage SSD 240GB | G.Skill Trident Z Neo (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnGalt:

Utveckla gärna

Att ha sitt grafikkort vertikalt ger redan dåligt luftflöde till grafikkortet, och med den här produkten blir det en horisontell plastvägg som blockerar luftflödet mellan grafikkortet och moderkortet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att ha sitt grafikkort vertikalt ger redan dåligt luftflöde till grafikkortet, och med den här produkten blir det en horisontell plastvägg som blockerar luftflödet mellan grafikkortet och moderkortet.

Beror lite på vad du har för chassi.
Vissa chassin har att om du har vertikalt monterat grafikkort så hamnar grafikkortets fläktar strax innanför en perforerad panel så grafikkortet kan suga in "friskluft".
Frågetecken på om det finns chassin med den designen där man kommer se denna förlängare när den väl är installerad i chassit?

Sen så kommer vissa chassin redan med en förlängare som standard tillbehör så man inte behöver köpa till extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att ha sitt grafikkort vertikalt ger redan dåligt luftflöde till grafikkortet, och med den här produkten blir det en horisontell plastvägg som blockerar luftflödet mellan grafikkortet och moderkortet.

Det är möjligen sant i vissa chassin, men inte överlag.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z390-F Gaming | ASUS ROG Strix 850w | ASUS ROG Strix 3080 OC | Intel i9-9900K OC 4.9 GHz | ASUS ROG Strix LC II 360 AIO | WD Black SN750 NVMe SSD 1TB M.2 | HyperX Savage SSD 240GB | G.Skill Trident Z Neo (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Grafikkortet kommer ändå att skymma för den mackapären när den står horisontalt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ehhh… ”ok.”

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att ha sitt grafikkort vertikalt ger redan dåligt luftflöde till grafikkortet, och med den här produkten blir det en horisontell plastvägg som blockerar luftflödet mellan grafikkortet och moderkortet.

Tror inte det skulle kunna påverka något när kylfläns/fläkt sitter på motsatt sida.