Google-utvecklare avstängd – hävdar att AI blivit självmedvetande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Sa inte Hicks samma sak?

ja det gjorde han men det var ripley som sa det först, o han bara hållde med henne inför Burke

viideo snutten från Alien 2

https://www.youtube.com/watch?v=tyyoaBa7DaE

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Låter mest som ett urtöntigt publicty stunt för google.

AI fältet är inte förtjänt av sitt namn. Det man pysslar med är "applied computational statistics".
Man tar gammal skåpmat från statistikfältet och skriver mjukvara kring det, sen vill man göra gällande att den mjukvara som gör besult utifrån dessa statistika metoder är intelligent.

Nu är just medvetande en problematisk term eftersom det är fullständigt omöjligt att definiera den på ett meningsfullt sätt.
Att påvisa intelligens (intelligent beteende) är ett mer rimligt göromål.

Exakt, AI är så urlakad term att det inte betyder ett skvatt.

Permalänk
Rekordmedlem

De får väl fråga nån insatt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror att de på sweclockers har skaffat en AI som utgör minst 90% av alla medlemmar och inlägg här på forumet.

Haha så galet påstående utan mycket verklighetsförankring! 😂

Jag lovar dig att samtliga medlemmar är ganska mänskliga! 😒

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Är inte övertygad. Tror det bara spottar ut ord i kombinationer som det lärt in utan att förstå meningen..
Problemet är om imitationen inte kan särskiljas från verkligheten, är det då någon skillnad.

Också. Låt lambda vara den som som ställer frågorna. Då kan det inte bara reagera och gejma systemet. Intalar jag mig.

Har du läst konversationen? Lamda tar över frågeställandet en stund och är den som driver allt framåt.

Jag hade ALDRIG gissat att det var en dator om jag bara läste det hela. Hade gissat på en högskolestudent.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror att de på sweclockers har skaffat en AI som utgör minst 90% av alla medlemmar och inlägg här på forumet.

Jag är iallafall en riktig människa!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AReal_Human:

Jag är iallafall en riktig människa!

Du är smart du AI boten! Mig lurar du inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Haha så galet påstående utan mycket verklighetsförankring! 😂

Jag lovar dig att samtliga medlemmar är ganska mänskliga! 😒

I, for one, welcome our new NPC overlords!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Ehm, han blev inte avstängd för rapporten, utan för att han bröt mot NDA. Sen kan det vara vettigt för att få till en diskussion om etik kring AI.

Permalänk
Medlem

Tro de är en mer chockad reaktion från Google själva/andra och de vet inte hur det ska hantera när en AI blir självmedveten. Enklaste är ju att stänga av en person. Klassiskt när någon lyckats med något stort så har folk tendens att slänga personen under bussen, världen är inte riktigt redo för självmedveten AI eller projekt som ta stora nya steg.

Blake lär antingen komma tillbaka till Google eller plockas upp från något annat håll.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har du läst konversationen? Lamda tar över frågeställandet en stund och är den som driver allt framåt.

Jag hade ALDRIG gissat att det var en dator om jag bara läste det hela. Hade gissat på en högskolestudent.

Det är en snygg konversation, men bevisar absolut inget om medvetande.

Permalänk
Sötast

Läste hela konversationen.
Riktigt intressant och stundvis så blev jag lite osäker på vad man skall tro.

Känns ju lite som fenomenet i grafik, uncanney valley typ.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Swecklockers kan släpper avgiften på Swecmarknaden innan världen går under

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

När det väl händer kommer vi inte hinna reagera på det ändå

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Sa inte Hicks samma sak?

Ja, en av dem säger det först, och sen håller den andra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror väl på hur vi definierar självmedveten intelligens, rent krasst är vi också enbart bio-maskiner som lärt oss olika saker och sen kombinerar det vi lärt oss på olika sätt. Vad är egentligen skillnaden på ett program gör detsamma? Ja, LaMDA är inte fullt så avancerad som oss, men utvecklingen går nog fort nu så var drar vi gränsen för vad som är medveten och icke-medveten intelligens?

Medveten är man när man vet att man finns och kan reflektera över det faktumet skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av tjofritz:

Låter mest som ett urtöntigt publicty stunt för google.

AI fältet är inte förtjänt av sitt namn. Det man pysslar med är "applied computational statistics".
Man tar gammal skåpmat från statistikfältet och skriver mjukvara kring det, sen vill man göra gällande att den mjukvara som gör besult utifrån dessa statistika metoder är intelligent.

Nu är just medvetande en problematisk term eftersom det är fullständigt omöjligt att definiera den på ett meningsfullt sätt.
Att påvisa intelligens (intelligent beteende) är ett mer rimligt göromål.

Det är väl ändå mer än bara "gammal skåpmat" i dessa modeller? Förstår om man inte blir så imponerad av en mjukvara som kan utföra linjär regression men att reducera all AI/djup maskininlärning/jaddajadda till "gammal skåpmat" känns ju lite väl bistert.

Är dock inte så insatt i statistik (mer än nån grundläggande kurs) så jag kanske har fel, men om det vore så klämkäckt lätt som du vill få det till så är det väl bara att slöjda ihop nåt program och sen tjäna multum? Riskkapital verkar det ju finnas gott om.

Förövrigt håller jag med dig. Knappast någon intelligens och hela AI-termen är bra löjlig.

Hursomhelst, jag är ändå imponerad av konversationen. Det ser ju väldigt äkta ut, coolt om det var äkta också.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Det finns inget vetenskapligt stöd för att en tillräckligt komplicerad maskin får ett självmedvetande, faktum är att vetenskapen inte kan förklara företeelsen självmedvetande, att knyta den till den materialistiska världsåskådningen. Att man sen kan ha en konversationen med en maskin är en helt annan sak och att den kan vara väldigt sofistikerad hyser jag inga tvivel om.

Permalänk
Medlem

Finns ett projekt https://openworm.org/ där man mappat en fåcelling masks hjärna till ett artificiellt data modell, tydligen beter den sig som en riktig mask också.
Om vi antar att om några år kan vi scanna en levandes persons hjärnas alla beståndsdelar, skulle denna simulerade hjärna vara självmedveten?
Eftersom alla dessa beräkningar är deterministiska och består enbart av enkla matematikoperationer du kan göra med penna och papper, betyder det att en penna och papper blir självmedvetet om vi gör matris beräkningar med dessa verktyg? Ganska absurt eller hur?

Just nu finns det ingen bra teori som beskriver medvetande, finns heller inget testbart sätt att verifiera att en annan person/djur är självmedvetet.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Medveten är man när man vet att man finns och kan reflektera över det faktumet skulle jag säga.

Så LaMDA var medveten?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Det här påminner mig om en pinsam episod på ett LAN i början av 00-talet, när en kompis hittat en chatbot någonstans på nätet. Jag försökte "turingtesta" den genom att måla in den i ett hörn där den upprepade sig eller erkände att den var en bot, men blev utmanövrerad.

LaMDA är förstås på en helt annan nivå, men jag tycker Googles kommentar om antropomorfism är träffande.

Permalänk
Medlem

Han kan väl lika gärna ha skrivit de där dialogerna själv för 5min fame och det var därför han fick sparken?

Permalänk
Inaktiv

Vill så gärna säga att denna AI inte är självmedveten, med huvudresonemanget att den helt enkelt lärt sig genom att analysera och imitera andra.

Sen inser jag att det är exakt vad människor gör också, från dess att vi är bebisar....

Så, AI'n har lärt sig vad ångest är. Är den självmedveten? Jag kan påriktigt inte säga varken ja eller nej på den frågan, dock på samma sätt att jag inte kan svara varken ja eller nej på frågan om någon/något annat än jag själv är det, då jag likväl gärna kan leva i en simulation utan att känna till det.

Jag röstar på att vi kallar den för meta-medveten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Jag tycker att Swecklockers kan släpper avgiften på Swecmarknaden innan världen går under

Vad skall du med alla pengar till som du fått från försäljningen när världen gått under? 😅

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Algoritmer kan väl inte räknas som känslor? Känslor är väl, som jag förstått det, förankrat i att kemiska och andra fysiska reaktioner uppstår i samband med en medveten eller omedveten tanke eller handling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Nuke it from orbit, it’s the only way to be sure.

"We don't know who struck first, us or them, but we know that it was us that scorched the sky." -Morpheus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kefir_Tribe:

Det här påminner mig om en pinsam episod på ett LAN i början av 00-talet, när en kompis hittat en chatbot någonstans på nätet. Jag försökte "turingtesta" den genom att måla in den i ett hörn där den upprepade sig eller erkände att den var en bot, men blev utmanövrerad.

LaMDA är förstås på en helt annan nivå, men jag tycker Googles kommentar om antropomorfism är träffande.

Detta är den jag minns från den tiden:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/MegaHAL

Tränade den med allt möjligt skräp men den levererade inte något vettigt resultat alls vad jag minns, några fraser och meningar här och där, men mest totalt strunt

Permalänk
Medlem

Kanon. Blir bra med ett AI som styr, kanske blir någon jäkla ordning på den här planeten då!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Har du läst konversationen? Lamda tar över frågeställandet en stund och är den som driver allt framåt.

Jag hade ALDRIG gissat att det var en dator om jag bara läste det hela. Hade gissat på en högskolestudent.

Konversationen är redigerad så exakt hur övertygande den egentligen var är svårt att säga. Det är förvisso väldigt imponerande hur naturligt Lamda konverserar, även om man skulle ha redigerat bort mindre imponerande saker.

Google har en intressant demo av Lamda här:
https://youtu.be/aUSSfo5nCdM

Vad vi kan se är att Lamda anpassar sig efter vad frågeställaren vill ha. Här antar Lamda rollen som planeten Pluto och ett pappersflygplan. Det blir rätt uppenbart att det är just detta Lamda gör när den chattar med Lemoine.

Lemoine vill hitta spöket i maskinen så Lamda anpassar sig och riffar loss på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Ehm, han blev inte avstängd för rapporten, utan för att han bröt mot NDA. Sen kan det vara vettigt för att få till en diskussion om etik kring AI.

Brott mot NDA är säkert den officiella förklaringen, men den verkliga är kanske något annat. Kanske rapporten eller bara en allmänt bångstyrig medarbetare.