Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Är Glorious-borden värda sina pengar, och får man ut nåt mervärde av att lägga så mycket som 4200 på det färdigbyggda?

Både ja och nej. Om du bygger det själv är det absolut bra värde för pengarna, men att betala 4200kr för ett färdigbyggt när det är så pass enkelt att göra det själv och det med all sannolikhet kommer bli bättre hade jag aldrig kunnat rekommendera. Det vore att betala mer pengar för en sämre produkt. Att bygga ihop ett GMMK gör du ju på någon timme på sin höjd även om du aldrig gjort det, det är ju bara en byggsats i princip. Men kommer du få ett våldsamt mycket bättre tangentbord än ett t.ex. Varmilo eller Ducky om du inte själv har intresse för customtangentbord? Ytterst tveksamt. Bryr du dig inte nog för att vilja grotta ner dig i diverse brytare, stabilisatorer, keycaps och allt sånt så tror jag det är pengar i sjön.

StuntmanMike kom med ett annat bra förslag i ungefär samma prisklass annars, men ett GMMK Pro, ett gäng Gateron Red och Glorious egna keycaps landar på 3300kr ungefär från MaxGaming, så det är en tusenlapp du betalar för att någon annan ska stoppa ner brytare i hålen och trycka på keycaps. Det är det inte värt. Det är knappast som om deras byggtjänst lägger ner någon direkt kärlek och omsorg i just ditt tangentbord för de pengarna.

Skrivet av StuntmanMike:

Vad för grejer är det inte vansinne att betala mer än för basic?

Finns väl grader i helvetet. Tangentbord för 1500kr istället för 199kr är väl inte direkt konstigt om man jobbar med det varje dag, men börjar man komma upp i 10-15k så får man nog inse att det är rätt sjukt att lägga de pengarna. Inte för att man inte ska göra det om man vill, men i de allra flesta fall är det ju vettigt att lägga mer pengar på en bra produkt om man tänker använda den. Gäller ju allt i livet, typ skor, verktyg etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vad för grejer är det inte vansinne att betala mer än för basic?

Det är ju högst personligt vad man tycker det är vettigt och lägga pengar på och var gränsen för vad man tycker är för mycket ligger. Men finns ju i många fall grader där basic duger för dom flesta, men att det kan vara värt att lägga lite mer om det är något man använder ofta så man vill komma upp i lite mer kvalitet, men efter det börjar det spåra ur och bara vara ren lyx. För mig skulle jag säga att ett tangentbord för runt 1500:- är det värt om man använder det mycket då det ger en betydligt bättre upplevelse än ett tangentbord för 400:-, men skulle aldrig betala 4000:- för ett tangentbord då jag tycker det skulle vara rent slöseri med pengar.
Som sagt detta är mina personliga åsikter och alla gör som dom vill

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Ska ta mig en ordentlig funderare.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag är inget fan av o-ringar så jag skulle köpt och bytt ut brytarna till dessa om du tycker det låter förmycket.
https://www.maxgaming.se/sv/switchar/box-silent-brown-switch

Hur komplicerat är det att byta switchar?

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Hur komplicerat är det att byta switchar?

Det är inte avancerat men kan va lite mödosamt ibland.

Du använder en switch-puller och rycker ur dem. Man brukar få en simpel version med tangentbordet

Annars finns det billigt att köpa https://www.electrokit.com/produkt/dil-utdragare-low-cost/

Detta förutsätter ju att du köper hotswap modellen, vilket är det som finns hos maxgaming.se, men misstänker att det finns utan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Hur komplicerat är det att byta switchar?

Har du hotswap är det ju rätt enkelt (dra ut och stoppa in nya), men fastlödda är ju lite pilligt

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Man lär såg något nytt varje dag - Visste inte om att det fanns med hotswap.

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Man lär såg något nytt varje dag - Visste inte om att det fanns med hotswap.

Det har funnits några år nu, men blivit väldigt vanligt nu i nyare brädor.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig byggt eget tangentbord, så har ingen aning om detta med lube osv.

Men jag är sugen på att köpa detta :
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/q2-qmk-iso-bar... (Keychron Q2), som jag förstått det så behöver jag Switchar, + keycaps för att bygga färdigt detta. Men måste man inte smörja in lube på varje nytt bygge också? Om fallet är så, gäller det alla nya byggen där man självmant sätter in switchar + keycaps?

Ett annat alternativ är GMMK Pro 75% eftersom de ligger i samma prisklass, vad skiljer dessa åt? Finns det bättre alternativ?
Nu har jag ingen aning om vilka switchar jag skall köpa, så skall ta en titt på YouTube, men vad har ni köpt? Tanken är ju att använda tangentbordet för gaming, och jag har tidigare haft Brown switchar (g pro X).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag har aldrig byggt eget tangentbord, så har ingen aning om detta med lube osv.

Men jag är sugen på att köpa detta :
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/q2-qmk-iso-bar... (Keychron Q2), som jag förstått det så behöver jag Switchar, + keycaps för att bygga färdigt detta. Men måste man inte smörja in lube på varje nytt bygge också? Om fallet är så, gäller det alla nya byggen där man självmant sätter in switchar + keycaps?

Ett annat alternativ är GMMK Pro 75% eftersom de ligger i samma prisklass, vad skiljer dessa åt? Finns det bättre alternativ?
Nu har jag ingen aning om vilka switchar jag skall köpa, så skall ta en titt på YouTube, men vad har ni köpt? Tanken är ju att använda tangentbordet för gaming, och jag har tidigare haft Brown switchar (g pro X).

Ja, du behöver switchar, och Keycaps. vissa switchar kan du köpa pre lubed, jag köpte Glorious panda pre lubed vilket är jäkligt sköna.
Jag har också en uppsättning med gateron black inks som ja använder nu, de får man smörja själv.
Vilket bord du ska ha är högst individuellt, men ja säger att är du inte beredd på att lubea om stabsen eller skaffa andra och lubea och sätta i ett gmmk pro så är de nog inte rätt väg att gå. Dock efter jag bytt stabs och lubeat dem så älskar jag mitt gmmk pro.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Nu har man shoppat lite! Ett silver grey ISO Keychron Q4 med Holy Pandas samt Mito MT3 9009 med UK Kit.

Blir bilder när allt kommit igenom tullen osv

Kanske snart dags att sälja av mitt gamla "Matt3o /dev/tty" med Triumph + International. #19050271 #18936209

Permalänk
Skrivet av hultron:

Nu har man shoppat lite! Ett silver grey ISO Keychron Q4 med Holy Pandas samt Mito MT3 9009 med UK Kit.

Blir bilder när allt kommit igenom tullen osv

Kanske snart dags att sälja av mitt gamla "Matt3o /dev/tty" med Triumph + International. #19050271 #18936209

Här slår vi på stort 👌 men ville du inte ha de svenska keycaps I NorDe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Nu har man shoppat lite! Ett silver grey ISO Keychron Q4 med Holy Pandas samt Mito MT3 9009 med UK Kit.

Blir bilder när allt kommit igenom tullen osv

Kanske snart dags att sälja av mitt gamla "Matt3o /dev/tty" med Triumph + International. #19050271 #18936209

Snyggt, de kommer nog att bli super!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Här slår vi på stort 👌 men ville du inte ha de svenska keycaps I NorDe?

Nah, sitter nästan alltid på brittisk layout pga programmering ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

Det är ju högst personligt vad man tycker det är vettigt och lägga pengar på och var gränsen för vad man tycker är för mycket ligger. Men finns ju i många fall grader där basic duger för dom flesta, men att det kan vara värt att lägga lite mer om det är något man använder ofta så man vill komma upp i lite mer kvalitet, men efter det börjar det spåra ur och bara vara ren lyx. För mig skulle jag säga att ett tangentbord för runt 1500:- är det värt om man använder det mycket då det ger en betydligt bättre upplevelse än ett tangentbord för 400:-, men skulle aldrig betala 4000:- för ett tangentbord då jag tycker det skulle vara rent slöseri med pengar.
Som sagt detta är mina personliga åsikter och alla gör som dom vill

Här får man såklart tycka olika men värt att nämna är att ett tangentbord för 4000Kr är ett stort kliv upp i känsla mot ett tangentbord för 1500Kr.

Permalänk

Ja jag skulle säga att ett keeb för 500:- är mer likt ett för 1500:- än vad ett 1500:- är likt ett för 3000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Här får man såklart tycka olika men värt att nämna är att ett tangentbord för 4000Kr är ett stort kliv upp i känsla mot ett tangentbord för 1500Kr.

Definitivt. Jag vill bara höja ett varningens finger för att den skillnaden inte nödvändigtvis är en skillnad man bryr sig om. För att jämföra med ljud, det är enorm skillnad på ett par hörlurar för 199kr eller ett par för 3999kr, men jag har träffat många som tycker typ "Ja ok det är skillnad men inte så pass stor att jag skulle bry mig". Så innan man lägger 4000kr på ett tangentbord borde man vara rätt säker på att man bryr sig om det du betalar för. För man skriver inte direkt snabbare på att dyrt tangentbord än ett billigt.

Skrivet av StuntmanMike:

Ja jag skulle säga att ett keeb för 500:- är mer likt ett för 1500:- än vad ett 1500:- är likt ett för 3000:-.

Håller med om detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja jag skulle säga att ett keeb för 500:- är mer likt ett för 1500:- än vad ett 1500:- är likt ett för 3000:-.

Ja instämmer, har haft Varmilo som skall klassas som jäkligt bra ”out of the box” tangentbord. Men mitt gmmk pro går inte ens jämföra med det, det är så sjukt mycket bättre på alla sätt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Definitivt. Jag vill bara höja ett varningens finger för att den skillnaden inte nödvändigtvis är en skillnad man bryr sig om. För att jämföra med ljud, det är enorm skillnad på ett par hörlurar för 199kr eller ett par för 3999kr, men jag har träffat många som tycker typ "Ja ok det är skillnad men inte så pass stor att jag skulle bry mig". Så innan man lägger 4000kr på ett tangentbord borde man vara rätt säker på att man bryr sig om det du betalar för. För man skriver inte direkt snabbare på att dyrt tangentbord än ett billigt.

Absolut, det gäller ju att man faktiskt värdesätter kvalitetskänslan.

Skrivet av sINsen:

Ja instämmer, har haft Varmilo som skall klassas som jäkligt bra ”out of the box” tangentbord. Men mitt gmmk pro går inte ens jämföra med det, det är så sjukt mycket bättre på alla sätt.

Efter mitt Keychron känns det gamla Varmilo-tangentbordet som billigt skräp. Det är verkligen sjukt vilken skillnad det är.

Permalänk
Medlem

Har nu bestämt mig för att köra detta paket:

1. Base: (Keychron q2)
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/q2-qmk-iso-bar...

2. Switchar: (GLORIOUS panda lubed))
https://www.maxgaming.se/sv/switchar/panda-switches-lubed-36-...

3. Keycaps: Nova Dye-Sub PBT Keycaps Aurora Vit [Cherry-Profil]
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/nova-dye-sub-pbt-keycaps-...

Vad tycker ni? Kommer dessa keycaps passa dessa switchar? Är det bara tuta och köra, sätta switcharna och sedan keycapsen på plats, och inget mer än så? (frågar eftersom det är första gången )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Har nu bestämt mig för att köra detta paket:

1. Base: (Keychron q2)
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/q2-qmk-iso-bar...

2. Switchar: (GLORIOUS panda lubed))
https://www.maxgaming.se/sv/switchar/panda-switches-lubed-36-...

3. Keycaps: Nova Dye-Sub PBT Keycaps Aurora Vit [Cherry-Profil]
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/nova-dye-sub-pbt-keycaps-...

Vad tycker ni? Kommer dessa keycaps passa dessa switchar? Är det bara tuta och köra, sätta switcharna och sedan keycapsen på plats, och inget mer än så? (frågar eftersom det är första gången )

De kommer passa perfekt! Jag kan rekommendera www.kbnordic.se deras vita pbt cherry keycaps, bra kvalitet och snyggare enligt min mening än Novas keycaps

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

De kommer passa perfekt! Jag kan rekommendera www.kbnordic.se deras vita pbt cherry keycaps, bra kvalitet och snyggare enligt min mening än Novas keycaps

De var faktiskt mitt förstahandsval, men avstod eftersom jag inte förstod vare sig de fanns i lager eller ej, men jag köper hellre kbhnordic´s variant.

Tack så mycket för snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

De var faktiskt mitt förstahandsval, men avstod eftersom jag inte förstod vare sig de fanns i lager eller ej, men jag köper hellre kbhnordic´s variant.

Tack så mycket för snabbt svar

Går det att trycka köp så finns det i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

De var faktiskt mitt förstahandsval, men avstod eftersom jag inte förstod vare sig de fanns i lager eller ej, men jag köper hellre kbhnordic´s variant.

Tack så mycket för snabbt svar

Okej! Nej de visar inte lagerantal kan du trycka på köpknappen så finns de i lager, frakt tar 1-2 dagar.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om man skulle ge sig på att sätta ihop ett eget tangentbord och har följande önskemål;

# Metallchassi
# TKL
# Gärna low profile linear switch
# Nordisk layout
# Behöver inte ha rgb, men vill dock ha möjlighet till bakgrundsbelysning

Tips på bra butiker eller produkter? Som referens kan väl sägas att jag gillade Logitech g915 tkl.

Permalänk
Skrivet av carlbanan:

Jag funderar på om man skulle ge sig på att sätta ihop ett eget tangentbord och har följande önskemål;

# Metallchassi
# TKL
# Gärna low profile linear switch
# Nordisk layout
# Behöver inte ha rgb, men vill dock ha möjlighet till bakgrundsbelysning

Tips på bra butiker eller produkter? Som referens kan väl sägas att jag gillade Logitech g915 tkl.

Det finns inte riktigt. Låg-profils brytare finns förvisso men varken pcb eller keycaps "finns" i TKL för detta.

Så just nu så är det om du bygger ett eget chassi som du kan stoppa i ett befintligt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det finns inte riktigt. Låg-profils brytare finns förvisso men varken pcb eller keycaps "finns" i TKL för detta.

Så just nu så är det om du bygger ett eget chassi som du kan stoppa i ett befintligt i.

Jag vet inte riktigt om jag förstår det sista?

Jag googlade lite och hittade både tkl barebone i (vad det verkar) metal/alu samt röda low profile switch. Men du menar att det inte finns keycaps för detta?

Permalänk
Skrivet av carlbanan:

Jag vet inte riktigt om jag förstår det sista?

Jag googlade lite och hittade både tkl barebone i (vad det verkar) metal/alu samt röda low profile switch. Men du menar att det inte finns keycaps för detta?

Och de low-profile brytarna kommer inte att fungera i den barebone brädan. Och det är så gott som omöjligt att hitta keycaps med svenska till de brytarna. Möjligen om du hittar ersättning-Kit till en Logitech tex.

Med det sista menar jag att du tar och öppnar upp ett G915 tar kretskort och brytare och stoppar i ett metallchassi som du har designat för att kunna på plats med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Och de low-profile brytarna kommer inte att fungera i den barebone brädan. Och det är så gott som omöjligt att hitta keycaps med svenska till de brytarna. Möjligen om du hittar ersättning-Kit till en Logitech tex.

Med det sista menar jag att du tar och öppnar upp ett G915 tar kretskort och brytare och stoppar i ett metallchassi som du har designat för att kunna på plats med allt.

Jag förstår.

Vad jag däremot inte förstår är att det inte finns metallchassin, low profile brytare och keycaps. Känns inte som en jätteovanlig önskan.

Permalänk
Skrivet av carlbanan:

Jag funderar på om man skulle ge sig på att sätta ihop ett eget tangentbord och har följande önskemål;

# Metallchassi
# TKL
# Gärna low profile linear switch
# Nordisk layout
# Behöver inte ha rgb, men vill dock ha möjlighet till bakgrundsbelysning

Tips på bra butiker eller produkter? Som referens kan väl sägas att jag gillade Logitech g915 tkl.

Jag har under ca 2 år letat tangentbord med i stort sett identisk kravlista som din här ovan, och ganska tidigt insett att det av nån anledning verkar vara så att jag tydligen är nån form av anomali.
För nåt sånt tangentbord som jag vill ha finns inte på den här planeten.

Det närmsta verkar vara Logitech 915 TKL, vars enda nackdel är dom "svävande" tangenterna, vill absolut inte ha tomrummet under capsen.

Efter ha gett upp kravet på lågprofil, så kommer nästa problem. Finns inga tangentbord att köpa färdiga som inte har vinklade tangenter, det här skapandet av en skålform har jag aldrig begripit.

Och efter att ha gett upp "full-TKL" a la 915 TKL, så hittade jag detta, som förutom varande "mini-TKL" verkar ha allt annat som behövs: Lågprofil, raka tangenter, trådlöst med både 2.4 och blåtand....men, dom kan inte, ialla fall än, erbjuda Nordic....

https://nuphy.com/collections/shop/products/air75

Mitt 10 år gamla logitech K-120 inköpt för 120 spänn får tydligen fortsätta göra tjänst.