Fallout 5 är Bethesdas nästa spel

Permalänk
Medlem

Urk, kan inte Microsoft ta och sätta Obsidian på nästa Fallout istället? BGS har ju redan visat flera gånger att de inte vet hur serien ska hanteras. Det krävs mer än en ödemark och huvuden som exploderar när man skjuter dem för att det ska vara ett bra spel...

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Väntar med spänning om dom äntligen skippar Gamebryo!
Starfields terräng såg ju lagom föråldrad ut.

Kanske bättre än att trailern ser bländade vacker ut medan spelet är en blek faksimil?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det känns lite desperat att utannonsera ett spel som kanske släpps om 10år?

Permalänk
Medlem

Hoppas på singleplayer
Orkar inte online

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Urk, kan inte Microsoft ta och sätta Obsidian på nästa Fallout istället? BGS har ju redan visat flera gånger att de inte vet hur serien ska hanteras. Det krävs mer än en ödemark och huvuden som exploderar när man skjuter dem för att det ska vara ett bra spel...

Tja, tyvärr tror jag Microsoft är mer intresserade av att ett spel säljer bra än att det faktiskt är ett bra spel. Tittar vi på statistik sålde Fallout 4 13,9 miljoner exemplar, Fallout 3 9,94 och Fallout New Vegas 8,41 miljoner. Svårare var det att hitta statistik för Fallout 1 & 2 men de jag hittade pekar på ungefär en halv miljon vardera. Även om källorna jag hittade för de tidigare spelen inte är helt pålitliga tror jag inte de sålde mer än Fallout 4.

Källor 1 2 3

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hum skeptisk aja "time will tell"
Små hoppas på något bra när dom blev köpta.
Personligen då bra bit framåt vr men men inte för alla😜💸

/Före detta fallout/elderscrolls fan boy

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Är det bara jag som tycker att det känns lite desperat att utannonsera ett spel som kanske släpps om 10år?

Vad negativ du är. Det är säkert bara 5-6 år bort 🙃

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Bethesda har bra idéer men är relativt dåliga på att implementera dem.
Ljummet taggad.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av jehuty:

Är det bara jag som tycker att det känns lite desperat att utannonsera ett spel som kanske släpps om 10år?

Detta bör väl verkligen inte ses som någon officiell utannonsering. Mer en inblick i studions timeline. Själva utannonseringen lär väl inte ske förrän nästa decennium.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

ja det utvecklas väl fortfarande men med tanke på hur buggigt det var för ett sådär halvår sedan är det väl tveksamt om det är värt mödan att testa det igen redan var så buggigt att ingen av oss äns lyckades ta sig ur helgen där man startar...

hade till 200% hällre iaf sett en "fungerande" Multiplayer grund direkt från Bethesda som sedan kan utökas med mods men att grundkonceptet till mp iaf "fungerar" direkt ur boxen.

(hartassar runt fungerar det är ju trots allt Bethesda vi pratar om...)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Keeper of Traditions

Tråkigt, hade hoppats på att M$ skulle ge det jobbet till någon annan studio. Antar att Fallout-serien är död

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tråkigt, hade hoppats på att M$ skulle ge det jobbet till någon annan studio. Antar att Fallout-serien är död

Död? Detta är väl motsatsen då dom säger att som jobbar på ett nytt fallout

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KorvMos:

Död? Detta är väl motsatsen då dom säger att som jobbar på ett nytt fallout

När "dom" är Bethesda, ja...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tråkigt, hade hoppats på att M$ skulle ge det jobbet till någon annan studio. Antar att Fallout-serien är död

Spelat alla fallout spel, det enda som är dött är väl deras antika spelmotor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Urk, kan inte Microsoft ta och sätta Obsidian på nästa Fallout istället? BGS har ju redan visat flera gånger att de inte vet hur serien ska hanteras. Det krävs mer än en ödemark och huvuden som exploderar när man skjuter dem för att det ska vara ett bra spel...

Vet du att Obsidian har folk som vill det? Josh Sawyer (lead på New Vegas) gör ett nytt spel "Pentiment", Chris Avellone (lead Fallout 2) har lämnat studion, och Leonard Boyarsky & Tim Cain (skapare av originalet) gör Outer Worlds 2 nu. New Vegas kan ses som ett slut på historien från de två första Fallout - NCR verkar ha tagit sig tillbaka till en ekonomi på 1800-talsnivå ungefär, så hela det post-apokalyptiska är lite över. Redan New Vegas utspelar ju sig utanför det egentliga NCR. Avellone (som skrev Lonesome Road, sista DLCn till New Vegas) såg till att få in en möjlighet att göra fler uppföljare genom att man kan välja att kärnvapenbomba NCR, vilket då skulle öppna för något nytt i ruinerna, men jag har inte hört någon av dem säga att de längtar efter att göra mer Fallout. De är nog nöjda med historien de har berättat.

Att Bethesda borde hyra in lite bättre författare till sina spel är en annan sak. Det borde de absolut, men de inser väl att det inte säljer fler spel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Tja, tyvärr tror jag Microsoft är mer intresserade av att ett spel säljer bra än att det faktiskt är ett bra spel. Tittar vi på statistik sålde Fallout 4 13,9 miljoner exemplar, Fallout 3 9,94 och Fallout New Vegas 8,41 miljoner. Svårare var det att hitta statistik för Fallout 1 & 2 men de jag hittade pekar på ungefär en halv miljon vardera. Även om källorna jag hittade för de tidigare spelen inte är helt pålitliga tror jag inte de sålde mer än Fallout 4.

Källor 1 2 3

Tumme upp på den här, men det skall sägas att alla spel sålde mindre på den tiden när man var tvungen att skicka disketter jorden runt, och marknaden var mestadels USA och Västeuropa. Jag vet att Civ II var en helt oväntad jättesuccé när det kom, och det sålde en sisådär 2,5 miljoner innan de sänkte priset (verkar ha slutat runt 3 totalt). Kan inte tänka mig att något av Fallout-spelen kom i närheten av de siffrorna.

Första Fallout är inte heller något fantastiskt spel, så jag tror inte att det sålde speciellt bra. Det är Fallout 2 som gjorde franchisen stor.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Hallå, man spelar ju Fallout 4 för att hjälpa sin homie Preston med att rädda bosättningar!

Och jag som trodde att det handlade om att samla bottlecaps. Inte?!!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Semjonov:

Spelat alla fallout spel, det enda som är dött är väl deras antika spelmotor.

Samma här, och deras antika spelmotor är bevisligen väldigt mycket vid liv.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av orginallinus:

Och jag som trodde att det handlade om att samla bottlecaps. Inte?!!

Personligen tycker jag det går ut på att ha ett helt överfyllt inventory med vapen som man aldrig använder men absolut inte kan lägga i sin stash för man kommer ju kanske få slut på ammo och behöva byta.
Och sen 100%ar man spelet med en fatman med sjuttioelva mininukes i inventory som man sparat till om man hamnade i en riktigt knivig situation. (Lite som att man har kvar samtliga Elixirs och Megalixirs när man klarar ett Final Fantasy)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vet du att Obsidian har folk som vill det?

Varje gång frågan kommit upp i intervjuer och liknande under de senaste åren så har väl Obsidian varit positivt inställda till att göra ett nytt Fallout om de får? Sen om de har tid just nu är väl en annan fråga, men BGS är ju också upptagna med annat för tillfället.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kanske bättre än att trailern ser bländade vacker ut medan spelet är en blek faksimil?

Haha hårt dilemma.
Vill man ha en trailer som ljuger eller ett spel som ser bra ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Väntar med spänning om dom äntligen skippar Gamebryo!
Starfields terräng såg ju lagom föråldrad ut.

Var det inte en Bethesda dev som demoade "så här kan en elder scrolls skogs scene se ut" i UE5? Är inte säker på att jag minns rätt dock, kanske var nåt helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Haha hårt dilemma.
Vill man ha en trailer som ljuger eller ett spel som ser bra ut?

Jag tänker osökt på E3-trailern till Anthem, som var ett bländande mästerverk och gav intrycket av att gameplayen var något helt annat än det faktiskt var i slutänden. Release-versionen var ju extremt nerbantad, antagligen delvis p.g.a. att det krävde hårdvara att driva som gemene man inte hade 2018, men även väldigt uppenbara grafiska skillnader. Sen led ju Anthem av problemet att spelresurser behövde laddas i väldigt hög takt när man flög i sin mechsuit, vilket gjorde att världen fylldes av massa artificiella hinder [i jämförelse med hur trailern såg ut] så att spelarens line of sight inte blev 'för lång'.

Jag är inte speciellt orolig för att ett Bethesda-spel inte kommer att vara tillräckligt snyggt, men hoppas verkligen att de går i bräschen och implementerar DirectStorage så man verkligen kan få den här wow-känslan över hur mycket av spelvärlden som går att se samtidigt -- utan de klassiska LOD-fusken.

En annan fördel om trailern inte är sådär bländande perfekt är att folk inte har orealistiska förväntningar som blir omöjliga för Bethesda att leva upp till.

Permalänk
Inaktiv

Skräll av guds nåde. Lär ju behöva rulla på dessa så det inte blir 20 år mellan spelen

Permalänk
Medlem

Nytt Fallout spel? Shut up and take my money

Permalänk
Avstängd

Hade varit skönare höra om New Vegas 2, eller i alla fall gjort av samma team

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tänker osökt på E3-trailern till Anthem, som var ett bländande mästerverk och gav intrycket av att gameplayen var något helt annat än det faktiskt var i slutänden. Release-versionen var ju extremt nerbantad, antagligen delvis p.g.a. att det krävde hårdvara att driva som gemene man inte hade 2018, men även väldigt uppenbara grafiska skillnader. Sen led ju Anthem av problemet att spelresurser behövde laddas i väldigt hög takt när man flög i sin mechsuit, vilket gjorde att världen fylldes av massa artificiella hinder [i jämförelse med hur trailern såg ut] så att spelarens line of sight inte blev 'för lång'.

Jag är inte speciellt orolig för att ett Bethesda-spel inte kommer att vara tillräckligt snyggt, men hoppas verkligen att de går i bräschen och implementerar DirectStorage så man verkligen kan få den här wow-känslan över hur mycket av spelvärlden som går att se samtidigt -- utan de klassiska LOD-fusken.

En annan fördel om trailern inte är sådär bländande perfekt är att folk inte har orealistiska förväntningar som blir omöjliga för Bethesda att leva upp till.

Japp det var ju samma med Far Cry.
Återstår väl att se, men jag är trött på gamebryo, man ser det så jävla tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Varje gång frågan kommit upp i intervjuer och liknande under de senaste åren så har väl Obsidian varit positivt inställda till att göra ett nytt Fallout om de får? Sen om de har tid just nu är väl en annan fråga, men BGS är ju också upptagna med annat för tillfället.

Att företaget säger det förvånar mig inte - varför skulle de säga nej? - men jag undrar om personerna. Den som verkar brinna för det universumet är Avellone, och han är som bekant inte kvar. Vill Sawyer eller Tim Cain göra något så jättebra, men jag tror faktiskt inte att de är så sugna när bägge precis börjat på andra spel.

Dessutom - i vilken motor? Obsidian hade i alla år ingen egen motor, utan de tog en från någon annan och modifierade (de gjorde sedermera en för PoE, men det är ju inte FPS). New Vegas är ju motorn från Fallout 3, lätt modifierad. Skulle de göra ett spel nu så är det motorn från Fallout 4 eller 76, för Bethesda har ingen nyare själva förrän de är klara med åtminstone Starfield, och även då är det ett rejält jobb att bygga in VATS och liknande funktioner. Obsidian är helt enkelt inte bra på det.

Missförstå mig inte - jag hade älskat ett Fallout i stilen från 2 eller NV med en modern motor. Jag tror bara inte att det är möjligt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Vilket Fallout-spel som helst, så länge det är gjort av Obsidian Entertainment och inte blir "fuckat" av Bethesda som de blev när de gjorde New Vegas.

Med tanke på att Obsidians egna "fallout" The Outer Worlds, var sjukt dåligt så är det svårt att ha höga förhoppningar för något projekt från dem.
Anledningen till att folk älskar NV än idag är pga han som inte längre jobbar kvar, vet ej namnet, men han är rätt kontroversiell sägs det.

Chris Avellone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vill Sawyer eller Tim Cain göra något så jättebra, men jag tror faktiskt inte att de är så sugna när bägge precis börjat på andra spel.

Sawyer verkade sugen på det för några år sedan iaf.

Skrivet av Nozomi:

Med tanke på att Obsidians egna "fallout" The Outer Worlds, var sjukt dåligt så är det svårt att ha höga förhoppningar för något projekt från dem.

Tja, TOW må inte vara i klass med NV, men det är ändå bättre än Bethesdas bidrag.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer