Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hehe, lustigt, skummade genom den idag, mest för att se docknings scenen, kollade på 100" 4k bild med UHBD, och högt ljud... va faen så man höll andan alltså, mäktigt med passande musik till!
Håller med 9 av 10 maskhål!

Ja, en av de bästa sci-fi-filmerna genom tiderna tycker jag.
-It's not possible
-No.. it's necessary

Larvigt sagt, men scenen är jäkligt bra!
Tror jag sett filmen 5-6 gånger

https://www.youtube.com/watch?v=NXfXPBcbqYk&ab_channel=Samyfo...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

DeepStar Six (1989)
https://www.imdb.com/title/tt0097179/
År 1989 släpptes The Abyss, Leviathan och DeepStar Six. Alla undervattensfilmer med en bas under vattnet och någon form av kontakt med okända varelser sker. Jag såg den sämsta av de tre filmerna, DeepStar Six.

Det är en undervattensbas där de gör något (inte riktigt klart vad de gör) och har miniubåtar. De stöter på ett okänt grottsystem och sen händer en del grejer, men det är inte spännande direkt. Faktum är att det inte händer mycket alls första timmen. Skådisarna är svårplacerade, inte några man känner igen från andra filmer. Utom en som var med i Robocop (Ferrer) och hon som var med i Fame (Nia Peeples).

En dålig film.

4/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

DeepStar Six (1989)
https://www.imdb.com/title/tt0097179/
...
En dålig film.
4/10

Den är lite pajig och hyfsat påtagligt lågbudget som jag minns den. Visar väldigt lite monster och drar ut på inledningen, vilket KAN funka i vissa filmer men inte klockrent här... Men Ferrer spelar en riktigt härligt underhållande irriterande klantig skitstövel åtminstone (huvudpersonerna är dock ovanligt "forgettable")

Leviathan är ju väldigt mycket samma tema och känns i det stora hela klart mer påkostad! (fanns väl några skakigheter där också)
Där var Ron Cobb produktionsdesigner som gjort arbete på Alien/Aliens, Total Recall, Abyss, Jakten på försvunna skatten mfl, samt Stan Winston på specialeffekter (som gjort en hel tomtearmé filmer) så en annan klass på det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

The Lincoln Lawyer - 2011

Någonstans med denna film började omvärlden (och kanske Matthew McConaughey själv) omvärdera vilken typ av skådespelare han är och blev startskottet på en helt otrolig 5-årsperiod med Killer Joe, Mud, Dallas Buyers Club (Oscar för bästa huvudroll!), The Wolf of Wall Street, Interstellar samt givetvis
True Detective S1(!!!) Den sviten skojar man verkligen inte bort.

Filmen då? Överraskande bra! Medryckande story, rapp dialog, lagom smart intrig och inte alltför förutsägbar. Förutom McConaughey så har vi bra biroller och det är aldrig fel att få se William H. Macy!

Som titeln antyder är det ett rättegångsdrama men merparten av filmen utspelas inte i salen utan runtomkring.
På fältet, i fängelser och ja, i en bil 😃. Med det sagt så är scenerna i rätten väldigt bra och McConaughey glänser verkligen här!

IMDB-betyget är som oftast rätt på det, runt 7,3/10 så det blir en varm rekommendation!

Filmen finns att se på SVT Play:
https://www.svtplay.se/video/35527421/the-lincoln-lawyer

Permalänk
Medlem

Everything Everywhere all at once.
Helt störd rulle som jag inte vill spoila för mycket. Tyckte den var riktigt välgjord på precis alla sätt o vis, o det inkluderar även det buddistiska budskapet som finns däri
8.5 korvar av 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Top Gunn Maverick
4/5
Bra bild, ljud och faktiskt bra skådespelare, även Tom Cruise är ovanligt bra. Skall man se filmen hemma så bör man ha bra högtalare. Filmscenerna där de bränner av till exempel jet motorn är maffigt. Alla andra flygscener är bra gjort. Mix utav gammalt med nytt.

Skrivet av SiD:

Top Gun:Maverick

8/10

Inte bara nostalgi i detta betyg, tyckte filmen höll en bra klass även om storyn är ganska förutsägbar. Alla flygscener är grymma och äkta även om Cruise inte drar 10g på riktigt men det är hur som helst inte CGI

Var med kompisar och såg den. Mycket nostalgi men håller med om att det var en bra uppföljande film men åt andra sidan har de haft 30 år på sig att göra en uppföljare. Den var förutsägbar stundtals men man hade ändå lagt ner lite krut på handlingen och vävt in både gammal musik och händelser. För mig blir det en värdig uppföljare med betyg 8 av 10 möjliga.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Nitram (2021)

https://www.imdb.com/title/tt13694628/

Porträtt över Martin Bryant och händelserna som ledde till masskjutningen i Port Arthur i Australien 1996. Aktuellt ämne, och välgjord film med bra skådespelare. Filmen ger fler perspektiv och djup angående personer som hamnar utanför samhället och hur de förblir osynliga, trots att de lever fullt öppet och inte sällan tydligt mår dåligt. Påminner mycket om Bowling for Colombine och Elephant men mindre spekulativ. Det finns flertalet sådada här filmer och den här är bra även om den inte tillför något egentligen nytt, därför 7 av 10.

Permalänk
Medlem

Ebola Syndrome (1996)
https://www.imdb.com/title/tt0116163/
En Hong Kong-film från mitten av 90-talet, klassad som "kategori 3". Liknande X/NC17 i USA, för filmer som inte kan visas på vanliga biografer eller säljas på Target/Walmart. Våran huvudperson Kai har sex med gangsterbossens fru, men blir påkommen. Han känner sig tvungen mörda alla inklusive frun, då han själv hotades. Han tänkte bränna dottern till döds också "burning to death is pretty quick" men avbryts och flyr sen till Sydafrika. Där får han Ebola efter att ha våldtagit en avsvimmad kvinna, men blir asymptomatisk smittbärare.

När han inte våldtar och mördar, smittar han folk med Ebola till höger och vänster. Kai är otrevlig, rasist och rätt äcklig. Detta är inte en film för alla med andra ord. Men på något sätt lyckas den vara så sanslöst överdriven att filmen blir komisk. Anthony Wong Chau-Sang som spelar Kai är en känd skådis i Hong Kong och var med i t.ex. Infernal Affairs-filmerna.
6/10

Henry: Portrait of a Serial Killer (1986)
https://www.imdb.com/title/tt0099763/
Trots att den inte är speciellt blodig hade den problem med censur och distribution. En tidig film om en seriemördare, där filmen inte tar ställning utan bara följer deras liv helt utan att döma eller moralisera. Vilket är det som orsakade problemen att publicera den. Filmen följer i huvudsak tre människor, där de två männen seriemördar hänsynslöst och kvinnan lever med dem. Många scener utspelas i deras torftiga lägenhet, i en slags bisarr socialrealism. Michael Rooker är riktigt bra i huvudrollen. En dyster film man inte ser för att bli underhållen.
6/10

Permalänk
Medlem

Häxjakten
https://www.imdb.com/title/tt0115988/?ref_=nv_sr_srsg_0

4/5

Delvis sann berättelse.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Leviathan (1989)
https://www.imdb.com/title/tt0097737/
En bättre film än DeepStar Six från samma år, men det är inte så stor skillnad. Den är klart snyggare, de hade sannolikt högre budget (Stan Winston gjorde monstret). I denna film är det silver de urvinner på botten av havet. Undrar bara om silver är värt kostnaden för en undervattensoperation av det här slaget. I alla fall så hittar de ett ryskt vrak och plockar med sig en del grejer från det. En dricker i smyg av sprit de tog med, och blir smittad av något dna-förändrande. En undervattensvarelse tar form och börjar sprida sig och sen samla ihop delarna till ett slags kompositmonster. En del marulkar fortplantar sig lite liknande, den extremt lilla hanen smälter fast i honans kropp och dör. Sevärd, men ingen toppfilm direkt.
6/10

Permalänk
Entusiast

The Man from Earth (2007)

https://www.imdb.com/title/tt0756683/

Kände att det var dags att se denna kungrulle än en gång. Då det är en relativt okänd rulle för de flesta och flugit under radarn så beror det nog mestadels pga mindre kända skådespelare samt en gissningsvis minimal budget.
Är man ute efter action, explosioner och nåt där du inte behöver tänka till så är det verkligen inte nåt du ska sätta dig och se. Är du däremot ute efter att få tänka till, fundera och reflektera så ska du verkligen se den. Den ligger utan tvekan topp tre bästa filmer någonsin på min lista...
11/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

The Man from Earth (2007)

https://www.imdb.com/title/tt0756683/

Kände att det var dags att se denna kungrulle än en gång. Då det är en relativt okänd rulle för de flesta och flugit under radarn så beror det nog mestadels pga mindre kända skådespelare samt en gissningsvis minimal budget.
Är man ute efter action, explosioner och nåt där du inte behöver tänka till så är det verkligen inte nåt du ska sätta dig och se. Är du däremot ute efter att få tänka till, fundera och reflektera så ska du verkligen se den. Den ligger utan tvekan topp tre bästa filmer någonsin på min lista...
11/10

https://www.youtube.com/watch?v=9mOIxyRTY5I

The man from earth, håller inte med om att det var så mycket att tänka till om plotten var ju väl enkel när diskussionerna kom igång i filmen. Men helt klart sevärd 1 gång åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

The Man from Earth (2007)

https://www.imdb.com/title/tt0756683/

Kände att det var dags att se denna kungrulle än en gång. Då det är en relativt okänd rulle för de flesta och flugit under radarn så beror det nog mestadels pga mindre kända skådespelare samt en gissningsvis minimal budget.
Är man ute efter action, explosioner och nåt där du inte behöver tänka till så är det verkligen inte nåt du ska sätta dig och se. Är du däremot ute efter att få tänka till, fundera och reflektera så ska du verkligen se den. Den ligger utan tvekan topp tre bästa filmer någonsin på min lista...
11/10

https://www.youtube.com/watch?v=9mOIxyRTY5I

Synd bara att den är så väldigt dåligt filmad.

Permalänk
Medlem

The Green Knight (2021)

Super intressant och annorlunda film som höll mig fängslad ända fram till slutet. Är inte en perfekt film eller ens än något som jag skulle beskriva som bästa på länge men jag rekommenderar den om man vill se något som är utanför den traditionella Hollywood sfären.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Avstängd

Jurassic World Dominion (2022). Helt klart den svagaste av alla filmer, svårt förstå hur manuset kunde ha blivit godkänt. I alla fall så borde Pitch Meeting bli riktigt rolig

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Entusiast
Skrivet av crash:

The man from earth, håller inte med om att det var så mycket att tänka till om plotten var ju väl enkel när diskussionerna kom igång i filmen. Men helt klart sevärd 1 gång åtminstone.

För mig så spånar fantasin iväg och jag sätter mig in i vad man själv gjort i hans sits... Är kanske lite så att för att uppskatta en riktigt bra sci-fi-film så måste man älska sci-fi to begin with om du förstår hur jag tänker

Skrivet av Gurrrra:

Synd bara att den är så väldigt dåligt filmad.

Haha ja jo...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Jurassic World Dominion (2022). Helt klart den svagaste av alla filmer, svårt förstå hur manuset kunde ha blivit godkänt. I alla fall så borde Pitch Meeting bli riktigt rolig

När det bästa med en film är att se fram emot Pitch Meeting för filmen, då vet man att de lyckats med något bra

Det är ofattbart hur de lyckas sabba dessa filmer, det måste ju finnas manusförfattare som kan sitt jobb också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Snabba Cash II
4/5
Inte sett dom här filmerna sen dom kom ut för massa år sedan och minns att jag inte gillade den andra när den hade premiär, dock tycker jag i efterhand att den är bättre än den första även om den är mörkare, och sista akten är den svagaste delen.

grammatik
Permalänk
Medlem

Blood In The Water (2022)
0/10

Premissen Saw möter "du blir hajmat" kunde vara tämligen intressant. Orkade inte se hela spektaklet då det tycks vara filmat med mobilkamera med några fancy "after-effects" och i någons hus/pool Att individerna sitter runt en pool som är MINDRE än vad en normal vithaj är gör det bara fullständigt "hilarious".
Skådespelarinsatserna är... ja... välj valfri tjomme på gatan och du får en bättre insats.

Har sett högstadieprojekt som varit bättre än detta och det skulle/borde vara enda skälet till varför sådant här "skräp" görs.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

När det bästa med en film är att se fram emot Pitch Meeting för filmen, då vet man att de lyckats med något bra

Det är ofattbart hur de lyckas sabba dessa filmer, det måste ju finnas manusförfattare som kan sitt jobb också.

De säljer ju bra trots det..
https://variety.com/2022/film/box-office/box-office-jurassic-...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

För att folk vill se coola dinos Jag tänkte själv se den på bio innan jag fick veta att det var en till bait & switch av dem (trailers är falsk marknadsföring igen). Så inväntar tills den går att se hemma.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jurassic World Dominion (2022). Helt klart den svagaste av alla filmer, svårt förstå hur manuset kunde ha blivit godkänt. I alla fall så borde Pitch Meeting bli riktigt rolig

Ganska vanlig trend nuförtiden tyvärr att manus är så otroligt dåliga att man böra fundera på om all budget gick till CGn o manusförfattaren jobbade gratis nån eftermiddag, alternativt lät sin femåriga systerson slänga ihop nåt.

Permalänk
Medlem

The Hurricane
https://www.imdb.com/title/tt0174856/?ref_=nv_sr_srsg_0

Skrämmande historia och om det amerikanska rasistiska, korrupta rättsväsendet.
Visste vad den handlade om, men inte att den var så hemsk..
4/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Sympathy for Mr Vengeance

- En man får sparken så han måste sälja sin njure men blir lurad och förlorar sina sista pengar. Han kidnappar då chefens barn för pengar, får pengarna men hans syster tar livet av sig och barnet dör i en olycka. Han hittar njur-tjuvarna och mördar dom men blir till slut mördad av chefen som sen blir mördad av några terrorister. En riktig feelgood rulle. Det jag reagerade på mest var att man visade obduktionen av barnet för dennes far, chefen. Var det verkligen nödvändigt, för helvete? Annars väldigt bra

Dold text

8/10

Old boy

- En man blir fängslad i 15 år av okänd anledning. Han kommer ut och ligger med sin dotter. The end. Nej egentligen är den lika komplicerad som den förra men denna är faktiskt inte lika bra i sin hämnd-situation men mer våldsam.

Dold text

7/10

Sympathy for Lady Vengeance

- En kvinna kommer ut ur fängelset och börjar jobba på sin hämnd mot en barnamördare. I slutet visar de videor på hur han plågat och mördat små barn för deras föräldrar som sen dödar honom.

Dold text

7/10

Spoiler alert men dessa filmer är snart 20 år gamla så vad spelar det för roll? Samma regissör Park-chan wook. Korea.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

The Man from Earth (2007)

https://www.imdb.com/title/tt0756683/

Kände att det var dags att se denna kungrulle än en gång. Då det är en relativt okänd rulle för de flesta och flugit under radarn så beror det nog mestadels pga mindre kända skådespelare samt en gissningsvis minimal budget.
Är man ute efter action, explosioner och nåt där du inte behöver tänka till så är det verkligen inte nåt du ska sätta dig och se. Är du däremot ute efter att få tänka till, fundera och reflektera så ska du verkligen se den. Den ligger utan tvekan topp tre bästa filmer någonsin på min lista...
11/10

https://www.youtube.com/watch?v=9mOIxyRTY5I

Lyckades på något vis hitta den efter att jag såg K-PAX för typ 10e gången.
Den är helt okej, väldigt udda med att allt spelas in i ett vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Spoiler alert men dessa filmer är snart 20 år gamla så vad spelar det för roll?

Det finns en finfin spoiler-tagg man kan använda i sådana här sammanhang istället för att riskera sabba en hel film för de som inte sett den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

@killawife

La till [spoiler][/spoiler]-taggar i ditt inlägg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har den typiska Hollywoodvarianten av coming of age filmer som en av mina ”guilty pleasures”, och såg igår ”10 orsaker att hata dig” (igen).
Jag är många år förbi huvudsakliga målgruppen, men kan inte låta bli att gilla filmen.
Julia Stiles och Heath Ledger i relativt tidiga roller är grymma.

7/10

/GC

Permalänk
Medlem

Morbius.

Gav Morbius en chans igår. "Visste" att den var dålig, men såg samtidigt till att vara salongsberusad för att ge filmen en extra chans - det hjälpte inte. Förstår inte hur denna filmen blivit "greenlit" från de olika stegen inom filmbranschhierarkin (manusförfattare, filmbolag, etc), filmen är en sån jäkla röra med ointressanta karaktärer, dåligt manus, stel handling och t.om dålig CGI som känns som den vore 20 år gammal. Satt t.om. och höll på att somna vid ett tillfälle, något jag aldrig brukar göra när jag ser film.

Ärligt talat en av de sämsta filmer jag någonsin sett.
Inte "så dålig att den är lite underhållande" utan bara rakt av dålig.
Det bästa med filmen är att den är ganska kort med sin 1:44 i runtime, så jag slösade bara bort lite mindre än 2 timmar av mitt liv.

0/5 - rekommenderas ej.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Fantastic Beasts: The Secrets Of Dumbledore
6.5/10
Är man ett fan av denna "värld" tror jag säkert man gillar den och ger den ett högre betyg, skulle ha dragit av 0.5-1 poäng om det inte vore för att effekterna faktiskt var visuellt snygga. Om det verkligen kommer en 4:a och 5:a återstår att se då den tydligen har presterat undermåligt hos "the box office".

Ett problem är ju att de inte är "mysiga". Det var för all del inte Harry Potter-serien heller på alla sätt, men de hade ändå en mysig grundkänsla. Målgruppen är väl inte heller 10-åringar, men jag tror de siktat lite fel med bågen och spänt den för hårt. Kommer osökt att tänka på Twin Peaks, där den senaste säsongen (säsong 3, 2017) hade tappat mycket av den mysiga känsla som fanns i säsong 1 & 2 (även om det fanns mörka undertoner och händelser såklart). Fantastic Beasts känns "kall", hade den inte varit Harry Potter-relaterad hade jag aldrig ens tittat åt filmen. (Jag är inte Harry Potter fan i sig, men har läst böckerna och sett filmerna och de var bättre än jag befarade)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7