Keychron Q5 erbjuder 1800-layout och vridreglage

Permalänk
Melding Plague

Keychron Q5 erbjuder 1800-layout och vridreglage

Keychrons senaste tangentbord Q5 ger användare en fullstor skrivupplevelse i ett kompakt format tack vare aningen udda 1800-layout.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför läste jag vintage reglage ? 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte i behov av ett tangentbord just nu men jag gillar formen på tangenterna på det där tangentbordet. Påminner lite om Commodore 64-tangenterna.

Permalänk
Medlem

O jag som precis köpte ett Q1.. Tycker nog formfaktorn är för stor oavsett

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Hedersmedlem

Som gammal anhängare av G80-1800 så är detta slimmat ett steg till och saknar tre knappar som det nöts ganska hårt på, pg up, pg dn och insert.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Som gammal anhängare av G80-1800 så är detta slimmat ett steg till och saknar tre knappar som det nöts ganska hårt på, pg up, pg dn och insert.

Jag var orolig för det när jag gick över till 65% layout. Framförallt gällande home och end. Funkar dock hur bra som helst att ha det som ett extra lager.

---

Har ett Keychron Q2 och kan säga att kvalitetskänslan är helt fantastisk. Det är en rejäl bit aluminium med en bottendel som är extra tjock. Jag är grymt nöjd med mitt Q2 och vore jag på jakt efter ett mer fullstort tangentbord hade jag inte tvekat på ett Q5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

... aningen udda 1800-layout.

no u

Permalänk
Medlem

Älskar vridreglage, men var är pgup och down på dem? Fn+ upp/ned eller home/end kanske? Sjukt viktiga knappar

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Älskar vridreglage, men var är pgup och down på dem? Fn+ upp/ned eller home/end kanske? Sjukt viktiga knappar

Det är bara att mappa det som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är bara att mappa det som man vill.

Mhmmmmmm, låter bra! Är mappningarna sparade i tgb eller behöver man ha deras mjukvara i windows för det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Mhmmmmmm, låter bra! Är mappningarna sparade i tgb eller behöver man ha deras mjukvara i windows för det?

I brädan

Permalänk
Medlem

Som ISO-layout säljs den bara som barebone dvs utan keycaps och brytare (dessutom mycket mindre prisvärt). Tyvärr finns inte deras nya keycaps som ni ser på produktbilderna att köpa i ISO så man får hitta tredjepartscaps nu istället. Keychron Q4 hade samma dilemma (inga officiella svenska keycaps) och jag tror det är därför vi inte sett den dyka upp på svenska marknaden än, och jag är rädd att Q5 går samma öde till mötes med tanke på att 1800-layouten inte är så populär.

Men jag la en beställning på barebone-variant från deras officiella sida ändå, kunde inte hålla mig. 2186kr med frakt, tacka den dyra dollarn för det! Nu måste jag köpa brytare separat (sneglar på gateron pro yellow) samt hitta passande keycaps, vilket inte är det lättaste.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Som ISO-layout säljs den bara som barebone dvs utan keycaps och brytare (dessutom mycket mindre prisvärt). Tyvärr finns inte deras nya keycaps som ni ser på produktbilderna att köpa i ISO så man får hitta tredjepartscaps nu istället. Keychron Q4 hade samma dilemma (inga officiella svenska keycaps) och jag tror det är därför vi inte sett den dyka upp på svenska marknaden än, och jag är rädd att Q5 går samma öde till mötes med tanke på att 1800-layouten inte är så populär.

Men jag la en beställning på barebone-variant från deras officiella sida ändå, kunde inte hålla mig. 2186kr med frakt, tacka den dyra dollarn för det! Nu måste jag köpa brytare separat (sneglar på gateron pro yellow) samt hitta passande keycaps, vilket inte är det lättaste.

Tillkommer det inte moms när man beställer från deras sida? Tänkte senare när den landar här i Sverige?

Permalänk
Medlem

Genuint nyfiken, vem har användning av en sån här layout? Numpaden har ju en direkt motsvarighet för varje knapp på annan plats på tangentbordet. Blir för mig helt obegripligt att välja bort de faktiskt användbara knapparna och bevara numpaden, som jag tycker är trevlig att ha men klarar mig utmärkt utan. Är det ett tangentbord för ekonomer med utrymmesbrist?

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Tillkommer det inte moms när man beställer från deras sida? Tänkte senare när den landar här i Sverige?

Det verkar vara en hit-or-miss. Jag håller tummarna på att slippa!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Genuint nyfiken, vem har användning av en sån här layout? Numpaden har ju en direkt motsvarighet för varje knapp på annan plats på tangentbordet. Blir för mig helt obegripligt att välja bort de faktiskt användbara knapparna och bevara numpaden, som jag tycker är trevlig att ha men klarar mig utmärkt utan. Är det ett tangentbord för ekonomer med utrymmesbrist?

Mmm jag är nog lite på samma linje: det här känns som en lite udda kompromiss utan större fördelar.

Jag är lite besviken att inte Coolermasters idé från ett par år sen slog genom mer...
Där "moderniserade" de den gamla XT layouten kan man väl säga och slog ihop numpaden med mittensektionen.
https://www.trustedreviews.com/reviews/cooler-master-masterke...

Det är en kompromiss som det vore intressant att se fler varianter av
(home/end/pgup/pgdown vill jag ha direkttillgång till, och helst enligt standardlayout)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Det verkar vara en hit-or-miss. Jag håller tummarna på att slippa!

Ser att de själva skriver att länder som Sverige inte brukar åka på tull/moms avgift.

Permalänk
Medlem

Kan säkert ha sin marknad. Förstår inte mig på folk som pilar sig framåt och trycker back space, eller scrollar med rullisten i ett dokument. Men de är ju många har man fått erfara när man suttit i teamsmöten 😀
Dock undrar jag som ovan vem som använder numpad men inte pgdn delete etc.

Permalänk
Medlem

Vill ha fullsize Enter-knapp - annars riktigt snyggt!

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Som gammal anhängare av G80-1800 så är detta slimmat ett steg till och saknar tre knappar som det nöts ganska hårt på, pg up, pg dn och insert.

Ja, de hade ju hela klustern i två rader ovanför det numeriska tangentbordet.
Jag brukade köra en G80-1813 som "daily driver" i några år. Jag skulle inte gjort det om inte de tangenterna hade funnits.

Skrivet av DasIch:

Jag var orolig för det när jag gick över till 65% layout. Framförallt gällande home och end. Funkar dock hur bra som helst att ha det som ett extra lager.

En riktig 65% ska ju ha alla fyra av Home, End, PageDown och PageDown i en kolumn, inte sakna några tangenter som många "65%" gör.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Findecanor:

Ja, de hade ju hela klustern i två rader ovanför det numeriska tangentbordet.
Jag brukade köra en G80-1813 som "daily driver" i några år. Jag skulle inte gjort det om inte de tangenterna hade funnits.

Det var just det jag reagerade på.

Kör med ett något ombyggt G80-1800 som jobbtangentbord sen många år tillbaka. Perfekt för mig som gillar Excel och affärssystem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Synd att Q modellen inte görs som trådlös, hade varit ett givet val annars.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Vill ha fullsize Enter-knapp - annars riktigt snyggt!

Brukar väl hänga ihop med språkuppsättningen? Kommer den med nordiska tecken så kanske...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Brukar väl hänga ihop med språkuppsättningen? Kommer den med nordiska tecken så kanske...?

ISO-layout har stor enter-knapp medan ANSI inte har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Det verkar vara en hit-or-miss. Jag håller tummarna på att slippa!

Fick hem det idag, verkar som jag slapp tullavgifter! Fan vilket trevligt tangentbord

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804