Statlig e-legitimation ska utredas

Permalänk
Melding Plague

Statlig e-legitimation ska utredas

Då e-legitimation har blivit kritisk för samhället vill Regeringen utreda möjligheten att införa statligt dito.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nä, känns onödigt. Bättre tillsyn på BankID och andra utgivare av e-leg vore bättre. Och att tvinga alla e-leg-utgivare att vara eIDAS-kompatibla.

Permalänk
Medlem

Känns helt rimligt, att en så samhällskritisk tjänst sköts helt privat är inget jag tycker känns särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Räcker att ha BANK-ID under tillsyn.
Hellre satsa på att fixa digitala körkort och pass/nationellt ID.

Känns väldigt medeltiden att dessa fortfarande måste prompt vara fysiska.
Det är sjukt att man inte kan legitimera sig digitalt på fysiska platser.

Ja det finns Freja eID men det är ju en bråkdel som känner till och accepterar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Känns helt rimligt, att en så samhällskritisk tjänst sköts helt privat är inget jag tycker känns särskilt bra.

Internet och telefoni då? Var det bättre när bara Televerket fanns?

Permalänk
Snusfri

Känns helt rätt, precis som att ett vanligt ID sköts av staten så bör även den digitala motsvarigheten göra de.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av dlq84:

Internet och telefoni då? Var det bättre när bara Televerket fanns?

Är det verkligen samma sak? Det känns ju mer som ett tjänsteutbud där konsumenterna kan tjäna på en hälsosam konkurrens med PTS som håller koll.

Vet inte riktigt hur konkurrens med e-legitimation ska fungera eller om det ska finnas?

Med det sagt så känns det, som du säger, bättre att man fortsätter med bankid som en etablerad aktör och tar över det hela....typ

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja det finns Freja eID men det är ju en bråkdel som känner till och accepterar det

Man kanske borde lagstifta att digitalt ID skall accepteras på samma sätt som fysiskt. Dvs man kan inte neka någon för att dom bara har ett digitalt ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Internet och telefoni då? Var det bättre när bara Televerket fanns?

Fast telefoni var oironiskt bättre när det bara fanns Televerket... vilket cirkus det var med förvalsoperatörer

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Känns som man fått lite panik att ryssarna ska paja bankid. Som vanligt är regeringen sena på bollen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dlq84:

Internet och telefoni då? Var det bättre när bara Televerket fanns?

Ja åtminstone vad gäller fast telefoni, det var mycket billigare och man hade rätt att få det till ett permanentboende, dessutom fungerade det till skillnad från telefonin idag.
Internet och mobiltelefoni var inte så vanligt på den tiden utan började komma vid tiden Televerket blev Telia.

Det borde definitivt finnas en statlig e-leg och inte bara en privat lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Internet och telefoni då? Var det bättre när bara Televerket fanns?

Tolkar hans kommentar som det är bra att det finns statliga alternativ. Inte att det enbart skall finnas statliga sådana.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Är ett h-vete för svenskar som tex jobbar / bor utomlands för många tjänster kräver BankID. Danskarna har sitt Nemid och verkar funka bra så behövs absolut, även om BankID räcker för 95%+ av oss.

Läs en nyligen insändare i GP för dagens problematilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja åtminstone vad gäller fast telefoni, det var mycket billigare och man hade rätt att få det till ett permanentboende, dessutom fungerade det till skillnad från telefonin idag.
Internet och mobiltelefoni var inte så vanligt på den tiden utan började komma vid tiden Televerket blev Telia.

Det borde definitivt finnas en statlig e-leg och inte bara en privat lösning.

Det stämmer absolut inte, det var mycket dyrare. det kostade flera kronor i minuten att ringa utanför sitt riktnummer exempelvis. Och surf ska vi inte snacka om, surfade du före kl 18 så kostade 6kr/minuten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det verkligen samma sak? Det känns ju mer som ett tjänsteutbud där konsumenterna kan tjäna på en hälsosam konkurrens med PTS som håller koll.

Vet inte riktigt hur konkurrens med e-legitimation ska fungera eller om det ska finnas?

Med det sagt så känns det, som du säger, bättre att man fortsätter med bankid som en etablerad aktör och tar över det hela....typ

E-leg är också en tjänst.

Det finns redan konkurrens (den kunde ha varit bättre dock), och om staten vill konkurerra, för all del det får de göra för min del.

Permalänk

Vi behöver ett e-legg som ersätter det gamla körkortet. Man ska kunna använda den hos alla myndigheter och även andra tillfällen. Det känns väldigt förlegat att man fysisk ska ha med sig plastbiten körkortet hela tiden. Där denna plastbit bara mer mer besvärlig att ha med för varje år, då folk idag ofta inte har kortkort eller andra plastkort-

Norge gjorde ett digital körkort, vi i sverige pratade om ett e-legg istället och det måste väl vara denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Internet och telefoni då? Var det bättre när bara Televerket fanns?

JA!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det stämmer absolut inte, det var mycket dyrare. det kostade flera kronor i minuten att ringa utanför sitt riktnummer exempelvis. Och surf ska vi inte snacka om, surfade du före kl 18 så kostade 6kr/minuten.

Tjänsterna har väl utvecklats de senaste 30 åren också. Det känns jättekonstigt att jämföra prissättning nu och då. Som att organisationsformen har något att göra med att de inte kunde leverera 1Gbps bredband till Svensson?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Internet och telefoni då? Var det bättre när bara Televerket fanns?

Delar av det , det är därför Huawei fick tillhandahålla kritisk hårdvara

Permalänk
Medlem

Jag hade även önskat att man på något tydligare sätt skiljde mellan identifikationsdelen och "bekräfta något" delen. För oss som hänger här är det inget bekymmer att det är samma app och samma procedur, men för framförallt den äldre generationen så tror jag att det till stor del är den hopblandningen som möjliggör alla bedrägerier. Man förstår helt enkelt inte om man bara identifierar sig, eller om man godkänner något (så som att föra över alla sina pengar till ett annat konto).

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Känns helt rätt, precis som att ett vanligt ID sköts av staten så bör även den digitala motsvarigheten göra de.

Vilket vanliga ID sköts av staten menar du?

Edit: Hittade nu det nationella ID kortet samt att det finns ett av skatteverket, dessa räknas väl då som skötta av staten?
Har inte haft vanligt ID sen man fick KK +35 år sedan och då var det banken som utfärdade dom också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag hade även önskat att man på något tydligare sätt skiljde mellan identifikationsdelen och "bekräfta något" delen. För oss som hänger här är det inget bekymmer att det är samma app och samma procedur, men för framförallt den äldre generationen så tror jag att det till stor del är den hopblandningen som möjliggör alla bedrägerier. Man förstår helt enkelt inte om man bara identifierar sig, eller om man godkänner något (så som att föra över alla sina pengar till ett annat konto).

Detta.

Många gånger, t.ex. via Klarna, så ska du godkänna en betalning. Men egentligen godkänner du inte betalningen, utan du identifierar dig hos Klarna som sen kan göra vad som helst i bakgrunden (gäller även via direktbetalning genom Klarna). Vill jag bekräfta något så vill jag veta VAD jag bekräftar. Det ska inte gå att dölja genom att slänga det bakom någon identifiering istället - likt det Klarna gör.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är ett h-vete för svenskar som tex jobbar / bor utomlands för många tjänster kräver BankID. Danskarna har sitt Nemid och verkar funka bra så behövs absolut, även om BankID räcker för 95%+ av oss.

Läs en nyligen insändare i GP för dagens problematilt

Instämmer som utlandssvensk. Nu senast blev det omöjligt att betala för min DN-prenumeration när Klarna, som sköter kortbetalningar åt DN, införde krav på BankID. DN kan i dagsläget inte erbjuda något annat betalningsalternativ för oss i utlandet. DN är trevliga och låter mig läsa gratis tills vidare, men det här är bara ett exempel på en lång lista saker som gradvis blir svåra/omöjliga för oss som inte har BankID och inte kan skaffa det.

Permalänk
Medlem

Att det skulle vara statligt är verkligen ingen garanti för säkerhet eller kvalitet. Det är ju bara kolla på övriga statliga verk och myndigheter och fundera på om de fungerar optimalt.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är ett h-vete för svenskar som tex jobbar / bor utomlands för många tjänster kräver BankID. Danskarna har sitt Nemid och verkar funka bra så behövs absolut, även om BankID räcker för 95%+ av oss.

Läs en nyligen insändare i GP för dagens problematilt

Så är det absolut. När jag var i Sverige senast så krävde vissa (många?) kliniker bank-id för att utföra Covid-test (som jag behövde utföra för att kunna resa tillbaka) så var tvungen att leta upp en klinik som inte hade det kravet...

Permalänk
Medlem

Ser jag en ny "transportstyrelseskandal" på upptågande , ett samhällskritiskt system läggs ut på anbud till billigaste utföraren utan koll på vem som har access till informationen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Internet och telefoni då? Var det bättre när bara Televerket fanns?

Ja? Nu, likt många andra länder har ju telemarknaden stagnerat något otroligt för de flesta. När datorer har blivit snabbare flera gånger om har bredbandet stannat kvar helt i hastighet (och gått upp i pris) sedan vi teckade bredband 2014.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

BankID är svindyrt att hålla på med och hämmar utvecklingen med sin prissättning. Mindre företag kan inte använda det utan att bli skjutna i sank. Inloggningar för mellan 0,15 och 0,4 kr signeringar från en krona och uppåt. Och det är för några år sedan. Nu är det ännu dyrare. På det kommer månadskostnader. Kostnader för certifikatsförnyelser och så vidare.

Jag vill nog hellre ha något bättre som nya innovatörer kan använda utan att göda skurkarna på banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vilket vanliga ID sköts av staten menar du?

Edit: Hittade nu det nationella ID kortet samt att det finns ett av skatteverket, dessa räknas väl då som skötta av staten?
Har inte haft vanligt ID sen man fick KK +35 år sedan och då var det banken som utfärdade dom också.

Passet är giltigt ID sedan EU-passen infördes också.