LG OLED 42C2 – TV som fungerar som skärm för spel och HDR

Permalänk
Melding Plague

LG OLED 42C2 – TV som fungerar som skärm för spel och HDR

Laxen har haft lyxen att köra LG:s 42-tums OLED som datorskärm. Vad som började som ett enkelt test blev till en lång guide. Häng med om du också är nyfiken på hur det är att köra en TV som skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag 20% oled light om jag spelar om vinterkvällarna. Brukar fungera tillräckligt för min del, speciellt då jag tycker allt för hög ljusstyrka ger blooming i mina egna ögon.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Automatiska dimmandet går väl å stänga av via service menyn? Jag har gjort det på min...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Thomas, bra artikel och video!
Once you go OLED you never go back!

Skulle du förklara vad som krävs både hårdvara samt mjukvara mässigt för att kunna köra HDR både på tex en laptopskärm samt när man kopplar laptopen mot en HDRkompatibel skärm?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Vad skiljer spelmässigt denna från C1? Same same?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Automatiska dimmandet går väl å stänga av via service menyn? Jag har gjort det på min...

Nope, inte den som styrs via servicemenyn. Den dimmar ner successivt efter ett par minuters inaktivitet (eller vad TVn uppfattar som inaktivt iaf). Riktigt irriterande om man jobbar tex i Excel och gör små uppdateringar för då plockar den inte upp det och dimmar ner. Men det går att deaktivera, dock inte genom vanliga menyn.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Vad skiljer spelmässigt denna från C1? Same same?

C1 har 120hz BFI vilket C2 saknar.

Kanske är fler saker..

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nu kommer jag kolla igenom inställningarna på min CX när jag kommer hem, kanske något man glömt

Att spela på LG OLED gör att ens vanliga skärm ser ut som skit, även om det är en dyr och fin (Samsung G9). Jag kommer aldrig mer köpa något annat än oled till skrivbordet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Musikälskare

Jag hade blivit helt bindgalen av att ljusstyrkan hade svajjat fram och tillbaka, får mig att tänka två gånger. Väldigt intressant!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Printscreen:

Nu kommer jag kolla igenom inställningarna på min CX när jag kommer hem, kanske något man glömt

Att spela på LG OLED gör att ens vanliga skärm ser ut som skit, även om det är en dyr och fin (Samsung G9). Jag kommer aldrig mer köpa något annat än oled till skrivbordet

Verkligen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Woop! Woop! @laxpudding

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Snusfri

Kör med en C1 55" på skrivbordet och det är helt underbart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Love you Laxpudding <3 Trevlig video!

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om ColorControl som kan accessa servicemenyn utan specialfjärren

https://github.com/Maassoft/ColorControl

Även LG Companion kan rekommenderas för att få datorn att stänga av och sätta på skärmen likt en DisplayPort (har för mig att även ColorControl kan detta men var ett tag sedan jag körde den så kan minnas fel).

#18965278
https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

C1 har 120hz BFI vilket C2 saknar.

Kanske är fler saker..

Så C1 är bättre?

Permalänk
Medlem

Hur är det numera, om man kör PC läget så behöver man väl inte aktiera spelläget enbart för att få ner latensen/input lag? Om jag inte minns fel så var det väl så att C2 modellerna har märkbart sämre värden med VRR påslaget men bättre (eller mindre dåliga) med det inaktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nu kommer jag kolla igenom inställningarna på min CX när jag kommer hem, kanske något man glömt

Att spela på LG OLED gör att ens vanliga skärm ser ut som skit, även om det är en dyr och fin (Samsung G9). Jag kommer aldrig mer köpa något annat än oled till skrivbordet

Håller verkligen med, speciellt om man kör lite mörka spel. Rdr2 ser så otroligt gråblekt ut när jag spelar på en ips skärm och helt fantastiskt ut på oled. Nu är ju skärmen i och för sig 1440p men ändå.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag hade blivit helt bindgalen av att ljusstyrkan hade svajjat fram och tillbaka, får mig att tänka två gånger. Väldigt intressant!

Utan möjligheten att stänga av detta (mestadels) via servicemenyn skulle jag hellre kört en LCD. Gör det alltid direkt när jag skaffat en ny OLED, vilket i sig händer lite väl ofta

Permalänk

Skärmen går just nu efter lite krånglande med benifykod och cashback, få ett slutpris på endast 9844:- kolla i bildskärmsforumets tråd för c2.

Permalänk
Medlem

Intressant test, har funderat på precis den här.

Som sagt så är den nya storleken på 42 tum på en OLED-panel mycket av nyheten här. Det gör att den med lite god vilja kan ses som en jättestor datorskärm. Tidigare var det minsta 48 tum vilket helt enkelt var för stort för att bli aktuellt för särskilt många.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte riktigt samma (77”B1 i soffan), men kan bara hålla med om att allt annat ser grått ut, sjukt mysigt med att man kan köra så låg ljusstyrka och fin kontrast ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Intressant test, har funderat på precis den här.

Som sagt så är den nya storleken på 42 tum på en OLED-panel mycket av nyheten här. Det gör att den med lite god vilja kan ses som en jättestor datorskärm. Tidigare var det minsta 48 tum vilket helt enkelt var för stort för att bli aktuellt för särskilt många.

Skulle nog snarare kalla den en normalstor datorskärm men annars håller jag med om att storleken faktiskt spelar roll

Permalänk
Medlem

Något som jag subjektivt tyckte förbättrade upplevelsen för både spelande och allmänt windows 11-användande på min C1 var att använda Custom Resolution Utility för att ändra några saker i edid-informationen. Det första var att ta bort alla upplösningar som var högre än 3840x2160 (så att inga skumma skalningsproblem uppstår) och det andra att ställa in korrekt värde för HDR-ljusstyrkan (800 nits istället för 1500). Och sedan välja hgig i tevens inställningar. Jag använder HDR hela tiden, men har ställt ner ljusstyrkan för sdr-innehåll till runt 30% i windows-inställningarna.

Visa signatur

X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5900X, 2x32GB DDR3600, MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

@Laxpudding

Har du kollat i registret vilken Cleartype-inställning som var optimal (eller minst dålig)?

Så här ser det ut för vanlig RGB (standardinställningen) till exempel:

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop]
"FontSmoothingOrientation"=dword:00000001

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Alltså auto dimmande händer mig aldrig men jag sitter ju inte arbeta eller skriver massa på skärmen. men går jag iväg och kommer tillbaka till skärm o rör musen så blir det ljusare.
så för mig är det bra funktion för att skärmen ska må bra. när jag läser artiklar eller youtuba dimmar den aldrig ner det bara när det är helt statisk i en längre stund så jag tor flesta som använder skärmen kolla youtube gejma scrolla hemsidor läser är det inge problem

kan hålla med om det är bästa gaming upplevelse jag har haft.
HDR Elden ring har varit magiskt och spel för denna skärm

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

@laxpudding du har räddat kvällen fram med snacks och dricka ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Får min 42" C2 den 22/6, så ska bli kul att se skillnaden mot min 27" Asus ProArt-skärm. Jobbar inget på den, utan sitter mest och slösurfar och har saker som Webull (aktieprogram) uppe tillsammans med Discord och lite annat. Känner verkligen hur jag behöver utrymmet för att slippa ALT+TAB. Det blir min 3:e OLED-panel i raden. Började med en 65" C8 och kör nu en 77" G1 som primär-tv. Är lite rädd att jag kanske inte riktigt blir så nöjd med denna som jag inbillar mig, så då vet jag inte riktigt vad jag ska ha den till.

Permalänk

Grym artikel, stor eloge för arbetet du lagt ned. Speciellt då samma skärm väntar här på att packas upp eller returneras.

Givet att jag hämtade hem en lite mer high end-monitor för några månader sedan tror jag att det lutar åt det sistnämnda.

Permalänk
Medlem

Köpte en Xiaomi 43” P1 4K och tänkte ha som skärm, men det gick absolut inte!
Den smala kanten den hade hade nått holografiskt skit så man såg inte hela texten som va ända ut till kanterna när man använde som skärm och satt närmare.
Sen va halva TVn grå och andra halvan svart så jag tror inte dom hade satt ihop den ordentligt från fabriken, som att det saknades lim eller något på ena halvan av TVn.
Att den gick sönder också och började flimra va inte heller så bra så lämnade tillbaks den.
Man va även tvungen å manuellt byta skärmläge hela tiden men den hade bra färger å det va skitsnyggt med HDR game läget eller vad det hette, speciellt Subnautica med Auto HDR (dock inget annat å jämföra med då det är enda HDR TV jag haft) som verkligen poppade ut från skärmen nästan.
Men nej köp absolut inte Xiaomi P1 som skärm, allvarligt det går inte använda den som det även om bilden va snygg i ett av lägena.
Köpte en nice 2.1 kabel till den, får försöka spara till nån annan TV kanske med riktiga 120Hz också, ber om att det kommer en 42" som är ok och billig nån gång i framtiden
edit: Kan va bra å veta att va den inte i game läget så laggade musen fruktansvärt.

Permalänk
Medlem

Rockar en LG B7 55" jag o älskar det. Kör SDR med max ljusstyrka, 125-150% skalning, helsvart tema precis överallt o med ASBL avstängd i servicemenyn eftersom jag blev galen av dimmandet efter nån minut med relativt statisk mörk bild (vilket även kan ske i filmer vilket är helt galet korkat design från LG). So far ingen tillstymmelse av inte bränning så här drygt ett år efter jag köpte den beggat. Kommer aldrig nånsin köra nånting sämre än OLED, oavsett eventuell risk för inbränning.