Fäste för att använda mobiltelefon som webbkamera

Permalänk

Fäste för att använda mobiltelefon som webbkamera

Jag är på jakt efter ett fäste för att använda min mobil som webbkamera med appen EpocCam.

Jag har tre skärmar monterade på M VESA Desktopmount Triple Stand 15"-24" och hade helst velat hitta något kompatibelt med den produkten för montering enligt ritningen nedan.

Det finns två expansioner, den här och den här, men jag vill helst ha ett kortare rör så att det inte sticker upp så mycket bakom skärmarna, alternativt hade jag kunnat leva med att det sticker upp lite om det gick att fästa telefonen direkt på VESA-fästet på den sistnämnda expansionen, jag lyckas dock inte hitta nån sån lösning. I brist på VESA-fäste skulle det iallafall sen bara vara att fästa något i den här stilen och ett telefonfäste, men klämman på den armen passar inte till bredden på röret från Multibrackets.

Jag har letat runt en massa på nätet men inte hittat något vettigt och slänger därför upp frågan här för att se om nån har nåt förslag på lösning. Jag testade med Joby GripTight™ ONE men det passade inte riktigt och blev inte tillräckligt stabilt. Jag har även funderat på att helt enkelt bara bygga ihop något av Elgato Multi Mount men eftersom de delarna inte passar mitt befintliga stativ blir det i så fall ännu ett stativ att fästa i skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Jag är på jakt efter ett fäste för att använda min mobil som webbkamera med appen EpocCam.

Jag har tre skärmar monterade på M VESA Desktopmount Triple Stand 15"-24" och hade helst velat hitta något kompatibelt med den produkten för montering enligt ritningen nedan.

<Uppladdad bildlänk>

Det finns två expansioner, den här och den här, men jag vill helst ha ett kortare rör så att det inte sticker upp så mycket bakom skärmarna, alternativt hade jag kunnat leva med att det sticker upp lite om det gick att fästa telefonen direkt på VESA-fästet på den sistnämnda expansionen, jag lyckas dock inte hitta nån sån lösning. I brist på VESA-fäste skulle det iallafall sen bara vara att fästa något i den här stilen och ett telefonfäste, men klämman på den armen passar inte till bredden på röret från Multibrackets.

Jag har letat runt en massa på nätet men inte hittat något vettigt och slänger därför upp frågan här för att se om nån har nåt förslag på lösning. Jag testade med Joby GripTight™ ONE men det passade inte riktigt och blev inte tillräckligt stabilt. Jag har även funderat på att helt enkelt bara bygga ihop något av Elgato Multi Mount men eftersom de delarna inte passar mitt befintliga stativ blir det i så fall ännu ett stativ att fästa i skrivbordet.

Köp rör och kapa till den längd du vill om det är för långt? Borde ju inte vara helt omöjligt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Köp rör och kapa till den längd du vill om det är för långt? Borde ju inte vara helt omöjligt

Det kan vara ett alternativ om jag inte hittar något annat, men en tusenlapp för något jag kommer att såga itu känns som en sista utväg. Dessutom kvarstår då problemet med att hitta någon pinne att fästa telefonen på om jag inte hittar något sätt att fästa den på VESA-fästet. Gummiband kan kanske funka, men jag tar hellre nåt mer stabilt. Jag trodde det skulle vara enkelt att hitta en färdig lösning för att fästa t ex en sån här telefonhållare på ett VESA-fäste, men hittills har jag inte lyckats.

Permalänk

Tack för tipset @Jumpcut. Jag får ta och kolla på deras utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Tack för tipset @Jumpcut. Jag får ta och kolla på deras utbud.

Dom har en hel del grejer. Jag har satt ihop en lösning som tar både kamera och belysning då jag sitter lite mörkt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

@Jumpcut japp det var ett rejält utbud så jag gjorde det enkelt för mig och bad dem ta en titt i den här tråden och återkomma med förslag på lösning.

@Nucky so close, "Kan fästas på rör upp till 30 mm diameter" och Multibrackets är 33,4 mm.

Permalänk
Medlem

Kanske att du ska köra en sån ringlight med mobilfäste? Dom är ju billiga nu. Sen sätter du den på nån clamp.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

@Jumpcut japp det var ett rejält utbud så jag gjorde det enkelt för mig och bad dem ta en titt i den här tråden och återkomma med förslag på lösning.

@Nucky so close, "Kan fästas på rör upp till 30 mm diameter" och Multibrackets är 33,4 mm.

Det går ju att modda. Man kan ju köpa en mobilhållare so passar just din mobil exakt och sen montera den på ett fäste lik det som Nucky visade. Själv kör jag på mobilhållare från brodit. När jag byter mobil eller sätter dit ett mobilskydd så värmer jag bara plasten med varmluftspistol och format om plasten lite försiktigt. Funkar jättebra. Något sånt skulle jag gå på.

Själva infästningen kan man ju köpa separat samt mobilhållaren. Så gör man med brodits saker.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av blade80:

Det går ju att modda. Man kan ju köpa en mobilhållare so passar just din mobil exakt och sen montera den på ett fäste lik det som Nucky visade. Själv kör jag på mobilhållare från brodit. När jag byter mobil eller sätter dit ett mobilskydd så värmer jag bara plasten med varmluftspistol och format om plasten lite försiktigt. Funkar jättebra. Något sånt skulle jag gå på.

Själva infästningen kan man ju köpa separat samt mobilhållaren. Så gör man med brodits saker.

Brodit är bra grejer, jag har själv ett sånt fäste i bilen. Jag är dock inte så sugen på att modda. Det skiljer dock bara ca 3 mm på rörmåttet i @Nucky:s förslag så det kanske går med lite (mycket) våld.

Jag upptäckte dock att det finns ett löstagbart lock i toppen på röret, vilket öppnade upp lite andra möjligheter. Jag ska kolla med Kaffebrus om diametern på själva stativet när det hopfällt för t ex LED ringbelysning 26 cm eller Teleskopiskt bordsstativ eller liknande. Eventuellt går det att trycka ner ett sånt i röret och sen bara stabilisera det hela ifall det glappar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

En selfie stick och lite silvertejp?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT