Quiz: Gott och blandat om fantasy

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Discworld frågan gissade jag rätt för jag minns jag fick lära mig på universitetet om uttrycket Turtles all the way down som syftar på att en platt värld vilar på en sköldpadda som i sin tur är på en sköldpadda i oändlighet.

Det är en referens till en historia från inledningen av boken ”A brief history of time” av Stephen Hawking. Om jag minns rätt var det en professor nån gång på 1800-talet som höll ett föredrag om hur världen hängde ihop, och blev avbruten av en äldre kvinna som burdust meddelade att allt vad han sagt var fel, och att världen egentligen var platt och vilade på ryggen på fyra elefanter, vilka stod på ryggen på en sköldpadda (engelska turtle). När professorn, något förvirrad, frågade vad sköldpaddan stod på, svarade kvinnan att det var sköldpaddor hela vägen ner.

Historien är en klassiker beroende på avslutningen - ”hela vägen ner” innebär ju bara att man måste förklara vad den nedersta sköldpaddan står på, och kan användas för att peka ut galenskapen i liknande argument om exempelvis tid - men att den är med i Discworld beror på något ännu nördigare. Ursprungligen gjorde sig Pratchett lite lätt lustig över vad han såg som ett översättningsfel - engelskans turtle är ett vattendjur och simmar således, men historien i original antagligen talade om en landsköldpadda - tortoise. Dessa två djur har samma namn på de flesta språk, men inte engelska, och den som översatte den gjorde sannolikt fel. Pratchetts sköldpadda (Great A’tuin) simmar i sakta mak genom världsrymden och behöver inte stå på något alls.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Blev gissningar på Magic, Harry Potter och någon till.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Ska man nitpicka lite så har du väl delvis rätt. Dagboken förstörs i Chamber of secrets, Dumbledore förstör ringen, Neville dödar Nagini, Ron och Hermione förstör Helga Hufflepuffs cup, fiendfiren i vid behovs rummet tog ju Ravenclaws diadem också. Men Harry får ju uppdraget att förstöra resterande 6 horrcruxer,

inklusive sig själv

Dold text

så du har ju rätt, det borde vara 6 st

mvh

du hade bra bättre koll på de. men lite kul att jag iaf mindes delvis rätt från böker man läste för så länge sedan
tack

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Skrivet av Kvillen:

Finns mer utförligt svar längre bak i tråden, men han använder ringen som han tror är Salazar Slytherings ring (men som innefattar the resurrection stone) som bärare för hans delade själ. Samma ring som Dumbledore tar på sig i hopp om att få återse sina döda släktingar när han förstått att det är just den stenen i ringen, men faller då offer för Voldemorts förbannelse som han lagt över ringen.

Mvh

Jäkla Voldemort, han verkar ju typ skitjobbig!

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Hedersmedlem

Jag läste sjukt mycket fantasy mellan 10 och 22 år gammal