LG OLED 42C2 – TV som fungerar som skärm för spel och HDR

Permalänk

Vi svenskar har tur som har Thomas Ytterberg; jag har aldrig sett någon annan data-/tech-skribent som visat minsta intresse för att använda tv som dataskärm och han djupdyker därtill å det grövsta. För mig finns det inget annat alternativ än tv eftersom jag är en tillbakalutad bäddsoffeanvändare som dessutom vill kunna koppla in andra apparater i min skärm.

Jag kör dock på min 2019-Samsung till den dagen det sammanfaller att det dels finns grafikkort i 5-6000-kronorsklassen som klarar 4K i 120Hz, dels att det görs Fallout-, Elder Scrolls- och Souls-spel som kan köras i över 60Hz.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kladdpapper:

Själv använder jag 20% oled light om jag spelar om vinterkvällarna. Brukar fungera tillräckligt för min del, speciellt då jag tycker allt för hög ljusstyrka ger blooming i mina egna ögon.

20 på OLED-ljusreglaget med Högsta ljusstyrka: Av borde bli runt 80 nits vilket passar mörka rum utan obehag. Annars om du upplever mycket glorior/halo-effekter så kolla upp ögonen hos läkare. Kan vara vara begynnande starr eller skador på hornhinnan som gör det värre än de borde.

Jag hade glorior en 6 månader efter en LASIK 2011. Det läkte bort.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AshyStyle:

Skulle du förklara vad som krävs både hårdvara samt mjukvara mässigt för att kunna köra HDR både på tex en laptopskärm samt när man kopplar laptopen mot en HDRkompatibel skärm?

HDR kräver att du har en tillräckligt modern GPU, typiskt 2015-16 och nyare och att det finns bandbredden för att hålla signalerna igång vilket kan vara olika. Detta för att hålla HDR i signalen med metadata etc.

Det är vad som gäller för att alstra själva signalen. På det kommer det möjligheten att köra HDR från mjukvara, likt Youtube, Netflix och liknande. Där får man kolla upp varje tjänst för sig vad de kräver för mjuk- och hårdvara.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Hur är det numera, om man kör PC läget så behöver man väl inte aktiera spelläget enbart för att få ner latensen/input lag? Om jag inte minns fel så var det väl så att C2 modellerna har märkbart sämre värden med VRR påslaget men bättre (eller mindre dåliga) med det inaktiverat?

Jag vill minnas att det mäter lika lågt när PC-läget är igång. Så många kombinationer av signaler och inställningar att mäta igenom och inte alltid man håller anteckningarna tillräckligt tydliga... Får i alla fall samma värden med VRR av/på men testutrustningen kör heller inte VRR.

Annars brukar man vilka köra PC-läget och Speloptimeraren för övriga spelfunktioner när man ändå är där.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snorleffe:

@Laxpudding

Har du kollat i registret vilken Cleartype-inställning som var optimal (eller minst dålig)?

Så här ser det ut för vanlig RGB (standardinställningen) till exempel:

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop]
"FontSmoothingOrientation"=dword:00000001

Nej, hade inte koll på att man kunde plocka en parameter därifrån. Men kan vara värt att komma ihåg. Annars är det lite personligt vilka inställningar som passar per person med avstånd och andra önskemål. Hade verkligen underlättat ifall Cleartype-inställning hade ett mer teknisk läge där den tydligare beskrev vad som görs i varje moment. Måste vara vad, flera hundra kombinationer totalt. Även om man fokuserade på topp tio av dessa kommer arbetet med att dokumentera, presentera och sedan ranka dem vara en hel artikel i sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

20 på OLED-ljusreglaget med Högsta ljusstyrka: Av borde bli runt 80 nits vilket passar mörka rum utan obehag. Annars om du upplever mycket glorior/halo-effekter så kolla upp ögonen hos läkare. Kan vara vara begynnande starr eller skador på hornhinnan som gör det värre än de borde.

Jag hade glorior en 6 månader efter en LASIK 2011. Det läkte bort.

Tack för omtanken. Nej, jag har lyckligtvis inte några större problem med ögonen förutom närsyntheten då, men att kräma på med 100% oled light är lite i överkant för mig. Brukar även uppskatta den dunkla miljön med låg oled light. Tycker det är så spännande att smyga omkring i spel när det verkligen är helt kolsvart som det är på oled Vet dock inte vilken ljusstyrka jag har. Skulle gissa på 50, har inte rört den något från start i PC-läget.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Tack @Laxpudding för en rejäl genomgång!

Själv kör jag panelen i ett mycket ljuskontrollerat rum (en grotta för att vara ärlig) med OLED-light på 20 i SDR. Fungerar fint och med TPC avstängt i servicemenyn så upplever jag inte ljuspumpandet som ett problem. Servicefjärr finns att beställa på exempelvis Amazon för en billig peng. Görs på egen risk, men jag körde skärmen i ca 3 veckor utan TPC avstängt och går inte tillbaka. Den bör klara ett antal år av varierat användande med ljusstyrkan inställd på ca 80-100 nits. Jag varierar med en hel del modellering i Rhino och allmänt dribblande i Adobe-programmen.

I HDR i spel så är det helt otroligt vilken upplevelse jag får med denna ställt mot min gamla IPS-panel. Wow!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag vill minnas att det mäter lika lågt när PC-läget är igång. Så många kombinationer av signaler och inställningar att mäta igenom och inte alltid man håller anteckningarna tillräckligt tydliga... Får i alla fall samma värden med VRR av/på men testutrustningen kör heller inte VRR.

Annars brukar man vilka köra PC-läget och Speloptimeraren för övriga spelfunktioner när man ändå är där.

Ställde samma fråga på r/OLED_gaming tidigare och även då verkade det mynna ut i att fördelarna att gå från PC mode till game optimizer mode var rätt små, i synnerhet om man känner sig bekväm med att skapa customer resolutions (vilket iaf jag byter snabbare mellan än att krångla med fjärrkontrollen).

Rtings fick väsentligt sämre input lag med VRR aktivt, det var dock minst en månad sedan dom gjorde sitt test har jag för mig, så tänkte om något hade ändrat sig sen dess.

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled

Oavsett om det gör någon skillnad i praktiken eller (förmodligen mindre än vad man vill tro om sin egen reaktinsförmåga) så tycker jag ändå det är klart illa av LG om det inte är något dom får till med en firmwareuppdatering. 42" känns som att det primärt är en storlek optimal för att använda som en bildskärm och då är det ett hyfsat misslyckande om man samtidigt lyckats pajat just detta. Extra märkligt då man uppenbarligen fått det att fungera i tidigare generationer och det inte finns något logiskt skäl varför det skulle vara sämre nu, om det inte egentligen är en högt prisad budgetmodell (att kränga skärmar som "gaming" å trycka om upp prislappen är som bekant inget ovanligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Vi svenskar har tur som har Thomas Ytterberg; jag har aldrig sett någon annan data-/tech-skribent som visat minsta intresse för att använda tv som dataskärm och han djupdyker därtill å det grövsta. För mig finns det inget annat alternativ än tv eftersom jag är en tillbakalutad bäddsoffeanvändare som dessutom vill kunna koppla in andra apparater i min skärm.

Jag kör dock på min 2019-Samsung till den dagen det sammanfaller att det dels finns grafikkort i 5-6000-kronorsklassen som klarar 4K i 120Hz, dels att det görs Fallout-, Elder Scrolls- och Souls-spel som kan köras i över 60Hz.

Inte för att stjäla Laxpuddings dunder här men nu börjar väl fler få upp ögonen för detta, jämfört med när man själv baxade upp en 65" OLED E6 på skrivbordet för några år sedan och folk fick det att framstå som något konstigt

Permalänk
Moderator
Testpilot

Alltid ett nöje att få se dina genomgångar Thomas!

Personligen har jag ögonen på Alienware QD-OLED eller om LG kommer med något sub 40". Jag har helt enkelt inte plats för något annat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Inte för att stjäla Laxpuddings dunder här men nu börjar väl fler få upp ögonen för detta, jämfört med när man själv baxade upp en 65" OLED E6 på skrivbordet för några år sedan och folk fick det att framstå som något konstigt

Skulle nog påstå att det är en viss skillnad på 42 vs 65”, men absolut! Kommer ihåg när folk kallade mig galen att köra 40” på skrivbordet 2015, det var nice (även om VA såklart har en del begränsningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu har jag inte riktigt samma (77”B1 i soffan), men kan bara hålla med om att allt annat ser grått ut, sjukt mysigt med att man kan köra så låg ljusstyrka och fin kontrast ändå

Varför har du TVn i soffan? =E

OnT: Riktigt sugen faktiskt, men jag tycker jag har läst hela artikeln och det verkar ju som C1 är bättre. Den borde ju gå att få loss billigare oxå. @Laxpudding finns det någon anledning att köpa C2 istället för C1(har ej kollat videon då jag är på jobbet)?

Grammatik
Permalänk

Finns inget som slår en 4k oled 120hz tv idag magiskt känsla samt bild kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Varför har du TVn i soffan? =E

OnT: Riktigt sugen faktiskt, men jag tycker jag har läst hela artikeln och det verkar ju som C1 är bättre. Den borde ju gå att få loss billigare oxå. @Laxpudding finns det någon anledning att köpa C2 istället för C1(har ej kollat videon då jag är på jobbet)?

Jag menade vid soffan, inte skrivbordet

C2 har bättre ljusstyrka och finns i 42”, C1 har 120Hz BFI men finns bara i 48” som minst

C1 48/55 kostar ca 9000kr nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menade vid soffan, inte skrivbordet

C2 har bättre ljusstyrka och finns i 42”, C1 har 120Hz BFI men finns bara i 48” som minst

C1 48/55 kostar ca 9000kr nu

Aha! Ok, ja, då förstår jag. Känns konstigt nog med 42", så 48" blir det inte(kör 34" UWD nu). Jag fick faktiskt tillbaka på skatten så det täcker ett villhöverköp. Tack för info!

EDIT: Kan 120Hz BFI komma som SW update eller är det HW-bundet? Tyckte Laxpudding skrev ngt om SW va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Alltid ett nöje att få se dina genomgångar Thomas!

Personligen har jag ögonen på Alienware QD-OLED eller om LG kommer med något sub 40". Jag har helt enkelt inte plats för något annat.

Håller också ögonen på den, eller något liknande, mest för att jag vill ha en bildskärm och inte en TV:)

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

Stor skillnad i UFO-testet jämfört med exempelvis TFTCentral.
https://tftcentral.co.uk/wp-content/uploads/2022/04/pursuit-1...

Vad beror denna skillnad på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Aha! Ok, ja, då förstår jag. Känns konstigt nog med 42", så 48" blir det inte(kör 34" UWD nu). Jag fick faktiskt tillbaka på skatten så det täcker ett villhöverköp. Tack för info!

EDIT: Kan 120Hz BFI komma som SW update eller är det HW-bundet? Tyckte Laxpudding skrev ngt om SW va?

Oklart om sw kan fixa det, ingen annan som kör panelerna som monitorer verkar köra BFI heller (lax sa i en annan tråd att det var för att bättre driva halvtoner och därför få bättre/stabilare färger)

Tror det är kört, men 120VRR är väl ändå det bästa oftast tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Oklart om sw kan fixa det, ingen annan som kör panelerna som monitorer verkar köra BFI heller (lax sa i en annan tråd att det var för att bättre driva halvtoner och därför få bättre/stabilare färger)

Tror det är kört, men 120VRR är väl ändå det bästa oftast tänker jag

Tack för det! Kanske blir en ny skärm och sitta på 3080 en generation till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Varför har du TVn i soffan? =E

OnT: Riktigt sugen faktiskt, men jag tycker jag har läst hela artikeln och det verkar ju som C1 är bättre. Den borde ju gå att få loss billigare oxå. @Laxpudding finns det någon anledning att köpa C2 istället för C1(har ej kollat videon då jag är på jobbet)?

Håller med ovanstående - är skillnaden mellan C1 och C2 såpass stora att en ska vänta på att C2 faller i pris, eller går det lika bra att knipa en C1 redan nu? Också, är B1 ens med i matchen?

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tubb3:

Håller med ovanstående - är skillnaden mellan C1 och C2 såpass stora att en ska vänta på att C2 faller i pris, eller går det lika bra att knipa en C1 redan nu? Också, är B1 ens med i matchen?

B1 är ju samma som C1, men två sämre hdmi-portar och lite lägre ljusstyrka (men också ingen pink-tint). Tror inte processorn spelar märkbar roll

Spontant tycker jag nog att B1 är bättre köp än C1 i många fall pga pris och ingen pink-tint

Sen finns ju b1 bara i 55, 65, 77 inte de andra som c1/c2 har

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

B1 är ju samma som C1, men två sämre hdmi-portar och lite lägre ljusstyrka (men också ingen pink-tint). Tror inte processorn spelar märkbar roll

Spontant tycker jag nog att B1 är bättre köp än C1 i många fall pga pris och ingen pink-tint

Sen finns ju b1 bara i 55, 65, 77 inte de andra som c1/c2 har

Kommer pink tint främst med de större panelerna. Tycker mig inte se det på min 48" C1 men jag sitter ju alltid i mitten och tittar inte från sidorna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kommer pink tint främst med de större panelerna. Tycker mig inte se det på min 48" C1 men jag sitter ju alltid i mitten och tittar inte från sidorna

Det är väl de så kallade evo-panelerna i C2 som har pink tint?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 220volt:

Det är väl de så kallade evo-panelerna i C2 som har pink tint?

Och C1. Men inte alla paneler, beror på om man får nya EX panelen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har en CX 48. HDMI i pc läge och håller man sig under 80 i kontrast och ljus så ändrar den inte ljusstyrkan.
Sätter man dem på 100 så gör den det märkbart

Permalänk
Medlem

Missade det här igår. Nu kan man njuta tillsammans med morgonkaffet.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

underbart. längtar till 38"+ uw qd-/oled kommer. Nyligen blivit med oled tv. Tittar på den kanske 2h i veckan. varje gång blir jag förvånad över kvaliteten jämfört med min äldre ips variant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kommer pink tint främst med de större panelerna. Tycker mig inte se det på min 48" C1 men jag sitter ju alltid i mitten och tittar inte från sidorna

Skrivet av 220volt:

Det är väl de så kallade evo-panelerna i C2 som har pink tint?

Evo sitter i de flesta C1/G1 och nästan alla C2 (första batcherna som t.ex. vincent testade var den gamla panelen)

Permalänk
Medlem

Tack för denna videon! Jag har gått i tankarna till att köpa en 42C2 och använda som PC skärm, men att den konstant ändrar ljusstyrka skulle driva mig vansinne!

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Evo sitter i de flesta C1/G1 och nästan alla C2 (första batcherna som t.ex. vincent testade var den gamla panelen)

De mindre modellerna av C2 (42 och 48) är nästan garanterat den äldre panelen just nu, vilket nog är att föredra på skrivbordet med tanke på tinten. Sedan ska den nya panelen vara tåligare mot burn in och retention så det blir väl en avvägning.

Sedan har väl LG dessutom bekräftat att när väl bytet sker till den nya panelen så kommer inte ljusstyrkan påverkas gentemot de med äldre paneler? Har för mig att jag läst/hört det någonstans.