Permalänk
Medlem

Hel/halvförsäkring.

Hej.
Tänkte höra med er hur ni gör med er försäkring på bilen, kör ni helförsäkring så länge ni har bilen eller sänker ni till halv/trafik efter en viss ålder/miltal på bilen? Man kan ju spara en del pengar om man har trafik istället för helförsäkring.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Skulle säga när man "har råd" att förlora hela bilen så går jag ner i försäkring. Av mina tre tidigare bilar så kostade den dyraste 27k, och där körde jag halv på alla. Min nuvarande kostar dock fortfarande ~250k begagnad så den kör jag hel på, och lär göra ett tag framöver

Sen gäller det att hålla koll på vilken ålder ens försäkring täcker. Länsförsäkringar t.ex. släpper en massa saker i helförsäkringen när bilen passerat 15 år, och då känns det ju mindre värt att köra på det.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Helförsäkring > Halvförsäkring > Trafikförsäkring, baserat på bilens ålder och värde.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Senast jag uppdaterade min försäkring, skilde det typ en tusing upp till helförsäkring från en halvförsäkring på en drygt 15 år gammal bil. En bil som ännu har ett värde runt 40-50k.

Permalänk
Medlem

Kolla om det är någon nämnvärd skillnad på halv och trafik om du väljer mellan dem, på den gamla saaben vi köpte för att ha till övningskörning var det typ 15 spänn i månaden och då kändes det som att den kan lika gärna ha halvförsäkring.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bil värde ca 20-25k. Helförsäkring. Skillnaden mellan halv och hel är 500kr/år.

Motorcykel värde ca 20-25k. Helförsäkring, skillnad på ca 80kr / år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Helförsäkring där skador som jag själv kan orsaka ersätts (typ dikeskörning) på en dyr bil, trafikförsäkring på en billig begagnad bil.

Statistiskt lönar det sig inte med försäkringar men det är ju surt den dagen man står med en totalförstörd bil för 400k och endast har trafikförsäkring.

Permalänk
Medlem

Trodde man körde

Halvförsäkring (under nybilsgarantin) -> Helförsäkring -> Halv/Trafik

Jag kör Trafikförsäkring, bilen är inte värd mer än 25k och jag behöver inte bilen(guldkant bara) - går den sönder sparar jag pengar ;).
Underhåller dock fortfarande bilen.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Statistiskt lönar det sig inte med försäkringar men det är ju surt den dagen man står med en totalförstörd bil för 400k och endast har trafikförsäkring.

Givetvis lönar det sig inte statistiskt, annars skulle ju försäkringsbolagen gå i konkurs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Statistiskt lönar det sig inte med försäkringar men det är ju surt den dagen man står med en totalförstörd bil för 400k och endast har trafikförsäkring.

Självförsäkring bör över tid vara billigast ja.

Till TS som flera skrivit det handlar om vad man anser sig ha riskera att förlora kontra försäkringskostnaden. Jag har två bilar fina bilen är helförsäkrad och andra bilen är halvförsäkrad. (vill ha stenskott, stöld och brand skyddat. Egen-orsakade skador kan jag stå för själv på den).

Steg 1: Bestäm nivå av skydd man vill ha
Steg 2: Jämför priser, VARJE ÅR. Varierar otroligt mycket mellan bolagen och kan ändras från år till år

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Trodde man körde

Halvförsäkring (under nybilsgarantin) -> Helförsäkring -> Halv/Trafik

Nä man kör helförsäkring även under nybilsgarantin, försäkringsbolaget brukar sänka premien då pga garantin. Halvförsäkring + nybilsgaranti täcker ju inte ifall du råkar köra in i ett träd eller liknande.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Nä man kör helförsäkring även under nybilsgarantin, försäkringsbolaget brukar sänka premien då pga garantin. Halvförsäkring + nybilsgaranti täcker ju inte ifall du råkar köra in i ett träd eller liknande.

Har du en ny bil med vagnskadegaranti så behöver du inte betala extra för en helförsäkring. Du får inget extra för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Har du en ny bil med vagnskadegaranti så behöver du inte betala extra för en helförsäkring. Du får inget extra för det.

Får man med vagnskadegaranti när man köper en ny bil som täcker att man själv kvaddar bilen?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Får man med vagnskadegaranti när man köper en ny bil som täcker att man själv kvaddar bilen?

Det brukar ingå. Dock kan det vara så att självrisken för att få nyttja den är mycket högre än vad det skulle varit om du hade haft en försäkring från försäkringsbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det brukar ingå. Dock kan det vara så att självrisken för att få nyttja den är mycket högre än vad det skulle varit om du hade haft en försäkring från försäkringsbolaget.

Sedär! Tbh mer än vad jag visste, man lär sig något nytt var dag Tackar!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Givetvis lönar det sig inte statistiskt, annars skulle ju försäkringsbolagen gå i konkurs.

Precis som jag skrev.

Permalänk
Medlem

Kul med så många svar
Min pendlar bil har gått 17.000mil och är 10år gammal, jag kör just nu med helförsäkring och om jag går ner till trafik är den ca 2000kr billigare per år.
Dock tappar man stenskott/djur kollision vid trafik och det behöver jag på mina landsvägar till jobbet, hel vs halv är inte så stor skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition