Epic underlättar crossplay på PC

Permalänk
Melding Plague

Epic underlättar crossplay på PC

Epic Online Services har fått ny funktionalitet som gör det lättare för spelare på Steam och Epic Games Store att spela tillsammans.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är ett väldigt bra initiativ oavsett vad man tycker om Epic.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

jag minns att jag och en polare hade köpt gta 5 på steam,
två av våra andra polare skaffade gta5 gratis på när epic gav bort de..

Då gick det att köra tillsammans för gta5 använde ändå rockstar launcher..
Fick adda varandra på nytt etc.

Men det hade varit skönt slippa sånt, om crossplay bara funkar skulle det vara nice.

Permalänk
Medlem

Har bara ett spel som hade crossplay och det var rocket league.
Fungerade finfint....tills epic köpte spelet. Sen var man tvungen att ha epic konto även på steam...men tror det fungerade mellan epic och steam innan de gjorde flytten.
Implementeras detta på spel nivå eller?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Crossplay kan funka på RPG/MMO men det førstør bara upplevelsen før oss pc spelare. Latency, auto aim, packloss etc etc

Nei takk

Permalänk
Medlem

Tycker det är oerhört sorgligt att man ens ska behöva prata om crossplay när det gäller PC till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Crossplay kan funka på RPG/MMO men det førstør bara upplevelsen før oss pc spelare. Latency, auto aim, packloss etc etc

Nei takk

Detta gäller enbart crossplay mellan olika butiker på PC, inte mellan PC och spelkonsoller.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Tycker det är oerhört sorgligt att man ens ska behöva prata om crossplay när det gäller PC till PC.

På steam är det tex väldigt smidigt för devs att använda deras egna nätverk för att hosta servrar och använda quick join osv. Det gör i sin tur att man är låst till Steams nätverk.. Motsatsen är att devs behöver dedikerade servrar som i sin tur kostar pengar och då kanske de stänger ned så fort lönsamheten börjar sjunka.

Förr i tiden så använde man VPN-tunnlar för att kunna spela med varandra, kommer inte ihåg namnet men jag vet att det var nån klient som var väldigt populär.

Jag håller dock med dig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

På steam är det tex väldigt smidigt för devs att använda deras egna nätverk för att hosta servrar och använda quick join osv. Det gör i sin tur att man är låst till Steams nätverk.. Motsatsen är att devs behöver dedikerade servrar som i sin tur kostar pengar och då kanske de stänger ned så fort lönsamheten börjar sjunka.

Förr i tiden så använde man VPN-tunnlar för att kunna spela med varandra, kommer inte ihåg namnet men jag vet att det var nån klient som var väldigt populär.

Jag håller dock med dig.

https://en.wikipedia.org/wiki/LogMeIn_Hamachi

Permalänk
Medlem

Thats right, Hamachi Usch vilken struggle det var ibland men när det väl fungerade så kunde man spela.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag läste först "Epic underlättar cosplay på PC" och var lätt konfunderad

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Otroligt välkommet och en funktion gör att jag med större sannolikhet skulle kunna köpa spelet via EGS istället för Steam med den vetskapen!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

På steam är det tex väldigt smidigt för devs att använda deras egna nätverk för att hosta servrar och använda quick join osv. Det gör i sin tur att man är låst till Steams nätverk.. Motsatsen är att devs behöver dedikerade servrar som i sin tur kostar pengar och då kanske de stänger ned så fort lönsamheten börjar sjunka.

Förr i tiden så använde man VPN-tunnlar för att kunna spela med varandra, kommer inte ihåg namnet men jag vet att det var nån klient som var väldigt populär.

Jag håller dock med dig.

Handen på hjärtat, använde du Hamachi för att spela med folk på andra plattformar eller för att kunna spela multiplayer med crackade spel? Jag vet vilken jag använde som ung...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Handen på hjärtat, använde du Hamachi för att spela med folk på andra plattformar eller för att kunna spela multiplayer med crackade spel? Jag vet vilken jag använde som ung...

Både och faktiskt, ingen ide att ljuga.
Ett par spel med nedstängda servrar körde vi hamachi med och ett eller två crackade.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

På steam är det tex väldigt smidigt för devs att använda deras egna nätverk för att hosta servrar och använda quick join osv. Det gör i sin tur att man är låst till Steams nätverk.. Motsatsen är att devs behöver dedikerade servrar som i sin tur kostar pengar och då kanske de stänger ned så fort lönsamheten börjar sjunka.

Förr i tiden så använde man VPN-tunnlar för att kunna spela med varandra, kommer inte ihåg namnet men jag vet att det var nån klient som var väldigt populär.

Jag håller dock med dig.

Steam tillhandahåller väl enbart matchmaking och relays, inte hela servrar med spellogiken etc.?

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att de här var ett problem 😅
Skönt att de löser det då.

"Vidare förbättrad kontolänkning som snabbt och enkelt gör att Steam-användare får ett Epic Games-konto förhållandevis automatiskt."

Gissar på att alla steam användare som vill köra cross med epic kompisar måste då automatiskt skapa konto så epic kan skryta med sina stats 😂

Smart, men i grunden är det viktigaste för kunden att crossplay funkar och bra om detta är en lösning.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hmmm, Epic underlättar Cosplay?? *rättar till glasögonen* Ah, crossplay... det var mer logiskt...

Skämt åsido så var ju detta bra och lite oväntat. Dock blir det ju lite en väg in i steams ekosystem för epic kanske

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ino:

Steam tillhandahåller väl enbart matchmaking och relays, inte hela servrar med spellogiken etc.?

Det stämmer. Det är ett vanligt missförstånd att Steam "står för allt" så länge man använder Steamworks för sina spel. Många tror att detta inkluderar att Steam står för alla servrar och trafik etc.

Steamworks i sig - eller att spelet finns att köpa på Steam - säger ingenting om huruvida det finns servrar att spela på eller inte.

Det bästa ett spel kan göra är att tillåta dedikerade servrar eller P2P-spelande (beroende på spel) så att spelen går att spela oavsett och "alltid".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att Epic tar Gamespys plats som blev tom efter att de lade ned, fast då självklart gör ett bättre jobb.
Kan inte förstå att multiplayer ska vara så trasigt på pc som det har varit väldigt länge nu. Till viss del är det Steam vi har att tacka för det, men mest utvecklarans lathet att inte implementra multiplayer på ett sådant sätt att det bara fungerar.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Har bara ett spel som hade crossplay och det var rocket league.
Fungerade finfint....tills epic köpte spelet. Sen var man tvungen att ha epic konto även på steam...men tror det fungerade mellan epic och steam innan de gjorde flytten.
Implementeras detta på spel nivå eller?

Det var väl också för att man skulle få en gemensam friendlist från alla plattformar.