Störande tonljud i video, high pitched noise

Permalänk
Medlem

Störande tonljud i video, high pitched noise

Hej,

Jag har en liten YT-kanal där jag använder mig av en Sony ZV-1 som huvudkamera och som huvudmikrofon har jag Røde Wireless Go. Mottagaren sitter på kameran och är kopplad med Rødes medföljande kabel och mottagaren sitter i min jeansficka/min tröja/ligger löst bredvid. Jag har också för det mesta en mygga, också från Røde, kopplad till sändaren så att jag ska slippa ha en bulkig mikrofon på mig. Jag har 2st set av Røde Wireless Go som jag pendlar mellan då batteritiden inte alltid räcker till.

Problemet jag har är att ibland så dyker det upp störande, tjutande ljud i bakgrunden. Ett 30s klipp där man tydligt hör: https://www.youtube.com/watch?v=08FnP2OoGbw

Det är extremt irriterande och jag har haft några av mina tittare klagat på detta. Jag har googlat på problemet och vissa verkar ha samma problem och det verkar vara någon form av störningar. Men jag har inte lyckats förstå vad det är som stör.

Jag har ikväll testat att:
- ladda kameran under inspelning
- inte laddat kameran under inspelning
- Växlat mellan kablarna jag fick med mikrofonerna
- Testat båda mikrofonerna
- Med mygga
- Utan mygga

Jag har tyvärr ingen annan kamera och kan då inte testa det. Alla tester ger samma resultat. Vet inte riktigt hur jag ska lösa detta, är det någon som har förslag på vad det kan vara/vad jag kan göra? Ljud och video är inget jag är så kunnig på.

Visa signatur
Permalänk

Kan det vara störning från telefonen eller nåt?

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk

Notchfilter i en EQ kring 3,5khz, dra ned tills det försvinner.

EDIT: Kan vara rätt off med frekvensen, gick på någon slags "känsla".

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan börja med att prova om missljudet är kvar om du kör via kabel i stället för trådlöst.
I ljudredigeringsprogram brukar det finnas funktioner för att ta bort störningar, först spelar du in "tystnad" som en ljudsignatur och sedan tar programmet bort allt som hörs som "tystnad" så att bara din dialog hörs, att använda den typen av funktioner får bort oljudet men kan också påverka talet men det går ju prova så kolla i ditt redigeringsprogram om det kan göra nått sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Notchfilter i en EQ kring 3,5khz, dra ned tills det försvinner.

EDIT: Kan vara rätt off med frekvensen, gick på någon slags "känsla".

Skrivet av mrqaffe:

Du kan börja med att prova om missljudet är kvar om du kör via kabel i stället för trådlöst.
I ljudredigeringsprogram brukar det finnas funktioner för att ta bort störningar, först spelar du in "tystnad" som en ljudsignatur och sedan tar programmet bort allt som hörs som "tystnad" så att bara din dialog hörs, att använda den typen av funktioner får bort oljudet men kan också påverka talet men det går ju prova så kolla i ditt redigeringsprogram om det kan göra nått sånt.

Stort tack för hur jag skulle gå vidare. Nu när jag visste vad jag skulle googla på så fick jag rätt snabbt upp ett YT-klipp som visade hur man får bort den typen av ljud i Premiere Pro!

Visa signatur