Be Quiet avtäcker fläktserien Silent Wings 4

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande otåligt på att Noctua ska komma med sin ultimata 140mm-fläkt, men om någon av Be Quiets 140mm-varianter håller Noctuaklass (effektiv + tyst + inga missljud) så kanske det blir att köpa sådana istället. Hoppas på goda testresultat.

Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför man ska lägga tusentals kronor på fläktar, visst är Noctua säkert några procent bättre, men ett 5-pack Arctic LP12 med PWM kostar ju typ 230kr, det räcker väl?

Om du syftar på Arctic P12 så ... njae. Både Arctic P12 och P14 lider av irriterande motortjut vid vissa varvtal.

De är väldigt prisvärda och kompetenta fläktar i övrigt. Önskar att Arctic (eller vilken OEM-tillverkare det må vara) kunde göra något åt motortjutet bara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför man ska lägga tusentals kronor på fläktar, visst är Noctua säkert några procent bättre, men ett 5-pack Arctic LP12 med PWM kostar ju typ 230kr, det räcker väl?

Som en första gradens Noctua simp så kan jag säga att jag gör det för att jag kan lita på att fläktarna är tysta, håller länge och flyttar bra med luft.

1500-2000kr extra utslaget på tio års 24/7 drift för en tystare burk är inte mycket imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

PWM eller inte har ju egentligen inget med det att göra, har ju kunnat styra fläktar genom spänningsreglering långt innan PWM kom.

Men tillbaka till frågan:
För en vanlig användare är det rätt onödigt egentligen. En eventuell nackdel som rör vissa serier är att högvarviga versionen inte bara snurrar snabbare på max, utan de även har en högre lägstahastighet, vilket gör att man inte kan få datorn lika tyst i viloläge.
Sedan om man skall täcka ett större varvtalsspann på samma PWM område, så kommer du att tappa i finjusteringsmöjligheterna i regleringen.

Med vanlig användare menar jag personer som har datorn vid skrivbordet man sitter.
Börjar man komma med speciallösningar så som att ha datorn i dedikerat serverrum eller mining, etc. där ljudnivån inte spelar någon roll och man vill ha maximal kylning så är ju högvarviga mer OK.

Ah okej, jag kör med den högstvarviga versionen men den är helt ljudlös vid simpelt surfande, dock är hela burken ljudisolerad så det är nog därför.

Nu vet jag lite mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skrev främst inlägget ovan för att skapa lite diskussion, klart jag förstår att man kan betala mycket mer för lite bättre, det är ju hela poängen med Nvidias strategi på grafikkortssidan (allt över 3080 åtminstone)

I det här fallet med fläktar får man ju dock inte direkt bättre prestanda (fps och liknande), utan främst RGB och/eller marginellt tystare. Noctua D15 vs CM H212 är faktiskt skillnad i spelprestanda eftersom man kan klocka högre, och dessutom lägre ljudnivå

Men att betala den skillnaden bara för fläktar, där går min gräns

Med fläktar så är det i stort sett hur mycket de kyler i förhållande till ljudnivå man betalar för.
(Ja förutom om man nu är förtjust i RGB och sånt).

Det borde gå att göra ganska billiga fläktar som slår de populärare high end fläktarna i kylning om man bortser från ljudnivå.
Se på servar exempelvis, finns massvis med servrar som har 40mm fläktar och ändå lyckas få bra kylning.
Sen att ljudvolymen kan vara på en nivå att man helst inte vistas i samma rum mer än en kvart om man inte redan är döv är en annan femma.

Skrivet av medbor:

Mer skillnad än jag trodde, men ledaren är lite fusk då den är 30mm tjock

Har du plats för fläktar som är 30mm tjocka eller inte?
På vissa ställen kan det vara trångt så det är bara någon mm marginal att en 25mm tjock fläkt får plats.
Kan finnas situationer man t.o.m. är tvungen att använda en extra tunn fläkt.

Å andra sidan kan det finnas monteringar där man har centimetrar eller kanske t.o.m. decimetrar tillgodo.
Då är 5mm extra ingen nackdel.

Jag tycker Phanteks T30 är bra.
Som sagt kan den extra tjockleken ställa till det beroende på var/hur man vill montera fläktarna och de är inte direkt billiga.
Men i övrigt är de bra.

Permalänk

Använder en Arctic Liquid Freezer II 360mm i fronten och 3 st Silent Wings 3 bak och i taket. Supernöjd med både temperatur och volym. Kör denna setup i en vit Phanteks P600s som förvisso är i dyraste laget men helt magnifik.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Aldrig förstått varför man ska lägga tusentals kronor på fläktar, visst är Noctua säkert några procent bättre, men ett 5-pack Arctic LP12 med PWM kostar ju typ 230kr, det räcker väl?

Nu blir "entusiasterna" kränkta och slänger ur sig värdelösa analogier om hur oviktigt det är med grafikkort för det finns ju på processorn osv 🙃

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen vita Arctic P14 till nya bygget (2x 420mm rads) för se ”what the fuzz is about”.
Dessa fläktar såg ju okej ut men måste ha vita isåfall.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Jag slänger alltid medföljande fläktar omedelbart, likaså medföljande fläktkontroller och installerar Noctua-fläktar som kopplas direkt till moderkort som sköter styrningen.

Har byggt minst 50 datorer så minst 150 fläktar, troligen över 300. Aldrig, verkligen aldrig har jag haft en fläkt med missljud eller en fläkt som gått sönder under datorns livstid.

Hade det gått att göra billigare för samma funktion, antagligen, har jag lust att testa mig fram dit, aldrig i livet.

Nästa bygge blir mitt första utan Noctua-kylare, tänkte satsa på en Arctic Liquid Freezer II 420.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

För många är en tystare dator värt ett par hundralappar eller till och med tusenlappar. En Noctua A12x25 eller Phanteks T30 flyttar ca 25-30% mer luft vid samma dB i följande test när du utsätter den för lite motstånd (kylare, radiator, restriktivt chassi etc.), så då kan du ju sänka rpm och ljudnivå rätt rejält utan att ge avkall på kylningen. Och då har de inte ens jämfört med diverse billiga skräpfläktar
https://tpucdn.com/review/phanteks-t30-120-fan/images/cfm-per-dba-1250.png
https://www.techpowerup.com/review/phanteks-t30-120-fan/5.htm...

Gick själv över till T30 fläktar. Och inget annat gäller i framtida byggen. Sjukt bra fläktar de lyckats ta fram.

Permalänk
Medlem

Köpt fläktar från både Noctua och BeQuiet. Aldrig varit missnöjd. De "No name" fläktar jag råkat ut för har däremot alltsomoftast visat sig vara totala fiaskon gällande både livslängd och ljudnivå. Man får vad man betalar för, som alltid...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Läser denna tråd och inser att rätt många som använder Arctic P12 och P14 pga Arctics AIOs.

Permalänk
Medlem

Spännande, ska bli intressant att se tester på dessa.

Jag har kört BeQuiet i de senaste två byggena, varav det äldsta är tre år nu, och jag är supernöjd med prestandan vid knappt hörbar ljudnivå. Inga problem med en enda fläkt heller men det ska det ju inte vara för de priserna heller.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG