Permalänk
Medlem

AIO kylare som vill avrätta min 5900X

Hallå allihopa!

Nu är det så att jag har börjat få oerhört dryga problem med temperaturerna på min AMD Ryzen 5900X, där "CPU Package" temperaturen sticker iväg till 90° celsius (som verkar vara där processorn börjar throttla). Detta händer hela tiden, även när jag gör enkla saker som att öppna ett slumpmässigt program eller till och med bara hoppar in i BIOS på datorn. Ibland går det inte ens starta datorn pga. att CPU'n tydligen är överhettad. Ibland (men bara ytterst sällan) går det köra ett helt vanligt Cinebench R23 test på 10 minuter utan att den sticker iväg till mer än runt 80° celcuis (dock med runt 2000 poäng under vad dessa processorer brukar ligga på).

Iallafall, jag börjar misstänka att min AIO vattenkylning (be quiet! Silent Loop 2 120mm) är boven i dramat. Självklart vet jag att denna kylare är underdimensionerad för denna processorn, men då jag kör ett litet mini-ITX chassi (Phanteks Evolv Shift 2) så fanns det inte oerhört många val kring kylningsmöjligheter.

Detta är saker som bör vara av intresse angående vad som händer när jag kör igång datorn:

  • Ambient temperaturen i datorn blir aldrig direkt varm, trots att processorn tuggar på i 90°.

  • Ena slangen som går från/till pumpen blir väldigt varm, samtidigt som den andra är svalare än vad min kroppstemperatur är.

  • Radiatorn blir aldrig heller riktigt varm.

Jag är långt från expert på hur kylning ska fungera i praktiken, men vad jag läst på så ska det delta't (skillnaden) mellan temperaturerna i varje slang inte vara högre än 10-15°. Dessutom bör ju man få någon slags värme inuti datorn när jag kör intake push-pull konfiguration på min kylning, inte sant?

Detta är vad jag gjort hittills, utan framsteg:

  • Justerat fläktar så att jag kör en intake push-pull konfiguration.

  • Bytt kylpasta två gånger om.

  • Skruvat åt AIO pumpen för att säkerställa att den sitter på plats.

Jag har hört av mig till återförsäljare angående att starta ett garantiärende utav detta, men han tyckte ej egentligen att det var något fel, utan menade på att jag bara kör en för svag kylning. Han startade dock ändå ett ärende utav det, vilket jag är tacksam över. Anledningen till denna tråd är egentligen att få tips på vad detta kan bero på innan jag skickar iväg den till dem!

Permalänk
Medlem

Är pumpen monterad högre upp än radiatorns in och utlopp?

Permalänk
Medlem

Nu var det några år sedan jag använde en AIO, men din beskrivning får det att låta som om pumpen inte riktigt alltid är igång. Att du kan köra CB23 och den ligger lite under normal prestanda låter normalt för den underdimensionerade kylaren, men att temperaturen ska sticka iväg utan någon direkt användning låter det ju som att pumpen inte är igång där.

Kika om din pump är inkopplad ordentligt till en AIO pump header på moderkortet, eller åtminstone i en fan header som är spikad på 100%. AIO header bör vara standard 100% hastighet på, om ej bör du korrigera detta i bios. Som ovan skriver kika även så att pumpblocket inte är högsta punkten i systemet, eventuella luftbubblor i en AIO bör ansamlas helst på annan plats, tex i toppen på radiatorn. GamersNexus har en video om ämnet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Är pumpen monterad högre upp än radiatorns in och utlopp?

Skrivet av LPG:

Nu var det några år sedan jag använde en AIO, men din beskrivning får det att låta som om pumpen inte riktigt alltid är igång. Att du kan köra CB23 och den ligger lite under normal prestanda låter normalt för den underdimensionerade kylaren, men att temperaturen ska sticka iväg utan någon direkt användning låter det ju som att pumpen inte är igång där.

Kika om din pump är inkopplad ordentligt till en AIO pump header på moderkortet, eller åtminstone i en fan header som är spikad på 100%. AIO header bör vara standard 100% hastighet på, om ej bör du korrigera detta i bios. Som ovan skriver kika även så att pumpblocket inte är högsta punkten i systemet, eventuella luftbubblor i en AIO bör ansamlas helst på annan plats, tex i toppen på radiatorn. GamersNexus har en video om ämnet.

Ja, pumpen var monterad högre upp än radiatorns in och utlopp, av anledningen att det inte gick att montera kylaren på annat sätt än så i detta chassi. Jag läste på om detta och fick rekommendationen att köpa "be quiet! Silent Loop 2"då den skulle klara detta, men jag kan givetvis ha valt fel kylare som ej mår bra av denna typ av installation.

Jag monterade ut kylaren nu och packade allt för att skicka in till återförsäljare, känner att en felsökning kan vara vettig. Ifall det visar sig att kylaren fungerar som den ska, vilken typ av kylare skulle ni istället rekommendera för mitt bygge? Jag är öppen för både luftkylning och vattenkylning.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Ja, pumpen var monterad högre upp än radiatorns in och utlopp, av anledningen att det inte gick att montera kylaren på annat sätt än så i detta chassi. Jag läste på om detta och fick rekommendationen att köpa "be quiet! Silent Loop 2"då den skulle klara detta, men jag kan givetvis ha valt fel kylare som ej mår bra av denna typ av installation.

Jag monterade ut kylaren nu och packade allt för att skicka in till återförsäljare, känner att en felsökning kan vara vettig. Ifall det visar sig att kylaren fungerar som den ska, vilken typ av kylare skulle ni istället rekommendera för mitt bygge? Jag är öppen för både luftkylning och vattenkylning.

Tack för hjälpen!

Har inga problem att kyla min 5900x med en Noctua NHD15.
Kör den just nu i 65 watt läge (ger samma prestanda för vad jag gör) men det var inga problem i "fullt-blås" heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Ja, pumpen var monterad högre upp än radiatorns in och utlopp, av anledningen att det inte gick att montera kylaren på annat sätt än så i detta chassi. Jag läste på om detta och fick rekommendationen att köpa "be quiet! Silent Loop 2"då den skulle klara detta, men jag kan givetvis ha valt fel kylare som ej mår bra av denna typ av installation.

Jag monterade ut kylaren nu och packade allt för att skicka in till återförsäljare, känner att en felsökning kan vara vettig. Ifall det visar sig att kylaren fungerar som den ska, vilken typ av kylare skulle ni istället rekommendera för mitt bygge? Jag är öppen för både luftkylning och vattenkylning.

Tack för hjälpen!

Oh well, det hade ju varit enkelt och testa välta runt på chassit så pumpen hamnar i ett annat läge för och kika om det gör nämnvärt på tempsen. Samt eventuellt fylla på vätska och se till att pumpen går på 12V.

Gillar inte själv dessa AiO-kylare, de är som att försöka ersätta Bamse-plåster med silvertejp. Äh, de funkar oftast. Men ett custombygge är en kelgris som man själv kan sminka som man önskar. Det är vad det är.

Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på er som väljer så trånga chassi för högpresterande cpu/gpu.
Gör ni ingen efterforskning alls innan nu handlar? 🤔
Nätet är fullt av kylningsfrågor pga detta.

Byt chassi och skaffa en adekvat kylare så ordnar det sig.
Samt att undervolta är nästan standard idag. Det är ett bra tips.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag förstår mig inte på er som väljer så trånga chassi för högpresterande cpu/gpu.
Gör ni ingen efterforskning alls innan nu handlar? 🤔
Nätet är fullt av kylningsfrågor pga detta.

Byt chassi och skaffa en adekvat kylare så ordnar det sig.
Samt att undervolta är nästan standard idag. Det är ett bra tips.

Klart jag gjorde mycket efterforskning när jag handlade, det gör jag alltid, och tro det eller ej, det går att köra med mini-ITX chassin utan större problem, speciellt ifall man kör med lite undervolting (vilket jag gjort), men nu är det så att något börjat krångla under den senaste tiden. Det vore en sak om chassit ambient temperatur var som en bastu, men nu är det som att radiatorn inte ens får arbeta med något utav värmen som kommer från CPUn överhuvudtaget.

Givetvis kan det vara så att chassits möjligheter (eller icke-möjligheter) att installera AIO kylaren korrekt pekar mot att jag borde valt annat chassi eller annan kylare. Oavsett vad så måste jag hitta orsaken till detta innan jag gör valet att byta det ena eller det andra.

Oavsett vad, inga andra komponenter lider av nämnvärda värmeproblem överhuvudtaget. Vi får se vart detta landar. Tack för feedback ändå, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Den ojämna temperaturen du beskriver på slangarna kan peka på en luftbubbla som förhindrar kylförmågan på AIO:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Den ojämna temperaturen du beskriver på slangarna kan peka på en luftbubbla som förhindrar kylförmågan på AIO:n.

Hmm, går denna luftbubbla få bort genom att ändra håll på kylaren, alternativt fylla på med mer vatten (vilket går att göra på just denna AIO:n)?

Permalänk
Medlem

Bättre att lyfta och vrida runt lite på datorn och hoppas att ev. bubbla ger sig.
Men det är ju inte omöjligt att pumpen gett upp heller.
Vattenkylning har ju en hel del komponenter som kan strula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Hmm, går denna luftbubbla få bort genom att ändra håll på kylaren, alternativt fylla på med mer vatten (vilket går att göra på just denna AIO:n)?

Som svensktiger skriver, vrid, vänd och skaka försiktigt kan få luftbubbla att lossna, om det är det som är problemet

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering:

Återförsäljaren undersökte produkten och slutsatsen blev att kylaren helt riktigt är trasig. Jag fick ett presentkort (pga. att produkten inte finns på lager) och tänkte höra med er vad som bör passa och bli bättre i mitt chassi "Phanteks Evolv Shift 2". Skulle en Noctua fungera möjligtvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

En liten uppdatering:

Återförsäljaren undersökte produkten och slutsatsen blev att kylaren helt riktigt är trasig. Jag fick ett presentkort (pga. att produkten inte finns på lager) och tänkte höra med er vad som bör passa och bli bättre i mitt chassi "Phanteks Evolv Shift 2". Skulle en Noctua fungera möjligtvis?

https://www.inet.se/produkt/5320841/asus-rog-ryuo-120mm
Kanske värd att testa, får spel +cashback så den kostar typ inget.... Sedan lite undervoltning på det.
https://www.inet.se/produkt/6308801/noctua-nh-l9i-low-profile för luftkylare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Låter på din beskrivning som att pumpen är död, om ena slangen är sval så pumpas inte vätskan runt.

Känner du några vibrationer från blocket?

Jag hade köpt en luftkylare från Noctua, kvalité, garanti, prestanda och gratis fästen för all framtid

För övrigt så är det just av denna anledning som jag kör luftkylning, även om båda fläktarna dör (vilket är extremt osannolikt) så sitter det ett massivt metallstycke som passivt kyler processorn.

Edit: För det chassit som du har så är du tyvärr kraftigt begränsad gällande luftkylare, finns endast en modell från Noctua som passar men då måste du nog köra en manuell OC med låg volt för att det ska fungera.

Jag hade ärligt talat tittat på ett annat ITX chassi, det ex. https://www.inet.se/produkt/6904610/cooler-master-nr200p-svar... är väldigt prisvärt och du får plats men en kompetent luftkylare.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Låter på din beskrivning som att pumpen är död, om ena slangen är sval så pumpas inte vätskan runt.

Känner du några vibrationer från blocket?

Jag hade köpt en luftkylare från Noctua, kvalité, garanti, prestanda och gratis fästen för all framtid

För övrigt så är det just av denna anledning som jag kör luftkylning, även om båda fläktarna dör (vilket är extremt osannolikt) så sitter det ett massivt metallstycke som passivt kyler processorn.

Mvh

Problemet är att han har bara plats för l9 från noctua, hans chassi är så litet....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet är att han har bara plats för l9 från noctua, hans chassi är så litet....

Vad menar du, när jag söker på chassit så skall det ju stödja upp till 85 mm höga kylare. Vilket gör att detta är ett bättre alternativ: https://www.inet.se/produkt/5322446/noctua-nh-l12s

Så varför rekommendera en pytteliten kylare när det finns plats för en större?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vad menar du, när jag söker på chassit så skall det ju stödja upp till 85 mm höga kylare. Vilket gör att detta är ett bättre alternativ: https://www.inet.se/produkt/5322446/noctua-nh-l12s

Ja, den ser perfekt ut

Jag gillar även denna skarpt (Noctuas senaste) men den ryms ej: https://www.inet.se/produkt/6308933/noctua-nh-d12l

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vad menar du, när jag söker på chassit så skall det ju stödja upp till 85 mm höga kylare. Vilket gör att detta är ett bättre alternativ: https://www.inet.se/produkt/5322446/noctua-nh-l12s

Så varför rekommendera en pytteliten kylare när det finns plats för en större?

Jag läste det som 82mm, där av tog jag bort 85mm+
My bad!
L12 är absolut bättre dock är båda inte optimala val för en 5900x

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Låter på din beskrivning som att pumpen är död, om ena slangen är sval så pumpas inte vätskan runt.

Känner du några vibrationer från blocket?

Jag hade köpt en luftkylare från Noctua, kvalité, garanti, prestanda och gratis fästen för all framtid

För övrigt så är det just av denna anledning som jag kör luftkylning, även om båda fläktarna dör (vilket är extremt osannolikt) så sitter det ett massivt metallstycke som passivt kyler processorn.

Edit: För det chassit som du har så är du tyvärr kraftigt begränsad gällande luftkylare, finns endast en modell från Noctua som passar men då måste du nog köra en manuell OC med låg volt för att det ska fungera.

Jag hade ärligt talat tittat på ett annat ITX chassi, det ex. https://www.inet.se/produkt/6904610/cooler-master-nr200p-svar... är väldigt prisvärt och du får plats men en kompetent luftkylare.

Mvh

Vet du vad? Det blir faktiskt att införskaffa mig ett NR200P chassi. Nu vill jag bara ha lite åsikter kring kylningen. Jag har nämligen läst att en 240/280mm AIO i fronten + horisontell placering utav grafikkortet är det mest optimala om man använder detta chassi. Då är frågan, finns det någon som har lust att ge lite tips på kylare att satsa på?

Luftkylare är också intressant såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Vet du vad? Det blir faktiskt att införskaffa mig ett NR200P chassi. Nu vill jag bara ha lite åsikter kring kylningen. Jag har nämligen läst att en 240/280mm AIO i fronten + horisontell placering utav grafikkortet är det mest optimala om man använder detta chassi. Då är frågan, finns det någon som har lust att ge lite tips på kylare att satsa på?

https://www.komplett.se/product/1188660/datorutrustning/dator...
Dagens bonanza deal är en ganska bra aio

Annars
https://www.inet.se/produkt/5323591/ek-aio-basic-240
Eller
https://www.inet.se/produkt/5322982/arctic-liquid-freezer-ii-... alt https://www.inet.se/produkt/5322983/arctic-liquid-freezer-ii-...

Är dem som jag tycker är mest prisvärda, finns med RGB också för +50-200:- extra

För luft kanske nya https://www.inet.se/produkt/5323629/be-quiet-dark-rock-tf-2 eller https://www.inet.se/produkt/6308879/noctua-nh-u9s (finns även i svart)
Alt
https://www.inet.se/produkt/6308933/noctua-nh-d12l

Nya be quiet har 230w tdp, att jämföra med d12 på 165W

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tack för alla tips. Uppskattas enormt!

Jag sitter fortfarande och funderar fram och tillbaka på vad jag ska köra med. Det hade varit roligt att använda NR200P chassit med panelen gjord utav tempered glass, men känns som alla kylare är snäppet för stora för det. Mesh panelen ska dock fungera till det flesta kylarna, så jag antar att jag får offra det estetiska. Någon som haft samma tankegång/problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Tack för alla tips. Uppskattas enormt!

Jag sitter fortfarande och funderar fram och tillbaka på vad jag ska köra med. Det hade varit roligt att använda NR200P chassit med panelen gjord utav tempered glass, men känns som alla kylare är snäppet för stora för det. Mesh panelen ska dock fungera till det flesta kylarna, så jag antar att jag får offra det estetiska. Någon som haft samma tankegång/problem?

Jag hade kört glaspanel med denna kylare: https://www.inet.se/produkt/6308933/noctua-nh-d12l

Sen två Noctua 120mm som intag i botten och en 92mm som utblås i bak.

Inget underhåll, stilrent och kvalité rakt igenom

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag hade kört glaspanel med denna kylare: https://www.inet.se/produkt/6308933/noctua-nh-d12l

Sen två Noctua 120mm som intag i botten och en 92mm som utblås i bak.

Inget underhåll, stilrent och kvalité rakt igenom

Mvh

Se där, den har jag totalt missat. Tror du att det går köra de svarta chromax fläktar på denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Se där, den har jag totalt missat. Tror du att det går köra de svarta chromax fläktar på denna?

Bra fråga, denna kylaren är ganska ny så vågar ej svara på det. Kontakta Noctua så bör du få ett svar inom någon dag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Se där, den har jag totalt missat. Tror du att det går köra de svarta chromax fläktar på denna?

Då den använder A12x25 (rund design) så finns den inte i svart.
Be quiet kylaren jag länkade är typ samma höjd fast svart
https://www.inet.se/produkt/5323629/be-quiet-dark-rock-tf-2
Den har också betydligt bättre kylförmåga

Finns på amazon...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då den använder A12x25 (rund design) så finns den inte i svart.
Be quiet kylaren jag länkade är typ samma höjd fast svart
https://www.inet.se/produkt/5323629/be-quiet-dark-rock-tf-2
Den har också betydligt bättre kylförmåga

Finns på amazon...

Tror du den inte får dåligt med luft med glasspanelen? Funderar annars på att fixa den faktiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Tack för alla tips. Uppskattas enormt!

Jag sitter fortfarande och funderar fram och tillbaka på vad jag ska köra med. Det hade varit roligt att använda NR200P chassit med panelen gjord utav tempered glass, men känns som alla kylare är snäppet för stora för det. Mesh panelen ska dock fungera till det flesta kylarna, så jag antar att jag får offra det estetiska. Någon som haft samma tankegång/problem?

Det går ju faktiskt att köpa aio-stukade kit tex på inet, där du kan dra ut slangarna HELT ur chassit, och ändå ha pumpen i blocket, reservoarlöst.

Detaljer hursomhelst. Den enda fördelen en AIO har över en luftkyld setup, är att du kan flytta ut kylningen ur chassit, så den slipper dels andas varm chassiluft, och inte värmer upp chassit.

har själv kört itx-chassi, ett ÄNNU trängre än vad du har, Coolermaster Elite 130, med ett fullstort radeon R9 290x dessutom. man kan ju säga att jag fick kämpa hårt med att lösa det chassits värmeproblem, och aio-kylaren (en H60i v2) klarade det galant, även högt klockat, såfort jag lyckades få ut den ur chassit och låta den hänga bakpå datorn.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då den använder A12x25 (rund design) så finns den inte i svart.
Be quiet kylaren jag länkade är typ samma höjd fast svart
https://www.inet.se/produkt/5323629/be-quiet-dark-rock-tf-2
Den har också betydligt bättre kylförmåga

Finns på amazon...

Fördelen med den är också att den kyler VRM och komponenterna på moderkortet, det är en stor fördel i SFF.

Med 2x 120mm insug och en 92mm utblås så blir det duktigt övertryck i chassit, inget damm och bra temps

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då den använder A12x25 (rund design) så finns den inte i svart.
Be quiet kylaren jag länkade är typ samma höjd fast svart
https://www.inet.se/produkt/5323629/be-quiet-dark-rock-tf-2
Den har också betydligt bättre kylförmåga

Finns på amazon...

Verkar tyvärr inte finnas på lager hos Amazon, men Computersalg har den!