Söndagsmatiné: Diskettens snillrika utformning

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Diskettens snillrika utformning

Att flytta data är idag mycket smidigt, men ett viktigt steg på vägen var disketterna. I veckans video avhandlas den smarta 3,5-tumsvarianten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Diskett, diskett. Du gjorde allting rätt.
Att spara och ladda blev ju så lätt.
Det var du som gjorde hårdvara hett.
Men sen gick allting snett.
CDn kom, effektiv trots den såg ut som en plätt.
Men du har oss många fina minnen gett.
Du kära diskett.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Klassikern man minns bäst från disketteran är när mjukvaror började bli så stora att man fick dela upp packade filer i mindre volymer (det var för övrigt så jag introducerades för .ARJ), och när man höll på att kopiera av dem så började ofta diskettstationen ge ifrån sig ett pulserande sökljud när man var på den sista disketten av tio.

Det var ju ofta även tillfällen då man som yngling utan körkort hade tagit med disketterna långväga ifrån och inte enkelt kunde få tag på den saknade filen igen. 🥲

Permalänk
Hedersmedlem

Lätt att glömma hur opålitliga de var, har ägnat många sommarlovsdagar åt att cykla fram och tillbaka till kompisar för att det alltid var någon av disketterna som utvecklade sektorfel på vägen. eller klassikern att de fungerade fint i diskdriven som skrev dem men inte i datorn bredvid pga slappa toleranser eller vad det var.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hade massor till min super wildcard på 90talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

eller klassikern att de fungerade fint i diskdriven som skrev dem men inte i datorn bredvid pga slappa toleranser eller vad det var.

Där vill jag inflika att diskettstationerna i IBM PS/2 både skrev och läste disketter med högre pålitlighet än många IBM-surrogat, och skälet till att jag behöll min gamla PS/2:a långt efter att 386:or var aktuella.

Permalänk

Min morbror försedde mig med diverse spel via diskett när jag var runt 7-8år. Vet även om att min far försökte skicka mejl till Finland, det slutade med att han skickade disketter på posten istället.

Permalänk
Medlem

I slutet av 80 talet.
Jag köpte Amiga när den släpptes.
Då kostade 10st 3,5" 550 kronor.
Amiga kostade 18000 kronor
Det var inte billigt, men extremt häftigt

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Min 486:a har ingen CD-läsare så att installera Windows 95, krävde 40 disketter.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta var faktiskt ganska avkopplade (och lite lärorikt!) att kolla på en söndag. Tackar !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Aphex:

Lätt att glömma hur opålitliga de var, har ägnat många sommarlovsdagar åt att cykla fram och tillbaka till kompisar för att det alltid var någon av disketterna som utvecklade sektorfel på vägen. eller klassikern att de fungerade fint i diskdriven som skrev dem men inte i datorn bredvid pga slappa toleranser eller vad det var.

Ja jäklar vad opålitliga de var! Innan någon i kompiskretsen skaffade en CD-brännare var det ett otroligt flängande fram och tillbaka på grund av trasiga disketter när man skulle flytta en större mängd data.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Ah, saknar det fenomen som var diskett. Väntar till denna dag fortfarande på uppföljaren: Disktvå

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har så klart en kartong i lådan bredvid mig. Bra att ha

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har några historier till om hur användare har förstört de gamla floppy diskarna.
Ett företag skulle byta sin CRM dator. De var rädda att deras kunddata skulle komma i orätta händer och den nya datorn skulle komma ett par dagar efter de skulle lämna in den gamla. De tog backup på datan till floppy och förstörde hårddisken. Gav dessa till en person som skulle ha hand om dem tills den nya datorn levererades. Den nya datorn kom. De frågade efter disketterna och personen sa. ”De har jag satt in i pärmen”. Personen hade då använt ett hålslag för att kunna sätta in floppyn i pärmen.

En annan fin historia var en sekreterare som skulle ta hand om backuperna och ville det skulle se snyggt ut och matade disketterna in i en skrivmaskin för att skriva på etiketterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Min 486:a har ingen CD-läsare så att installera Windows 95, krävde 40 disketter.

Snart går det åt 40 CD skivor att installera ett OS.

Permalänk
Medlem

Saknar känslan av mekaniken när man hanterade 3,5" disketter. En helt annan känsla än när man stoppar i ett USB-minne eller minneskort. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lätt att glömma hur opålitliga de var, har ägnat många sommarlovsdagar åt att cykla fram och tillbaka till kompisar för att det alltid var någon av disketterna som utvecklade sektorfel på vägen. eller klassikern att de fungerade fint i diskdriven som skrev dem men inte i datorn bredvid pga slappa toleranser eller vad det var.

Jo, även fast de borde bara pålitligare än 5.25" disketterna så hade jag mycket mer problem med 3.5"-orna. Var alltid några som var dåliga när man skulle ta hem nån av de första Linux-distarna från skolan som hade internet. Alternativet till att åka igen var att tanka hem över 2400-bauds modemet.

Till micro-vax II kunde man på VMS på 5.25" disketter. Man fick två av varje ifall en skulle vara dålig.

Använder f.ö. 3.25" disketter på jobbet ibland då vi har några instrument som har diskett-drive.

Permalänk

Åååå dessa disketter. Bara fina minnen

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Använde 3.5"-disketter senast i fredag för en HP8753 nätverksanalysator - visst S-parametrar går att hämta via GPIB också men när man inte längre har den infrastrukturen med GPIB host-adaper och dagens datoret och laptop inte har PCIMA-slot längre så är helt plötsligt den vägen mycket jobbigare än att ta det via diskett.

tur att man har en USB/Diskettdrive sparad för just dessa ändamål då moderna moderkort har heller ingen Diskett-anslutning för diskett-verk av traditionell typ då sådana går fortfarande att skotta fram om det kniper.

Själv tycker jag inte att disketter var så opålitliga som tråden gör gällande - men visst, igendammade drive och att man inte verifierade skrivningen var potentiella orsaker till att en diskett inte kunde läsas av annan drive.

tror problemen var mer hos Amiga/Atari än PC-AT där man fibblade runt med ed DD-disketter och HD-disketter, 40 och 80-spårs, enkelsida eller dubbelsidig och i kombination med tonåring med lite pengar som försökte använda alla disketter man kom över oavsett sort i sin dator...

Jag för några år sedan läste DD 5-1/4" disketter (80-spårs - mycket ovanligt då de flesta var 40-spårs, men det var det som satt i ABC-1600) som var från 1982 och helt felfritt läsbara (installations-disketterna för sagda ABC1600) typ 40 år senare - bättre hållbarhet än många CD-R-skivor faktiskt.

Permalänk
Medlem

NCC-1701

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Snart går det åt 40 CD skivor att installera ett OS.

Jag förstår fortfarande inte varför man inte säljer mjukvara på USB-minnen istället för skivor.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Men var de verkligen så opålitliga? Jag och mina kompisar höll på med dessa i många år och oftast hade man rejält många lådor fulla med dem. Visst hände det då och då att någon gick åt skogen men det hörde verkligen till ovanligheterna hos oss. Skulle nog säga att jag har haft mer huvudbry med vissa typer av hårddiskar, men så är det såklart också MYCKET mer data som riskerar gå åt skogen.

Jag höll på både med musik och bild och kände aldrig behovet av att säkerhetskopiera diskarna faktiskt, de höll fint för min del.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Minns inte heller att de var särskilt opålitliga, eller så var helt enkelt Amigans diskettstationer bättre/mindre känsliga. Såhär 35 år senare är det många disketter som inte fungerar men då, på slutet av 80-talet och tidigt 90-tal, så var det oerhört sällsynt att det krånglade.

Tillägg: När jag tänker efter så är det ganska markant att det i huvudsak är HD-disketterna som krånglat med tiden (jo, jag har original HD-drive i min A4000) medan en betydligt större andel av DD-disketterna fortfarande fungerar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Snart går det åt 40 CD skivor att installera ett OS.

W95 var ingen högdare. 25 eller något liknande samt 1.88 eller om det var 1,78.
Byt disket byt disket byt disket BYT DIESKET. Några år sedan nu.
Men byt disket har men sett några gånger.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ah, saknar det fenomen som var diskett. Väntar till denna dag fortfarande på uppföljaren: Disktvå

Jag är så trött på all CD-Rom, snart får de ta och släppa CD-Whisky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår fortfarande inte varför man inte säljer mjukvara på USB-minnen istället för skivor.

Det gör man dock, köpte Windows 10 senaste gången i det formatet. I övrigt är det väl antagligen inte mycket mjukvaruförsäljning kvar på några fysiska medier överhuvudtaget, utan man får bara en kod i lådan numera. I stort sett alla med en dator har ändå internet i en eller annan form numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Diskett, diskett. Du gjorde allting rätt.
Att spara och ladda blev ju så lätt.
Det var du som gjorde hårdvara hett.
Men sen gick allting snett.
CDn kom, effektiv trots den såg ut som en plätt.
Men du har oss många fina minnen gett.
Du kära diskett.

Minns inte senast jag använde skrivbar optisk media, men diskett använde jag senast i Fredags, så i min värld överlevde disketten cd-rom:en.

Skrivet av Aphex:

Lätt att glömma hur opålitliga de var, har ägnat många sommarlovsdagar åt att cykla fram och tillbaka till kompisar för att det alltid var någon av disketterna som utvecklade sektorfel på vägen. eller klassikern att de fungerade fint i diskdriven som skrev dem men inte i datorn bredvid pga slappa toleranser eller vad det var.

Använder disketter varje vecka och många av dem är äldre än många användare på swec, förhållandevis sällan det är bekymmer även om vissa filer kan vara mer än tio år gamla.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Musikälskare

Saknar när man hade med disketter med spel till rasterna när man gick i skolan, good times

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

W95 var ingen högdare. 25 eller något liknande samt 1.88 eller om det var 1,78.

På PC:n var det bara 1440 KB på varje HD-diskett.
Amiga lagrade 880 KB på en DD-diskett och Amiga 4000 kunde lagra 1,76 MB på en HD-diskett (kanske de du tänkte på?).

Jag hittade förresten en gång ett filsystem till Amigan som kunde lagra 920 KB på en DD-diskett.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Neldor:

Snart går det åt 40 CD skivor att installera ett OS.

Ca 6 CD-skivor på ca 700MB för en Windows 10 ISO?