Använda Comhem Compal CH7486E som AP? Hacka?

Permalänk

Använda Comhem Compal CH7486E som AP? Hacka?

Hej!

Nån som vet ifall man kan använda denna gamla router som typ AP?

Är väldigt låst i web-if.

compal ch7486e

Permalänk
Medlem

Brukar gå bra att koppla wan uttaget till din router (på lan sidan).
Det blir dock dubbel nat men fungerar ofta för enkelt mobilanvänvändande.

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan liggande, men orkar inte prova.

Tvärtom vad inlägget ovan hävdar är det vettigare att testa att koppla in en av LAN-portarna på Compalen till LAN-sidan av din nuvarande router. Switchen som sitter i Compalen bör vara ihopkopplad med WiFi-kretsarna och helt enkelt switcha allt mellan RJ45 och WiFi, utan att blanda in routing, NAT och brandvägg i Compalen.

Det är ofarligt att testa. Så ja, koppla in och kör - det är rätt OK AC-WiFi/WiFi 5 i burken om jag minns rätt.

Att koppla in Compalens WAN-sida bör för övrigt vara praktiskt omöjligt eftersom det är en koax-kontakt för DOCSIS.

Enda potentiella problemet är om WiFi:t har något säkerhetsproblem. Du kommer inte få några uppdateringar av firmware och WiFi:t är ju exponerat mot alla inom radioräckvidd. Eventuellt kan du få problem med att DHCP-servern vill dela ut IP-adresser, i det läget hjälper det antagligen om du kan ställa Compalen i bryggat läge, vilket jag är rätt säker på att det går att göra.

Permalänk
Medlem

Det var pga dhcp som jag rekommenderade WAN porten.

Permalänk
Medlem

Har också en sådan. Stora problemet är att det inte går att stänga av DHCP-servern, annars skulle man kunnat använda den som en AP. Har inte lyckats hitta några UART headers heller för försöka bryta in.

Permalänk

Jag styckade upp skiten och snodde kylflänsen som var ganska fin.

Resten blir skräp.