Fallout 5 är Bethesdas nästa spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Trevligt att jag kommer ha något nytt att spela när jag gått i pension!

Haha precis vad jag tänkte på...

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Med tanke på att Obsidians egna "fallout" The Outer Worlds, var sjukt dåligt så är det svårt att ha höga förhoppningar för något projekt från dem.
Anledningen till att folk älskar NV än idag är pga han som inte längre jobbar kvar, vet ej namnet, men han är rätt kontroversiell sägs det.

Chris Avellone.

Det verkar du vara rätt så ensam med att tycka, det verkar över lag vara ett rätt så omtyckt spel. Jag personligen spelar hellre The Outer Worlds än Fallout 4 eller Fallout 76 som landar på betydligt lägre betyg på t.ex. metacritic.

Men med det sagt, smaken är som baken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Att företaget säger det förvånar mig inte - varför skulle de säga nej? - men jag undrar om personerna. Den som verkar brinna för det universumet är Avellone, och han är som bekant inte kvar. Vill Sawyer eller Tim Cain göra något så jättebra, men jag tror faktiskt inte att de är så sugna när bägge precis börjat på andra spel.

Dessutom - i vilken motor? Obsidian hade i alla år ingen egen motor, utan de tog en från någon annan och modifierade (de gjorde sedermera en för PoE, men det är ju inte FPS). New Vegas är ju motorn från Fallout 3, lätt modifierad. Skulle de göra ett spel nu så är det motorn från Fallout 4 eller 76, för Bethesda har ingen nyare själva förrän de är klara med åtminstone Starfield, och även då är det ett rejält jobb att bygga in VATS och liknande funktioner. Obsidian är helt enkelt inte bra på det.

Missförstå mig inte - jag hade älskat ett Fallout i stilen från 2 eller NV med en modern motor. Jag tror bara inte att det är möjligt.

Fans har ju gjort delar av NV i fallout 4 motorn som mods, testa det är ganska imponerande hur bra dom faktiskt fått till saker. Kan fans göra det så är det såklart möjligt om viljan finns.
De stora problemen är nog lagliga tvister och vem som ska göra vad och hur mycket kontroll bethesda ska ha och måste då sätta av resurser för det.

Vem vet kanske fallout NV remake kommer med släppet av 5an? 🙂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Slutar de låsa fysikmotorn till FPS i spelet så ä jag nöjd. För resten kan moddare fixa

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag vet det, men nu har han precis börjat med något annat so, helt klart ser ut som hans egen idé - det var därför jag menade att han inte är tillgänglig nu.

Citat:

Tja, TOW må inte vara i klass med NV, men det är ändå bättre än Bethesdas bidrag.

Eh. TOW var OK, och jag förstår att expansionen var bra (inte spelat den), men det var trots allt ett ganska litet och ödsligt spel, där den enda befolkade delen låstes upp ganska sent. Funkade inte riktigt som open world-spel, utan kändes mer som ett linjärt spel där man kunde åka tillbaka till tidigare sektioner när man var klar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fans har ju gjort delar av NV i fallout 4 motorn som mods, testa det är ganska imponerande hur bra dom faktiskt fått till saker. Kan fans göra det så är det såklart möjligt om viljan finns.
De stora problemen är nog lagliga tvister och vem som ska göra vad och hur mycket kontroll bethesda ska ha och måste då sätta av resurser för det.

Vem vet kanske fallout NV remake kommer med släppet av 5an? 🙂

Det är klart att Obsidian kan göra ett spel i Fallout 4-motorn, men hade de gjort det hade börjat jobba på det när Fallout 4 fortfarande var ganska nytt. Nu tror jag att det är för sent.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är det multi-player går den direkt bort som Fallout 76, har inte ens testat sistnämnda. Är det single-player är det väldigt välkommet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av talonmas:

Slutar de låsa fysikmotorn till FPS i spelet så ä jag nöjd. För resten kan moddare fixa

Det gjorde de väl redan med Fo76, så det borde vara löst?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är klart att Obsidian kan göra ett spel i Fallout 4-motorn, men hade de gjort det hade börjat jobba på det när Fallout 4 fortfarande var ganska nytt. Nu tror jag att det är för sent.

Ja nu är det alldeles försent för det men många verkar vilja ha NV i ny motor och bethesda kanske bör lyssna och ta in lite personal med talang för det och bundla NV i fallout 5's motor med fallout 5?
Nått ska vi ha för fallout 76 floppen 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja nu är det alldeles försent för det men många verkar vilja ha NV i ny motor och bethesda kanske bör lyssna och ta in lite personal med talang för det och bundla NV i fallout 5's motor med fallout 5?
Nått ska vi ha för fallout 76 floppen 😉

Bethesda skulle kunna göra så mycket remakes istället för att bara göra Skyrim om och om igen. Var är Oblivion och Morrowind i Skyrim-motorn? Det håller ju folk också på och moddar in, sakta. Det är klart att de spelen har sina svagheter - levlings-systemet i Oblivion sticker ut, till exempel - men de är inte dåliga spel. Drar mig för att dra igång Oblivion igen eftersom jag minns det som fantastiskt vackert, och jag vill inte förstöra det minnet (nej jag vill inte hålla på och modda...).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Slutar de låsa fysikmotorn till FPS i spelet så ä jag nöjd. För resten kan moddare fixa

Nja.. AI är svårare att fixa i efterhand

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Bethesda skulle kunna göra så mycket remakes istället för att bara göra Skyrim om och om igen. Var är Oblivion och Morrowind i Skyrim-motorn? Det håller ju folk också på och moddar in, sakta. Det är klart att de spelen har sina svagheter - levlings-systemet i Oblivion sticker ut, till exempel - men de är inte dåliga spel. Drar mig för att dra igång Oblivion igen eftersom jag minns det som fantastiskt vackert, och jag vill inte förstöra det minnet (nej jag vill inte hålla på och modda...).

Ja oblivion var fint för sin tid. Däremot HATADE jag huvudupdraget som var en plåga. Stänga 511 portaler med liten eller ingen variation alls. Däremot var som alltid sido uppdragen verkligen bta och varierande. Som när man färdas in i en tavla för att rädda någon.
Tyvärr är det nog mods som gäller om man inte klarar av grafiken från förr.
Ett remake "pack" med 5(eller något sådant) gamla klassiker i nya motorn.
Kommer nog aldrig hända men det vore något jag skulle köpa direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det hade varit underbart om tog och jobbade lite mer på sin motor eller bytte ut den mot en annan.

Tog allting som de använder i creation engine för själva spellogiken och la som ett lager ovanpå en motor som har bättre prestanda. Vilket mer eller mindre känns som de skulle kunna byta den mot vilken annan motor som helst.

Men då måste de betala licens och det är nog där det ligger. Därför vi får äta den skiten om och om igen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Älskar alla Fallout, även 76. NV var bäst och hade gärna sett Obsidian göra 5:an, men blir det Bethesda så blir jag glad för det också. Hellre gammal spelmotor än en tekniskt-snygg men kulissartad värld, om det skulle stå mellan de två.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Sawyer verkade sugen på det för några år sedan iaf.

Tja, TOW må inte vara i klass med NV, men det är ändå bättre än Bethesdas bidrag.

Jag hade lätt spelat ett nytt Fallout gjort utav Josh och hans gäng. NV är ett grymt spel! Om de hade fått in co-op i det hela så hade man inte tackat nej till det heller.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det gjorde de väl redan med Fo76, så det borde vara löst?

Stämmer, jag lirar FO76 i 80-100 fps, upplösning 3440x1440 så det problemet städades bort för några år sen. Verkar vara rätt många som inte förstår att CE uppdaterats iom FO76 och uppdaterats ytterligare för SF.

Gissar att Fallout 5 kommer ut om tio år, då är man ytterst senior och nära pension.

Jag tycker 76 är roligt, men det är alltid nån bugg som irriterar en vid varje speltillfälle.
Om nån har frågor om FO76 så ta det i pm.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Stämmer, jag lirar FO76 i 80-100 fps, upplösning 3440x1440 så det problemet städades bort för några år sen. Verkar vara rätt många som inte förstår att CE uppdaterats iom FO76 och uppdaterats ytterligare för SF.

Gissar att Fallout 5 kommer ut om tio år, då är man ytterst senior och nära pension.

Jag tycker 76 är roligt, men det är alltid nån bugg som irriterar en vid varje speltillfälle.
Om nån har frågor om FO76 så ta det i pm.

Lite kul ändå att Vegas gjordes på 2 år och var bättre en allt som Bethesda lyckats spotta ur sig.

Hade gärna sett FO i UE5, speciellt nu när motorn verkar så smidig.
Har de ens stegar och hissar än i CE?

Hoppas på Outer Worlds 2, 1:an hade väl väldigt stram budget så 2:an har rätt mycket större potential.
Avowed verkar dock ha stora problem, hjälper eller stjälper Microsoft utvecklarna? Halo och The Initiative är ju också lite exempel på katastrof, 2022 verkar ju inte gå något vidare heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Det verkar du vara rätt så ensam med att tycka, det verkar över lag vara ett rätt så omtyckt spel. Jag personligen spelar hellre The Outer Worlds än Fallout 4 eller Fallout 76 som landar på betydligt lägre betyg på t.ex. metacritic.

Men med det sagt, smaken är som baken!

Ingen här har sagt att Fallout 4 eller 76 som är ett Multiplayer spel, utan någon direkt story, är bättre än The Outer Worlds om vi pratar Rollspelande. Så varför drar du in de spelen?

The Outer Worlds har 73/100 på metacritic av användare, vilket inte direkt indikerar Omtyckt. Fallout New Vegas har 89/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ingen här har sagt att Fallout 4 eller 76 som är ett Multiplayer spel, utan någon direkt story, är bättre än The Outer Worlds om vi pratar Rollspelande. Så varför drar du in de spelen?

The Outer Worlds har 73/100 på metacritic av användare, vilket inte direkt indikerar Omtyckt. Fallout New Vegas har 89/100

Du påstod att The Outer Worlds, jag citerar, "var sjukt dåligt" vilket du är rätt ensam om, att jag sedan personligen skulle spela The Outer Worlds än något Fallout-spel som Bethesda utvecklat var mer en indikation på min tilltro till Bethesda.

Jag tycker dock bättre om Fallout NV än The Outer Worlds, dock så blev Obsidian Entertainment rätt så illa behandlade av Bethesda.

Men som jag sa, smaken är som baken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Lite kul ändå att Vegas gjordes på 2 år och var bättre en allt som Bethesda lyckats spotta ur sig.

1) De använde motorn från Fallout 3. Det gör stor skillnad att motorn är klar när man börjar jobba.
2) De baserade manuset på sitt eget gamla projekt "Van Buren", det som skulle ha blivit Fallout 3. Sitt eget? Ja, lead på det var Chris Avellone, innan han sade upp sig från Black Isle och lämnade över till Josh Sawyer. Samma personer ledde utvecklingen hos Obsidian (Avellone var en av grundarna, och rekryterade Sawyer), och de hade rätt att använda sitt gamla material eftersom Bethesda hade köpt allt som hade med Fallout att göra. Stora delar av manuset var således gjort innan.
3) Fallout: New Vegas var ökänt buggigt, och det är det som är skälet till att dess betyg var så lågt att Obsidian inte fick någon bonus. Ett par månader till på utvecklingen hade gjort stor skillnad, för de lyckades ju patcha det till ett utmärkt spel till slut
4) DLCn gör stor skillnad. Bas-spelet är bra, men den där klassikern vi minns beror på att det har fyra helt olika DLC som gör spelet både djupare och galnare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Då kan vi förvänta oss att Fallout 5 är minst 10 år bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Du påstod att The Outer Worlds, jag citerar, "var sjukt dåligt" vilket du är rätt ensam om, att jag sedan personligen skulle spela The Outer Worlds än något Fallout-spel som Bethesda utvecklat var mer en indikation på min tilltro till Bethesda.

Jag tycker dock bättre om Fallout NV än The Outer Worlds, dock så blev Obsidian Entertainment rätt så illa behandlade av Bethesda.

Men som jag sa, smaken är som baken

Om man vill att Obsidian ska göra ett bra Fallout spel så bör de ha både Sawyer och Avellone. Något de inte har.

Fast 7/10 brukar ju inte direkt ses som "Bra!" utan mer "Meh, värt att spela engång"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Om man vill att Obsidian ska göra ett bra Fallout spel så bör de ha både Sawyer och Avellone. Något de inte har.

Jag tänker mer som att ”Den som vill göra ett bra Fallout bör ha antingen Avellone eller Sawyer, och gärna bägge”. Resten av Obsidian är faktiskt inte nödvändigt; om Bethesda tar in någon av dem - eller Tim Cain, om han är intresserad - så ser det bra ut redan där. Avellone har dock sina egna problem som gör att jag inte tror Bethesda tar i honom med tång just nu, och Sawyer och Cain verkar ha fullt upp med sitt. Men jag upprepar mig här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

1) De använde motorn från Fallout 3. Det gör stor skillnad att motorn är klar när man börjar jobba.
2) De baserade manuset på sitt eget gamla projekt "Van Buren", det som skulle ha blivit Fallout 3. Sitt eget? Ja, lead på det var Chris Avellone, innan han sade upp sig från Black Isle och lämnade över till Josh Sawyer. Samma personer ledde utvecklingen hos Obsidian (Avellone var en av grundarna, och rekryterade Sawyer), och de hade rätt att använda sitt gamla material eftersom Bethesda hade köpt allt som hade med Fallout att göra. Stora delar av manuset var således gjort innan.
3) Fallout: New Vegas var ökänt buggigt, och det är det som är skälet till att dess betyg var så lågt att Obsidian inte fick någon bonus. Ett par månader till på utvecklingen hade gjort stor skillnad, för de lyckades ju patcha det till ett utmärkt spel till slut
4) DLCn gör stor skillnad. Bas-spelet är bra, men den där klassikern vi minns beror på att det har fyra helt olika DLC som gör spelet både djupare och galnare.

1) Kan säkert stämma, men de lyckades betydligt bättre än Bethesda på samma motor.
2) Du kanske har bättre referenser och jag är faktiskt väldigt intresserad av FO:s utvekling och lore, men från vad jag kan hitta så verkar väldigt lite vara taget från "Van Buren". Nästan ända delen av kartan som hänger ihop är Hoover damm och den såg helt annorlunda ut i Van Buren. Vissa grupperingar fanns ju kvar, men var inte lika stor del av main story som i Vegas. Några av karaktärerna som hämtats från Van Buren var också nästan helt omskrivna.
Van Buren verkar alltså inte vara i närheten av vad Vegas blev.
3) Typ alla Bethesda spel är väl "ökänt buggiga" och det är väl nästan helt säkert Bethesdas fel med tanke på hur lite tid Obsidian fick på sig att göra spelet. Väldigt tråkigt med betyget eftersom att spelet är bättre än FO3 på i stort sätt alla sätt.
4) Har nog bara spelat Old World blues, vilket var helt ok. Tog dock alla achievements i grundspelet. Nu kanske jag missat något, men jag tycker inte att man måste spelat expansionerna. Men jag kanske behöver återbesöka Vegas ifall de verkligen tillför så mycket som du förmodligen tycker.

FO4 kom i lite dålig tid för mig och jag tyckte inte FO3 vad så värst roligt, men Vegas var i en helt annan klass.
Ska väl spela igenom FO4, Vegas expansioner och Outer worlds när jag får tid över, men det är svårt att hinna med nu alltså:s
Ska bli intressant att se hur Fallout/Starfield står sig emot Outer Worlds framöver ifall Bethesda kör på med creation Engine och Obsidian övergår till UE5, hoppas också att Obsidian får tillräckligt med resurser nu när de tillhör Microsoft.

Permalänk
Medlem

Det är alls inte så att Van Buren blev Fallout:NV, men flera av idéerna kommer därifrån - specifikt Caesar's Legion och allt som har med den att göra, samt att det utspelar sig på NCRs östra gräns. En av expansionerna (Honest Hearts) handlar också om New Canaan, vilket är från Van Buren. Sen är storyn för karaktären annorlunda, men det har också att göra med att det är open world i NV.

Jag tycker att alla expansionerna är intressanta, men de bästa är Lonesome Road och Old World Blues, av helt olika skäl.

Att Obsidian's spel är buggigare än de flesta är väl ingen nyhet? Det var väl egentligen bara med PoE som de började få ordning på det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja oblivion var fint för sin tid. Däremot HATADE jag huvudupdraget som var en plåga. Stänga 511 portaler med liten eller ingen variation alls. Däremot var som alltid sido uppdragen verkligen bta och varierande. Som när man färdas in i en tavla för att rädda någon.
Tyvärr är det nog mods som gäller om man inte klarar av grafiken från förr.
Ett remake "pack" med 5(eller något sådant) gamla klassiker i nya motorn.
Kommer nog aldrig hända men det vore något jag skulle köpa direkt.

Det finns bara 7 olika "random" oblivion gate kartor, därför man snabbt kände igen sig i dem! De andra som finns i spelet är alla kopplade till olika quests. Fick googla lite för att kolla så jag inte sa fel och läste att det kan vara upp till 50 öppna gates i taget! Inte konstigt att man tröttnade på dem efter ett tag.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snackbox:

Det finns bara 7 olika "random" oblivion gate kartor, därför man snabbt kände igen sig i dem! De andra som finns i spelet är alla kopplade till olika quests. Fick googla lite för att kolla så jag inte sa fel och läste att det kan vara upp till 50 öppna gates i taget! Inte konstigt att man tröttnade på dem efter ett tag.

Variationen mellan dessa kartor var dessutom inte speciellt stor och alltid samma sak = upp i tornet och döda bossen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.