Solglasögon, varför så himla dyrt?

Permalänk
Medlem

Jag köpte på någon mack förr 100 år sedan för 199kr. Borde finnas nu med. Kolla att dom har 100% uv skydd. Kostar några kronor extra men kan vara värt.

Vill man ha märkes så kostar det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har två par Oakley frogskins som inköptes för många år sedan, värt varenda krona tycker jag.
Dom överlever allt och man behöver inte vara rädd för att dom går sönder när man tappar dom, skulle dom mot förmodan göra det eller man knäcker bågen t.ex. kostar den nån hundring så får man ny båge.

Ska beställa ett par frogskins lite nu också tänkte jag, helsvarta, så dom funkar lite bättre till en uppklädd stil än vad mina svart/orange och vit/lila gör

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Beror på om du ska ha slipade glas eller inte. Oslipade icke märkesglasögon för ett par hundralappar finns överallt.
Annars rekommenderar du tar dig till en Specsaversbutik och provar deras egna bågar för 795:-, så får du ett par slipade och ett par solglasögon i samma styrka på köpet. 2 för 1. https://www.specsavers.se/
https://www.specsavers.se/glasogon/kopguide/glasalternativ
Synundersökning tillkommer.

En äldre släkting köpte där ett par progressiva och ett par likadana solglasögon (annan båge) med synundersökning (just då gratis) för 1595:-. Påstod han tjänande flera tusen jämfört med andra dyrare butiker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

UV-400 skydd är minimum!

Det blir det automatiskt genom materialvalet, är det godkända skyddsglasögon är de gjorda av polycarbonat och då funkar de för UV skydd för de miljöer man oftast vistas på, 30 kr versionen från Jula är klass 2-3.

Det är plasten i sig som skyddar mot UV så om forman är tät nog mot ansiktet så blir det bra men ska man vara på extremt strålande ställen behöver man ha helt täta glasögon.
Det är väldigt liten chans att billiga skyddsglasögon inte skyddar mot UV, däremot billiga solglasögon är nog mer riskabla för de brukar passa sämre då de ofta har nån usel båge som inte följer ansiktet lika bra.
Man kan med fördel läsa infon som tillhör skyddsglasögonen så ser man hur de är klassade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig betala med än hundralappen för att par solglasögon. Fullständigt vansinne av göra någon rik märkeskedja när det finns fullgoda solbrillor på HM/Circle K/Ica Maxi.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

OBS, köp absolut inte polariserade solglasögon från Kina utan att kolla kvaliten. Är det fel kan du skada ögonen istället.

Japp, det skulle jag ha nämnt också: Man kan testa UV-skyddet hos en optiker. Bara promenera in och be om det så gör de det på en minut. Testade mina kinesiska så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Japp, det skulle jag ha nämnt också: Man kan testa UV-skyddet hos en optiker. Bara promenera in och be om det så gör de det på en minut. Testade mina kinesiska så.

Grymt tips. Något verkligen alla borde veta om.

Till diskussionen

Tiden innan jag fick problem med synen använde jag också bara bajs-glasögon från billiga klädaffärer och Ebay. Nu när jag skaffat riktiga solglasögon förstår jag inte vitsen med billigt skräp. De sitter så extremt mycket bättre på huvudet och så länge man inte är fullständigt oförsiktig går de inte sönder (vilket jag trodde skulle hända var och varannan månad tidigare). Och ifall man råkar använda solglasögon som råkar vara dåliga för ögonen är ett par tusenlappar ett mycket billigare pris än försämrad syn.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid köpa de billigaste man kan hitta men det riskerar att bli dyrt över tid och det finns inte heller lika stort utbud på olika modeller.

De billiga bågarna som finns på diverse matbutiker etc saknar ofta metalltråd för justering etc i skalmarna. De är ofta mycket mycket obekvämare.

Jag har ett par Ray Ban som jag haft i 5-6 år som fortfarande är som nya. De har blivit tappade i backen fler gånger än jag kan räkna, uppdykta ur havet, fullständigt ihopvikta i en misslyckad golfsving (de hängde i tröjan) trots ej vikbar modell etc. De lever än. Det var bara till att böja tillbaka. På 6 år har jag alltså betalat ca 200/år för solglasögon och de håller troligen minst 6 år till. Flickvännen har ett par Yves Saint Laurent där hela plastramen över näsan gick av helt och hållet i ett litet missöde efter många år utan skador. Några hundringar hos en skicklig reparatör och de var ihopsmälta som nya igen.

Min poäng jag försöker komma till här är; om man vill och tycker om en viss modell av solglasögon och är villig att betala en liten slant för att byta glasen var 10e år eller så så tror jag man kan ha samma ett helt liv. Och så fler/roligare modeller att välja på.

Hur många 99 kronors brillor hinner man gå igenom på samma tid? 30?

Varför tycker man det är rimligt att betala 2000+ för enkelslipade glas men 1000 kr för ett par solglasögon med samma kvalité på glasen är "vansinne"?

Man kan tjata om Luxottica och deras maffiametoder bäst man vill men vissa andra aktörer som säljer brillor för 700 istället för 1700 känns också som att de gånger jag testat, betydligt billigare och av sämre kvalitet. Åtminstone någon aktör som gör bekväma bågar av hög kvalitet borde det ju dyka upp om Luxottica nu tar överpris x6. Men icke.

Skrivet av Ostbullen:

Är ju snordyrt med märkesbågar, men man betalar ju lite för märket. Kör dock sj ett par begagnade rayban från 80-talet så de håller förvisso bra.

Precis, så hur dyrt blev det i slutändan egentligen? 1200 spänn utslaget på 40+ år? Är det verkligen snordyrt?

Permalänk
Medlem

Jag vill ha solglasögon från William Painter men det har aldrig riktigt blivit av. Jag har råkat se massa reklam från dom tidigare och har blivit ilurad att jag måste ha deras glasögon för att dom är hållbara, rätt snygga och har livstids garanti så att man får nya gratis om dom går sönder.

Men framför allt tyckte jag att deras reklam var lite rolig.

Tyvärr är dom rätt dyra

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag vill ha solglasögon från William Painter men det har aldrig riktigt blivit av. Jag har råkat se massa reklam från dom tidigare och har blivit ilurad att jag måste ha deras glasögon för att dom är hållbara, rätt snygga och har livstids garanti så att man får nya gratis om dom går sönder.

Men framför allt tyckte jag att deras reklam var lite rolig.

Tyvärr är dom rätt dyra

https://www.youtube.com/watch?v=H9NkEJeVLs8

Är 30% på hela sortimentet nu, så passa på?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Precis, så hur dyrt blev det i slutändan egentligen? 1200 spänn utslaget på 40+ år? Är det verkligen snordyrt?

Tja, räknar man 1200 på 40 år så är det fortfarande mer än 150kr över 7 år(and counting, de här jäklarna dör inte trots en del misshandel), men håller ändå med dig om vad du säger. Det är inte som att bränna 1200 på något man räknar med att slita ut på en säsong liksom.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Träffade ett par snubbar en sen kväll på vagnen hem som hade startat tillverkning av solglasögon av trä, de var intresserade av de bågar jag hade då som var några billiga Specsavers av fejk-trä. De verkar finnas fortfarande i alla fall, och då slipper man stödja monopolet. Inte så billiga dock, och jag vet inte om designen riktigt faller mig i smaken heller.

https://www.wood3n.com/shop

Permalänk
Snusfri

Kör med biltemakörvbrillor själv, märkeskåt som man är.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Träffade ett par snubbar en sen kväll på vagnen hem som hade startat tillverkning av solglasögon av trä, de var intresserade av de bågar jag hade då som var några billiga Specsavers av fejk-trä. De verkar finnas fortfarande i alla fall, och då slipper man stödja monopolet. Inte så billiga dock, och jag vet inte om designen riktigt faller mig i smaken heller.

https://www.wood3n.com/shop

Hipster level 9000!

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att söka på "skyddsglasögon" istället för solglasögon. Iaf om man vill ha glasögon i sportigt utförande, typ insektsögon snarare än pilot-brillor. Du får väldigt mycket bättre kvalitet för pengarna!
Jag skulle ha några brillor när jag cyklade racer. Skyddsglasögon och cykelglasögon såg identiska ut, men skiljde nästan en faktor 10 i pris! Att de sen är certifierade att skydda mot stenar eller andra projektiler är ju inte fel.

Sök tex Bolle skyddsglasögon på amazon. Massor med brillor för under 200-300:- och de slår de du köper på bensinstationen med hästlängder!

Permalänk
Avstängd

Lite så, absolut.

Många av glasögonen på bilderna ser inte ut att hålla superkvalitet heller direkt. Å andra sidan så kanske de medger lite slipning och så förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kostar det så smakar det.
Nej, men ett par bra solglasögon i rimligt märke ligger därikring (ray-ban, oakly mfl.). Annars kan du ju alltid gå till H&M och pröjsa ~200:- för ett par.

Jag kan rekommendera att beställa ett par slipade (om du har synfel) Bästa köpet jag gjort. Dock ligger de på ~5k:-

Eller så får man ett par slipade solbrillor på köpet nästa gång man skaffar nya glasögon. Alla optiker kör med det erbjudandet till sommaren.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Eller så får man ett par slipade solbrillor på köpet nästa gång man skaffar nya glasögon. Alla optiker kör med det erbjudandet till sommaren.

Har du länk till Synsam på det?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pHr33:

Ett tips kan vara att söka på "skyddsglasögon" istället för solglasögon. Iaf om man vill ha glasögon i sportigt utförande, typ insektsögon snarare än pilot-brillor. Du får väldigt mycket bättre kvalitet för pengarna!
Jag skulle ha några brillor när jag cyklade racer. Skyddsglasögon och cykelglasögon såg identiska ut, men skiljde nästan en faktor 10 i pris! Att de sen är certifierade att skydda mot stenar eller andra projektiler är ju inte fel.

Sök tex Bolle skyddsglasögon på amazon. Massor med brillor för under 200-300:- och de slår de du köper på bensinstationen med hästlängder!

Håller med, jag har alltid insektsskydd (färgat eller ofärgat, för man vill inte ha mörka glas på kväll/natt) om det inte är på vintern, har nog aldrig betalt över 70 kr för mina cykelglasögon, senast blev det några par från Lidl för 25 kr.
jag gillar inte Oakley och andra modemärken som tar hutlösa priser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Eller så får man ett par slipade solbrillor på köpet nästa gång man skaffar nya glasögon. Alla optiker kör med det erbjudandet till sommaren.

Å andra sidan köpte jag precis "vanliga" glasögon av exakt samma modell som i butik för 2600 på nätet istället för 4500 som de skulle ha i butik, och då gav butiken ändå halva priset på bågen. Men visst, deals av den typen är det som får butikerna att komma ens i närheten av samma pris som online. De där "på köpet" dealsen brukar bli lika dyrt som att köpa var för sig på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par (oanvända) Fellepini på tradera för 400kr, där nypriset låg på ca 1700kr. Ibland är märkesbrillor mycket snyggare helt enkelt, men jag har en smärtgräns på ca 500kr för ett par brillor.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köpa gamla modeller, det kommer ut nya versioner av populära modeller titt som tätt och då kan man "fynda" gamla modeller till en klart mer överenskomlig peng som du kan handla på nätet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par Maui Jim för c.a. 10 år sedan håller hur bra som helst och är inte med i Italienska maffian dom har bra service med.

Permalänk
Skrivet av eXim:

Jag köpte ett par Maui Jim för c.a. 10 år sedan håller hur bra som helst och är inte med i Italienska maffian dom har bra service med.

Utöver tiden du haft användning för dem faller de vad jag kan se ändå under frågan "varför så himla dyrt?" 🙂
Men visst: Om man annars gör av med ett par Julaglasögon per säsong så är man ju på ungefär samma nivå över tid, så...

Permalänk
Medlem

Tips är Lensway, har handlat alla mina glasögon där i många år. Man kan välja vilka som helst, och i konfigureringen kan man välja solglas med UV-skydd.

Ett par bågar med slipade solglas finns t.ex. för 635 kr, fri frakt, fri retur, öppet köp.

523 kr för samma men med oslipat glas, om du nu inte har något synfel.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Man upphör aldrig att förvånas av hur många smålänningar som är på detta forum

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Ser att svaret redan finns, men anledningen till att solglasögon kostar så löjligt mycket är att 85% av branschen ägs av ett av de sämsta skitföretagen i världen, Luxottica. Deras affärsidé är att ta över mindre företag sen de drivit dem i konkurs/nästan konkurs.

Gör allt ni kan för att inte handla deras produkter. Köper du nåt av de märken du kan rabbla upp ur minnet, så ägs de av luxottica.

Ett par Ray-Ban brukade kosta runt en femhundring, luxottica tog över och nu kostar de vad? 1200-1500kr? Helt utan anledning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henkka:

Ser att svaret redan finns, men anledningen till att solglasögon kostar så löjligt mycket är att 85% av branschen ägs av ett av de sämsta skitföretagen i världen, Luxottica. Deras affärsidé är att ta över mindre företag sen de drivit dem i konkurs/nästan konkurs.

Gör allt ni kan för att inte handla deras produkter. Köper du nåt av de märken du kan rabbla upp ur minnet, så ägs de av luxottica.

Ett par Ray-Ban brukade kosta runt en femhundring, luxottica tog över och nu kostar de vad? 1200-1500kr? Helt utan anledning.

Nja, inte för att försvara vad de gör, men Ray-Ban har alltid varit rätt dyra. Jag minns att jag köpte ett par till min farsa på tax-free för 995 eller så, 92 eller 93. Alltså långt innan de blev uppköpta. De är inte dyrare idag trots ganska mycket inflation på trettio år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, inte för att försvara vad de gör, men Ray-Ban har alltid varit rätt dyra. Jag minns att jag köpte ett par till min farsa på tax-free för 995 eller så, 92 eller 93. Alltså långt innan de blev uppköpta. De är inte dyrare idag trots ganska mycket inflation på trettio år.

Ja, om priserna i inlägget du citerade skulle stämma för likvärdiga bågar har de ökat i lägre takt än inflationen (speciellt som tex-free-butiker brukade vara bättre förr än nu), och utöver det har åtminstone vi i Sverige haft en mycket stor reallöneökning sedan dess så att köpa ett par sådana glasögon idag är med stor sannolikhet mycket mer överkomligt än det var 1992.

Sedan är det såklart upp till var och en hur mycket man tycker det är värt att spendera men vi pratar om något i kategorin mode så det är ju inte något nytt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Utöver tiden du haft användning för dem faller de vad jag kan se ändå under frågan "varför så himla dyrt?" 🙂
Men visst: Om man annars gör av med ett par Julaglasögon per säsong så är man ju på ungefär samma nivå över tid, så...

Då jag är extremt ljus känslig så ville jag ha något som var bra och fungerade, Jag använder dom i princip alltid när det är för soligt ute, Så jag använder dom i princip var och varann dag.