AMD Radeon RX 6000-serien under riktpris i Europa

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6000-serien under riktpris i Europa

Enligt tyska 3DCenters statistik är det röda laget som helhet först ut under riktpriser. Nvidia ligger fortfarande strax över.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När alla länder byggt korthus under pandemin som nu börjar rasa samman och folk knappt har råd med mat och bensin längre så är det väl inte jättekonstigt att de flesta inte heller har råd med grafikkort och att då priserna sjunker. Med rekordhög inflation här och där och folk som lånat sig till en dräglig levnadsstandard har nu panik när centralbanker höjer räntorna i en hast. Så jag tror att teknik överlag kommer sjunka i pris den närmaste tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
AKA AudioBamse

Bra! Passande att grafikkort sjunker i pris samtidigt som spelmotorn Unreal 5 med full ray tracing släpptes nyss. Nu kan (förhoppningsvis) spelutvecklarna våga kräma på lite mer med grafiken då fler gamers kommer kunna unna sig kraftfullare grafikkort med Raytracingstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När alla länder byggt korthus under pandemin som nu börjar rasa samman och folk knappt har råd med mat och bensin längre så är det väl inte jättekonstigt att de flesta inte heller har råd med grafikkort och att då priserna sjunker. Med rekordhög inflation här och där och folk som lånat sig till en dräglig levnadsstandard har nu panik när centralbanker höjer räntorna i en hast. Så jag tror att teknik överlag kommer sjunka i pris den närmaste tiden.

Jepp förhoppningsvis sjunker efterfrågan och därmed priser. Törs vi hoppas på vettiga priser på 4000serien?
I övrigt så är det ju intressant att se kopplingen mellan ETH och nvidias priser - det bästa som kan hända enligt denna grafen är ju att ETH fortsätter tappa Go go go!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jepp förhoppningsvis sjunker efterfrågan och därmed priser. Törs vi hoppas på vettiga priser på 4000serien?
I övrigt så är det ju intressant att se kopplingen mellan ETH och nvidias priser - det bästa som kan hända enligt denna grafen är ju att ETH fortsätter tappa Go go go!

Det där måste väl vara Fake News? Krypto som är så bra och decentraliserat och helt frikopplad från FIAT-valutornas elände

Men ja om krypto blir värdelöst så minskar väl efterfrågan från miners vilket borde innebära lägre pris på korten. Vi står ju med ganska hög sannorlikhet inför en global finansiell katastrof av magnitud vi inte sett sedan 1930-talet Så sötebrödsdagarna för grafikkortstillverkarna och hårdvarutillverkarna är sannolikt snart över.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Krypto-tomtarna har köpt grafikkort för 15 miljarder dollar de senaste 18 månaderna:

https://www.techspot.com/news/94994-ethereum-miners-spent-15-...

Priserna börjar återvända till det normala eftersom de inte köper längre. Det finns inga andra skäl. Sen kommer det ju taskigt för dem när det är en ny generation på gång så efterfrågan går ner mer, men jag känner att jag kan leva med den besvikelsen.

Det var någon i marknaden härom dan som försökte sälja en 6800 XT för 7000kr och inte ville acceptera något mindre. Eftersom inga bud kom tog han bort annonsen rätt snart. Just det kortet hade nog inte gått in i min burk, annars var jag lite sugen på att slå till. Det är mycket mer än jag har lust att betala, men det är ju ett kraftfullt kort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Krypto-tomtarna har köpt grafikkort för 15 miljarder dollar de senaste 18 månaderna:

https://www.techspot.com/news/94994-ethereum-miners-spent-15-...

Priserna börjar återvända till det normala eftersom de inte köper längre. Det finns inga andra skäl. Sen kommer det ju taskigt för dem när det är en ny generation på gång så efterfrågan går ner mer, men jag känner att jag kan leva med den besvikelsen.

Det var någon i marknaden härom dan som försökte sälja en 6800 XT för 7000kr och inte ville acceptera något mindre. Eftersom inga bud kom tog han bort annonsen rätt snart. Just det kortet hade nog inte gått in i min burk, annars var jag lite sugen på att slå till. Det är mycket mer än jag har lust att betala, men det är ju ett kraftfullt kort.

Ja det är nog ingen som försöker förneka längre att miners är den största anledningen till både höga priser och dålig tillgång för gamers.

Det positiva är väl just att nu när det tvingats fram i ljuset få förväntar sig folk motåtgärder. För nu vet alla vad som händer om man sätter ett rimligt MSRP och inte avstyr köp som syftar till mining. Kryptovalutor svänger ju i värde, så ingen kommer gå på snack om att "Jamen det var ingen miningboom när vi släppte korten så vi trodde det var lugnt".

Som bonus så är både Nvidias och AMD's förtroende hos gamers rejält urgröpt, så de måste börja ge oss sockerbitar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Krypto-tomtarna har köpt grafikkort för 15 miljarder dollar de senaste 18 månaderna:

https://www.techspot.com/news/94994-ethereum-miners-spent-15-...

Priserna börjar återvända till det normala eftersom de inte köper längre. Det finns inga andra skäl. Sen kommer det ju taskigt för dem när det är en ny generation på gång så efterfrågan går ner mer, men jag känner att jag kan leva med den besvikelsen.

Det var någon i marknaden härom dan som försökte sälja en 6800 XT för 7000kr och inte ville acceptera något mindre. Eftersom inga bud kom tog han bort annonsen rätt snart. Just det kortet hade nog inte gått in i min burk, annars var jag lite sugen på att slå till. Det är mycket mer än jag har lust att betala, men det är ju ett kraftfullt kort.

7000 kr är ett dåligt pris, 6500 kr går de för på Tradera nuförtiden.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Betyder det att Sverige är inte i Europa? Prisjakt snabbkoll, billigaste RX 6800 XT i lager: Red Devil för 9754,- (MSRP 649€), 6800 (icke-XT): Gigabajs OC för 8490,- (MSRP 579€), 6700 XT: MSI Mech 6599, - (MSRP 479€).

Jag fattar, MSRP =/= rikt pris på "premium" modeller men 150% MSRP (6800 XT)? Nej tack...

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Betyder det att Sverige är inte i Europa? Prisjakt snabbkoll, billigaste RX 6800 XT i lager: Red Devil för 9754,- (MSRP 649€), 6800 (icke-XT): Gigabajs OC för 8490,- (MSRP 579€), 6700 XT: MSI Mech 6599, - (MSRP 479€).

Jag fattar, MSRP =/= rikt pris på "premium" modeller men 150% MSRP (6800 XT)? Nej tack...

MSRP är väl utan mervärdes och omsättningsskatt inräknat?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Betyder det att Sverige är inte i Europa? Prisjakt snabbkoll, billigaste RX 6800 XT i lager: Red Devil för 9754,- (MSRP 649€), 6800 (icke-XT): Gigabajs OC för 8490,- (MSRP 579€), 6700 XT: MSI Mech 6599, - (MSRP 479€).

Jag fattar, MSRP =/= rikt pris på "premium" modeller men 150% MSRP (6800 XT)? Nej tack...

Sverige använder inte Euro så räkna med lite mer för kronor och vi har högre moms än de flesta länder. Tyskland har 19% moms men tror att de har haft ännu lägre pga covid ett tag nu. Sen frakt till Sverige som är en liten marknad

Men tror priserna sjunker mer här så småningom. Folk har inte råd att lägga pengar på nöje i samma utsträckning längre med stigande priser på bränsle och mat och boende i form av mer ränta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

7000 kr är ett dåligt pris, 6500 kr går de för på Tradera nuförtiden.

Var väl därför han inte fick sålt då. Fortfarande för mycket för mig, egentligen (speciellt om det är begagnat och man inte vet vad föregående gjort med kortet) men det närmar sig.

Skrivet av Rebe1:

Betyder det att Sverige är inte i Europa? Prisjakt snabbkoll, billigaste RX 6800 XT i lager: Red Devil för 9754,- (MSRP 649€), 6800 (icke-XT): Gigabajs OC för 8490,- (MSRP 579€), 6700 XT: MSI Mech 6599, - (MSRP 479€).

Jag fattar, MSRP =/= rikt pris på "premium" modeller men 150% MSRP (6800 XT)? Nej tack...

25% lär du få lägga på, men summa summarum låter det som om det kan bli en och annan deal framöver när de vill tömma lagren.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

MSRP är väl utan mervärdes och omsättningsskatt inräknat?

Oftast Europeiska MSRP var med alla (eller nästan alla) skatter. Kolla på t.ex. Intel priserna: 600€ MSRP av 12900k var ~6400 SEK i Nov 2021.

Idag 1€ = 10.64 Sek.

Inet hade Rx 6800 XT vid lanseringen för... 7890? Kommer nån ihåg?

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat den

https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...

"Radeon RX 6800 XT går in med ett rekommenderat pris på 6 990 kronor för referensmodellen. Den mindre modellen Radeon RX 6800 tar ned det ett par hundralappar till 6 249 kronor för referensmodellen. Viktigt att påpeka återigen att priserna gäller just referensmodellerna."

6990 SEK var ~650€ i Nov 2020...

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Som bonus så är både Nvidias och AMD's förtroende hos gamers rejält urgröpt, så de måste börja ge oss sockerbitar.

De måste inte göra ett skit. De kommer sälja kort så länge folk vill ha dem och är beredda att betala för dem. Detta oavsett om det är AMD eller Nvidia.

Passar det inte så är det bara att inte köpa. Det är ingen som tvingar någon privatperson att köpa hårdvara, särskilt inte för dataspel.

Mjölkar man marknaden för mycket alternativt inte kan leverera i kvantitet så kan det hända att det kommer nya konkurrenter, som t.ex. Intel, som vill vara med och tälja samma guld. Inte för att de bryr sig om gamers, utan för att de tror att de kan tjäna pengar på att vara mer effektiva än konkurrenterna. Enda anledningen att försöka blidka sina kunder är att slippa konkurrens i marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

De måste inte göra ett skit. De kommer sälja kort så länge folk vill ha dem och är beredda att betala för dem. Detta oavsett om det är AMD eller Nvidia.

Passar det inte så är det bara att inte köpa. Det är ingen som tvingar någon privatperson att köpa hårdvara, särskilt inte för dataspel.

Mjölkar man marknaden för mycket alternativt inte kan leverera i kvantitet så kan det hända att det kommer nya konkurrenter, som t.ex. Intel, som vill vara med och tälja samma guld. Inte för att de bryr sig om gamers, utan för att de tror att de kan tjäna pengar på att vara mer effektiva än konkurrenterna. Enda anledningen att försöka blidka sina kunder är att slippa konkurrens i marknaden.

Alla företag i den storleken vill ha en marknadsföring som slår ann med kunderna. Blir det för mycket dissonans så minskar försäljningen. Och de bryr sig inte ett skit om sina kunder, det är helt sant. Men de bryr sig om sina inkomster, och med mimers ute ur bilden är det gamers som ger de inkomsterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

AMD satte kraftigt överdrivna riktpriser på 6000-serien eftersom priserna på grafikkort redan var så höga, så att de nu är nere kring riktpris säger egentligen inte så mycket.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

AMD satte kraftigt överdrivna riktpriser på 6000-serien eftersom priserna på grafikkort redan var så höga, så att de nu är nere kring riktpris säger egentligen inte så mycket.

Summarum är att priserna på RX 67xx-68xx-serien inte är nere i riktpris i Sverige långifrån. Sverige sackar efter ganska rejält från övriga världen att sänka priserna.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur priserna på nuvarande generation hanteras när nästa generation släpps. Och om man skjuter på lanseringarna för att försöka tömma lagren.

Men om ena tillverkaren skjuter upp för att tömma lager öppnar man för den andra att lansera sitt. Så förhoppningsvis slipper vi just DET fulspelet.

Ska också bli intressant om de fortsätter att sätta MSRP baserat på några få subventionerade kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Ska bli intressant att se hur priserna på nuvarande generation hanteras när nästa generation släpps. Och om man skjuter på lanseringarna för att försöka tömma lagren.

Men om ena tillverkaren skjuter upp för att tömma lager öppnar man för den andra att lansera sitt. Så förhoppningsvis slipper vi just DET fulspelet.

Ska också bli intressant om de fortsätter att sätta MSRP baserat på några få subventionerade kort.

Taiwaneserna har öppet sagt att de behöver bli av med komponenterna de beställt från Nvidia (och kan man tänka, AMD, även om de inte nämndes i artikeln jag läste.) Rimligen sker det förhandlingar mellan tredjepartstillverkarna och Nvidia också, som i sin tur kan tänkas vara avhängigt Nvidias wafer reservationer hos Samsung - omöjligt att säga utifrån. Vad som verkar klart är att grafikkortsbranschen haft fantastiska vinster pga kryptobryrning, och att de verkar ha tagits lite på sängen av det kraftiga bortfallet.
Om kryptokorten går ut på begagnatmarknaden kan det bli magert ett tag framöver. Lite bibliskt - tre feta år följt av tre magra?🙂

Permalänk
Hjälpsam

De senaste årens höga priser bör också ha skrämt bort många av de som var intresserade av hem-PC, fanns många som varnade för detta, dessa kommer det att bli svårt att få tillbaka.
Vad som tillkommit är nya marknader, i de delar av världen som fått det bättre, vet inte hur mycket detta kompenserar bortfallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De senaste årens höga priser bör också ha skrämt bort många av de som var intresserade av hem-PC, fanns många som varnade för detta, dessa kommer det att bli svårt att få tillbaka.
Vad som tillkommit är nya marknader, i de delar av världen som fått det bättre, vet inte hur mycket detta kompenserar bortfallet.

De enda som kan svara på det är tillverkare som levererar till regionala distributörer. Jag har inte sett något om att det skett geografiska förändringar, men det betyder inte så mycket. Nästan all rapportering är antingen lokal (=USA typiskt på nätet) eller global.
Är Windowsburkar för spelande attraktiva i ”emerging markets”? Det mesta som produceras i Asien är ju för mobila plattformar, och de spel som var populära på asiatiska cybercafeer är lite på dekis eller migrerar till mobiler. Switchen dominerar konsolmarknaden helt därborta. Visst, det finns gott om nyrika asiater, men jag har en känsla av att de hellre köper dyr whisky och cigarrer för att imponera, än grafikkort för spelPC-burkar.
Som så ofta med sådana här frågeställningar misstänker jag att vi får svaret först rejält retroaktivt - om alls. Vad vi kan få svaret på är hur försäljningsvolymen för enskilda butikskedjor varierat över tid, men de variationerna kan ju också bero på inhemsk konkurrens.
Det är lite ironiskt/sorgligt att Mindfactory står för den bästa försäljningsinformationen i datorvärlden globalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

AMD satte kraftigt överdrivna riktpriser på 6000-serien eftersom priserna på grafikkort redan var så höga, ...

Jag skulle vilja vända på det argumentet:
* Nvidia satte "riktpriser" som var löjligt långt under en nivå som var rimlig i förhållande till hur marknaden såg (och fortfarande ser) ut.
* AMDs riktpriser har varit mer realistiska ur samma aspekt, men ändå något låga (bevisat av att korten inte sålts till riktpris). Nu har prisutvecklingen gått därhän att säljarna kan matcha riktpriset.
* Alla riktpriser på senaste generationen ligger en bra bit över var de borde ligga sett till prestandan hos korten kontra teknisk utveckling. En (mer eller mindre stor) bit under hälften skulle ge en rimligare utveckling av pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alla företag i den storleken vill ha en marknadsföring som slår ann med kunderna. Blir det för mycket dissonans så minskar försäljningen. Och de bryr sig inte ett skit om sina kunder, det är helt sant. Men de bryr sig om sina inkomster, och med mimers ute ur bilden är det gamers som ger de inkomsterna.

Jo men när AMD, nVidia och Intel är ungefär lika goda kålsupare så behöver de inte bry sig så mycket. Och om du är en gamer och behöver nytt grafikkort, ja då är du ju tvungen att köpa oavsett om du gillar läget eller inte, eller byta hobby.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Jo men när AMD, nVidia och Intel är ungefär lika goda kålsupare så behöver de inte bry sig så mycket. Och om du är en gamer och behöver nytt grafikkort, ja då är du ju tvungen att köpa oavsett om du gillar läget eller inte, eller byta hobby.

Det var sant tills Gamers Nexus, Linus tech tips, Hardware Unboxed och andra högt anledda medier började ge dem skit för deras fulspel. För 10 år sedan så hade det du skrev varit sant, men idag finns ett uppvaknande och en medvetenhet hos kunderna som varken AMD Nvidia eller intel kan blunda för längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var sant tills Gamers Nexus, Linus tech tips, Hardware Unboxed och andra högt anledda medier började ge dem skit för deras fulspel. För 10 år sedan så hade det du skrev varit sant, men idag finns ett uppvaknande och en medvetenhet hos kunderna som varken AMD Nvidia eller intel kan blunda för längre.

Kan inte påstå att jag sitter inne med de rätta svaren men jag har svårt att se att ett så här pass generaliserat påstående skulle vara speciellt träffsäkert. En så pass stor konsumentgrupp, som "gamers" motsvarar, kommer inte att agera så enhetligt och konsekvent som krävs för att det ska stämma.

När det finns tre alternativ att välja på så kommer de flesta individer som är sugna på ett nytt grafikkort, och har råd att betala för ett, att hitta en anledning till varför en av aktörerna skulle vara "den minst onda" och köpa en produkt ur dennes sortiment. Om det nu skulle vara just en större medvetenhet kring AMD, Nvidia och Intels agerande på marknaden som stod i vägen för ett köp.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Som ett brev på posten (före avregleringen):
Kryptominers dumpar grafikkort på begagnatmarknaden. Artikeln publicerades för 38 minuter sedan, och är naturligtvis dramatiskt skriven. Icke desto mindre…

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Som ett brev på posten (före avregleringen):
Kryptominers dumpar grafikkort på begagnatmarknaden. Artikeln publicerades för 38 minuter sedan, och är naturligtvis dramatiskt skriven. Icke desto mindre…

Vilken avreglering?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Kan inte påstå att jag sitter inne med de rätta svaren men jag har svårt att se att ett så här pass generaliserat påstående skulle vara speciellt träffsäkert. En så pass stor konsumentgrupp, som "gamers" motsvarar, kommer inte att agera så enhetligt och konsekvent som krävs för att det ska stämma.

När det finns tre alternativ att välja på så kommer de flesta individer som är sugna på ett nytt grafikkort, och har råd att betala för ett, att hitta en anledning till varför en av aktörerna skulle vara "den minst onda" och köpa en produkt ur dennes sortiment. Om det nu skulle vara just en större medvetenhet kring AMD, Nvidia och Intels agerande på marknaden som stod i vägen för ett köp.

Yes, och om "den minst onda" vinner kunder på grund av sin mindre ondhet kommer de övriga två att försöka vara ännu lite mindre onda för att vinna kunder, och så fortsätter det så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Vilken avreglering?

Uttryckte det slarvigt. I samband med den allmänna utförsäljningen av offentliga funktioner försökte man göra detsamma med posten, med det självklara resultatet att ingen ville åta sig generell postförmedling. Vilket medförde att man tillät bolag att bara förmedla inom de lönsamma områdena, medan posten fortfarande hade det generella ansvaret (ungefär som skolorna). Vilket i sin tur ledde till … märkligheter, som alltid när ideologi istället för praktikalitet styr politiken.

Dagens postväsende är resultatet.