Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk
Hedersmedlem

Vi ansökte om pass 4 maj åt sonen. Passet var redo för utlämning 10 juni.

Tyvärr hann vi inte få hans pass till vår Greklandsresa, så jag var en av de som "campade" för att få provisoriskt pass. Kl 22 anlände jag till Landvetter och började köa. Kl 10:20 dagen därpå hade jag det i handen. 9 grader, ösregn konstant.

Ölen va extra god i Grekland den veckan kan jag lova!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Fått sms idag om att passen finns att hämta ut idag.
Bara 3 dagar för sent 🤣🥵

Var hos polisen 10 Maj pass för uthämtning 17 Juni

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Du hade tur 😊
Tror att alla som tagit efter 19 maj då maskinen gick sönder får vänta lite längre. Vi tog precis den dagen 🥴
De sa 3 veckor till oss då. Men nu enligt listan hos polisen så står det v.28 preliminärt. Så ja bara hoppas att de kommer tidigare.

Ansökte också om pass 19 Maj.
De sa 20 arbetsdagar till oss då.
Tänkt att vi skulle resa 3 Juli men som det ser ut nu får vi avboka vår resa :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Ansökte också om pass 19 Maj.
De sa 20 arbetsdagar till oss då.
Tänkt att vi skulle resa 3 Juli men som det ser ut nu får vi avboka vår resa :/

Känns som att många får en vecka tidigare än den preliminära listan.
Ja inte räknade man med att passmaskinen skulle gå sönder mitt i allt 😖

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Det finns ju vissa undantag också, tex Irland godkänner nationellt ID-kort som ID-handling, men är inte del av Schengen-området (dock EU-medlem).

Det visste jag inte, vet du om det finns fler eller är det bara Irland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det visste jag inte, vet du om det finns fler eller är det bara Irland?

Icke-Schengen-länderna Bulgarien, Cypern, Kroatien och Rumänien ska vara ok också, samt typ hela Balkan, Georgien och lite "over seas territories". Wikipedia har en lite översiktlig karta och lista här
https://en.wikipedia.org/wiki/National_identity_cards_in_the_... (lilla kartan till höger).

Permalänk
Medlem

Egentligen så bäddades det för detta redan när man ändrade proceduren från 10 år till 5 år och började utfärda provisoriska pass.

Det finns en term "suboptimering" som jag tror passar in på det vi ser nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Egentligen så bäddades det för detta redan när man ändrade proceduren från 10 år till 5 år och började utfärda provisoriska pass.

Det finns en term "suboptimering" som jag tror passar in på det vi ser nu.

Verkligen. blir ju en kostnad som man inte tar i onödan. Detta hade man löst om det var obligatoriskt att ha ett pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Egentligen så bäddades det för detta redan när man ändrade proceduren från 10 år till 5 år och började utfärda provisoriska pass.

Det finns en term "suboptimering" som jag tror passar in på det vi ser nu.

Nu har du nog fått något om bakfoten. Tillfälliga pass är ingenting nytt, utan fanns före 5-årsgiltigheten. Jag sökte på kul i SvD:s arkiv och 1999 kunde man läsa en artikel om timslånga köer hos passenheten på Bergsgatan, Stockholm. Fast då tog det fem till tio arbetsdagar att få passet och inte en till två månader e dyl... Där framgår också just att man kan få ett tillfälligt pass utfärdat av polisen på Arlanda.

En lite rolig detalj med den artikeln är att det även står att folk gör fel med sina bilder och kommer med bilder avbildade rakt framifrån, alltså som de numera är igen sedan länge. Det var en period där man hade regeln att bilden skulle vara tagen snett framifrån och ena örat skulle synas tydligt.

rättade årtal
Permalänk
Avstängd
Skrivet av cnst:

Folks argument är ungefär "Kolla vilka himlans bilköer det är under påskhelgen, gör alla motorvägar tolvfiliga!". Givetvis hade polisen data på att det kommer bli svårt. Men hur många människor tror ni är sugna på att utbildas och tränas upp till passhandläggare för att få jobb i två månader? Har ni inte fixat era pass tidigare så är det ert eget fel, ingen annans.

Vårt lands ansvar att se till att samhällsviktiga funktioner fungerar då?

Det är pinsamt det som händer just nu med pass och på Arlanda, riktigt jävla pinsamt rent ut sagt. Som att bo i ett U-land.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vårt lands ansvar att se till att samhällsviktiga funktioner fungerar då?

Det är pinsamt det som händer just nu med pass och på Arlanda, riktigt jävla pinsamt rent ut sagt. Som att bo i ett U-land.

Nu ska sägas att flygplatsproblemen inte utsträcker sig enbart till Sverige och Arlanda, även om det har varit ett av de värre exemplen. Folks agerande som följd av problemen har dessutom gjort dem värre, precis på samma sätt som att allt toalettpapper tog slut fastän det inte fanns någon egentlig brist. Nu har det uppenbarligen blivit så att Swedavia skickat ut vakter och börjat hindra folk som kommer tidigare än tre timmar före avgång från att packa terminal 5 full... Tidigare blev det ju så illa att polisen på begäran stängde av bl a biltrafiken till terminalen och folk fick ta sig in via övriga terminaler för att sprida ut dem.

Heathrow har precis haft den här succén, helt apropå:
https://www.bbc.com/news/uk-england-london-61848486

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vårt lands ansvar att se till att samhällsviktiga funktioner fungerar då?

Det är pinsamt det som händer just nu med pass och på Arlanda, riktigt jävla pinsamt rent ut sagt. Som att bo i ett U-land.

Är ju 13 veckor i Storbritannien för ett pass, i många andra länder ställer man in flygg dagen innan istället för det som händer på Arlanda. Typ 4 dagar innan 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Är ju 13 veckor i Storbritannien för ett pass, i många andra länder ställer man in flygg dagen innan istället för det som händer på Arlanda. Typ 4 dagar innan 😊

Bara för att något är värre någon annanstans betyder det inte att det är OK att det är som det är här nu.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Var in på polisen för att skaffa pass igår, 8-10 veckors leveranstid var beskedet...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Var in på polisen för att skaffa pass igår, 8-10 veckors leveranstid var beskedet...

Det är verkligen lång tid 🥴

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Bara för att något är värre någon annanstans betyder det inte att det är OK att det är som det är här nu.

Bara för en anomali händer just nu med passen så bör man väl inte förvänta sig allt skall flyta normalt?
Alla som tycker att polisen bör ändra resurser för detta, måste ju tänka om.

När man kunde se att restriktioner började släppa redan förra året vid sommarslutet kunde man börja tänka att det är dags att förnya. Flertalet länder släppte restriktioner delvis förra året runt maj.

Och de som skaffar pass nu, förnya dessa om 3.5 år eller dylikt så ni slipper detta kaos igen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Bara för en anomali händer just nu med passen så bör man väl inte förvänta sig allt skall flyta normalt?
Alla som tycker att polisen bör ändra resurser för detta, måste ju tänka om.

När man kunde se att restriktioner började släppa redan förra året vid sommarslutet kunde man börja tänka att det är dags att förnya. Flertalet länder släppte restriktioner delvis förra året runt maj.

Och de som skaffar pass nu, förnya dessa om 3.5 år eller dylikt så ni slipper detta kaos igen.

Jag förnyade förra året när det var helt tomt så det här drabbar inte mig alls.

Tycker ändå det är pinsamt hur dåligt förberedda de är på något som är så uppenbart att det ska hända.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Kan tipsa om https://passfuralle.se/ om man söker akut passtid, fick tid dagen efter.

Samma här. Fick tid dagen efter. Det var rätt nyligen, vid månadsskiftet maj/juni. Passet tar dock 5-6 veckor att få tillverkat här, så jag väntar fortfarande på att få det i näven.

Försökte boka utan först, första lediga tid var i november

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Samma här. Fick tid dagen efter. Det var rätt nyligen, vid månadsskiftet maj/juni. Passet tar dock 5-6 veckor att få tillverkat här, så jag väntar fortfarande på att få det i näven.

Försökte boka utan först, första lediga tid var i november

Vi tog pass till barnen 19 maj. Då sa de 2-3 veckors leveranstid. Ja helt okej, då hade vi 3 veckor till godo då vi tänkt resa v.26. Nu enligt den preliminära listan står det v.28.
Så man får bara hoppas att passen kommer 1 vecka tidigare. Har hört några som fått de, så bara hålla tummarna 🙏

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Lagerlöf:

Tycker ändå det är pinsamt hur dåligt förberedda de är på något som är så uppenbart att det ska hända.

Jag kan faktiskt hålla med om att ordet "pinsamt" kan användas med rätta här eftersom polisen till och med varnade i sin årsredovisning förra året om att betydligt fler människor än normalt sannolikt kommer att ansöka om pass den närmsta framtiden.

Men jag är inte förvånad. Våra politiker verkar inte lyssna / bry sig om något längre.

Permalänk
Medlem

Leeloo Dallas multipass! Klassiker.

Nej alla pass är redan avklarade och skönt är väl det.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Idag är passen hämtade 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Idag är passen hämtade 😂

Fick du boka om resa eller hann det komma innan? Jag hoppas verkligen att mitt pass hinner komma på de 10 veckor som angetts.

Permalänk
Medlem

Väntat en månad nu och fick vänta 45 minuter efter min utsatta tid med att fota mig på polisstationen också. Får väl se om det kommer något pass innan augusti.

Permalänk
Medlem

Dottern ska åka med min morsa till Kroatien imorgon och jag trodde att den tid vi hade 17 maj skulle räcka för att få fram passet tills dess men det gjorde det inte.
Hon hämtade sin provisoriska pass idag klockan 13 i Malmö sedan hon köat från klockan 21 igår.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Idag är passen hämtade 😂

Skönt för dig 😄 när tog du passet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kicka81:

Skönt för dig 😄 när tog du passet?

Det är TS som skrev i första posten att han tog kort etc den 10/5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amandaw:

Det är TS som skrev i första posten att han tog kort etc den 10/5.

Aha okej 👍😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av amandaw:

Det är TS som skrev i första posten att han tog kort etc den 10/5.

Stämmer var hos polisen den 10/5
Fick sms om att passen var färdiga i fredags 17/6
(Utfärdade den 14/6 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Stämmer var hos polisen den 10/5
Fick sms om att passen var färdiga i fredags 17/6
(Utfärdade den 14/6 )

Vi tog pass 19 maj. Ringde idag. Dem har inte börjat med dem än 😔 jävla passmaskin...