Windows kalender är dålig - saknar veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Din åsikt är tydlig och även onödig i tråden. Tack för ditt meddelande.

Tillbaka till ämnet:
Finns nåt program som inte registreras som en trojan som går att använda för att få veckonr i windows?

Kan inte lämna några garantier, men kolla det här.
https://voltura.github.io/WeekNumber/

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Använder du Outlook?

Nej tyvärr det gör jag inte. Använder gmail o google calendar.

Skrivet av 57josa:

Kan inte lämna några garantier, men kolla det här.
https://voltura.github.io/WeekNumber/

Jag provade men windows registrerade detta som en trojan. Vågade inte gå vidare då jag inte hunnit studera detta närmare.

Står på sidan att det är en "falsk" men måste som sagt kolla närmare först.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Nej tyvärr det gör jag inte. Använder gmail o google calendar.

Jag provade men windows registrerade detta som en trojan. Vågade inte gå vidare då jag inte hunnit studera detta närmare.

Står på sidan att det är en "falsk" men måste som sagt kolla närmare först.

Jo, det är nog dumt att chansa, kanske får en massa skit som man inte blir av med sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Om det är vecka 224 just nu tycker jag nog det förvirrar...

Antar att du menar 2224...

Eller ni skiter i decenniumsiffran med flit?

Japp, man kör bara sista siffran, det är tillräckligt bra, man rör sig ju oftast mest kanske plus minus 2-3 år eller nåt. Behöver man speca vilket decennium man pratar så är man nog inte så intresserad av vilken vecka det är.

Permalänk
Avstängd

Hatar veckonummer, för att jag inte har koll. Allt jag vet är att midsommar är vecka 26, eller? Jul är vanligtvis vecka 51 och nyår 52, men inte alltid. Problemet är ju att andra länder verkar ha andra definitioner så det är svårt att använda internationellt.

Men vecka.nu hjälper mig ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hatar veckonummer, för att jag inte har koll. Allt jag vet är att midsommar är vecka 26, eller? Jul är vanligtvis vecka 51 och nyår 52, men inte alltid. Problemet är ju att andra länder verkar ha andra definitioner så det är svårt att använda internationellt.

Men vecka.nu hjälper mig ofta.

Midsommar är normalt sett v25, och jul v51. ISO-standarden på veckonummer är att vecka 1 är den första veckan med en torsdag i, och det följer nästan alla. Undantaget är USA, som naturligtvis skall vara motvalls och istället har första veckan med en onsdag i. Därför blir det fel vart sjunde år ungefär.

Själv lösta jag till slut problemet genom att ha veckonumret på klockan (Apple Watch med Watchsmith). Tamefan värt pengarna redan där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Midsommar är normalt sett v25, och jul v51. ISO-standarden på veckonummer är att vecka 1 är den första veckan med en torsdag i, och det följer nästan alla. Undantaget är USA, som naturligtvis skall vara motvalls och istället har första veckan med en onsdag i. Därför blir det fel vart sjunde år ungefär.

Själv lösta jag till slut problemet genom att ha veckonumret på klockan (Apple Watch med Watchsmith). Tamefan värt pengarna redan där.

Det som är mest frustrerande för min del är när veckonummer styr viktiga saker. På min gata exempelvis är det parkeringsförbud några timmar mitt på dagen på torsdagar udda veckor, så jag har lagt in en påminnelse varannan vecka för att jag ska komma ihåg att parkera någon annanstans, men vid nyår fallerar ofta det då det kommer två udda veckor på rad. Varken Googles eller MS kalender kan ha påminnelser på udda veckor liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det som är mest frustrerande för min del är när veckonummer styr viktiga saker. På min gata exempelvis är det parkeringsförbud några timmar mitt på dagen på torsdagar udda veckor, så jag har lagt in en påminnelse varannan vecka för att jag ska komma ihåg att parkera någon annanstans, men vid nyår fallerar ofta det då det kommer två udda veckor på rad. Varken Googles eller MS kalender kan ha påminnelser på udda veckor liksom.

Två udda veckor i rad (v53 till v1) händer en gång var sjunde år, dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

vad sägs om https://vecka.nu/. Blir inte bättre än så!

Bonus: https://klockren.nu/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Två udda veckor i rad (v53 till v1) händer en gång var sjunde år, dock.

Inte riktigt va, jag fick böter 15/16 och 20/21 exempelvis. Men visst är det inget jätteproblem, men det hade ju kunnat lösas bättre. Typ första torsdagen varje månad eller liknande, de sopar inte gatan särskilt många gånger per år liksom, däremot har de ju resurser att vara där och lappa varannan vecka.

Permalänk
Medlem

förstår inte... såhär ser min ut

använder inte den men, det är kalender appen i Win10

RED: ahh du menar i nedre hörnet... jaja men använd appen lägg den i aktivitetsfältet

RED2: https://github.com/White-Tiger/T-Clock/releases/tag/v2.4.4%23... <-- löser ditt dilemma

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte riktigt va, jag fick böter 15/16 och 20/21 exempelvis.

Det är något mer än vart sjunde på grund av skottåren.

Om den 1e januari är en torsdag så blir det vecka 1. Om det inte är ett skottår det året så blir också den 31e december en torsdag, och då blir det inte vecka 1 för nästa år utan vecka 53. Det året kommer då att alltså ha 53 veckor, och ditt parkeringsproblem uppstår. Är det ett skottår så händer samma sak om den 1e januari är en onsdag eller en torsdag. Om jag räknar rätt så här i huvudet händer det 5 gånger på 28 år.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Hur kan det vara 2022 utan att vi har en kalender i windows som visar veckonummer?

Det är helt omöjligt för mig att förstå hur man kan jobba med windows kontinuerligt med webbuppdateringar sedan iaf windows xp i år utan att få fram en sån grundläggande sak.

Hur kan man lösa så att man får veckor i sin kalender i windows? Menar alltså där man klickar på klockan o får upp datum.

Kolla på denna, kanske löser ditt bekymmer.

https://superuser.com/questions/1534488/how-can-i-show-weeknu...

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Nej tyvärr det gör jag inte. Använder gmail o google calendar.

Jag provade men windows registrerade detta som en trojan. Vågade inte gå vidare då jag inte hunnit studera detta närmare.

Står på sidan att det är en "falsk" men måste som sagt kolla närmare först.

Skrivet av mavicxp21:

japp som jag skrev ovan… ska testa på min HTPC om en stund…

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Så här får Du veckonr i Taskbaren (Ni andra behöver INTE läsa detta!)

Skrivet av thom.g:

Hur kan det vara 2022 utan att vi har en kalender i windows som visar veckonummer?

Det är helt omöjligt för mig att förstå hur man kan jobba med windows kontinuerligt med webbuppdateringar sedan iaf windows xp i år utan att få fram en sån grundläggande sak.

Hur kan man lösa så att man får veckor i sin kalender i windows? Menar alltså där man klickar på klockan o får upp datum.

Det har jag också undrat i många år! (Tills idag! =;)

Skrivet av thom.g:

Ja det är ju inte jag som uppfunnit veckonr... Jag får ju bara vara med o använda det eftersom andra människor/företag använder det.
Kunde ju fått vara en klickruta i inställningar istället för att man får ta ett tredje-parts-program.

Man pratar om säkerhet osv men såna grundläggande saker måste man dra ner byxorna rejält för.

Kass av MS.

Det finns många sammanhang som man använder veckonr,
t.ex. umgänge med sina barn (efter skilsmässa/separation).

Skrivet av thom.g:

Din åsikt är tydlig och även onödig i tråden. Tack för ditt meddelande.

Tillbaka till ämnet:
Finns nåt program som inte registreras som en trojan som går att använda för att få veckonr i windows?

Skrivet av Factorial112:

T-Clock löste idag mitt problem med veckonr, som jag dragits med i många år i Windows.

Ett stort TACK till thom.g för att Du startade den här tråden.
Även ett stort TACK till Factorial112 för tipset om T-Clock.

Ni alla andra som inte vill/behöver använda veckonr, behöver inte använda det.

Men vi kommer även i framtiden i vissa sammanhang, vara tvungna att använda veckonr.

OBS!
Den här tråden handlar alltså INTE om veckonr's vara eller icke vara.

Glömde tacka @Factorial112 för T-Clock.
Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

För att en given vecka betyder olika datum varje år och är mindre tydligt och svårare att förstå för merparten av människor än att bara ange datum från början.

Veckonr används flitigt inom t.ex. tillverkningsindustrin. Finns implementerat i många ERP/MRP och planeringsverktyg på olika sätt.

Finns massa andra användningsområden men de känner du såklart redan till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Sjukt vad ni håller på att försöka bevisa något.

Det finns olika sätt att navigera i detta. Ska skriva ett exempel för att ni ska lugna er.

Har man lite koll på veckonr så kan en dialog vara såhär:
(båda vet sen tidigare att det är vecka 24).
- När ska du till Stockholm?
- Vecka 25.
- Inga fler frågor, tack.

Om 1:a januari är en fredag, vilken vecka är det då? Det är vecka 53 på föregående år, sjukt logiskt och enkelt att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KenzoM:

Det har jag också undrat i många år! (Tills idag! =;)

Det finns många sammanhang som man använder veckonr,
t.ex. umgänge med sina barn (efter skilsmässa/separation).

T-Clock löste idag mitt problem med veckonr, som jag dragits med i många år i Windows.

Ett stort TACK till thom.g för att Du startade den här tråden.

Ni alla andra som inte vill/behöver använda veckonr, behöver inte använda det.

Men vi kommer även i framtiden i vissa sammanhang, vara tvungna att använda veckonr.

OBS!
Den här tråden handlar alltså INTE om veckonr's vara eller icke vara.

Kanon... finns också https://github.com/voltura/WeekNumber/releases/tag/v1.6.6.0
ser ut såhär:

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

Kanon... finns också https://github.com/voltura/WeekNumber/releases/tag/v1.6.6.0
ser ut såhär:
<Uppladdad bildlänk>

Både Chrome och Windows flaggade den som säkerhetsrisk för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Både Chrome och Windows flaggade den som säkerhetsrisk för mig

ligger på SOURCEFORGE https://sourceforge.net/projects/weeknumber/

https://www.virustotal.com/gui/file/33cb96fbc420cf3e7a4d0c2e1...

har stenkoll på mina processer, men undvik om oro naturligtvis

diskussion: https://github.com/voltura/WeekNumber/discussions/19

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av KenzoM:

Det har jag också undrat i många år! (Tills idag! =;)

Det finns många sammanhang som man använder veckonr,
t.ex. umgänge med sina barn (efter skilsmässa/separation).

T-Clock löste idag mitt problem med veckonr, som jag dragits med i många år i Windows.

Ett stort TACK till thom.g för att Du startade den här tråden.

Ni alla andra som inte vill/behöver använda veckonr, behöver inte använda det.

Men vi kommer även i framtiden i vissa sammanhang, vara tvungna att använda veckonr.

OBS!
Den här tråden handlar alltså INTE om veckonr's vara eller icke vara.

Ditt inlägg i tråden är som en riddare på en vit ståtlig häst. Direkt till lösning som inte efterfrågar massa knörv, från github, och som inte ger trojanvarningar.

Veckonummer är fan bäst vill jag bara säga till alla ni som har andra idéer. Det behövs inte nåt mer än veckonummer, sen kan man bygga en civilisation.

Stort tack!!!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Veckonummer är fan bäst vill jag bara säga till alla ni som har andra idéer. Det behövs inte nåt mer än veckonummer, sen kan man bygga en civilisation.
<Uppladdad bildlänk>

Stort tack!!!

Kunde inte annat än att dra ett högt asgarv för mig själv av den slutklämmen 😆

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

förstår inte... såhär ser min ut
<Uppladdad bildlänk>
använder inte den men, det är kalender appen i Win10
<Uppladdad bildlänk>

RED: ahh du menar i nedre hörnet... jaja men använd appen lägg den i aktivitetsfältet

RED2: https://github.com/White-Tiger/T-Clock/releases/tag/v2.4.4%23... <-- löser ditt dilemma

Såhär efter att ha sansat mig i glädjeyran om att äntligen ha fått fram veckonr vid klockan så inser jag ju att det är dig jag ska tacka. T-clock var det jag behövde.

EDIT:
Aktiverade t-clocks egna calender precis med... Den knockade mig totalt med den goa windows 98-stilen. Kommer aldrig vilja ha windows orginal igen

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Såhär efter att ha sansat mig i glädjeyran om att äntligen ha fått fram (åtminstone nuvarande) veckonr vid klockan så inser jag ju att det är dig jag ska tacka. T-clock var det jag behövde.

japp lugnt 😎
i MacOS ställer man in på samma ställe som Windows… typ ”region tidsformat” & lägger till veckonummer. Borde vara en enkel grej att lägga till i Win… finns ju uppenbarligen intresse för det.

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Funkar inte detta?
https://winaero.com/enable-week-numbers-calendar-app-windows-...

EDIT: Hm, slår tydligen bara för kalendern i "app-läge", inte för den lilla i taskbaren.

Då fäster man kalendern i aktivitetsfältet bara, borde gå bra att ha den där.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

japp lugnt 😎
i MacOS ställer man in på samma ställe som Windows… typ ”region tidsformat” & lägger till veckonummer. Borde vara en enkel grej att lägga till i Win… finns ju uppenbarligen intresse för det.

Ja det vore nåt om man fick välja själv hur man vill ha det.

Haha hela t-clock känns som nån irriterad person satt igång sen gjort ett program med flera användbara funktioner som saknas i windows. Sen har han inte ens orkat ta betalt för det för han anser att det är så grundläggande saker att dom inte skulle kosta extra.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Då fäster man kalendern i aktivitetsfältet bara, borde gå bra att ha den där.

Seriöst ett klick så får man upp den. Jag kommer aldrig ha en dator utan t-clock från o med idag.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

<Uppladdad bildlänk>

Seriöst ett klick så får man upp den. Jag kommer aldrig ha en dator utan t-clock från o med idag.

Visst, nu använder iofs. jag inte kalendern!

Använder telefonens.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Visst, nu använder iofs. jag inte kalendern!

Använder telefonens.

Jag använder telefonens när jag använder telefonen

Denna var bra för mig eftersom det var exakt detta jag letade efter.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat mig på veckor. Datum är mer tydligt och enklare att ha koll på.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070