Amerikanska senatorer vill följa EU med USB Type-C som standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Ur ett rent användarvänlighetsperspektiv så tycker jag lightning-kontakten ger en bättre känsla. Den klickar till när den sitter rätt, vilket ingen variant av USB gör. Hade hellre sett att det blev standard, men man kan inte få allt här i världen.
Förstår inte hatet mot lightning, är det inte bara egentligen ett Apple-hat?

Lightning är inte så dum, och en del av motviljan är absolut Apple-hat, men den är sämre än USB-C:

1) Max hastighet som implementerad är USB 3.0, dvs 5.0 Gbps. Det innebär att det kanske borde gå att klara 3.1, dvs 10 Gbps, men ingen har gjort det. USB-C är 40 Gbps. OBS att nästan alla prylar som har Lightning bara implementerar USB 2.0, men porten finns med USB 3.0 i vissa iPad Pro.
2) Lightning tenderar att ansamla skräp inne i porten om man går runt med prylen i fickan, som med en telefon. Då får man gräva ur skräpet med en nål.
3) Lightning har synliga kontaktbleck. Kommer det någon form av olja (som från fingrarna) på dessa leder det till dålig kontakt och en ljusbåge, vilket lämnar ett märke och så är det en konstant punkt av dålig kontakt.
4) Max effekt är mycket lägre. Apple har aldrig implementerat något som drar mer än 18W över Lightning. USB-C klarar 240W. Lightning kan således aldrig ersätta USB-C på något som en laptop.

Skrivet av snajk:

Däremot vet jag ju av erfarenhet att Apples kablar har en tendens att gå sönder allt som oftast, men inte vid kontakten, vilket typ aldrig har hänt med några andra kablar alls utan yttre åverkan.

Apple var snabba att byta från PVC i sina kablar (till en blandning med mest PTFE, dvs teflon), och de har hållit sämre. Eventuellt är det för att de är vita, och därför mer känsliga för UV-ljus. Dock tycker jag att inte är något problem med moderna kablar, men det var riktigt illa för en typ 10 år sen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Lightning är inte så dum, och en del av motviljan är absolut Apple-hat, men den är sämre än USB-C:

1) Max hastighet som implementerad är USB 3.0, dvs 5.0 Gbps. Det innebär att det kanske borde gå att klara 3.1, dvs 10 Gbps, men ingen har gjort det. USB-C är 40 Gbps. OBS att nästan alla prylar som har Lightning bara implementerar USB 2.0, men porten finns med USB 3.0 i vissa iPad Pro.
2) Lightning tenderar att ansamla skräp inne i porten om man går runt med prylen i fickan, som med en telefon. Då får man gräva ur skräpet med en nål.
3) Lightning har synliga kontaktbleck. Kommer det någon form av olja (som från fingrarna) på dessa leder det till dålig kontakt och en ljusbåge, vilket lämnar ett märke och så är det en konstant punkt av dålig kontakt.
4) Max effekt är mycket lägre. Apple har aldrig implementerat något som drar mer än 18W över Lightning. USB-C klarar 240W. Lightning kan således aldrig ersätta USB-C på något som en laptop.

Precis.

Citat:

Apple var snabba att byta från PVC i sina kablar (till en blandning med mest PTFE, dvs teflon), och de har hållit sämre. Eventuellt är det för att de är vita, och därför mer känsliga för UV-ljus. Dock tycker jag att inte är något problem med moderna kablar, men det var riktigt illa för en typ 10 år sen.

Nu var det några år sedan jag hade en Iphone, så det kan mycket väl ha blivit bättre sedan dess. Men då var de ju katastrof. Plasten gick sänder och fnasade sig på mindre än ett år nästan oundvikligen, och det krävdes liksom ingen åverkan alls utan en kabel som legat i en väska i månader kunde vara trasig när man skulle använda den, eller mer falla i bitar vid första användningen på länge.

Sen gillar jag inte vita kablar heller, de blir gråa och fula fort, men Apple är ju inte ensamma om dem, förstås. Samtidigt har jag ju aldrig haft sådana problem med andra kablar oavsett färg eller material/känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis.
Nu var det några år sedan jag hade en Iphone, så det kan mycket väl ha blivit bättre sedan dess. Men då var de ju katastrof. Plasten gick sänder och fnasade sig på mindre än ett år nästan oundvikligen, och det krävdes liksom ingen åverkan alls utan en kabel som legat i en väska i månader kunde vara trasig när man skulle använda den, eller mer falla i bitar vid första användningen på länge.

Sen gillar jag inte vita kablar heller, de blir gråa och fula fort, men Apple är ju inte ensamma om dem, förstås. Samtidigt har jag ju aldrig haft sådana problem med andra kablar oavsett färg eller material/känsla.

Jag har ett par kablar som är snart 10 år gamla och de ser ut som nya.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jag har ett par kablar som är snart 10 år gamla och de ser ut som nya.

Kul för dig.

Efter att ha haft tre Iphone med Lightning och utan att slänga någon hel kabel så har jag kvar en Lightning-kabel hemma, en tredjepartskabel som är typ tio centimeter lång. Alla andra har gått sönder. Samtidigt har jag haft fem telefoner och säkert femton andra enheter med USB C och ingen trasig kabel alls, mer än ett par Pixel Buds vars kontakt telefonen landade på en gång när jag tappade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kul för dig.

Efter att ha haft tre Iphone med Lightning och utan att slänga någon hel kabel så har jag kvar en Lightning-kabel hemma, en tredjepartskabel som är typ tio centimeter lång. Alla andra har gått sönder. Samtidigt har jag haft fem telefoner och säkert femton andra enheter med USB C och ingen trasig kabel alls, mer än ett par Pixel Buds vars kontakt telefonen landade på en gång när jag tappade den.

Jag förstår inte hur du och andra lyckas. Har aldrig haft problem med Apples kablar och då är jag inte överdrivet försiktig med dem heller. Brukar t.ex. alltid ha en sladd med mig i jackfickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Min enkla snabb-analys är att det öppnar dörren ytterligare för import av 3djepart-laddare som kommer skapa fler olyckor/bränder i hemmen och bilarna?

Har du köpt många som brunnit/skapat olycka?

Man kan ju alltid köpa en tredjeparts från Ikea, garanterat importerad.

https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vill ha löst batteri för man behöver ofta kunna byta dem för man kan inte kabelansluta när man använder kameran och dataöverföringen bör ske trådlöst, tyvärr är kamerorna usla eller i minst dåliga fall väldigt komplicerade att överföra bilder från men om de ska ändras bör man i vart fall inte satsa på nån kontakt utan trådlöst och standardiserade batterier.

Man kan införa kraven på vapen så får man med sig republikanerna.

Det går naturligtvis att ändra en standard om det kommer nått bättre, sånt har hänt tidigare och kommer att hända i framtiden och inget hindrar att man har ytterligare anslutningar heller.

Byråkrater och politiker är inte direkt kända för att hänga med, ända sättet är att de tar in rådgivare från techbranschen och då finns risken för lobbying.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Jag förstår inte hur du och andra lyckas. Har aldrig haft problem med Apples kablar och då är jag inte överdrivet försiktig med dem heller. Brukar t.ex. alltid ha en sladd med mig i jackfickan.

Jag vet inte, jag har inte misshandlat dem alls mer än några andra kablar, snarare mindre då jag inte använder de telefonerna på alls samma sätt som mina privata (inte med på semester exempelvis). Men problemet är ju inte att de blir utslitna liksom utan att plasten blir torr och spricker. De enda andra kablar det har hänt på är billiga nätverskablar, men då är det typ en gång vart femte år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte, jag har inte misshandlat dem alls mer än några andra kablar, snarare mindre då jag inte använder de telefonerna på alls samma sätt som mina privata (inte med på semester exempelvis). Men problemet är ju inte att de blir utslitna liksom utan att plasten blir torr och spricker. De enda andra kablar det har hänt på är billiga nätverskablar, men då är det typ en gång vart femte år eller så.

Kanske reagerar på något material där du förvarar kabeln? Eller så har jag feta chipsfingrar som smörjer in kablarna när jag rullar ihop dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag hade velat att man gick ännu längre och hade USB-C som standard även till andra mindre apparater som t.ex. rakapparater. Jag har 3 rakapparater, alla med olika laddare och det värsta är att de är från samma tillverkare. Så tillverkarna har lyckas inte ens hålla en standard för sina egna produkter. Det är ett smärre vansinne.

Är det inte meningen att detta förslag skall gälla även för sådana apparater? Jag hade gärna sett allt från tandborstar och rakapparater till kameror och högtalare drivas av usb c.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är bra, kompatibilitet och olika applikationer (med utan ström/bild/ljud-kombinationer) samt att den passar åt båda hållen heh.

Det är lite samma sak som att vi har samma väggkontakt i hela EU, hade varit galet annars. Det räcker med adaptrar till andra världsdelar.

En vacker dag blir trådlös laddning norm ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

För det första är den fysiskt begränsad och definerad. Ge ett exempel.

Vad är det som säger att nästa standard av USB som kan antas som lagkrav är fysiskt exakt samma kontakt?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är bara att bojkotta Eu och Usa för Apple.

Det jag stör mig mest på är att jag kollar på systemkameror och många för över 10 000kr har idag fortfarande usb micro. Själva kontakten håller och så jobbigt är det inte att sätta in den, men denna kabelhärva man ska ha med sig.

Och olika objektivfattningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Tycker att det är bra, kompatibilitet och olika applikationer (med utan ström/bild/ljud-kombinationer) samt att den passar åt båda hållen heh.

Det är lite samma sak som att vi har samma väggkontakt i hela EU, hade varit galet annars. Det räcker med adaptrar till andra världsdelar.

En vacker dag blir trådlös laddning norm ...

Ja, Brexit hände. Hade varit galet annars.

Permalänk
Medlem

Enda störande kring Type-C är att längden påverkar bandbredden.

Annars är jag för det här med och införa USB Type-C som standard.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Vad är det som säger att nästa standard av USB som kan antas som lagkrav är fysiskt exakt samma kontakt?

Vad menar du? Att det bevisar att bilindustrin haft dessa regleringar och det gick bra? Säkerhetsbältestvång definerar inte de exakta dimensionerna. Det EU vill göra är att anta USB-C och inget annat som standard, det tog fyra år av byråkrati. Fyra år kan ingen mobiltillverkare vara utan den europeiska marknaden vilket då i praktiken slår ihjäl alla försök till utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vad menar du? Att det bevisar att bilindustrin haft dessa regleringar och det gick bra? Säkerhetsbältestvång definerar inte de exakta dimensionerna. Det EU vill göra är att anta USB-C och inget annat som standard, det tog fyra år av byråkrati. Fyra år kan ingen mobiltillverkare vara utan den europeiska marknaden vilket då i praktiken slår ihjäl alla försök till utveckling.

Ja, det kommer i princip vara kört att försöka introducera något som är bättre än USB-C. Ingen kommer vilja introducera dubbla kontaktdon - det håller inte när produkterna ska bli mindre och smidigare. Ingen vill heller vänta flera år på att få sin nya kontakt godkänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Alltså, har eltandborste, 2 trimmers, 2 rakapparater. Ingen kabel passar ngt annat trots att flera är philips.

Lite magiskt att bara forcera det på mobiltelefoner men man kan väl inte begära för mycket från politiker. Det är de hårdaste orden jag vågar använda på detta forum.

Man kan ju bara hoppas att fler följer på tåget av egen vilja
Philips Z853T - NU MED USB-C - För ett hållbarare klimat.
De får ju i princip en greenwashing-kampanj gratis att använda.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter. Apples slöseri och anti consumer måste stoppas.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Det är ganska svårt att göra strömadaptern speciellt mycket mindre utan att reducera isolationsavstånden så mycket att prylen faktiskt blir farlig. Dessutom har du alltid en viss värmeutveckling i en nätadapter vilket blir problem om man gör den mindre.

Dvs om du skulle försöka dig på att bygga in nätadaptern i telefonen så skulle du dels få en kontakt som är större än telefonen är tjock (för att kunna ha tillräckligt isolationsavstånd) plus att du under laddning skulle få en så hög temperatur i telefonen att det kraftigt skulle öka risken att batteriet råkar ut för "thermic runaway" med följden att huset brinner ner.

Det är nog inget som myndigheterna är direkt superintresserade av att åstadkomma tror jag.

Materialet GaN är ju lovande. Min Anker PowerPort III Nano-20W är ju betydligt mindre än Apples original 20W-laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Är det inte meningen att detta förslag skall gälla även för sådana apparater? Jag hade gärna sett allt från tandborstar och rakapparater till kameror och högtalare drivas av usb c.

Jag håller med dig, men som jag läser det gäller förslaget endast "datorer" (laptops, mobiler, plattor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

https://i.imgur.com/QkKV9qP.jpeg

Ja, Brexit hände. Hade varit galet annars.

Jupp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Kanske reagerar på något material där du förvarar kabeln? Eller så har jag feta chipsfingrar som smörjer in kablarna när jag rullar ihop dem.

Vi behöver inte diskutera denna aspekt så mycket mer då den är något OT. Jag har haft problem med Apples kablar, många andra också, medan jag inte hört om några problem med USB C-kablar. Det betyder inte att problem inte finns förstås. Men gör man en bildsökning på "broken iphone cable" så hittar man mängder av bilder på både 30-pin och lightning-kablar där plasten har gått sönder, söker man på "broken usb cable" så hittar man några trasiga USB-kablar, men merparten man hittar är ju Apples kablar även för den sökningen.

Permalänk
Medlem

Borde även gälla för medicinska apparater

Skrivet av Durkadur:

Jag hade velat att man gick ännu längre och hade USB-C som standard även till andra mindre apparater som t.ex. rakapparater. Jag har 3 rakapparater, alla med olika laddare och det värsta är att de är från samma tillverkare. Så tillverkarna har lyckas inte ens hålla en standard för sina egna produkter. Det är ett smärre vansinne.

Jotack jag har en insulin pump som jag fick i slutet av 2019 och den hade USB mini uttag. Vilket orsakade problem när sladden som jag fick med var för kort. Och jag hade ingen sådan kabel hemma så vart att jag var tvungen att köpa mig en extra kabel just för en enda enhet vilket var surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didsva:

Jotack jag har en insulin pump som jag fick i slutet av 2019 och den hade USB mini uttag. Vilket orsakade problem när sladden som jag fick med var för kort. Och jag hade ingen sådan kabel hemma så vart att jag var tvungen att köpa mig en extra kabel just för en enda enhet vilket var surt.

Mini USB är åtminstone en standard om än en gammal sådan. Väldigt många laddare är unika per tillverkare, till och med vissa serier produkter. Efter nåt år kan det vara väldigt svårt att hitta laddare med dessa kontakter. Extremt konsument- och miljöfientligt att göra på det viset. Den enda anledningen jag kan komma på är att "vi har alltid gjort en ny kontakt när vi gör en ny produkt så det fortsätter vi med".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Mini USB är åtminstone en standard om än en gammal sådan. Väldigt många laddare är unika per tillverkare, till och med vissa serier produkter. Efter nåt år kan det vara väldigt svårt att hitta laddare med dessa kontakter. Extremt konsument- och miljöfientligt att göra på det viset. Den enda anledningen jag kan komma på är att "vi har alltid gjort en ny kontakt när vi gör en ny produkt så det fortsätter vi med".

Ja mini USB må vara en standard. Men det är en standard som ingen knappt använder längre. För att allt ha gått till USB C nuförtiden.
Men ja jag håller med att denna regel borde alla produkter förutom data och mobil uttag. För att är det inte mobil och data industrin som utvecklar mest inom kabel och uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Den enda anledningen jag kan komma på är att "vi har alltid gjort en ny kontakt när vi gör en ny produkt så det fortsätter vi med".

Det är enklare än så. De gör en pryl med en viss design och designar sig fram till att den måste ha inkommande ström med spänning X och strömstyrka upp till Y. De designar därför en laddare med dessa prestanda. Nästa pryl skall ha en annan spänning eller en högre strömstyrka, och då gör de en ny laddare, för det är billigare än att lägga till kretsar för att konvertera inkommande spänning från den gamla laddaren till den nya prylen. I det läget är det viktigt att ingen som sitter med en gammal laddare kopplar in den i den nya prylen eller tvärtom, och då ändrar man form på porten så att det inte går.

Att designa för USB-C eller mikro-USB betyder att man börjar i andra änden - ”OK, strömmen som kommer in är 5V, alltså måste vår pryl kunna hantera det.” Det är säkert dyrare första gången, även om man sparar pengar på lång sikt genom att inte designa om laddaren varenda gång, och då är det bra med en lag som tvingar fram det designtänket.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Vad menar du? Att det bevisar att bilindustrin haft dessa regleringar och det gick bra? Säkerhetsbältestvång definerar inte de exakta dimensionerna. Det EU vill göra är att anta USB-C och inget annat som standard, det tog fyra år av byråkrati. Fyra år kan ingen mobiltillverkare vara utan den europeiska marknaden vilket då i praktiken slår ihjäl alla försök till utveckling.

Vad jag menar är att standarder uppdateras hela tiden och de skickas ut på remiss till branschorganisationer där tillverkare är delaktiga för att få in synpunkter innan de klubbas igenom som kommande lagkrav. När framtida krav ändras lär även den standard som åberopas som lagkrav också göra det så USB-C kommer inte vara för alltid. Jag antar att telecom branschen redan har mycket av detta (standarder för 3G, 4G, LTE etc.) som måste följas (kan vara så att det är mer ett krav från operatörer för att få vara i deras nät alt. säljas ihop med deras abonnemang).

Vad det gäller bilar så definieras inte bälten på det viset men OBD2 kontakten och UDS over CAN etc. är ett exempel. Detta göra att vem som helst kan köpa en felkods scanner för att felsöka sin bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Har du köpt många som brunnit/skapat olycka?

Man kan ju alltid köpa en tredjeparts från Ikea, garanterat importerad.

https://www.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE

Jag har undvikit det, men folk i ens närhet har varit med om bräder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag har undvikit det, men folk i ens närhet har varit med om bräder.

Imponerande, aldrig hört det från nån bekant eller arbetskamrat och du känner till flera alltså...

Ikeas, dvs en tredjeparts är fö riktigt bra.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730