ASP eller PHP för en hemsida, vilket är bäst anser ni?

Permalänk
Inaktiv

ASP eller PHP för en hemsida, vilket är bäst anser ni?

Ibland när man har lagt timmar på att programmera sin hemsida med PHP/HTML/Javascript då får man ofta kommentaren varför inte använder du inte ASP? När jag kollar in ASP så verkar det som att Microsoft står som skapare av det och att det inte alltid är så säkert enligt vissa sidor, det är ju i för sig inte PHP heller. Så min fråga är rak här, vilket språk rekommenderar du ASP eller PHP om du exempelvis fick i uppdrag att arbeta åt facebook eller göra en stor sida som Sweclockers?

Permalänk
Medlem

PHP.
Det används av 10 gånger fler än ASP.

Edit: Undantaget är i fall att du behöver arbeta med Microsofts .NET, i så fall kan det vara värt det.

Permalänk
Medlem

Rätt svar är förmodligen ingen av dessa om man ska påbörja något projekt 2022, även om väl WordPress håller PHP vid liv (och vice versa) så om målet är att bygga en hemsida så är nog PHP att föredra av dessa två alternativ. Ska man däremot bygga en webbapplikation finns det klart bättre val. ASP.NET däremot är något helt annat, men knappast lämpligt för en hemsida oavsett men väl en webbapplikation ihop med lite andra tekniska lösningar.

I detta fall tror jag dock det bästa svaret är att OP behöver läsa på lite bättre och återkomma med en mer relevant fråga

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ASP används längre, behöver installera en legacyplugin i IIS för att det ska kunna köras. Men PHP tror jag fortfarande frodas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Rätt svar är förmodligen ingen av dessa om man ska påbörja något projekt 2022, även om väl WordPress håller PHP vid liv (och vice versa) så om målet är att bygga en hemsida så är nog PHP att föredra av dessa två alternativ. Ska man däremot bygga en webbapplikation finns det klart bättre val. ASP.NET däremot är något helt annat, men knappast lämpligt för en hemsida oavsett men väl en webbapplikation ihop med lite andra tekniska lösningar.

I detta fall tror jag dock det bästa svaret är att OP behöver läsa på lite bättre och återkomma med en mer relevant fråga

Vilket språk hade du använt då? För exempelvis på uppdrag av att skapa FB eller något annat stort? Om vi fantiserar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Vilket språk hade du använt då? För exempelvis på uppdrag av att skapa FB eller något annat stort? Om vi fantiserar då.

Sorry, men frågan är inte relevant, det är som att fråga vilket verktyg man skulle använda för att bygga en bil. Frågan du borde ställa är något i stil med "hur bygger man bäst en webbapplikation som SweClockers eller Facebook idag?" och sen ta fram popcornen och följa hur en förmodligen allt mer känslostyrd debatt tar form där förespråkare för de olika alternativen idiotförklarar varandra

Eller så börjar du här och lär dig något du har nyttta av

https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+build+a+w...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sorry, men frågan är inte relevant, det är som att fråga vilket verktyg man skulle använda för att bygga en bil. Frågan du borde ställa är något i stil med "hur bygger man bäst en webbapplikation som SweClockers eller Facebook idag?" och sen ta fram popcornen och följa hur en förmodligen allt mer känslostyrd debatt tar form där förespråkare för de olika alternativen idiotförklarar varandra

Eller så börjar du här och lär dig något du har nyttta av

https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+build+a+w...

Lycka till!

Rätt svar är oftast att du använder ett språk som du redan kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Rätt svar är oftast att du använder ett språk som du redan kan

Det lär dock vara svårt att bygga en webbplats som Sweclockers eller Facebook endast med ett enda språk, kanske att det finns någon databasmotor man kan programmera i JS men det är nog inget jag själv skulle välja ASP är väl dessutom inte ens ett programeringsspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Rätt svar är oftast att du använder ett språk som du redan kan

Jag kan lite BASIC, nu ska här byggas en stor webbsida!!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Jag kan lite BASIC, nu ska här byggas en stor webbsida!!

Du kanske borde lagt din energi på läsförståelse istället för BASIC

Permalänk
Medlem

Som det nämnts tidigare.
Man kör på det man kan eller har lättast för. Sen kan man plugga upp något/några andra sätt att göra det på.

Vet inte om jag kommer jobba med programmering. Men läser själv på om php för backend delen och tycker det är riktigt kapabelt.

Finns väl till och med javascript för backend...?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

ASP.Net är inte ett språk utan ett ramverk, skrivet i C#, så en bättre frågeställning skulle vara C# vs. PHP eller ASP.Net vs. Laravel (PHP-baserat ramverk). Vilket som är bäst handlar nog mest om tycke och smak.

Jag skriver mestadels PHP och C#, men använder även Laravel och ASP.Net. Språken är relativt enkla att lära sig, men ramverken är, enligt mig, svårare att lära sig.

ASP.Net-applikationer körs som en tjänst på servern och ligger igång hela tiden, till skillnad mot Laravel-applikationer som startas om mellan varje enskilt anrop. Det innebär att ASP.Net-applikationer kan ge högre prestanda, så länge man inte har buggar som orsakar minnesläckor och liknande. Dylika buggar i Laravel-applikationer märks inte på samma sätt eftersom applikationen startar om mellan varje anrop.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

PHP är väl fortfarande ganska poppis för framför allt mindre företag/system vad jag förstått.
Hemsk syntax och olustkänsla att skriva det däremot, men det är ju en smaksak.
Skrev mina första bedrövliga script/system i det, väldigt lätt att komma igång med på gott och ont.
Sedan blev det mer JS/Node och på senare tid C# / .NET, det sistnämnda är verkligen mer i min smak.

Gamla ASP däremot satt man och bråkade med som yngre i början av 00-talet.
ASP & MS Access, vilken stack! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Gamla ASP däremot satt man och bråkade med som yngre i början av 00-talet.
ASP & MS Access, vilken stack! 😁

Flest programmeringsspråk i samma fil vinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Ibland när man har lagt timmar på att programmera sin hemsida med PHP/HTML/Javascript då får man ofta kommentaren varför inte använder du inte ASP? När jag kollar in ASP så verkar det som att Microsoft står som skapare av det och att det inte alltid är så säkert enligt vissa sidor, det är ju i för sig inte PHP heller. Så min fråga är rak här, vilket språk rekommenderar du ASP eller PHP om du exempelvis fick i uppdrag att arbeta åt facebook eller göra en stor sida som Sweclockers?

De menar troligen inte ASP utan snarare ASP.NET i det fallet. Kanske till och med ASP.NET MVC (varianten med upplägget Model View Controller).

Använd det som du känner att du behärskar bäst om det inte är i utbildningssyfte.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det lär dock vara svårt att bygga en webbplats som Sweclockers eller Facebook endast med ett enda språk, kanske att det finns någon databasmotor man kan programmera i JS men det är nog inget jag själv skulle välja ASP är väl dessutom inte ens ett programeringsspråk.

Sweclockers är uppbyggt av:
PHP
SQL
JavaScript
HTML5
CSS

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Flest programmeringsspråk i samma fil vinner

Precis, känns som att det är ganska vanligt bland PHP-nybörjare att ha HTML, CSS, SQL, PHP, JavaScript i samma fil.
Som grädde på moset används metoder med groteska namn som mysqli_real_escape_string osv. 😁

Permalänk
Medlem

Frontend:
React TypeScript

Backend:
C#.NET med Entity Framework

Solid lineup!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

När jag höll på med detta så var PHP mer portabelt än ASP. ASP gick att köra på Linux med någon historia ifrån något som hette i stil med Chili något på den tiden(20 år sedan). Vet inte om ASP kan köras idag på Linux/*BSD plattformar utan större bekymmer.

Så jag säger PHP eftersom Du väljer själv plattform, oavsett om Du har en typ idag men en annan imorgon och därmed önskar dig portabel kod för att spara tid.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

När jag höll på med detta så var PHP mer portabelt än ASP. ASP gick att köra på Linux med någon historia ifrån något som hette i stil med Chili något på den tiden(20 år sedan). Vet inte om ASP kan köras idag på Linux/*BSD plattformar utan större bekymmer.

Så jag säger PHP eftersom Du väljer själv plattform, oavsett om Du har en typ idag men en annan imorgon och därmed önskar dig portabel kod för att spara tid.

ASP.Net Core 3 och senare fungerar alldeles utmärkt på Linux.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Vilket språk hade du använt då? För exempelvis på uppdrag av att skapa FB eller något annat stort? Om vi fantiserar då.

Inte riktigt så enkelt. Men hade personligen nog använt React för webbsidor idag. Men du behöver fortfarande använda HTML, CSS, javascript (gärna typescript för att underlätta), node med mera.

Php hade jag hållt mig på långt avstånd för någon form av nyutveckling idag. 😵

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Rätt svar är förmodligen ingen av dessa om man ska påbörja något projekt 2022, även om väl WordPress håller PHP vid liv (och vice versa) så om målet är att bygga en hemsida så är nog PHP att föredra av dessa två alternativ. Ska man däremot bygga en webbapplikation finns det klart bättre val. ASP.NET däremot är något helt annat, men knappast lämpligt för en hemsida oavsett men väl en webbapplikation ihop med lite andra tekniska lösningar.

I detta fall tror jag dock det bästa svaret är att OP behöver läsa på lite bättre och återkomma med en mer relevant fråga

Jag skulle helst undvika båda och även undvika JSP.

Orsaken är att det ofta blir väldigt spaghettiartat med tre olika "språk" i samma fil. HTML, Javascript och Server-språket (PHP, ASP eller Java)

Jag har även kodat med Java och Jakarta ECS, vilket också har sina sidor, men fördelen är att det går lättare att få till sidor där man har bra koll på start och slut-tagg.

Men verkligheten är tyvärr sådan att man inte kan komma undan helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte riktigt så enkelt. Men hade personligen nog använt React för webbsidor idag. Men du behöver fortfarande använda HTML, CSS, javascript (gärna typescript för att underlätta), node med mera.

Php hade jag hållt mig på långt avstånd för någon form av nyutveckling idag. 😵

Nja, nu finns ju webassembly via Blazor så du behöver inte JavaScript längre. (Med vissa få undantag, men de blir färre med varje release)

CSS wrappas i bootstrap så en förenkling (imo).

HTML är svårt att slippa på en hemsida.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Frontend:
React TypeScript

Backend:
C#.NET med Entity Framework

Solid lineup!

Byggt 4 system i Blazor i produktion på de senaste uppdragen. Det är riktigt bra, komponentbaserat som React men du slipper skriva JS.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.