Yale Doorman kräver låssmed för återställning?

Permalänk
Medlem

Yale Doorman kräver låssmed för återställning?

Jag har ett Yale Doorman (version 2?) som jag behöver återställa. Problemet är att man måste skruva bort innermodulen för att återställa.

Innermodulen sitter längst upp dock fast med två säkerhetsskruvar som tydligen bara går att skruva i och ej ut.

Är det på riktigt så att produkten kräver en låssmed för att återställas?

Värt att försöka hamra med en rak mejsel?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Prova med en rak mejsel och försök att vrida försiktigt.
Annars så kan du hos en låssmed köpa en mejsel/bits för just låsskruvar. Sen sätter du aldrig en låsskruv igen i hela ditt liv

Också kan du även prova att ta bort dom två undre skruvarna och kolla in en video så du vet vart easy/advance sitter så kan du med en tunn mejsel komma åt switchen om du böjer fram låset lite lätt.

Permalänk
Medlem

Dremel med kapskiva och skär en skåra som du sätter din plattmejsel i och skruvar ur skruven.

Permalänk
Medlem

Bra förslag, tack. Skall se om det räcker med de nedre.

Inte jag som installerat men står i manualen att säkerhetsskruvar krävs för godkännande av SSF (och försäkring?).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Dremel med kapskiva och skär en skåra som du sätter din plattmejsel i och skruvar ur skruven.

+1 på den. Gjorde liknande på ett tändlås engång! Dock istället för skåra så borrade jag hål och använde ett specialverktyg som normalt används för att få upp skruvar med förstörda skallar. De skruvarna satt hårt och hade inte gått att få ut med flatmejsel.

Typ sådan här: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/skruvu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

+1 på den. Gjorde liknande på ett tändlås engång! Dock istället för skåra så borrade jag hål använde ett specialverktyg som normalt används för att få upp skruvar med förstörda skallar.

Tror jag skippar det dock, i och med risken att inte lyckas få ut den.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag har samma lås och ska byta dörr, tänkte att jag vill ju flytta över mitt dyra lås till den nya dörren och där satt dessa säkerhetsskruvar.

Tog en platt mejsel och fick fan ut dessa! Phew! Sparade 3000 kr där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Tror jag skippar det dock, i och med risken att inte lyckas få ut den.

Prova https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/specialverktyg/velleman-skruvutdragarsats-5-pack-p40677?gclid=CjwKCAjwpMOIBhBAEiwAy5M6YN07RMzeS38mRb5j_Jx7wnxt41YLzs6OJd6LMg0e6hBgxm-wjWLKhBoC5kUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds eller motsvarande, mer eller mindre samma teknik som låssmeden kommer använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Jag har samma lås och ska byta dörr, tänkte att jag vill ju flytta över mitt dyra lås till den nya dörren och där satt dessa säkerhetsskruvar.

Tog en platt mejsel och fick fan ut dessa! Phew! Sparade 3000 kr där.

Okej, får ta med alla mejslar jag har och prova. Antar att du tog en stor en? Hur lång tid tog det dig?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Okej, får ta med alla mejslar jag har och prova. Antar att du tog en stor en? Hur lång tid tog det dig?

Ena skruven gick direkt, den andra fick jag ångest över men det gick!

Kanske går sätta ett gummiband framför?

Permalänk
Medlem

Några bilder på skruvarna skulle underlätta för oss som vill komma med förslag på metodik

Skrivet av Baxtex:

+1 på den. Gjorde liknande på ett tändlås engång! Dock istället för skåra så borrade jag hål och använde ett specialverktyg som normalt används för att få upp skruvar med förstörda skallar. De skruvarna satt hårt och hade inte gått att få ut med flatmejsel.

Typ sådan här: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/skruvu...

Svinpittar och liknande funkar bäst (?) på lite större dimensioner. Ett knep för mindre skruv är att borra ett hål och banka ner en torxmejsel man inte är rädd om istället

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har provat lite halvhjärtat utan lycka. Jag kollar med försäkringsbolaget huruvida man behöver ha dessa säkerhetsskruvar. Om inte så tar jag nog en låssmed och byter skruvar.

Behöver man ha dessa får jag punga ut typ 2000 kr för en sådan mejsel. Kan ju inte behöva ringa låssmeden varje gång låset strular och behöver återställas.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Har gjort några halvhjärtade försök med den där och annat utan lycka.

Blir nog att punga ut 1600 kr till låssmeden. Försöker bara stämma av med försäkringsbolaget huruvida man kan byta ut skruvarna till vanliga. Världens dyraste lås annars, om man skall betala 1600 kr varje gång det krånglar och måste nollställas.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Visa en bild på skruvskallarna eller hellre ett par bilder ur olika vinklar. Måste finnas någon slags bit som passar. Jag har efter många år av mekaniska arbeten (hobby) c:a hundrafemtio olika bits och aldrig misslyckats med att få ut skruvar så länge deras huvuden är intakta.
Då och då blir det inköp av nån udda bit men oftast behövs det inte. Riskera inte att förstöra dem eller byta dem mot andra sorter om de krävs för att försäkringar och garantier ska gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Visa en bild på skruvskallarna eller hellre ett par bilder ur olika vinklar. Måste finnas någon slags bit som passar. Jag har efter många år av mekaniska arbeten (hobby) c:a hundrafemtio olika bits och aldrig misslyckats med att få ut skruvar så länge deras huvuden är intakta.
Då och då blir det inköp av nån udda bit men oftast behövs det inte. Riskera inte att förstöra dem eller byta dem mot andra sorter om de krävs för att försäkringar och garantier ska gälla.

Jag tycker att beskrivningen tyder på att det är varianten för plattmejsel som är gjorde så att plattmejseln bara ska halka ur om man försöker skruva ur skruvarna. Sök på envägsskruv så hittar du lite varianter på temat.

Permalänk

Denna billiga sats ska fungera till viss envägsbits: https://www.clasohlson.com/se/Bitssats-Cocraft-special-31-del...

Det finns olika typer av envägsbit där jag såg en i somras där det inte gick att få så hög friktion på ovansidan skruven så det hade gått utan att borra upp skruven och använda en skruvutdragare.

Angående säkerhetsskruvarna så tolkade jag som de var ett val. Vad händer om man inte har det? Chansen är typ obefintlig att en tjuv skulle lägga ner otroligt mycket tid på att försöka skruva isär ett lås. Försäkringsbolagen i sin tur kräver de säkerhetsskruvar överallt, detta trots att det oftare finns enklare sätt.

Liksom TS får hen ut skruven nu, ske hen då köpa nya såna skruvar och montera in dem?

Permalänk
Medlem

Det är denna:

Bitsen från Clas kanske kan vara värt ett försök.

Står att dessa skruvar behövs för SSF-godkännande. Samtidigt kan ju tjuven lika gärna låsa upp vredet på garagedörren istället för att skruva i Yale, om han redan är inne.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det är denna:
https://i.ibb.co/Q8hwkQK/Screenshot-20210813-231503-Messenger.jpg

Bitsen från Clas kanske kan vara värt ett försök.

Står att dessa skruvar behövs för SSF-godkännande. Samtidigt kan ju tjuven lika gärna låsa upp vredet på garagedörren istället för att skruva i Yale, om han redan är inne.

Biltema har en annan sats med bits för säkerhetsskruv

Och beroende på hur skruven ser ut (om du råkar förstöra en skruv) så finns sådana skruvar att köpa, t.ex. från Låskompaniet och Nyckelbutiken

Permalänk
Medlem

Rak skruvmejsel som passar samt en hammare.
Låt mejseln ta i ena kanten i skruvskallen och banka med hammaren på mejseln.
Glöm ej: mot klockan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Provade den från Clas och gick också bet.

Får bli låssmed och byte till vanliga skruvar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ni som har återställt. Fungerade att installera i appen efter det? pga här står det bl a att man inte vill använda applösning längre vid en återställning.
https://support.yalehome.com/sv/hur-aterstaller-jag-yale-door...

Permalänk
Medlem

Enligt info så ska det gå att återställa i appen.

Har du kopplat ditt lås till Yale Access appen återställer låset med hjälp av Appen i menyn inställningar, välj rätt lås om du har flera, och välj fabriktsåterställning.

samt e det inte kopplat till Yale access så

Har du aldrig kopplat ditt Yale Dooman L3 till Yale Access gör du en fabriksåterställning med knappen under batteri luckan.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Ni som har återställt. Fungerade att installera i appen efter det? pga här står det bl a att man inte vill använda applösning längre vid en återställning.
https://support.yalehome.com/sv/hur-aterstaller-jag-yale-door...

Står väl att om man inte vill använda deras app för byte till annan lösning moor doorman?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Provade den från Clas och gick också bet.

Får bli låssmed och byte till vanliga skruvar.

Löste det sig?

Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lantea:

Löste det sig?

Ja, vill minnas att låssmeden använde en vanlig skruvmejsel och hade rätt teknik för att få upp det. Tog ungefär 15 sekunder.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja, vill minnas att låssmeden använde en vanlig skruvmejsel och hade rätt teknik för att få upp det. Tog ungefär 15 sekunder.

Ok, låter ju bra. Förmodar att inget ”förstördes”?

Visa signatur

The quieter you become, the more you are able to hear

Permalänk
Medlem

Använd vanlig mejsel och knacka försiktigt på mejseln under tiden som du vrider, fungerar 9 av 10 ggr,

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lantea:

Ok, låter ju bra. Förmodar att inget ”förstördes”?

Nä, möjligtvis att jag pajade gängorna i mina försök att få upp det.

Han satte sedan in vanliga skruvar istället, så jag kan få upp själv i framtiden. Blev ingen direkt kostnad då jag hade andra arbeten han gjorde samtidigt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Vad är tanken med dessa skruvar? Svårare för tjuven att ta sig ut eller för jag tror de skiter i låset och det är inget som det snor. För detta sitter ju på insidan, själv slängde jag dessa skruvar så långt bort jag kunde.

Stavfel