Nytt bankkort - alla siffror och information på samma sida

Permalänk
Medlem

Nytt bankkort - alla siffror och information på samma sida

Hej! Jag har fått ett nytt bankkort igen, men jag ser nu att kortet som jag har fått av Handelsbanken har kortsiffror, 3siffrig kod och utgångsdatum på en och samma sida nu, och framsidan är helt tom.

Det känns ju inte alls lika bra, ringde dom och ifrågasatte varför men personen förstod inte riktigt min poäng med att det var otryggare och att ett smygfoto räcker för att handla med kortet. Har någon annan här vart med om samma från en annan bank eller är det bara Handelsbanken som håller på med sådant här? Kan man få stöd lättare / pengar tillbaka ifall kortet blir kapat p.g.a. detta?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Man kan ju se kortsiffror, 3siffrig kod samt utgångsdatum även med "vanliga" kort eftersom siffrorna ju "sticker upp" och blir som urgröpningar på baksidan så skulle inte se att det skulle vara några problem

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Avstängd

Jag har samma (DanskeBank).

Det är väl bara skrapa bort CVC/CVV-koden? Ha den uppskriven nånstans istället.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Mitt Volvokort (nåt år gammalt nu) är samma sak - framsidan är blank, och alla siffrorna står på baksidan. Apple's card är samma, från foton. Tror att det är så numer för att det aldrig går att handla med kortet utan att man slår koden eller använder BankID (för nätköp).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så har det alltid varit på t.ex. American Express korten, allt på framsidan, men kanske nytt i VISA/MasterCard världen.

Jag är hyfsat paranoid och jag hade inte brytt mig om detta, hantera ditt kort säkert så är det lugnt.

Eller sätt en liten tejpbit över CVV koden, eller om det bara är tryckt och inte upphöjda siffror så skriv ner CVV någon stans säkert och rita över den på kortet med en spritpenna.
Är det dessutom inte krav på 3D-secure numera eller vad det heter för alla onlineköp inom EU?

Permalänk
Medlem

Räcker det ens med CVC koden för att handla numera?
Får alltid upp en bankid prompt när jag handlar med mitt komplett mastercard.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Räcker det ens med CVC koden för att handla numera?
Får alltid upp en bankid prompt när jag handlar med mitt komplett mastercard.

Får BankID krav på alla mina kreditkort (Norwegian, Santander, Komplett, Shell).

På Revolut(kontotkort) får jag ibland krav att starta Revolut programmet i telefonen och godkänna, men bara ibland och verkar inte vara beroende på beloppet.

Så kortnummer och CVV verkar vara dött att användas som enda krav.

Men där finns undantag där jag aldrig får några krav:

* Amazon
* eBay(via PayPal)
* Mouser

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Är det dessutom inte krav på 3D-secure numera eller vad det heter för alla onlineköp inom EU?

Det är krav på att man antingen skall slå en kod eller använda biometri på något sätt för att identifiera sig för alla köp över en viss summa (20€ tror jag att det är). 3D secure är Mastercards system för att få en verifiering av banken innan en transaktion går igenom - Visa har Verified by Visa vilket fungerar likadant. Bankerna har nu tvingats att uppdatera dessa gamla system till att faktiskt göra något nyttigt som att begära bekräftelse från användaren. Det är dock egentligen fel att säga att det bara är att implementera 3D secure så är allt bra, för det är en väldigt specifik konfiguration som krävs för att det skall vara lagligt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Man kan ju se kortsiffror, 3siffrig kod samt utgångsdatum även med "vanliga" kort eftersom siffrorna ju "sticker upp" och blir som urgröpningar på baksidan så skulle inte se att det skulle vara några problem

Det har jag inte ens reflekterat över, det stämmer! Dock mitt senaste kort hade dom tryckta i vanlig design så då var inte det ett problem.

Skrivet av Veni:

Får BankID krav på alla mina kreditkort (Norwegian, Santander, Komplett, Shell).

På Revolut(kontotkort) får jag ibland krav att starta Revolut programmet i telefonen och godkänna, men bara ibland och verkar inte vara beroende på beloppet.

Så kortnummer och CVV verkar vara dött att användas som enda krav.

Men där finns undantag där jag aldrig får några krav:

* Amazon
* eBay(via PayPal)
* Mouser

Ja jag får OFTAST upp BankID, men inte alltid med några undantag som du nämner.

Men dom som tipsat om att skriva ner den och sen skrapa bort den tackar jag, så blir det nog att göra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Det har blivit standard att "dumma" betalningar är totalt inaktiverade, och man måste identifiera med BankID för att tillfälligt låsa upp "dumma" betalningar som inte kräver BankID, då med en tidsbegränsning som oftast inte kan överskrida 60 minuter.

Så det beror lite på hur du använder kortet. Det finns även tjänster som "aktiveras" med BankID och sedan sparas för snabba betalningar. Foodora vet jag använder ett sådant system. Klarna med.

Största risken med dagens kort är kodlös handel med blippen, allt under 400:- med Nordea går utan kod till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det har blivit standard att "dumma" betalningar är totalt inaktiverade, och man måste identifiera med BankID för att tillfälligt låsa upp "dumma" betalningar som inte kräver BankID, då med en tidsbegränsning som oftast inte kan överskrida 60 minuter.

Så det beror lite på hur du använder kortet. Det finns även tjänster som "aktiveras" med BankID och sedan sparas för snabba betalningar. Foodora vet jag använder ett sådant system. Klarna med.

Största risken med dagens kort är kodlös handel med blippen, allt under 400:- med Nordea går utan kod till exempel.

Det där med 60 minuter, är något som Nordea har, de andra bankerna har inte någon sån dum funktion. Jag kan stänga av och på internetköp när jag vill hos Länsförsäkringar och då är det öppet fram tills att jag stänger av det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du verkar ha handelsbanken. Då antar jag att du har Handelsbankens app?

du kan skapa egna genvägar på Framsidan i appen

lägg till:

Internetköp
Utlandsköp

ha de avstängda som standard och slå bara på dessa när du vet att du ska göra köp, till exempel när köper något eller vid månadskiftet och du har dragningar på tex HBO Max och andra prenumerationer där dragningen görs från utlandet

memorera och skapa bort cvc koden

Permalänk

Hur skulle någon kunna smygfotografera ditt kort? Tänker du på en modifierad kortterminal i butik eller slarv och tvivelaktigt umgänge? Lägg undan kortet på ett säkert ställe eller skaffa Apple pay/Samsung pay eller liknande tjänst.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

Jag tänkte exakt samma sak och jag har swedbank.

Men det handlar om att minska ner den tekniska supporten kring hur man vänder på kortet för att se båda sidor: https://www.youtube.com/watch?v=elu6TeVEwyY

Skrivet av ghostfenix:

Hur skulle någon kunna smygfotografera ditt kort? Tänker du på en modifierad kortterminal i butik eller slarv och tvivelaktigt umgänge? Lägg undan kortet på ett säkert ställe eller skaffa Apple pay/Samsung pay eller liknande tjänst.

För typ 10år sedan eller ännu mer så hade jag en klocka med dold kamera i. Denna klocka kostade då typ 500kr på teknikmagasinet. Jag tror att man idag lätt kan få betydligt bättre kameror.

En fråga är såklart vad som går göra idag med bara en bankkod och cvv utan verifiera köpet med bankid, men man kan säkerhetsmässigt i princip se att de är offentliga idag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dakkie:

Hej! Jag har fått ett nytt bankkort igen, men jag ser nu att kortet som jag har fått av Handelsbanken har kortsiffror, 3siffrig kod och utgångsdatum på en och samma sida nu, och framsidan är helt tom.

Det känns ju inte alls lika bra, ringde dom och ifrågasatte varför men personen förstod inte riktigt min poäng med att det var otryggare och att ett smygfoto räcker för att handla med kortet. Har någon annan här vart med om samma från en annan bank eller är det bara Handelsbanken som håller på med sådant här? Kan man få stöd lättare / pengar tillbaka ifall kortet blir kapat p.g.a. detta?

Om betalningsmottagaren inte krävt godkännande av en transaktion med stark kundautentisering så kan du inte bli ansvarig om någon annan använder dina kortuppgifter eller liknande för att göra obehöriga köp.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklist...

https://www.skandia.se/nya-betaltjanstlagen/

Det är bara att släppa det, CVV-koden fungerar inte som förut.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghostfenix:

Hur skulle någon kunna smygfotografera ditt kort? Tänker du på en modifierad kortterminal i butik eller slarv och tvivelaktigt umgänge? Lägg undan kortet på ett säkert ställe eller skaffa Apple pay/Samsung pay eller liknande tjänst.

Det är väl jättelätt att smygfotografera ett bankkort. Bara att montera en hyfsat dold kamera lite strategiskt där folk använder kort, inne i en affär kanske det är lite riskfyllt att sätta upp en kamera förstås (om man inte jobbar i butiken eller så) men exempelvis en kamera i något som ser ut som skräp på gräsmattan runt en bensinmack, in-zoomad mot kortläsaren underifrån, är ju inte så svårt att få till. Jag menar folk monterade ju kameror på sina skor för att kolla under tjejers kjolar för ett antal år sedan, och tekniken har gått framåt ganska mycket sedan dess, sen vet jag inte om pengar eller sexualitet är den största drivkraften dock. Man monterade också på frontar utanpå bankomater för att både läsa av kortet och förstås få koden via en kamera som filmade knappsatsen (eller en helt egen knappsats ovanpå den vanliga), något som jag drabbades av. Jag är i alla fall rätt glad i att man för det mesta behöver verifiera större köp med bankid.

Permalänk
Medlem

Verkar som detta kanske ska bli en standard? Mitt nya Norweigan bank kreditkort ser likadant ut. Jag använder apple pay till allt ändå så har aldrig med mig det.