Permalänk

Mindmap för projektledare?

Är Projektledare för ett par mindre uppdrag med 3-4 medarbetare i varje. Det är en hel del saker och hålla koll på,. Har tänkt använda en Mindmap (papper och blyertspenna på A3) för att få en visuell bild av projektet. En punktlista i word brukar bli slutresultatet efter ett proj.möte med gruppen (och ibland en uppdaterad Mindmap). Har tidigare i flera år anv. Mindmap i jobbet med framgång men inte i en grupp.

Är det fler som använder Mindmap som ett verktyg i deras dagliga jobb? Eller är jag "out-of-date"?

(Ja, jag inser ju att jag ska välja den metod jag gillar men är ute efter hur vanligt Mindmap är för andra och om det finns vettiga alternativ)

Permalänk

Tycker inte det är fel att använda mindmaps. Bra som en springboard / utforsking.
Personligen tycker jag inte det är något bra att jobba djupare i. Men uppstart / review / möten etc fungerar det bra med. För att sen integrera i jira / asana / linear etc

https://miro.com/ Är ett grymt verktyg.

Permalänk
Medlem

De senaste veckorna har jag agerat projektledare där mitt team arbetat med främst Whimsical, Miro och/eller Figmas figjam. På dessa kollaborativa plattformar har vi skapat mindmaps, SWOT analyser, moodboards, flödesscheman etc.

Behövs en tydlig visuell bild av projektet över tid kan jag rekommendera att göra en projekt tidslinje.

Mindmaps kan ju designas i lite olika strukturer och kallas olika saker, men fylla samma överskådliga funktion.

Sedan finns ju modeller såsom Kanban tavlor eller WBS (Work Breakdown Structure) och tjänster som Trello.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

miro ser avancerat ut. Kräver utbildning. Jag är glad om mina medarbetare fyller i "Tasks" skapligt.
Det visuella hanterar jag/vi i ett gantt i monday.com. Dessa Tasks (listan) hanterar detaljerna mer eller mindre bra. Därför har jag en ToDo lista vars uppgifter saknar start/sluttider. Denna ToDo fylls på/uppdateras efter proj.mötena - vars input delvis kommer ifrån mindMappen. Mindmappens yttersta löv innehåller de minsta detaljerna.
Jag ska prova LucidCharts mindmap. Då får jag den på telefonen...allt för att kunna notera ner en detalj som inte jag får missa.

Permalänk
Medlem

Vi använder mest Miro för sådant. Jag har ibland lekt runt lite i draw.io också.

Permalänk
Skrivet av Casimir2323:

Vi använder mest Miro för sådant. Jag har ibland lekt runt lite i draw.io också.

Ja, man spårar in på vissa programvaror. Sen avgör datormognaden hur väl det faller ut. Miro såg kompetent ut. Vi valde monday.

Ang draw.io så är Lucidchart outstanding men kräver licens. draw.io är delvis ok också i många sammanhang.

Permalänk

Kan ju avsluta detta med att säga att TheBrain uppfyller de behov jag har vad gäller att organisera folders, filer, shortcuts etc.
Jag fick hosta upp 2000kr för en evighetslicens för lokal databas efter 30 dagar men det var det värt.