Veckans fråga: Vilken prestanda är viktigast för dig?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken prestanda är viktigast för dig?

Lenovos workstation-datorer kan utrustas för att klara alla typer av arbetsuppgifter, men vilken typ av prestanda värdesätter du mest?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det har gått från:

"MER FART. SNABBARE DATOR. ÖVERKLOCKA. HUR FÅR JAG UT MINSTA LILLA PROCENT PRESTANDA KOSTA VAD DET KOSTA VILL"

Till att nu vara:

"Fan, kan inte skiten bara fungera. Jag pallar inte installera om Windows igen".

Jag antar att det är en sån där grej som kommer med ålder... onödigt strul blir jobbigt. Men utanför det skulle jag nog ändå säga grafikprestanda. Jag är en excel & PPT krigare på jobbet och gör inget annat utanför spel som kräver prestanda - så därför blir väl grafikprestanda naturligt viktigt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Behövs inte mycket för mitt arbete. Satt länge med en Core 2 Duo och kollegor hade Athlon 64 och enstaka Pentium 4 till och med upp till en 6-7 år sedan.

Nu med i5 Skylake och Kaby Lake generationen med enstaka från Coffee Lake.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Gör mycket renderingar och FE-analyser så gärna många CPU kärnor och snabbt grafikkort men en viktig sak som ofta glöms bort är ljudnivån. Datorn MÅSTE vara tyst ... Inte kul sitta med hörlurar på sig hela dagen och få svamp i öronen ... 😂

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Så mycket som möjligt från processorn så det räcker med att byta grafikkort ett par gånger innan man måste byta hela burken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Välja en? Varför inte rangordna 1-4? Gör om gör rätt!

Permalänk
Medlem

Har två use cases där jag använder datorn mer som en workstation och det är vid videoredigering och CAD. I de fallen värdesätter jag hur pass bra de programmen flyter och det är lite olika vad som betyder mest. Är nog snabba diskar och mycket RAM som ger mest vid videoredigeringen. Vid renderingen av filmen kan grafikkort absolut hjälpa till. För CAD känns det som att CPU och RAM är prioriterat (har ej Quadro-kort).

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag gör utveckling men kör ingenting tungt på min lokala maskin.
Den "prestanda" jag värdesätter är ett bra mänskligt interface i form av skärm, tangentbord, mus samt att datorn är smidig och håller låg ljudnivå.

Jobbar för närvarande med en Macbook Pro M1, vilket tillsammans med kringutrustning, täcker upp alla mina krav.

Vad gäller en Lenovo workstation så tänker jag mig att officiellt linuxstöd (utan windowskrav för bios- och firmware-uppdateringar), ECC-minne, hög IO-prestanda och låg ljudnivå med välfungerande fläktstyrning är vad jag skulle uppskatta mest. Pluspoäng om den använder standardkomponenter, är lätt att öppna och arbeta i.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Ingen det är en balansgång. Där beroende på när i tiden så flaskar olika saker.

Men generellt längst ner i listan kommer grafikkort. Det är sällan jag belastar dessa något nämnvärt.
Lagringsprestanda börjar bli så bra på desktop, det är snarare mängden. Alltså minst 20TB ssd nvme vill jag ha i en workstation, om denna är runt 4,000 MBps så räcker det.
Nätverksprestanda. 10Gbit ethernet räcker fint
Cpu beror på vad man gör. 16 core känns som en sweetpott på desktop
Ram 128GB ram på en desktop som man inte kör något gigantisk på. Om man vill köra gigantiska saker är frågan om man inte ska lägga det på en dator vid sidan av, detta p.g.a. fler anledningar.

Permalänk
Medlem

Helt klart CPU. Har även alltid tyckt det varit roligast att uppgradera just CPU.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag valde Grafikprestanda.
Motivering:
Jag använder min dator primärt som spelmaskin. De flesta CPUer till och med 10 år tillbaka klarar av spelande på hög nivå i 1440p. Nu uppgraderade jag primärt min CPU senast för att få singeltråd-prestanda och ge mig lite mer framtidssäkert kort.
Lagring räcker med vanlig SATA SSD även om jag har en gen 4 nvme iom nya bygget.
Nätverk kör jag wifi 5ghz AC 2x2 och duger bra vid spelande till min Asus AC86U. Enbart problem om jag laddar ned eller nån video ska buffra samtidigt så kan det bli en spik.

Till Arbetsmaskin hade jag solklart valt CPU.

Edit: Jag borde lära mig läsa hela artikeln innan jag svarar på frågan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag valde Grafikprestanda.
Motivering:
Jag använder min dator primärt som spelmaskin.
...
Till Arbetsmaskin hade jag solklart valt CPU.

Så på frågan "Vilken prestanda är viktigast för dig i arbetet?" så blev det ändå grafikprestanda?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Använder ingen workstation när jag jobbar, kör bara en vanlig konsument-laptop. Så jag valde avstå röst.
Men det är väl CPU och minne som jag har behov av, men klarar mig på ganska medelmåttig prestanda så svaret är typ ingenting.

Permalänk
Medlem

Massa ram som alla vms kan sörpla i sig är en fördel! Därefter kommer cpu.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Så på frågan "Vilken prestanda är viktigast för dig i arbetet?" så blev det ändå grafikprestanda?

Jag har nu editerat mitt inlägg med raden "Jag borde lära mig läsa hela artikeln innan jag svarar på frågan."

Jag läste "Veckans fråga: Vilken prestanda är viktigast för dig?" och "Lenovos workstation-datorer kan utrustas för att klara alla typer av arbetsuppgifter, men vilken typ av prestanda värdesätter du mest?". Sen antog min hjärna att det stod likadant ut i själva frågeställningen men där stod det "Vilken prestanda är viktigast för dig i arbetet?".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste med min jobbdator är att den fungerar och inte går sönder. Vill bara kunna använda det lilla jag gör nu utan att bli "tvingad" att uppgradera för att det kommer en ny windowsversion eller nåt.

Kör i3-2100 cpu med ett gefore 550 ti. Funkar för office websurf o cad utan några egentliga brister.
Om nåt alternativ ska kryssas är väl lagringshastighet lite skönt men inte så att man bryr sig om nanosekunder hit o dit.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd

Eftersom frågan gäller jobbdatorer så valde jag processor. Min jobbdator ligger konstant på över 90% där, men också i minnesanvändning. Mestadels på grund av kassa säkerhetsmjukvaror tillsammans med "suspekt" användning som kodande, men de verkar ju inte gå att få bort eller få mindre resurskrävande så det spelar ingen roll.

Permalänk

Lagringsprestanda. Tänk er att gå tillbaka till en mekanisk disk. Då kan CPU och grafik vara hur snabba som helst. Man blir tokig ändå.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Operativsystems-prestanda: att det inte är massor med bloatware som ligger i bakgrunden och slöar ner.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Av punkterna som fanns i listan skulle jag rangordna CPU > lagring > nätverk > grafik.

Men minne är nog det mest begränsande för min nuvarande arbetsdator, som har några år på nacken nu. 32 GB kändes mycket när det begav sig, men det är nog den viktigaste punkten när det blir dags för nytt... det och mer CPU-prestanda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Allt ovan. Jag använder Resolve Studio/Fusion Studio (CPU, GPU och RAM), Cinema 4d (GPU/Vram) Affinity Suiten (GPU-accelererad) Unreal Engine (GPU främst men CPU när man bygger). Hade jag haft råd skulle jag Maxa allt för det skulle vara enkelt att utnyttja det mesta!

Visa signatur

/925

Intel 8700|32Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag valde Grafikprestanda.
Motivering:
Jag använder min dator primärt som spelmaskin. De flesta CPUer till och med 10 år tillbaka klarar av spelande på hög nivå i 1440p. Nu uppgraderade jag primärt min CPU senast för att få singeltråd-prestanda och ge mig lite mer framtidssäkert kort.
Lagring räcker med vanlig SATA SSD även om jag har en gen 4 nvme iom nya bygget.
Nätverk kör jag wifi 5ghz AC 2x2 och duger bra vid spelande till min Asus AC86U. Enbart problem om jag laddar ned eller nån video ska buffra samtidigt så kan det bli en spik.

Till Arbetsmaskin hade jag solklart valt CPU.

Edit: Jag borde lära mig läsa hela artikeln innan jag svarar på frågan.

Jag gjorde precis som du, röstade först, läste sen. Svarade felaktigt grafikprestanda.

Med tanke på att vi kör teams på jobbet så skulle jag säga minne, standard pc inom offentlig verksamhet just nu har 8gb minne och det räcker inte när teams äter upp 2gb...

Annars är det nog som många andra skriver, det som behöver kraft kör man oftast i någon virtualiseringsmiljö, ens egna dator ska vara smidig, tyst och med bra skärm.

Permalänk
Medlem

Svarade grafikprestanda, såg inte förrän efter att frågan gällde workstations, då hade det så klart varit cpu primärt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Bägge två första är viktiga, så att det inte blir någon flaskhals.

(Vilket beror på vad du spelar,, utför, streamar, renderar och etc)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Jag gjorde precis som du, röstade först, läste sen. Svarade felaktigt grafikprestanda.

Med tanke på att vi kör teams på jobbet så skulle jag säga minne, standard pc inom offentlig verksamhet just nu har 8gb minne och det räcker inte när teams äter upp 2gb...

Annars är det nog som många andra skriver, det som behöver kraft kör man oftast i någon virtualiseringsmiljö, ens egna dator ska vara smidig, tyst och med bra skärm.

CPU går före allt i mitt jobb. Jag har inte haft under 16GB ram sedan 2011 varken i skola, jobb eller privat så jag vet inte hur det känns knappt... D:
Att det är SSD har jag haft privat sedan 2011 och i jobb sedan 2015 om än SATA så det är inga problem längre. Skulle inte acceptera en dator utan ovan specs.
Min jobb-laptop har en I5-10310U (4c8t) som duger till nuvarande arbete och hoppas den räcker i 2 år till innan LCM byter.
Tidigare hade jag en I5 7300U som slog i taket så fort nån skrev på Teams.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Svarade grafikprestanda, såg inte förrän efter att frågan gällde workstations, då hade det så klart varit cpu primärt.

Grafikprestanda är kanske lite klumpigt uttryckt. Det borde stå GPU-prestanda. Många applikationer kan ju använda CUDA som kan ge en rejäl boost. Exempelvis om man jobbar i Adobe Premiere eller i Blender.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det är väl en blandning av allt. Att sitta på 60Hz-skärmar är ju ren jävla tortyr för det första (har dock inget med datorn i sig att göra såklart), men när datorn nästan brinner upp och laggar så fort man petar runt i Photoshop/XD så har man god lust att säga upp sig på plats...

Måste man välja någon slags rangordning är det väl CPU > GPU.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av sniglom:

Jag gör utveckling men kör ingenting tungt på min lokala maskin.
Den "prestanda" jag värdesätter är ett bra mänskligt interface i form av skärm, tangentbord, mus samt att datorn är smidig och håller låg ljudnivå.

Jobbar för närvarande med en Macbook Pro M1, vilket tillsammans med kringutrustning, täcker upp alla mina krav.

Haha samma här! Jobbar också med "Cloud", så min MacBook M1 är perfekt. Det viktigaste för mig är batteritid och att det finns en terminal och en webläsare.

Jag värdesätter kringutrustning enormt mycket mer än laptopens prestanda. T.ex. bra skärm, mus, tgb. Det jävligaste med MacOS är att man inte kommer undan musaccelerationen, så det blir mest att jobba med styrplattan på den. Då får man också alla snofsiga musgester också, vilket är sweet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker såna här frågor är konstiga. Man behöver ju åtminstone nånting av allt så då blir det ju en viktningsfråga. Hur många CPU FLOPS motsvarar/trumfar en GPU FLOPS, och betyder "lagringsprestanda" volym, latens, eller bandbredd? Och hur många GiB(/s?) motsvarar en FLOPS? Vilka SSD-krav ska jag ha för att det ska räknas som "mer" än en 5950X, t.ex?

Permalänk
Medlem

Förvånad över att så få har valt lagringsprestanda. Svagaste länken är ju den långsammaste delen i datorn, så varje gång du påbörjar någonting nytt, eller då ett program behöver ladda upp ett nytt bibliotek så sitter du där och väntar på att SSD/hårdisken ska leverera dessa sidor till minnet. Är det inte så att windows preallokerar swap också? Hursomhelst så är det märkbart hur mycket mer Windows knattrar på disken jämfört med linux.

Jag har erfarenhet av två likvärdiga datorer, där endast disken skiljde. Upplevelsen av blandade kontorsuppgifter på den långsammare var rent bedrövlig. Ägaren står dock ut eftersom han inte kan jämföra med någonting annat.

Men i och för sig, de som sitter 8 timmar i sträck framför favoritprogrammet märker ju inte av sådana vardagliga bekymmer. Eller de som har rejält med minne i sina datorer, det hjälper ju så länge man använder tidigare laddade program.

Påminner mig om bästa sättet att snabba upp program när du programmerar.
1. print "Vad?" - Ställ frågan på de data användaren skall mata in.
2. call init - Gör allt tungt som initiering, disk IO etc.
3. input kalle - Läs in de data som användaren skrivit in.

Då programmet väntar på den långsammaste delen i kedjan (användaren) så har den all tid i världen på att läsa in och sätta upp tabeller för kommande användning. Användaren märker aldrig att det sker
Glad Midsommar på er !