Amazon Prime Day ryktas komma till Sverige den 12 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Fast nu fokuserar du ju på en liten aspekt av det hela. På det stora hela är Amazon skitbra enligt mig, även om jag förstår att din uppfattning är den motsatta.

Monopol-delen är inte så liten iofs. Men det har tagits upp mer grejer i tråden också.

Skrivet av Nautilus011:

Hade varit skönt med en (monopol) aktör som lagligt säljer alla streamingtjänster för film/TV/musik. Varken kul, smidigt eller billigt att behöva ha så många olika tjänsteavtal.

Men monopolets vara eller icke vara är inte så enkelt som ett JA eller NEJ

Eller flera som säljer/steamar samma musik o filmer men att man kan välja vilken som passar en bäst, som musik-tjänsterna typ är idag (fast det skulle kunna göras bättre än vad det är idag såklart).

Skrivet av Nivity:

Ja arbetsförhållande, stödja Svenska företag blablabla.
Och att prata om monopol osv, ja då letar man efter något att klaga på.

Vaddå leta? Det är ju helt uppenbart där o ett uppenbart problem. Men om du tycker allt är "blablabla" så har du tämligen låg nivå på vad som är okej med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Är det då rimligare att man bränner pengarna på nöjesresor ut i rymden menar du?

Sen så kommer du ändå inte ifrån dilemmat att dessa Prime days fortsätter spä på all onödig överkonsumtion.

Väldigt ironiskt då sweclockers existerar pga konsumtion. Ingen ny tech = sweclockers är inte lönsam att driva.

Skrivet av Gurrrra:

Monopol-delen är inte så liten iofs. Men det har tagits upp mer grejer i tråden också.

Eller flera som säljer/steamar samma musik o filmer men att man kan välja vilken som passar en bäst, som musik-tjänsterna typ är idag (fast det skulle kunna göras bättre än vad det är idag såklart).

Vaddå leta? Det är ju helt uppenbart där o ett uppenbart problem. Men om du tycker allt är "blablabla" så har du tämligen låg nivå på vad som är okej med andra ord.

De något vi välkomnar i Sverige.
Jag själv skippade amazon ett tag, tills att anställda själva i t.ex H&M och IKEA prackar på en att använda snabbkassor. Jag valde aktivt att inte uppmuntra till att jobben försvinner men när anställda själva trycker på att man ska göra de så välkomnar man detta. Ska man ”alienata” folk som inte vill använda snabbkassor och skärmar som vi gör i Sverige så slår de tillbaka.

Jag som jobbat på retail också spyr på chefernas girighet och uppmanade oss att alltid bryta mot lagen. Kunder kommer tillbaka med produkter som är DOA, ändå skulle vi ”felsöka” i en månad när kunden dagen innan la tilliten på oss och valde oss att handla från.

Med amazon slipper du sånt tjafs, de en enorm kontrast på kundbemötande. Sen är de så att varje företags våta dröm är marknadsdominerande ställning. Komplett sväljer varje konkurrent och inte ser jag nån gnälla på monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är bara intressant om de faktiskt skulle värna om sina anställda. Annars kan Amazon dra något gammalt över sig.

Så du bojkottar då alla stora tech-bolag.. Du äger ingen dator, smarphone etc?

Eller du kanske värdesätter dem som jobbar på Amazonlagret högre än kongolesiska barnarbetare som skickas ner i smutsiga gruvor för att gräva fram kobolten som hamnar i våra tech-prylar. Eller vart drar du gränsen?
Vore intressant att se hur du tänker.

Börjar bli ganska uttjatat att dra den retoriken du gör... det funkar inte liksom längre. Men det kanske får dig att sova bättre om nätterna antar jag.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/primeday

nu är det inte bara rykten längre

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Amazon är bara bra för slutkunder, inte för företagen på marknaden som de inte sällan RE:ar bra produkter från och säljer betydligt billigare själva.

I USA har de ödelagt städer där butikerna dött ut då de inte kan konkurera med ett företag med mer eller mindre slavdriven distribution. De startade en "intresseorganisation för småföretag med 5000 företag anslutna" som lobbade för Amazon men inga småföretag var anslutna, allt var en en grej för allmänheten. En av småföretagarna kommenterade efter att han fått förklarat vad det var för en organisation "We can think for ourselves, Amazon can go fuck themselves!"

Jag är ingen ängel, har köpt från Amzon men det är bara produkter som inte finns att få tag på här eller leveranstiden på de ställen där den finns är "eventuellt någon gång"... det har varit distanser och kondensatorer t.ex

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Så du bojkottar då alla stora tech-bolag.. Du äger ingen dator, smarphone etc?

Eller du kanske värdesätter dem som jobbar på Amazonlagret högre än kongolesiska barnarbetare som skickas ner i smutsiga gruvor för att gräva fram kobolten som hamnar i våra tech-prylar. Eller vart drar du gränsen?
Vore intressant att se hur du tänker.

Börjar bli ganska uttjatat att dra den retoriken du gör... det funkar inte liksom längre. Men det kanske får dig att sova bättre om nätterna antar jag.

Så bara för att någon lider mer än andra så ska man sluta värna om sina medmänniskor? Jag drar gränsen än så länge till vilka jag ger mina pengar. Om det dyker upp att ett företag använt sig av barnarbetare så slutar jag självfallet att köpa från dem.

Det är aldrig tjatigt att ett företag som utnyttjar människor får kritik för det.
Särskilt företag som är så genuint onda som Amazon.

Det känns som att kommentarer som dina alltid blir såhär när man vill göra förändring till det bättre:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Blir väldigt spännande, ser fram emot att få shoppa av sig lite till kanonpriser inför sommarn. Behöver lite grill prylar bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Personligen vägrar jag köpa från Amazon. Vidrigt företag som inte borde finnas i Sverige.

Vänligen utveckla!

Permalänk
Medlem

Grejer jag köper ifrån Amazon är grejer som jag inte kan få tag i på andra ställen. Det är väldigt många diverse grejer dock, adaptrar etc som jag vet har kvalité. Att köpa liknande i en svensk butik är antingen:
1) Dålig kvalité
2) Svinmycket dyrare

Dessutom har jag ingen koll på hur bra produkten är i förväg vilket man ofta har på amazon i form av många recensioner.

Senast köpte jag trådlösa inear-hörlurar, som också fanns i andra svenska butiker. Problemet är att jag kan omöjligen veta passformen, hur pass jag gillar ljudet etc så jag MÅSTE testa hörlurarna, och det enda företaget som erbjuder retur på inear är amazon så vitt jag vet.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Amazon är bara bra för slutkunder, inte för företagen på marknaden som de inte sällan RE:ar bra produkter från och säljer betydligt billigare själva.

I USA har de ödelagt städer där butikerna dött ut då de inte kan konkurera med ett företag med mer eller mindre slavdriven distribution. De startade en "intresseorganisation för småföretag med 5000 företag anslutna" som lobbade för Amazon men inga småföretag var anslutna, allt var en en grej för allmänheten. En av småföretagarna kommenterade efter att han fått förklarat vad det var för en organisation "We can think for ourselves, Amazon can go fuck themselves!"

Jag är ingen ängel, har köpt från Amzon men det är bara produkter som inte finns att få tag på här eller leveranstiden på de ställen där den finns är "eventuellt någon gång"... det har varit distanser och kondensatorer t.ex

Tyvärr börjar stadskärnor som inte är tillgängliga för de som bor utanför städerna, eller med på tok för höga hyror ha samma effekt.
Vi har redan en debatt där folk skyller butiksdöden på köpcentrum som redan konkurrerat ut de flesta små butikerna. E handeln har bara blivit ett led i att visa att konsumtion och pengar är det viktigaste för de flesta. Om du skall åka in till en butik i en storstad och du bor precis utanför får du betala vägskatt, parkeringsplats högre styck pris, får sämre retur/bytesrätt än via distansköp. Visst, ibland kan du offra tid på att ta bussar eller andra transportmedel - men då får du istället offra bra mycket mer tid.

I dagens samhälle belönar konsumenter det som sparar dem tid, pengar eller både och. Se bara på hur snabbt vi har anammat att handla mat online och få det utkört. Sparar enorm tid - kostar dock kanske aningens mer.

De som tillhandahåller bra upplevelser för konsumenterna är de som får fler konsumenter. Att åka till en butik och möta snorkig personal gör inte särskilt mycket för att jag skall återkomma eller gråta för att de blir utkonkurrerade. Att åka till butiker som tillhandahåller hjälp, expertis och är vänliga och har bra produkter ( i mitt fall te.x Inet) är en butik som jag kan lätt tycka att de är värda att de kostar lite mer än vissa konkurrenter. Det betyder dock inta att alla gör det eller att de kommer klara sig i långa loppet.

Jag använder mig själv av deras digitala tjänst för streamad TV - handlar mängder med saker som inte går att få tag på i Svenska butiker pga att butiker inte kan driva tillräckligt med vinst på att har så stora utbud. Däremot brukar jag ta asin nummer eller artikel nummer om de finns och göra en sökning online för att se om någon av mina favoritbutiker har varan eller liknande pris. (ASIN nummer kan man söka reda på i vilken Amazon butik man vill .de eller .com och sedan söka i .se för att se om det erbjuds via en lokal försäljare genom Amazon)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Undviker amazon. Kan inte stödja ett företag som behandlar anställda så dåligt.

Enda undantaget ja kan tänka mig göra är Hearthstone kortpaket om de släpper sina Amazon Coins i Sverige. (Ja, jag försökte i 10 timmar med amerikansk adress o grejer. Nej, ja kunde inte beställa 10.000 amazon Coins).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Någon som har koll på hur stora rabatter man kan förvänta sig på bärbara datorer och datorkomponenter?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Amazon är bara bra för slutkunder, inte för företagen på marknaden som de inte sällan RE:ar bra produkter från och säljer betydligt billigare själva.

I USA har de ödelagt städer där butikerna dött ut då de inte kan konkurera med ett företag med mer eller mindre slavdriven distribution. De startade en "intresseorganisation för småföretag med 5000 företag anslutna" som lobbade för Amazon men inga småföretag var anslutna, allt var en en grej för allmänheten. En av småföretagarna kommenterade efter att han fått förklarat vad det var för en organisation "We can think for ourselves, Amazon can go fuck themselves!"

Jag är ingen ängel, har köpt från Amzon men det är bara produkter som inte finns att få tag på här eller leveranstiden på de ställen där den finns är "eventuellt någon gång"... det har varit distanser och kondensatorer t.ex

Vilka städer har de "ödelagt"? Och på vilket sätt? Fått alla att flytta och lämnat en spökstad bakom sig? På vilket sätt är det Amazons fel och inte städernas invånare som gjort aktiva val?

Skrivet av Sarato:

Så bara för att någon lider mer än andra så ska man sluta värna om sina medmänniskor? Jag drar gränsen än så länge till vilka jag ger mina pengar. Om det dyker upp att ett företag använt sig av barnarbetare så slutar jag självfallet att köpa från dem.

Det är aldrig tjatigt att ett företag som utnyttjar människor får kritik för det.
Särskilt företag som är så genuint onda som Amazon.

Det känns som att kommentarer som dina alltid blir såhär när man vill göra förändring till det bättre:
https://i.ibb.co/NykjRtP/we-should-improve-society-somewhat-yet-you-participate-in-society-15601948.png

Vad jag tror han menar är att en bojkott av Amazon är en väldigt enkel sak att göra i vårt samhälle. Det kräver inte så mycket uppoffring att dissa Amazon. Men olagligt framgrävd kobolt? Betydligt svårare. Det finns i majoriteten utav smartphones, surfplattor, datorer - såväl stationära som bärbara - och mycket annan elektronik. Avstår du då från dem? Antagligen inte, eftersom det skulle göra det moderna livet i stort sett omöjligt. Jättesvårt, men inte omöjligt såklart. Så: att dissa Amazon är väldigt bekvämt, att stå upp emot barnarbete och systematiskt slaveri är svårare, så jag kan tycka han har en poäng att ditt avståndstagande blir rätt symboliskt, speciellt som att inte handla någonstans inte per automatik förbättrar arbetares situation heller utan snarare riskerar försämra det då styrelser kan finna det nödvändigt att göra nedskärningar och andra begränsningar. Och de gör sällan någonting för att försämra sin egna situation så då blir arbetare lidande istället. Å andra sidan: jag kan hålla med dig också, har hört väldigt märkliga historier från Amazons lagerhallar där t.ex. anställda inte ens får gå på toapaus. Det är ju direkt omänskligt att förvägra någon det. Så det förtjänar såklart att kritiseras och uppmärksammas, även om det görs på en enhet och en plattform som med största sannolikhet drivs delvis av olagligt framgrävda mineraler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Om det dyker upp att ett företag använt sig av barnarbetare så slutar jag självfallet att köpa från dem.

Jag hoppas att du kör Android?

https://macworld.idg.se/2.1038/1.745123/uppgifter-apple-ska-h...

Och då inte Samsung?

https://money.cnn.com/2014/07/14/technology/samsung-child-lab...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Finns det inte en annan tråd där ni kan diskutera anledningar till att inte handla på Amazon?

Permalänk
Medlem

Är man en storkonsument av produkter producerade i fattiga asiatiska länder (framförallt Kina), vilket de flesta i Sverige är så har man inget rätt att sätta sig själv på pedestal bara för att man inte handlar från Amazon. Vist finns det mycket problem i USA gällande Amazon, men det beror mer på USAs dåliga lagstiftning och förhållande till fackförbund.

Permalänk
Avstängd

En till orsak till att Amazon inte fungerar på ett vettigt sätt..

Readers Are Returning Their Finished eBooks And Now Writers Owe Money To Amazon, Authors Warn
https://god.dailydot.com/readers-returning-finished-ebooks/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3str0yer:

Är man en storkonsument av produkter producerade i fattiga asiatiska länder (framförallt Kina), vilket de flesta i Sverige är så har man inget rätt att sätta sig själv på pedestal bara för att man inte handlar från Amazon. Vist finns det mycket problem i USA gällande Amazon, men det beror mer på USAs dåliga lagstiftning och förhållande till fackförbund.

Det är dock inte bara USA..
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-20/amazon-eur...
https://www.theguardian.com/business/2019/dec/02/new-study-de...

Amazons krav är inte populära bland svenska grossister
https://www.sweclockers.com/nyhet/30217-amazons-krav-ar-inte-...

Sen tar videon som jag länkade till tidigare upp problem som är universella för amazon som helhet.
T.ex:
Så rekommenderar de egna varor över andras fast de andra kan vara billigare.
De kan kopiera produkter (precis som Shein som kopierar kläd-designer) som är populära och sälja dem själv billigare = en riktning mot monopol

Problemen är alltså inte bara lokaliserade till USA. Det är den ekonomiska modellen som driver denna "utveckling".

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR