Snabbkoll: Vad tycker du om EU:s lag om laddning med USB Type-C?

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Ja jag har ingen faktisk egen erfarenhet av apples kontakter, jag tänkte mest hur den fysiskt är designad, men det kanske är svårt oavsett design när kontakterna är så små. Det är väl den magnetiska varianten då som inte borde slitas ut fysiskt alls, men jag kan tänka mig ändå att kontaktytorna där kan bli dåliga efter en tid då det inte sker någon mekanisk rengöring av dessa på samma sätt som när en kontakt skjuts in i ett uttag.

Med ett statistisk population av 1 kan jag säga att jag under typ 12 års tid aldrig varit med om att själva anslutningen för MagSafe eller MagSafe2 strulat, och eftersom Apple återgått till MagSafe (i en ny iteration) även på sina nya laptops låter det ju som att de inte upplevt så stora problem med kontakterna att de sett någon orsak att gå ifrån dem fördenskull. De har rätt stora anslutningspunkter, och bara fem stycken över ett par centimeters bredd, så det är väldigt robust.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Med ett statistisk population av 1 kan jag säga att jag under typ 12 års tid aldrig varit med om att själva anslutningen för MagSafe eller MagSafe2 strulat, och eftersom Apple återgått till MagSafe (i en ny iteration) även på sina nya laptops låter det ju som att de inte upplevt så stora problem med kontakterna att de sett någon orsak att gå ifrån dem fördenskull. De har rätt stora anslutningspunkter, och bara fem stycken över ett par centimeters bredd, så det är väldigt robust.

Jo magnetbaserade kontakter är trevligt. Inte för att jag har dragit någon enhet i golvet genom att snubbla på en sladd eller så utan mer för att det är väldigt smidigt att koppla in den. Tyvärr har ju Apple patentet och håller hårt i det, så det lär inte bli någon generell standard förrän patentet har gått ut.

Permalänk
Medlem

Bra att man slipper rötägg som fortfarande placerar in microusb

Permalänk
Medlem

Riktigt bra val att ha samma kontakt till fler saker. Att det inte kommit tidigare är egentligen galet. Vi har haft en standard på 230v AC i hundra år men 5v DC är det tydligen riktigt svårt att enas om.

Och nej, vi är inte låsta till USB-C. Organisationen bakom USB kan i framtiden utveckla en ny kontakt för nya behov och använda den istället.

Permalänk
Medlem

Kommer usb a uttaget försvinna i tex datorer eller på själva laddaren försvinna nu? Eller gäller usb c enbart i den enhet vi laddar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Skulle vara intressant att veta vad de som röstat "emot" har för tankar kring hur det skulle lösas och vad man skulle använda istället för USB-C.

Jag gillar USB-3 och tycker att det skulle vara sjukt smidigt om alla apparater hade samma kontakt. Det jag vänder mig emot är att detta ska regleras genom lagar då jag tycker att varje mobiltillverkare ska vara fri att göra som de själva vill. Därför röstade jag emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Kommer usb a uttaget försvinna i tex datorer eller på själva laddaren försvinna nu? Eller gäller usb c enbart i den enhet vi laddar?

Som laddkontakt så blir usb c krav. Så räcker med en usb c för laddning, resten av portarna är fritt fram.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Med ett statistisk population av 1 kan jag säga att jag under typ 12 års tid aldrig varit med om att själva anslutningen för MagSafe eller MagSafe2 strulat, och eftersom Apple återgått till MagSafe (i en ny iteration) även på sina nya laptops låter det ju som att de inte upplevt så stora problem med kontakterna att de sett någon orsak att gå ifrån dem fördenskull. De har rätt stora anslutningspunkter, och bara fem stycken över ett par centimeters bredd, så det är väldigt robust.

Det låter som en rimlig lång tid att ha utvärderat problemställningen

Microsoft har ocskå någon magnetisk variant på sina surface-laptops, jag fick en sådan nu via jobbet så jag är (alltid) försiktigt positiv, det verkar lovande.