Väggkontakt till kylskåp fungerar ej

Permalänk
Medlem

Väggkontakt till kylskåp fungerar ej

Har nu varit hos morsan i tre dagar och idag när vi skulle käka frukost så var belysningen i kylskåpet dött. Först trodde vi det var kylskåpet då det är ett gammalt sådant. Det visade sig att den ena glödlampan var trasig, men byte hjälpte ej.
Vi båda kollade säkringarna, men verkade inte vara någon som hade gått.
Jag testade att bara koppla ur och in kylskåpet igen, men det gjorde ingen skillnad.
Som en sista utväg så tog jag en förlägningssladd och kopplade in kylskåpet i det väguttaget som vi precis hade haft dammsugaren i (dammigt bakom kylen.....) och det hoppade direkt igång. Nu har hon det inkopplat med förlägningssladd till rummet bredvid.

Vad kan ha orsakat detta?
Kan det vara trasigt vägguttag?
Bör säkringen skruvas ur tills eventuell elektriker kollat det?

Säkring stämde ej angående utebelysning. Borttaget från text.
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har ni även kontrollerat huvudsäkringarna ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt kontrollerat med elektriker om det är oförklarligt som det låter som det är. Är det någon koppling som inte går via proppskåpet eller att det är fel/fulkopplat nånstans så kan det ju vara livsfarligt så ta dit nån som kan. Skippa egen felsökning med elverktyg som kommer komma upp i tråden snart. Jag har enorm respekt för el och det tycker jag alla ska ha.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har ni även kontrollerat huvudsäkringarna ?

Om jag förstod TS rätt så fungerar allt som ska sitta på samma säkring men inte just denna.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

OBS. Utebelysning och kylskåp var inte på samma säkring. Bra markerat....

Skrivet av mr_sQuinty:

Har ni även kontrollerat huvudsäkringarna ?

Ja, det är kollat. Det är keramiksäkringar. De sitter på övervåningen och där sitter även huvudbrytaren.

Skrivet av P-son78:

Jag hade definitivt kontrollerat med elektriker om det är oförklarligt som det låter som det är. Är det någon koppling som inte går via proppskåpet eller att det är fel/fulkopplat nånstans så kan det ju vara livsfarligt så ta dit nån som kan. Skippa egen felsökning med elverktyg som kommer komma upp i tråden snart. Jag har enorm respekt för el och det tycker jag alla ska ha.

Absolut. Har lätta elkunskaper, så det är inget jag gör då jag vet hur det kan gå.

------------------
Här är en bild även om den inte säger mer än att det är gammalt ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

OBS. Utebelysning och kylskåp var inte på samma säkring. Bra markerat....

Ja, det är kollat. Det är keramiksäkringar. De sitter på övervåningen och där sitter även huvudbrytaren.
Absolut. Har lätta elkunskaper, så det är inget jag gör då jag vet hur det kan gå.

------------------
Här är en bild även om den inte säger mer än att det är gammalt ;p
<Uppladdad bildlänk>

Liten gissning att Botten där keramik säkringen för kylskåpet är inkopplat är "paj" slut. Tar två minuter för en elektriker att byta till ny botten.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

OBS. Utebelysning och kylskåp var inte på samma säkring. Bra markerat....

Ja, det är kollat. Det är keramiksäkringar. De sitter på övervåningen och där sitter även huvudbrytaren.
Absolut. Har lätta elkunskaper, så det är inget jag gör då jag vet hur det kan gå.

------------------
Här är en bild även om den inte säger mer än att det är gammalt ;p
<Uppladdad bildlänk>

Den typen av säkringar kan ha gått utan att pluppen som markerar att den är trasig har hoppat ut. Så testa att sätta dit en ny säkring och se om det blir skillnad, om ni inte redan har.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan vara en kabel som gått av eller en koppling som släppt eller ev fel på uttaget, anlita en elektriker som får kolla upp det.
Det är bra om ni skruvar ur säkringen om det inte innebär problem för är det nått som glappar kan det bli varmt där felet finns och i värsta fall brinner det så att ha det spänningslöst till det är felsökt är vettigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Liten gissning att Botten där keramik säkringen för kylskåpet är inkopplat är "paj" slut. Tar två minuter för en elektriker att byta till ny botten.

Ok. Framför det till henne.

Skrivet av loefet:

Den typen av säkringar kan ha gått utan att pluppen som markerar att den är trasig har hoppat ut. Så testa att sätta dit en ny säkring och se om det blir skillnad, om ni inte redan har.

Byte av säkring hjälpte ej.

Kan nämna att jag lämnar säkringen urkopplad ifall det är kontakten elelr annat elfel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ofta är det mer än en sak som dör ifall det är säkringen. Koppla in saker i flera uttag och sätt igång, ta ut säkring sedan. Slocknar fler saker när du tar ut säkringen? Då är det problem med med uttag eller sladden dit. Du bör ta ut säkringen i så fall.

Vad kan ha hänt?
Smällt tråd mellan uttag och säkring: väldigt otroligt, säkring borde gått först
Glapp mellan uttag och säkring: otroligt ifall man inte gjort någonting som att koppla ut och koppla in kylskåp, men rent teoretiskt skulle utmattning i metal eller vibrationer kunnat göra det

Ring elektriker!

Själv är jag inte rädd för pyssla med sådant. Jag hade själv tagit ut säkringen och skruvat ur uttag och kollar ifall någon tråd vad lös där. Rör inte kopparen på jorden med fingrar eller tunga, även om säkringen är urkopplad. Isf man utlösa jordbrytaren.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Om jag förstod TS rätt så fungerar allt som ska sitta på samma säkring men inte just denna.

En trasig huvudsäkring kan ge udda "fel" i ett äldre hus , har varit med om det själv , även frågat elektriker som sett udda beteende själv ett flertal gånger där huvudsäkringen varit boven.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

En trasig huvudsäkring kan ge udda "fel" i ett äldre hus , har varit med om det själv , även frågat elektriker som sett udda beteende själv ett flertal gånger där huvudsäkringen varit boven.

Är en huvudsäkring eller kabeln in (delvis) trasig så faller ju uttagen på den fasen ifrån. Har man en traditionell spis som är kopplad på trefas där plattorna i sig inte går på 400 V så kan man få effekten att vissa plattor fungerar och andra inte.

I hus lite mer "off" och särskilt om de är äldre, så kan ju de där envisa och kreativa typerna med ständigt växande framtänder hitta på både det ena och det andra också... Om man tycker att toppen på en Yes-flaska är gott att gnaga på så kan man förstås även gnaga på elinstallationen om tillfälle ges.

korrektur/ordföljd
Permalänk
Medlem

Vi funderade också på framtandsmonster som @ztenlund nämnde. Ingen aning hur det ser ut innanför väggen som är bakom kylen.

Jag tror dock inte vi kommer så mycket längre just nu.
Hon får ha den säkringen urkopplad och köra förlägningssladd tills hon fixat elektriker.
Kan försöka komma ihåg att återkomma om/när det är löst.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det kan vara själva stickproppsuttaget som till slut gett upp, någon kopplingsdosa/förgrening i taket etc.

Med tanke på stuket av propparna så är det säkert installation från 50 - 60-tal och är det så gammalt så är nog vägguttagen väldigt mogna att bytas oavsett för att inte risker varmgång om en större last kopplas in (som värmefläkt eller el-element).

låt eletrikern också kolla stickproppen (läs byt ut oavsett) på kyl/frysen om denne ändå är där och gör en genomgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Liten gissning att Botten där keramik säkringen för kylskåpet är inkopplat är "paj" slut. Tar två minuter för en elektriker att byta till ny botten.

Det är nog ett av de fel som är mest osannolika, en sådan botten tar inte slut bara sådär. Det är bara en skruv med en porslinskrage som begränsar vilken säkring du kan koppla in. När säkringen är iskruvad ligger den dessutom ytterligare fastspänd vilket gör att den inte kommer någonstans. Det som möjligen skulle kunna hända är att den gängar ur sig när man skruvar ur säkringen om den "svetsats" fast vid säkringen.

Mer troligt att det är en skruvplint där kabeln är ansluten som släppt eller att det är en gnagare som ätit av en ledning. I båda fallen är det en brandrisk, så det är bara att ta dit en elektriker som får kolla igenom systemet. Har du ett fel kan det komma ett till snart. Det skulle kunna vara fukt också i en plint, men även det kräver en ordentlig genomgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det kan vara själva stickproppsuttaget som till slut gett upp, någon kopplingsdosa/förgrening i taket etc.

Med tanke på stuket av propparna så är det säkert installation från 50 - 60-tal och är det så gammalt så är nog vägguttagen väldigt mogna att bytas oavsett för att inte risker varmgång om en större last kopplas in (som värmefläkt eller el-element).

låt eletrikern också kolla stickproppen (läs byt ut oavsett) på kyl/frysen om denne ändå är där och gör en genomgång.

Jo, det är ett 50-60 tals hus. Denna del vid kylen är dock ombyggd någon gång när morsans ex flyttade in har jag för mig. Ska varken ha funnits skafferi eller plats för kyl, utan det ska ha varit en del av hallen.
Men ja, det synns ändå att uttaget är gammalt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.