Hjälp mig välja en NAS (Synology vs Qnap)

Permalänk

Hjälp mig välja en NAS (Synology vs Qnap)

Hej
Jag vänder mig till er för stöd i mitt val.
Har sökt runt en massa dagar efter information men totalt fastnat nu i mitt val av NAS.

Köper helst Synology över Qnap men vill ha musklerna Qnapen erbjuder.
Primärt verkar jag ha problem med att hitta en NAS med Xeon CPU med integrerad GPU.

Har tittat på:
Synology (obs, verkar som att Synologys DS___22 modeller slutat supportera 3e parts HDD. Om man inte köper deras EGNA hårddiskar så får man leva med kosntant varning i DSM om att diskarna inte är kompatibla och det kommer visuelt visa att det är diskfel. Det är inget jag vill lära mig att leva med).

  • DS1621+ Tror CPUn är i underkant

  • DS1621xs+ Verkar bra men saknar intels integrerade grafik och CPUn klarar inte riktigt av transcode on the fly av 4K film

Qnap

  • TS-873A Osäker på prestandan men verkar inte vara redo för olika VM lösningar

  • TVS-872X Intel i5 med integrerad grafik som klarar visualisering bra men det likt nedna modell finns en skrämmande faktor.

  • TVS-872XT Intel i5 med integrerad grafik också men det finns på nätet och även ett forumsinlägg på Qnaps forum som är uppe i 40 sidor där alla har samma problem. Att deras NAS av denna modell bara tvärdörr vid en helt vanlig omstart. Samt att Qnap hanterar detta väldigt dåligt med minimal service om ens någon.

Det jag ska göra med min NAS är nedan men jag är en person som vill ha marginaler för framtida behov jag idag inte känner till:

  • VM Windows med Milestone med CCTV - inspelning av 8 kameror med analys (analys tar mer på resurserna än vanlig inspelning vid bara rörelse)

  • VM med Windows som testmilj

  • Webbserver

  • Köra backuper av 10 maskiner

  • Några Docker för små lätta tjänster

  • Online cloud lagring för 10 personer

  • Viktigt! - Mediaserver med ett 4k bibliotek, den ska kunna just "transcoding on the fly till 1080p skärmar"

Övrigt

  • Klarar mig fint med 8 diskar, behöver inte mer

  • Vill ha skrivbordsmodell

  • 10Gb nätverk och thunderbolt är absolut inget måste, nöjer mig med 2,5Gb

  • NVMe cashe vill jag ha (plus i kanten till Qnap som låten en använda de som lagring utöver cashe

Tusen tack på förhand för era kommenterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNyfiken:

Hej
Jag vänder mig till er för stöd i mitt val.
Har sökt runt en massa dagar efter information men totalt fastnat nu i mitt val av NAS.

Köper helst Synology över Qnap men vill ha musklerna Qnapen erbjuder.
Primärt verkar jag ha problem med att hitta en NAS med Xeon CPU med integrerad GPU.

Har tittat på:
Synology (obs, verkar som att Synologys DS___22 modeller slutat supportera 3e parts HDD. Om man inte köper deras EGNA hårddiskar så får man leva med kosntant varning i DSM om att diskarna inte är kompatibla och det kommer visuelt visa att det är diskfel. Det är inget jag vill lära mig att leva med).

  • DS1621+ Tror CPUn är i underkant

  • DS1621xs+ Verkar bra men saknar intels integrerade grafik och CPUn klarar inte riktigt av transcode on the fly av 4K film

Qnap

  • TS-873A Osäker på prestandan men verkar inte vara redo för olika VM lösningar

  • TVS-872X Intel i5 med integrerad grafik som klarar visualisering bra men det likt nedna modell finns en skrämmande faktor.

  • TVS-872XT Intel i5 med integrerad grafik också men det finns på nätet och även ett forumsinlägg på Qnaps forum som är uppe i 40 sidor där alla har samma problem. Att deras NAS av denna modell bara tvärdörr vid en helt vanlig omstart. Samt att Qnap hanterar detta väldigt dåligt med minimal service om ens någon.

Det jag ska göra med min NAS är nedan men jag är en person som vill ha marginaler för framtida behov jag idag inte känner till:

  • VM Windows med Milestone med CCTV - inspelning av 8 kameror med analys (analys tar mer på resurserna än vanlig inspelning vid bara rörelse)

  • VM med Windows som testmilj

  • Webbserver

  • Köra backuper av 10 maskiner

  • Några Docker för små lätta tjänster

  • Online cloud lagring för 10 personer

  • Viktigt! - Mediaserver med ett 4k bibliotek, den ska kunna just "transcoding on the fly till 1080p skärmar"

Övrigt

  • Klarar mig fint med 8 diskar, behöver inte mer

  • Vill ha skrivbordsmodell

  • 10Gb nätverk och thunderbolt är absolut inget måste, nöjer mig med 2,5Gb

  • NVMe cashe vill jag ha (plus i kanten till Qnap som låten en använda de som lagring utöver cashe

Tusen tack på förhand för era kommenterar

Jag tycker det låter blodigt att göra allt detta på en konsument-NAS. Jag hade seriöst övervägt att bygga en ordentlig server och virtualisera det du behöver mha QEMU eller liknande.

Annars, titta på Synology och deras inbyggda surveillance-mjukvara. Om du tycker den verkar bra nog är det kanske något som kan väga över till Synologys fördel?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Gick från en linux HTPC till QNAP TS-653B. Valde dem för 3-4 år sedan då de kändes mer prisvärdare än Synology vid det tillfället. Ångrar än !

Nu med facit i hand är jag förvånad över att Qnap får sin skit att fungera. Har man lite koll på linux så blir man mörkrädd. Det jag ogillar med Qnap är:

- Hyffsat korta produkt livscykler innan modellerna försvinner.
- Mjukvaran är allmänt kletig, knackig utöver ett fränt WebUI.
- Nät-tegelstenen gick sönder efter två år, trots att den alltid varit UPS ansluten! Får se hur länge den överprisade ersättaren hållern.
- Räkna inte med nya fräna funktioner utan att de vill prakka på månadslicenser för all ny funktionalitet.
- Knepigt, udda ramverk om man vill göra egna funktioner out of the box eller ens lite annorlunda. t.ex. plocka ut eller ens applicera Let's Encrypt certifikat själv utan att deras inkompetenta skitapp gör det.
- Glöm ordinarie branschverktyg, ansible konfiguering t.ex. knappt att SSH fungerar tillfredställande.
- Övervakningsmjukvarorna verkar inte alls lira med standard RTSP webkameror.
- Säkerligen full av sårbarheter även i senaste firmware då precis ALLT mjukvara eftersläpar flera år, det är ju bara en asien-ihop limmad linux. Får en känsla att man har windows tekniker som håller på och rattar linux utan djupare insyn i vad de sysslar med.

Några plus för försöket
+ Sött plastic-fantastisk chassi.
+ Någorlunda snyggt web tryne , perfekt för dem som har tummen mitt i hand, eller är van att peta runt i Windows 2000 liknande menyer.

Vet inte hur Synology ser på sin Business, har aldrig tittat in i deras NASar vill hoppas och tro att de är professionellare. Det Qnap håller på med är Spiderman#1, man mjölklar ut plusmenyerna vilket gör att befintliga kundbasen kommer att tröttna.

Innan det hade jag en HTPC med Ubuntu och Broadcom MegaRaid, fungerade hyffsat
Innan det körde jag Ubuntu med linux mdraid, LVM på det, i samma övriga hårdvara, det fungerade och presterade mycket bättre, klanderfritt faktiskt. Vill minnas att jag även labbade en hel del med SSD cachning, men överlag vilken räcer även utan!

Idag hade jag fortfarande gått på liknande spår, en Ubuntu server som OS med ZFS eller btrs filsystem.. och standard komponenter som t.ex. ATX nätagg. I mitt tycke känns ett filsystem som faktiskt kan scrubba, upptäcka fel eller tom läka dem känns som en tryggare livlina än enbart ha ECC på RAM minnet, eller behovet av Xeon processor om man måste välja.

Själv kör jag enterprise server hårddiskar, kanske att ljudnivån är något högre än vad NAS brandade diskar hade varit, men men kan inte klaga, inga fel hittils. Vad du än gör snåla inte med hårddiskarna, köp definitivt inga desktop eller SMR diskar, gör research så det blir ordentliga diskar.

Permalänk
Hedersmedlem

Instämmer i åsikten att du kollar på fel produkt. Två virtuella maskiner med Windows? På en NAS.
Jag undrar också varför du vill köra transcoding. De flesta produkter som finns idag har tillräckligt med power för att göra transcoding själv. Finns ingen anledning att lägga det på NAS'en. Och du kommer att få mycket svårt att hitta en lösning som klarar av mer än några få samtidiga strömmar, vilket i min värld gör det ganska meningslöst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för era svar.
Primära anledningen till NAS var att jag önskade en mer "bekväm" lösning. Speciellt för att jag saknar kunskap för att konfigurera upp en egen server på ett säkert sätt. Syftar både på yttre skadliga intrång/koder och även ur ett datasäkert perspektiv så datan inte går förlorad.

Och transcoding så har jag förstått det som att Plex servern beter sig så på detta viset. Att om Plex klienten inte kan spela upp 4k så måste Plex servern omvaandla detta till 1080p/720p osv beroende på klientens skärm och nätverkets prestanda där klienten befinner sig.

Tråkigt att höra mer missnöje om Qnap, jag fick upp hoppet för de förra veckan efter många positiva reviews men det blir allt mer mörkt för de.

Jag får tänka om helt enkelt

Permalänk

Jag har 2 st DS413 som används som fil lagring/backup, de har rullar i snart 10 år och uppdateras fortfarande.
De duger inte till ditt ändamål men de är driftsäkra, hade köpt synology pga lättheten att använda samt att de inte går sönder i första taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNyfiken:

Har tittat på:
Synology (obs, verkar som att Synologys DS___22 modeller slutat supportera 3e parts HDD. Om man inte köper deras EGNA hårddiskar så får man leva med kosntant varning i DSM om att diskarna inte är kompatibla och det kommer visuelt visa att det är diskfel. Det är inget jag vill lära mig att leva med).

Irriterande japp och en dealbreaker för majoriteten (dock enkelt att "fixa" med lite fil redigerande).
Skulle gissa på (eller hoppas på) att Synology backar på detta beslut rätt snart när försäljningssiffrorna för 22 modellerna ramlar in.

Har funderat på en ersättare till min 1513+ och det ser ut att bli en "ful-nas" istället för Synology.
Gillar inte heller att Synology numera kör med extern PSU på +10000:- NAS'ar.

Riktigt tråkigt att Synology går Apple vägen och skapar "egna" standarder.

Permalänk
Skrivet av SuperNyfiken:

Tack för era svar.
Primära anledningen till NAS var att jag önskade en mer "bekväm" lösning. Speciellt för att jag saknar kunskap för att konfigurera upp en egen server på ett säkert sätt. Syftar både på yttre skadliga intrång/koder och även ur ett datasäkert perspektiv så datan inte går förlorad.

Och transcoding så har jag förstått det som att Plex servern beter sig så på detta viset. Att om Plex klienten inte kan spela upp 4k så måste Plex servern omvaandla detta till 1080p/720p osv beroende på klientens skärm och nätverkets prestanda där klienten befinner sig.

Tråkigt att höra mer missnöje om Qnap, jag fick upp hoppet för de förra veckan efter många positiva reviews men det blir allt mer mörkt för de.

Jag får tänka om helt enkelt

Både säkerhet generellt sett och datasäkerhet kräver lite eftertanke, men det är ingen magi inblandad. Behöver du ändå köpa "server"-hårdvara så kan du ju alltid ändra dig och lägga in något annat sen; men som kombination hypervisor och lagringsserver är Ubuntu Server med en eller flera ZFS-volymer otroligt smidig när du väl är bekväm med systemet.

Backup ut ur huset; antingen till en annan server hos någon annan eller till en molntjänst stöds fint, men återigen behöver man sätta upp det på egen hand.

Permalänk
Medlem

@SuperNyfiken du får nog bättre svar på dina väldigt specifika funderingar om Synology här:
https://community.synology.com/enu

Jag är inne på min tredje synology och är verkligen nöjd, kör ett par lättvikts vm:ar och docker på min och det går bra så länge man byggt ut minnet och är nöjd med cpu-prestandan i den modell man valt. Gillar verkligen deras HyperBackup och integrationen med deras C2 Cloud, men även den dubbelriktade CloudSync med onedrive o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Irriterande japp och en dealbreaker för majoriteten (dock enkelt att "fixa" med lite fil redigerande).
Skulle gissa på (eller hoppas på) att Synology backar på detta beslut rätt snart när försäljningssiffrorna för 22 modellerna ramlar in.

De verkar ha snålat på HBA:er eller anslutningshårdvara i evigheter, och i slutändan är väl att bara sälja testade diskar ett sätt att få ner antalet kunder som är arga på dem för att supporterade diskar inte går att få tag på (längre). Sen lägger de säkert på fina marginaler dessutom, det skulle inte förvåna mig, men jag tror själva policyändringen är huvudsakligen funktionell så de inte ska behöva betala för bra diskanslutningar till varenda NAS de säljer...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperNyfiken:

Och transcoding så har jag förstått det som att Plex servern beter sig så på detta viset. Att om Plex klienten inte kan spela upp 4k så måste Plex servern omvaandla detta till 1080p/720p osv beroende på klientens skärm och nätverkets prestanda där klienten befinner sig.

Jag körde Plex för några år sedan och har för mig att jag stängde av transcoding utan några negativa effekter av det. Men det finns ju även flera andra system för att hantera ett videobibliotek om det blir problem, tex har Synology ett eget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av SuperNyfiken:

Tack för era svar.
Primära anledningen till NAS var att jag önskade en mer "bekväm" lösning. Speciellt för att jag saknar kunskap för att konfigurera upp en egen server på ett säkert sätt. Syftar både på yttre skadliga intrång/koder och även ur ett datasäkert perspektiv så datan inte går förlorad.

Och transcoding så har jag förstått det som att Plex servern beter sig så på detta viset. Att om Plex klienten inte kan spela upp 4k så måste Plex servern omvaandla detta till 1080p/720p osv beroende på klientens skärm och nätverkets prestanda där klienten befinner sig.

Tråkigt att höra mer missnöje om Qnap, jag fick upp hoppet för de förra veckan efter många positiva reviews men det blir allt mer mörkt för de.

Jag får tänka om helt enkelt

Skrivet av giplet:

Jag körde Plex för några år sedan och har för mig att jag stängde av transcoding utan några negativa effekter av det. Men det finns ju även flera andra system för att hantera ett videobibliotek om det blir problem, tex har Synology ett eget.

Jo, precis: Om mediaspelaren inte stöder ett visst videoformat kan Plexservern ställas in att transkoda materialet, men för det mesta bör det funka bra att bara strömma data till de enheter som ska spela upp media. Och ärligt talat: Det är troligen billigare att byta din HTPC till en som har modernt mediastöd än att försöka få tag på ett NAS eller en server som gör samma sak med Xeon- eller Nvidia-prylar...

Permalänk
Medlem

Hackers verkar inte hata QNAP och bara detta får mig att starkt avråda från köp.

Ransomware i januari och nu verkar det vara en potentiell ny attack på G:

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/critical-php-f...

Permalänk
Skrivet av edson:

Hackers verkar inte hata QNAP och bara detta får mig att starkt avråda från köp.

Ransomware i januari och nu verkar det vara en potentiell ny attack på G:

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/critical-php-f...

Jag har valt att hålla mig till synology om inte truenas scale.
Ev blir det en Synology DS1621+ / DS1621xs+ och skulle ev. en ren mediaserver behövas så blir det en liten stand alone enhet (2-bay nas eller något passande).

Jag har tolkat det som att den billigare modellen (DS1621+) har integgrerad gpu i ryzen proppen vilket bör hantera visualisering/omkodning bättre än xs modellen.
Kommer forska lite till innan ett köp sker.