Miners fyller Kinas begagnatmarknad med grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja, du är förmodligen en av de som inte förstår alls vad de går ut på utan har läst

"drar el inget bra"
"valuta för droger inget bra"
"vadå ingen central auktoritet inget bra"
"mitt grafikkort prissätts enligt markadsekonomin inget bra, buhu"
"Kina och Ryssland, vet inte vad men de är säkert inblandade, buhu"

och hamnat i den icke pålästa slutsatsen att produkten som sådan har noll värde och bara är ett verktyg för tjuvar och banditer.

Det får man tycka, men det är inte särskilt nyanserat.

Ja, kan det vara så att det är något helt nytt och revolutionerande som är väldigt komplext och ingen annan har gjort? Ethereum är 6 år gammal totalt. 6 år är nästan ingen tid alls i det stora hela. Internet som exempel kunde man se de första hintarna av i slutet på 60-talet och början på 70-talet. Men när började folk använda det på allvar. Tidigast slutet av 90-talet skulle jag säga. Ditt uttalande riskerar att hamna i "internet är en fluga" facket.

Och nej folket, ett använt grafikkort är inte att jämföra med en bil som gått 30 000 mil. Det är elektronik som fördmodligen levt hela sitt liv i temperaturer och spänningsnivåer inom sin specifikation, som säkerligen är specad på så vis att hårdvaran ska leva i 10 år+. De som minat med grafikkort har dessutom de flesta kört korten nedklockade för att få bättre prestanda/energi. De har alltså, ja förvisso gått dygnet runt, men gjort så på säkrare spänning och temperatur än i gemene mans dator.

Grafikkort sitter även i serverhallar och datacenter och kör dygnet runt. Har vi så lite tro på ingenjörerna att de på riktigt inte skulle överleva normal belastning något år?

Is Bitcoin Money?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Om man utgår från att alla kort som inte minats med har körts överklockat och stenhårt, vilket givetvis inte är sant.

Hur man än vrider och vänder på det så har ett mining kort gått 24/7 i x antal månader. Om man tror att en average Svensson gamer sliter hårdare på ett kort så får man ju tro det.

Jag gör det inte.

Att byta fläktar på ett grafikkort är knappast standard praxis.

https://www.youtube.com/watch?v=hKqVvXTanzI

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Kul läge för Nvidia nu när inflationen slår i höjd, köpkraften minskar och nu fylls marknaden med superbilliga mycket kompetenta 3xxx kort :). Blir det en fördröjning av 4xxx serien tro? Finns ju en idé att generationsvis införa små prisökningar för att tillvänja kunderna att betala mer och mer. Det har varit säljarens marknad väldigt länge nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja, du är förmodligen en av de som inte förstår alls vad de går ut på utan har läst

"drar el inget bra"
"valuta för droger inget bra"
"vadå ingen central auktoritet inget bra"
"mitt grafikkort prissätts enligt markadsekonomin inget bra, buhu"
"Kina och Ryssland, vet inte vad men de är säkert inblandade, buhu"

och hamnat i den icke pålästa slutsatsen att produkten som sådan har noll värde och bara är ett verktyg för tjuvar och banditer.

Det får man tycka, men det är inte särskilt nyanserat.

Ja, kan det vara så att det är något helt nytt och revolutionerande som är väldigt komplext och ingen annan har gjort? Ethereum är 6 år gammal totalt. 6 år är nästan ingen tid alls i det stora hela. Internet som exempel kunde man se de första hintarna av i slutet på 60-talet och början på 70-talet. Men när började folk använda det på allvar. Tidigast slutet av 90-talet skulle jag säga. Ditt uttalande riskerar att hamna i "internet är en fluga" facket.

Och nej folket, ett använt grafikkort är inte att jämföra med en bil som gått 30 000 mil. Det är elektronik som fördmodligen levt hela sitt liv i temperaturer och spänningsnivåer inom sin specifikation, som säkerligen är specad på så vis att hårdvaran ska leva i 10 år+. De som minat med grafikkort har dessutom de flesta kört korten nedklockade för att få bättre prestanda/energi. De har alltså, ja förvisso gått dygnet runt, men gjort så på säkrare spänning och temperatur än i gemene mans dator.

Grafikkort sitter även i serverhallar och datacenter och kör dygnet runt. Har vi så lite tro på ingenjörerna att de på riktigt inte skulle överleva normal belastning något år?

Linus tech tips körde nån test av kort som gått tungt för mining länge och dom hittade inge indikation på att ett kort som minats hade sämre prestanda.

Men dom kunde såklart bara kolla prestandan (d.v.s. hur högt den klockade o.s.v.) - inte hur många år till kortet kommer hålla. Så jag är på ditt spår där att ett kort som minats kan absolut vara bra i flera år till innan det ger upp

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jaha? En blogg med webbdesign från 2006 skriven av någon anonym ädelmetalls-preacher?

För det första tror jag inte stenhårt på Bitcoin. Jag tror främst på Ethereum, och då främst inte som valuta eller "money" utan som ett decentraliserat nätverk för transaktioner av alla möjliga slag. Många lever tyvärr kvar i tron om att kryptovalutor är just bara valutor när det egentligen är smarta kontrakt, NFT (som förövrigt inte bara är/kommer vara jpegs med apor) med mer.

Om det finns ett intresse av privatpersoner och företag att använda ett sådant decentraliserat nätverk så behöver de ETH för att kunna utföra det de vill på blockkedjan. Företaget vill använda kedjan i syfte att lansera en produkt eller på annat sätt gå med vinst. De köper ETH. ETH får ett värde eftersom att ETH tillhandahåller tjänsten "transaktioner och annat kul på det decentraliserade nätverket ethereum".

Det är en tjänst på internet som många andra med skillnaden att det är helt decentraliserat utan central auktoritet. Det finns såklart både fördelar och nackdelar med det, men det unika här är att det är decentraliserat vilket särskiljer det från allt annat i existens.

Jag förstår att man tycker krypto är en dålig idé om man fortfarande ser det som spekulation i något slags modernt guld som drivs av GPU:er och kolkraft. Men då har man tyvärr inte hela bilden.

Permalänk
Medlem

Orkar inte kolla men nämner dom något om fläktar som går 24/7 i tex 1år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jaha? En blogg med webbdesign från 2006 skriven av någon anonym ädelmetalls-preacher?

För det första tror jag inte stenhårt på Bitcoin. Jag tror främst på Ethereum, och då främst inte som valuta eller "money" utan som ett decentraliserat nätverk för transaktioner av alla möjliga slag. Många lever tyvärr kvar i tron om att kryptovalutor är just bara valutor när det egentligen är smarta kontrakt, NFT (som förövrigt inte bara är/kommer vara jpegs med apor) med mer.

Om det finns ett intresse av privatpersoner och företag att använda ett sådant decentraliserat nätverk så behöver de ETH för att kunna utföra det de vill på blockkedjan. Företaget vill använda kedjan i syfte att lansera en produkt eller på annat sätt gå med vinst. De köper ETH. ETH får ett värde eftersom att ETH tillhandahåller tjänsten "transaktioner och annat kul på det decentraliserade nätverket ethereum".

Det är en tjänst på internet som många andra med skillnaden att det är helt decentraliserat utan central auktoritet. Det finns såklart både fördelar och nackdelar med det, men det unika här är att det är decentraliserat vilket särskiljer det från allt annat i existens.

Jag förstår att man tycker krypto är en dålig idé om man fortfarande ser det som spekulation i något slags modernt guld som drivs av GPU:er och kolkraft. Men då har man tyvärr inte hela bilden.

Vilka är målgruppen för "ett decentraliserat nätverk för transaktioner och annat kul", och vad skulle locka dom att helt omorganisera sin affärsstruktur från den nuvarande?

Permalänk
Medlem

Gillar sådana här nyheter. Betyder köpläge för kryptovalutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Gillar sådana här nyheter. Betyder köpläge för kryptovalutor.

Bara tanka Bitcoin nu eller hur? Sägs att nästa halvering kommer pusha Bitcoin över 100K USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Bara tanka Bitcoin nu eller hur? Sägs att nästa halvering kommer pusha Bitcoin över 100K USD.

Historiskt sett så har det alltid gått upp inom valfri 5-års period. Så min gissning är inom 5 år. Kan så klart gå ner mera innan dess. Långsiktigt är det alltid köpläge, om man orkar vänta länge nog innan man säljer. Blir det depression kanske vi får vänta 10 år. Blir det hyperinflation kan det gå snabbare att nå 100K, även om värdet i sig inte ökar

Tyvärr verkar bitcoin följa aktiemarknaden numera och fortsätter det så ser det dystert ut de närmsta åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Vilka är målgruppen för "ett decentraliserat nätverk för transaktioner och annat kul", och vad skulle locka dom att helt omorganisera sin affärsstruktur från den nuvarande?

Det finns ju redan massor med tjänster som bygger på Ethereum. Det blir lite Ford "om man hade frågat folket vad de ville ha så hade de sagt en snabbare häst" av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Jaha? En blogg med webbdesign från 2006 skriven av någon anonym ädelmetalls-preacher?

För det första tror jag inte stenhårt på Bitcoin. Jag tror främst på Ethereum, och då främst inte som valuta eller "money" utan som ett decentraliserat nätverk för transaktioner av alla möjliga slag. Många lever tyvärr kvar i tron om att kryptovalutor är just bara valutor när det egentligen är smarta kontrakt, NFT (som förövrigt inte bara är/kommer vara jpegs med apor) med mer.

Om det finns ett intresse av privatpersoner och företag att använda ett sådant decentraliserat nätverk så behöver de ETH för att kunna utföra det de vill på blockkedjan. Företaget vill använda kedjan i syfte att lansera en produkt eller på annat sätt gå med vinst. De köper ETH. ETH får ett värde eftersom att ETH tillhandahåller tjänsten "transaktioner och annat kul på det decentraliserade nätverket ethereum".

Det är en tjänst på internet som många andra med skillnaden att det är helt decentraliserat utan central auktoritet. Det finns såklart både fördelar och nackdelar med det, men det unika här är att det är decentraliserat vilket särskiljer det från allt annat i existens.

Jag förstår att man tycker krypto är en dålig idé om man fortfarande ser det som spekulation i något slags modernt guld som drivs av GPU:er och kolkraft. Men då har man tyvärr inte hela bilden.

Vad är fördelarna med att det är decentraliserat?
Vad är fördelen för befolkningen i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad är fördelarna med att det är decentraliserat?
Vad är fördelen för befolkningen i Sverige?

Att det blir mer driftsäkert (titta på Bitcoins uptid jämfört med typ swish och bankerna..) och att man inte behöver lita på en tredjepart (banker). Att smarta kontrakt möjliggör ett digitalt ägandeskap som tidigare inte har varit möjligt (NFTs). Finns hur många fördelar som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Att det blir mer driftsäkert (titta på Bitcoins uptid jämfört med typ swish och bankerna..) och att man inte behöver lita på en tredjepart (banker). Att smarta kontrakt möjliggör ett digitalt ägandeskap som tidigare inte har varit möjligt (NFTs). Finns hur många fördelar som helst

Vad är det som säger att det digitala ägandeskapet är något positivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vad är det som säger att det digitala ägandeskapet är något positivt?

Det är något som det tidigare inte har funnits en vettig lösning på. Dvs nu finns det fler alternativ och i vissa sammanhang är det (åtminstone för mig) uppenbart att det är positivt. Typ digital konst m.m. Det finns ingenting som hindrar dem som inte vill ha ett digitalt ägandeskap att helt enkelt inte använda NFTs. Men nu kan åtminstone vi som vill ha det faktiskt få det, vilket ju inte var möjligt på ett vettigt sätt förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det är något som det tidigare inte har funnits en vettig lösning på. Dvs nu finns det fler alternativ och i vissa sammanhang är det (åtminstone för mig) uppenbart att det är positivt. Typ digital konst m.m. Det finns ingenting som hindrar dem som inte vill ha ett digitalt ägandeskap att helt enkelt inte använda NFTs. Men nu kan åtminstone vi som vill ha det faktiskt få det, vilket ju inte var möjligt på ett vettigt sätt förut

Jo, men nu var det i kontexten, valuta och att slippa banker osv.
Om du vill ha det decentraliserat, tänker du då att det regelverk vi har idag ska försvinna?
Oavsett om du köper en försäkring via ett traditionellt bolag eller ett som har via crypto så behöver du fortfarande styrning.
Samma gäller banktjänster. Det är ju ett enormt maskineri för att det ska fungera och jag förstår inte hur det ska bli bättre med decentraliserat.

Pratar vi bara upptid så visst det är ju kanon, men det går ju att lösa med annan teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo, men nu var det i kontexten, valuta och att slippa banker osv.
Om du vill ha det decentraliserat, tänker du då att det regelverk vi har idag ska försvinna?
Oavsett om du köper en försäkring via ett traditionellt bolag eller ett som har via crypto så behöver du fortfarande styrning.
Samma gäller banktjänster. Det är ju ett enormt maskineri för att det ska fungera och jag förstår inte hur det ska bli bättre med decentraliserat.

Pratar vi bara upptid så visst det är ju kanon, men det går ju att lösa med annan teknik.

Jag kanske var lite otydlig i det jag sa. Du frågade om vad fördelarna var för befolkningen i Sverige, jag svarade att smarta kontrakt möjliggör ett digitalt ägandeskap. Det var alltså (hyfsat) orelaterat till att man när man använder kryptovalutor inte behöver lita på en central tredjepart. Det finns brutalt många olika fördelar med kryptovalutor och närliggande tekniker som kryptovalutor möjliggör.

Nej, jag tycker inte att regelverken vi har idag ska försvinna. Tvärtom är det bra om vi får tydliga regler kring vad som gäller och inte gäller. Och som alltid, är man inte nöjd med lagarna i sitt land så får man flytta eller åtminstone engagera sig politiskt för att försöka ändra lagarna. Styrning löser man ofta inom krypto med DAOs, vilket har en del fördelar (och en del nackdelar) jämfört med traditionellt bolag.

Banktjänster är absolut ett enormt maskineri, men vissa saker går att lösa brutalt mycket elegantare med krypto än med bankerna. Till exempel något så enkelt som att skicka pengar till sin släkt i utlandet är fortfarande år 2022 brutalt krångligt (jämfört med krypto) i den vanliga bankvärlden.

Vi pratar inte bara om upptid såklart, men Bitcoin har ju inte varit nere en enda gång de senaste 9 åren, vilken annan digital teknik löser det och varför implementeras den inte av Swish, Swedbank osv som ju har olika driftstopp typ en gång i månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag kanske var lite otydlig i det jag sa. Du frågade om vad fördelarna var för befolkningen i Sverige, jag svarade att smarta kontrakt möjliggör ett digitalt ägandeskap. Det var alltså (hyfsat) orelaterat till att man när man använder kryptovalutor inte behöver lita på en central tredjepart. Det finns brutalt många olika fördelar med kryptovalutor och närliggande tekniker som kryptovalutor möjliggör.

Nej, jag tycker inte att regelverken vi har idag ska försvinna. Tvärtom är det bra om vi får tydliga regler kring vad som gäller och inte gäller. Och som alltid, är man inte nöjd med lagarna i sitt land så får man flytta eller åtminstone engagera sig politiskt för att försöka ändra lagarna. Styrning löser man ofta inom krypto med DAOs, vilket har en del fördelar (och en del nackdelar) jämfört med traditionellt bolag.

Banktjänster är absolut ett enormt maskineri, men vissa saker går att lösa brutalt mycket elegantare med krypto än med bankerna. Till exempel något så enkelt som att skicka pengar till sin släkt i utlandet är fortfarande år 2022 brutalt krångligt (jämfört med krypto) i den vanliga bankvärlden.

Vi pratar inte bara om upptid såklart, men Bitcoin har ju inte varit nere en enda gång de senaste 9 åren, vilken annan digital teknik löser det och varför implementeras den inte av Swish, Swedbank osv som ju har olika driftstopp typ en gång i månaden?

Att skicka pengar har ju inget med tekniken att göra. Det är här problemet ligger tycker jag. Vi blandar begrepp och vad vi tycker med teknik.
Skapa en modern bank med ny teknik och det skulle ändå kunna vara krångligt att skicka pengar pga regelverket. Plus att det är en bransch med gamla idéer och rutiner…

Det är ju ändå på sätt och vis decentraliserat idag. Du kan välja olika banker med olika system. Däremot ligger det under central styrning.

För upptid och kanske andra tekniska saker så absolut, men för resten så tror jag det är helt fel väg. Visst om Sverige blir en diktatur men då är det ju kört ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Att skicka pengar har ju inget med tekniken att göra. Det är här problemet ligger tycker jag. Vi blandar begrepp och vad vi tycker med teknik.
Skapa en modern bank med ny teknik och det skulle ändå kunna vara krångligt att skicka pengar pga regelverket. Plus att det är en bransch med gamla idéer och rutiner…

Det är ju ändå på sätt och vis decentraliserat idag. Du kan välja olika banker med olika system. Däremot ligger det under central styrning.

För upptid och kanske andra tekniska saker så absolut, men för resten så tror jag det är helt fel väg. Visst om Sverige blir en diktatur men då är det ju kört ändå.

Hur kan det inte ha med tekniken att göra? Det är bokstavligt talat det Bitcoin möjliggör (bland annat). Att skicka pengar digitalt från en individ till en annan individ vart som helst på planeten på några minuter till en minimal kostnad. Något som inte är möjligt med bankernas system. Det är ju inte på något sätt olagligt att skicka pengar, bara det att det sådan förbaskat lång tid med bankerna och det är sjukt krångligt och i många fall även dyrt. Precis, det är en bransch med gamla idéer och rutiner som tyvärr inte hänger med i utvecklingen, och då är det ju underbart när det kommer alternativ som möjliggör saker som tidigare inte var möjligt.

Absolut är det superbra att det finns flera banker att välja mellan, men tyvärr verkar vi ju gå ifrån det i och med att majoriteten av alla centralbanker tittar på olika CBDC-lösningar...

Sedan är det ju bra om man tänker större än Sverige. Kryptovalutor gör såklart brutalt mycket större nytta i korrupta länder och i länder där befolkningen inte har tillgång till banksystemet (vilket innefattar i runda slängar 2 miljarder människor om jag minns rätt). Men att det gör större nytta i andra länder är ju inte samma sak som att det inte gör någon nytta här också. Den som är villig att lära sig kommer snart se att krypto gör brutalt stor nytta för världen

Permalänk
Medlem

Denna grafikkortbrist har gjort att jag har totalt tappat spelsuget och kommer inte tillbaka. Finns så mycket annat roligt att göra. Både miners och tillverkare kan stoppa sina gpus i röva på sig.

Permalänk
Medlem

Fint ändå att det finns så stark tro på att Nvidia och gänget är mer altruistiska och bygger sina kort för att hålla så länge som möjligt när det är så uppenbart att den allra mesta elektronik designas för att ha en begränsad livslängd så kunderna behöver byta oftare.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Går lite i valet och kvalet. Har ju 3090, nappade ej på 3090ti. 4090? Låter ju lovande och kör faktiskt 8k.

Ang. Miners så är de ej dumma men om valutan är låg(eth) så kan de bli en vansklig overextension av deras ekonomi om de hoppas kunna byta ut alla 30 kort till 40-serien rakt av. Det blir nog inte så enkelt att 1. Få överpris på 30 serien från gamers. 2. köpa allt 40 när det kommer ut. Kommer förmodligen vara lite gravity känsla kring deras ekonomi..