Serenum - en vädertjänst med fokus på integritet

Permalänk
Medlem

Serenum - en vädertjänst med fokus på integritet

Serenum är en uppföljare av Vädret just nu. Namnet betyder soligt på latin och syftet med uppföljaren, är att den ska ha smartare funktioner, bättre integritet och mer. Projektet använder sig av öppen källkod, där vem som helst kan vara med att förbättra källkoden.

Att göra-listan är lång, så jag har mycket kvar att göra. Bland annat ska en dokumentation skrivas på någon wiki-sida, som ska läggas på serenum.org, alternativt på GitHubs wiki-sida för källkoden.

För att lägga till ett eget språk, ladda hem önskad språkfil från language-katalogen och redigera loss! Gör sedan en "Pull request" med den nya språkfilen. Observera att ändringar i språkfilen kan förekomma, främst för om-sidan!

Webbsida: https://serenum.org/
Källkod: https://github.com/e-edgren/serenum

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem

På vilket sätt har den fokus på integritet?

Permalänk
Medlem

Vilka är de integritetsproblem som andra vädertjänster har?

Permalänk
Medlem

"integritet" och det första sidan vill när man besöker den är att få hämta platsinfo, godkänner man inte så blir man nekad tillgång det börjar bra

Permalänk
Medlem

Bra frågor, @Shimonu och @improwise! Har nog glömt att lägga till svaren på om-sidan.

Andra vädertjänster lagrar främst kakor i besökarnas enheter. Serenum lagrar noll filer på besökarens enhet. Om något ska lagras, så är det besökarens val att det sker (ladda hem inställnings- och "sparade platser"-filer (två av de många funktioner som ska läggas till i framtiden)).

Det Serenum lagrar gällande varje besök, är baserat på Matomo, vars inställningar är satta på maximal anonymitet och integritet. Jag får till exempel inte veta var du besökte sidan från (endast landet), men jag får veta när du besökte webbsidan, vilka sidor du besökte, enheten du använde (dator, smart telefon, surfplatta), skärmupplösningen och lite mer. Men du förblir alltid anonym! Detta kan såklart tolkas på samma sätt som hur till exempel YR och SMHI lagrar om de besök man gör till deras tjänster, men de lagrar även kakor i ens enhet och det är det jag är ute efter; noll lagring på besökarens enhet.

Men om den lagring som Matomo gör inte skulle uppskattas, så tar jag såklart bort Matomo från Serenum

@tintinj
Om man inte vill ge Serenum ens plats (vars plats aldrig lagras någonstans på servern - inte ens i Matomo), så kan man gå till inställnings-sidan och väljer en manuell plats Att dela ens plats är med andra ord inte något krav.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Serenum är en uppföljare av Vädret just nu. Namnet betyder soligt på latin och syftet med uppföljaren, är att den ska ha smartare funktioner, bättre integritet och mer. Projektet använder sig av öppen källkod, där vem som helst kan vara med att förbättra källkoden.

Att göra-listan är lång, så jag har mycket kvar att göra. Bland annat ska en dokumentation skrivas på någon wiki-sida, som ska läggas på serenum.org, alternativt på GitHubs wiki-sida för källkoden.

För att lägga till ett eget språk, ladda hem önskad språkfil från language-katalogen och redigera loss! Gör sedan en "Pull request" med den nya språkfilen. Observera att ändringar i språkfilen kan förekomma, främst för om-sidan!

Webbsida: https://serenum.org/
Källkod: https://github.com/e-edgren/serenum

Med vpn "You have denied positioning.
Vädret just nu must have your permission to get your current location in order to proceed.

You will be redirected to the settings page. From there, you can for an example choose a manual place.

" Skön blandning av språk.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Med vpn "You have denied positioning.
Vädret just nu must have your permission to get your current location in order to proceed.

You will be redirected to the settings page. From there, you can for an example choose a manual place.

" Skön blandning av språk.

Oh! Glömde visst att ändra det där. Har fixat det nu. Tack Har dock inget med VPN att göra.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag kommer bara till "denied"-sidan och där händer ingenting.
Jag kör senaste Firefox

*edit
När jag klickade manuellt på "settings" i underkant på sidan så hamnade jag på inställningar.

Permalänk
Medlem

Det känns som att du ser det som en feature snarare än en bugg att du inte kan använda hemsidan utan att ge bort platsinformation, varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag kommer bara till "denied"-sidan och där händer ingenting.
Jag kör senaste Firefox

*edit
När jag klickade manuellt på "settings" i underkant på sidan så hamnade jag på inställningar.

Om du nekade GPS-positioneringen, så får du det felmeddelandet. Om du inte nekade positioneringen, vänligen berätta vad du gjorde innan du fick åtkomst nekad-felmeddelandet, helst visa mig istället via en video.

Såklart du kommer till inställnings-sidan när du klickar på "Inställningar" (eller ja, i ditt fall, "Settings") Förstår dock inte vad du ville komma med det. Vill du berätta?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

"Light rain on Wednesday" fast det ser ut som att det ska regna på tisdagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperlord:

https://i.imgur.com/KTGOn7P.png

"Light rain on Wednesday" fast det ser ut som att det ska regna på tisdagen?

Haha! Jåå, men det är nog på grund av mitt val av antalet procent när den ska visa om det är någon nederbörd. Jag har valt att den inte ska visa någon nederbördsikon (i det här fallet, regnikonen), om det är under 30% chans för risk av nederbörd. Kanske ska ändra det till ett mindre värde.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om du nekade GPS-positioneringen, så får du det felmeddelandet. Om du inte nekade positioneringen, vänligen berätta vad du gjorde innan du fick åtkomst nekad-felmeddelandet, helst visa mig istället via en video.

Såklart du kommer till inställnings-sidan när du klickar på "Inställningar" (eller ja, i ditt fall, "Settings") Förstår dock inte vad du ville komma med det. Vill du berätta?

Tänkte att det var självförklarande iom mitt första inlägg i tråden, bara några få inlägg ovan
Ja jag får meddelandet eftersom jag nekade positionering, om besökarens integritet är en viktig punkt så kanske en förfrågan om vart man befinner sig ska räknas med att inte godkännas. Och det står på "denied"-sidan att man ska bli vidareslussad till inställningssidan men det blir man inte. Inte när jag provade ett tiotal gånger igår i alla fall. Därav min kommentar. Nu lämnar jag tråden, själv är jag mer än nöjd med klart.se som är mer skön för ögonen att se på och redan är en färdig sida.

Permalänk
Inaktiv

"You will be redirected to the settings page." står det, men det händer inte.

Permalänk

Är entertainment mode en kommande feature eller borde jag kunna klicka på den?

Permalänk
Medlem

Tack @tintinj och @anon42512. Det är en miss från min sida. Ska fixa till det vid tillfälle

"...mer skön för ögonen att se på...". Vad är mer skönt för ögonen på klart.se för din del, @tintinj? Större design? Större text? Mindre rörigt? Kritik önskas, haha!

Ska för övrigt göra så att man kommer direkt till inställnings-sidan och därifrån få göra ett val; manuell plats eller GPS-positionering. Tack för idén, @tintinj

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circleSquared:

Är entertainment mode en kommande feature eller borde jag kunna klicka på den?

Det är en kommande funktion. Se den inaktiva kryssrutan som en teaser xD Tar det viktigaste först, innan jag leker runt med roliga kommentarer och meningar

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Släppte precis en (enligt mig) stor uppdatering till Serenum. Nedan kan ni se vad som har skett:

  • Nya ikoner från flaticon.com (https://www.flaticon.com/packs/weather-97/2) (molnen är möjligtvis för ljusa med det vita temat).

  • Ny startsida: inställningar (tack åter igen, @tintinj, för idén) (välkomst-texten finns endast på engelska).

  • Ny sida: kontakta oss.

  • Buggfixar och förbättringar.

  • Ändrade API'ets hemliga nyckel, då den gamla var fullt synlig i källkoden på GitHub.

Det finns dock två buggar kvar som måste åtgärdas på något sätt.

  • När webbsidan uppdaterar väderdatan automatiskt varje femte minut, så kan markören på kartan hoppa mellan ens nuvarande position och vart man var för 5, 10, 15, 20, 25... minuter sedan. Den här buggen är nu åtgärdad, men nu hämtar den istället väderdata en gång per sekund, efter den första femte minuten. Det ska såklart inte ske.

  • Om man panerar kartan på inställnings-sidan och sätter ut en markör medan kartan är i rörelse, så kan koordinaterna bli helt fel (till exempel -23.5723,-223.4589). Jag misstänker att det här är en bugg i självaste Leaflet, men måste bekräfta det genom att försöka återskapa det på någon karttjänst som använder sig av Leaflet också. Hittar nämligen inga problem alls i skrivande stund, i min källkod.

commit 0c7757c1b758f2a332af81494167d9fc96b926c9 @ GitHub

La till en ny bugg
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det för data som ditt analysverktyg samlar in? (Något måste det ju vara, varför skulle du annars använda ett sådant verktyg?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad exakt är det för data som ditt analysverktyg samlar in? (Något måste det ju vara, varför skulle du annars använda ett sådant verktyg?

Bra fråga

Jag tog upp lite vad den sparar i mitt första inlägg efter svarsinläggen i den här tråden, men för att vara mer specifik, så sparar den följande:

  • Besöks-ID (slumpmässigt id som anonymiserar besökaren).

  • Land (till exempel Sverige, Storbrittanien...).

  • Webbläsare (till exempel Opera 66.0).

  • Operativsystem (till exempel Windows 10).

  • Skärmupplösning.

  • Enhetstyp (till exempel Android).

  • När besöket gjordes.

  • Hur länge besökaren var inne på webbsidan.

  • Vilka sidor besökaren besökte.

  • Var besökaren kom från (till exempel sweclockers.com).

Följande gäller än: men om den lagring som Matomo gör inte skulle uppskattas, så tar jag såklart bort Matomo från Serenum Detta kräver dock att det är många fler personer som säger "ta bort" än "ha kvar". Matomo hjälper mig att förbättra Serenum baserat på vad för sidor ni besöker som mest, som ett vilt exempel.

I och med att den sparar vilka sidor man besöker på serenum.org, så sparar den även koordinater som man har valt via manuell plats. Jag kommer att försöka göra så att dessa inte kommer att synas i adressfältet över huvud taget och på så sätt motverka detta. Att spara koordinaterna i två globala variablar i PHP tror jag dock inte hjälper så värst bra, så jag försöker att fundera ut en annan lösning.

Märk väl: jag bryr mig inte ett skvatt vart ni har valt en manuell plats. Men om något problem skulle uppstå för just den platsen (till exempel att något buggar för just den platsen med de koordinaterna), så kan jag gå till den platsen, felsöka och försöka åtgärda problemet. På det sättet är det ju bra att ha med koordinaterna i Matomo, men eftersom Serenum ska vara mån om ens integritet, så klassar jag det som en fara.

Jag postade ett inlägg på Fosstodon för några dagar sedan, gällande Matomos sätt att arbeta, och två personer svarade med lugnande besked. Matomo säljer inte något vidare till tredjeparts-företag, som vad Google Analytics gör, utan det är serveradministratören som bestämmer hur informationen som Matomo lagrar ska hanteras, tack vare self-hosting. En av personerna på Fosstodon sa dock att Apache lagrar information om varje besök i klartext och att det inte är så enkelt att stänga av den funktionen (om jag inte misstolkade han/henne). Men jag ska försöka stänga av den så gott det bara går, för jag gillar det inte själv!

Matomo låter mig att ta bort information enligt GDPR, men hur besökaren ska kunna identifiera sig så att jag kan ta bort dess information... öhm... ingen aning i skrivande stund xD

"... så klassas jag det som en fara". WTF?! "Klassas" i den meningen? xD
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Släppte en stor uppdatering här om dagen och nyss en uppdatering till. Mycket har dock hänt sen sist. Matomo är borttaget sedan länge, fler funktioner har lagts till och designen har fått sig en rejäl uppdatering.

Observera! Sökfunktion är defekt. Ska ta en titt på det senare i dag. Sökfunktionen är inte längre defekt

https://serenum.org

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Har nu uppdaterat både Serenum och Serenum API. Stora förändringar för Serenum. Började om från början och byggde upp allt med så lite JavaScipt som det bara gick. De fåtal funktioner (kunna välja plats på en karta + hitta ens nuvarande position med GPS) göms om JavaScript är inaktiverat. Du kan till och med välja att blockera hämtningar från tredjepart i webbläsaren och Serenum funkar ändå klockrent. Kakor krävs inte, så även det kan inaktiveras i webbläsaren om så önskas. Val av webbläsare för och testa detta: Privacy Browser.

Jag uppdaterade Serenum i natt när jag var rätt trött, så förvänta er problem tills jag har fixat till dom. Ska även optimera sidan så att den läses in snabbare. Fokuset efter det är att lösa de fåtalet buggar som jag känner till i dagsläge, och annat.

https://serenum.org
https://api.serenum.org

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Airikr:

Har nu uppdaterat både Serenum och Serenum API. Stora förändringar för Serenum. Började om från början och byggde upp allt med så lite JavaScipt som det bara gick. De fåtal funktioner (kunna välja plats på en karta + hitta ens nuvarande position med GPS) göms om JavaScript är inaktiverat. Du kan till och med välja att blockera hämtningar från tredjepart i webbläsaren och Serenum funkar ändå klockrent. Kakor krävs inte, så även det kan inaktiveras i webbläsaren om så önskas. Val av webbläsare för och testa detta: Privacy Browser.

https://serenum.org
https://api.serenum.org

Snabb input, hemsidan visar tidsstämpel 1970, dessutom på USA-iskt format Månad-dd-YYYY.

Alternativ:
ISO 8601: YYYY-MM-DD eller YYYYMMDD

EU-standard:
DD / MM / YY (EU kräver detta format på vissa ställen, t ex "bäst-före datum").

Det finns ingen ursäkt att använda USA-iskt format om nu det är utvecklat i "Sweden". Exportera korrekt sed istället! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Snabb input, hemsidan visar tidsstämpel 1970, dessutom på USA-iskt format Månad-dd-YYYY.

Alternativ:
ISO 8601: YYYY-MM-DD eller YYYYMMDD

EU-standard:
DD / MM / YY (EU kräver detta format på vissa ställen, t ex "bäst-före datum").

Det finns ingen ursäkt att använda USA-iskt format om nu det är utvecklat i "Sweden". Exportera korrekt sed istället! 😁

Du kan ändra hur datumet ska vara genom att gå till "Vädret"-sidan (länk nere i footern) och sen välja hamburgerikonen till vänster om loggan och koordinaterna. Där kan du ställa in om webbsidan ska visa 24-timmarsvarianten, millimeter istället för inches, svenskt språk istället för engelskt, plus mer. Om du byter till det svenska språket, kommer datumet att visas i korrekt format för oss svenskar. Ska dock göra så att man kan byta hur formatet på datumet ska vara oavsett språk.

Tack för buggrapporten, den är nu åtgärdad. Du kan se vad problemet var på följande sida: https://codeberg.org/serenum/website/commit/11e5bcb0da6e7c2eb...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Airikr:

Du kan ändra hur datumet ska vara genom att gå till "Vädret"-sidan (länk nere i footern) och sen välja hamburgerikonen till vänster om loggan och koordinaterna. Där kan du ställa in om webbsidan ska visa 24-timmarsvarianten, millimeter istället för inches, svenskt språk istället för engelskt, plus mer. Om du byter till det svenska språket, kommer datumet att visas i korrekt format för oss svenskar. Ska dock göra så att man kan byta hur formatet på datumet ska vara oavsett språk.

Tack för buggrapporten, den är nu åtgärdad. Du kan se vad problemet var på följande sida: https://codeberg.org/serenum/website/commit/11e5bcb0da6e7c2eb...

Valmöjligheter är bra, men inte alltid bäst. Jag hade bara kört över med ISO-standard, because standard.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Valmöjligheter är bra, men inte alltid bäst. Jag hade bara kört över med ISO-standard, because standard.

Så sant så, men alla länder använder sig inte av våra datumformat (YYYY-MM-DD och DD-MM-YYYY) (källa). DD-MM-YYYY är mest använt över hela världen. Vill att Serenum ska vara anpassad efter alla, oavsett härkomst, så det är därför jag petar in så många inställningsmöjligheter som det bara går

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det står i Fahrenheit, miles, inch,... för mig?

Det är inte helt tydligt vad now, 48hr och 1 week betyder. Jag får ingen visuell hint att jag är på now. Att det står astronomy bredvid det gör inte saken tydligare.

Annars tycker jag om hur det ser ut, det är enkelt och det räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det står i Fahrenheit, miles, inch,... för mig?

Det är inte helt tydligt vad now, 48hr och 1 week betyder. Jag får ingen visuell hint att jag är på now. Att det står astronomy bredvid det gör inte saken tydligare.

Annars tycker jag om hur det ser ut, det är enkelt och det räcker.

Tack för ditt inlägg.

Serenum visas med de inställningar som är mest vanligast i många länder i världen (vad jag vet, kan ändra om jag har fel). Du kan ändra varje parameter i inställningarna.

Har gjort om lite, så nu står det "Settings" eller "Inställningar" (beroende på vilket språk man har valt) snett nedanför i headern. Tidigare såg man en sån där hamburgermenyikon. Har även gjort så att den sida man är inne på mellan nu, 48 timmar och 7 dagar är mer tydlig. Har även tagit bort astronomi från den raden.

Hur tycker du det är nu? Är det lättare att hitta och förstå? Om du inte ser någon skillnad eller om allt ser helknas ut, töm cacheminnet för serenum.org och ladda sen om sidan.

Tack

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tack för ditt inlägg.

Serenum visas med de inställningar som är mest vanligast i många länder i världen (vad jag vet, kan ändra om jag har fel). Du kan ändra varje parameter i inställningarna.

Har gjort om lite, så nu står det "Settings" eller "Inställningar" (beroende på vilket språk man har valt) snett nedanför i headern. Tidigare såg man en sån där hamburgermenyikon. Har även gjort så att den sida man är inne på mellan nu, 48 timmar och 7 dagar är mer tydlig. Har även tagit bort astronomi från den raden.

Hur tycker du det är nu? Är det lättare att hitta och förstå? Om du inte ser någon skillnad eller om allt ser helknas ut, töm cacheminnet för serenum.org och ladda sen om sidan.

Tack

Att påstå att Fahrenheit eller det imperiska systemet är vanligast är väl att ta i något?

Fahrenheit:

Imperiska systemet:

Dold text

Ett tips är att du faktiskt kollar vad användaren använder för språk genom https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Navigator/la... och visar rätt enheter

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Eftersom du vet land (well, vad IP säger i alla fall) så borde du sätta default språk eller i alla fall enheter baserat på det. Fahrenheit används ju typ bara i USA så det borde antingen inte vara default alls eller bara om användaren rapporteras komma därifrån exempelvis.

Sen anser jag att ett tryck på platsen borde gå till att välja plats snarare än att öppna en ny flik med en karta. Sen själva platsväljaren är inte heller direkt enkel att använda, först klicka på settings, sen zooma ut en massa följt av att klicka (?) på där man befinner sig. Och hur sparar jag min valda plats? Eller jag hittade det, Save längst ner, att minimera settings sparar inget. Hmm, jag tycker nog att plats borde ligga utanför settings liksom, det är ganska centralt för en vädertjänst medan typ enheter och sånt inte är så vanligt att ändra (om default är bra). Där märker man ju också poängen med cookies liksom, om man hade kunnat spara sina inställningar mellan sessioner så hade det varit en trevlig bonus liksom, nu är inställningarna mer av ett irritationsmoment för att man måste gå in och ändra från default-inställningarna och platsen. Cookies hade också gjort att "startsidan" med information bara visades en gång istället för varje.

Annars gillar jag designen, men jag vet inte om den är så jätte-gångbar bland allmänheten liksom. Den är väldigt clean och ser lite teknisk ut, som en sida för ett ramverk för webdesign eller liknande, men folk verkar gilla lite mer färger, mer detaljerade bilder/ikoner och så, och kanske lite ljusare design generellt. Men din målgrupp kanske är snävare, med tanke på integritetsfokuset, så då kan det ju passa rätt bra.