Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hoppas verkligen att dom kollar på en lösning där man kan sätta en green-screen bakom ratten så att man kan se sin riktiga ratt och händer i VR. Synd om man är låst till simucubes produkter dock, inte för att dom är dåliga på något sätt men vore trevligt med en universallösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Hoppas verkligen att dom kollar på en lösning där man kan sätta en green-screen bakom ratten så att man kan se sin riktiga ratt och händer i VR. Synd om man är låst till simucubes produkter dock, inte för att dom är dåliga på något sätt men vore trevligt med en universallösning.

Varför vill du se dina händer? De är ju liksom alltid på ratten i regel ändå när man rejsar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför vill du se dina händer? De är ju liksom alltid på ratten i regel ändå när man rejsar

Inte hela tiden, ibland vill man trycka på en knapp om man har en button box, eller bara kolla på ratten vilken knapp som gör vad. Min ratt har även ledar som indikerar när det är dags att växla. Jag har också en hållare för vattenflaska monterad på min rigg som jag skulle vilja se, när jag försöker i vr får jag blandat resultat.

Det skulle också kunna vara av ännu större värde i flygsimulatorer om man kan kombinera det fysiska med det virtuella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Inte hela tiden, ibland vill man trycka på en knapp om man har en button box, eller bara kolla på ratten vilken knapp som gör vad. Min ratt har även ledar som indikerar när det är dags att växla. Jag har också en hållare för vattenflaska monterad på min rigg som jag skulle vilja se, när jag försöker i vr får jag blandat resultat.

Det skulle också kunna vara av ännu större värde i flygsimulatorer om man kan kombinera det fysiska med det virtuella.

Tror det skulle störa mer än något annat då det inte kommer va perfekt. Men absolut i flygsimulatorer ser jag teorin. Har inga problem hitta växelspak, knappar och vätskeflaska använder muskelminnet. Men i Airlines blir det ju lite mycket memorera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tror det skulle störa mer än något annat då det inte kommer va perfekt. Men absolut i flygsimulatorer ser jag teorin. Har inga problem hitta växelspak, knappar och vätskeflaska använder muskelminnet. Men i Airlines blir det ju lite mycket memorera.

Det behövs nog en hel del jobb för att få det att funka bra, eventuellt också att man anpassar spelen till det. Men något sånt här vore riktigt häftigt tycker jag:

Denna är dock inte vad spelaren ser utan ihopredigerat i efterhand.

Permalänk

Ingen som vet när Horizon Worlds släpps för oss i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumparound:

Ingen som vet när Horizon Worlds släpps för oss i Sverige?

Meta har släppt det i UK och sagt att det ska rullas ut i europa under sommaren.
Om sverige räknas med återstår att se.

Många tycker fortfarande att Horizon är rätt dåligt fortfarande men endå mycket bättre än vad det varit

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Matigt om olika hinder och prototyper för den ultimata VR-upplevelsen. HDR anses intressant nog som det viktigaste utav fyra huvudområden, så PSVR2 verkar pricka rätt där.

Meta Reveals VR Headset Prototypes Designed to
Make VR ‘Indistinguishable From Reality’

https://www.roadtovr.com/meta-vr-headset-prototypes-visual-fi...

Permalänk
Medlem

Var ligger Vive Pro/Cosmos på den skalan ovan?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Var ligger Vive Pro/Cosmos på den skalan ovan?

Första Vive Pro har samma panel som Quest (ettan), så en bra bit under Quest 2. Även Vive Cosmos har lägre upplösning än Quest 2.

Permalänk
Medlem


Tråkigt. Omöjligt för mig att uppgradera för min setup kräver trådlöst

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:


Tråkigt. Omöjligt för mig att uppgradera för min setup kräver trådlöst

Det kommer säkert finnas en del trådlösa lösningar i nästa generation, när den väl kommer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Meta har släppt det i UK och sagt att det ska rullas ut i europa under sommaren.
Om sverige räknas med återstår att se.

Många tycker fortfarande att Horizon är rätt dåligt fortfarande men endå mycket bättre än vad det varit

Tack för svar.

Det är hur som helst intressant. Speciellt själva creation-delen där man kan skapa sin egen värld och bygga. Pysslade ett par år med sånt i Second Life för länge sedan. Sättet att skapa i Horizon World verkar vara smidigare och även om det är relativt nytt och inte lika avancerat som i SL, så kan jag tänka mig att det kommer att utvecklas med tiden.

Vill bygga min egen lilla stuga ute i skogen, vid vattnet och fiska hela dagarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumparound:

Tack för svar.

Det är hur som helst intressant. Speciellt själva creation-delen där man kan skapa sin egen värld och bygga. Pysslade ett par år med sånt i Second Life för länge sedan. Sättet att skapa i Horizon World verkar vara smidigare och även om det är relativt nytt och inte lika avancerat som i SL, så kan jag tänka mig att det kommer att utvecklas med tiden.

Vill bygga min egen lilla stuga ute i skogen, vid vattnet och fiska hela dagarna!

Dubhar inte provat bygfa ennegen värld e RecRoom? Man bygger med ingame verktyg där också rätt enkelt vad jag förstått.
Eller VRChat eller nån av dom andra sociala plattformarna som redan finns?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hela videon ovan är sevärd, men några highlights:

- 5-6 år tror Zucc det kommer ta att få till varifocal för att kunna fokusera på olika avstånd (Quest 2 är låst i ett plan runt 1.4 meter bort).

- Runt 35 PPD räcker för att lätt kunna läsa text 2 meter bort (Quest 2 ligger på 20 PPD). Prototypen i videon går till 55, "retina" anses ligga runt 60. Vid 55 var det inga problem att läsa raderna på en syntavla på andra sidan rummet.

- Även Norm på Tested beskrev hur HDR, med hjälp av en prototyp som pumpar ut upp till 20000 nits (vilket är typ 20x mer än en skaplig HDR-skärm och 200x mer än ett typiskt VR-headset), gav en slående skillnad och att det var den enskilda demo där han inte ville ta av sig headsetet.

- Ögonspårning är helt centralt för att få till alla dessa extremer (varifocal, retina, HDR med tiotusentals nits ljusstyrka).

- Holocake 2 (som visas i thumbnailen) har ännu kompaktare och lättare linser än pannkakslinser men kräver vidare utveckling och ligger ett par generationer bort, men är indikativt för hur VR-headset kommer se ut mot slutet av årtiondet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Hela videon ovan är sevärd, men några highlights:

- 5-6 år tror Zucc det kommer ta att få till varifocal för att kunna fokusera på olika avstånd (Quest 2 är låst i ett plan runt 1.4 meter bort).

- Runt 35 PPD räcker för att lätt kunna läsa text 2 meter bort (Quest 2 ligger på 20 PPD). Prototypen i videon går till 55, "retina" anses ligga runt 60. Vid 55 var det inga problem att läsa raderna på en syntavla på andra sidan rummet.

- Även Norm på Tested beskrev hur HDR, med hjälp av en prototyp som pumpar ut upp till 20000 nits (vilket är typ 20x mer än en skaplig HDR-skärm och 200x mer än ett typiskt VR-headset), gav en slående skillnad och att det var den enskilda demo där han inte ville ta av sig headsetet.

- Ögonspårning är helt centralt för att få till alla dessa extremer (varifocal, retina, HDR med tiotusentals nits ljusstyrka).

- Holocake 2 (som visas i thumbnailen) har ännu kompaktare och lättare linser än pannkakslinser men kräver vidare utveckling och ligger ett par generationer bort, men är indikativt för hur VR-headset kommer se ut mot slutet av årtiondet.

Intressant, har inte sett videon ännu men får kolla på den på jobbet imorgon när nattskiftet börjar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Någon läkte en bild på PSVR2 på twitter.
Borttagen nu men bilden spreds så klart

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tänkte börja posta spel releaser i denna nyhetstråd.
Så här kommer första

Några intressanta spel releaser denna månad.

F1 '22 - ute nu - PCVR

_____

Vail VR (Open beta) - ute nu - PCVR

_____

Ruinsmagus - 7 Juli - Quest 2 / PCVR

_____

PatchWorld - 7 Juli - Quest

_____

Thief Simulator VR – Greenview Street - 7 Juli - Quest 2

_____

Kayak VR: Mirage - 12 Juli - PCVR

_____

The Twilight Zone VR - 14 Juli - Quest 2

_____

Moss: Book II - 21 Juli - Quest 2

_____

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Värt att nämna för den som eventuellt funderar på F1 22. Det är väldigt mycket problem med VR-stödet. Jag kan själv inte köra det alls - blir bara en svart ruta med ett timglas när den ska växla över till VR. Andra verkar uppleva prestandaproblem och extremt hög latens när man vrider på huvudet. Vissa tycks förvisso ha tur och det bara funkar men jag hade väntat några månader tills det (förhoppningsvis) är patchat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Värt att nämna för den som eventuellt funderar på F1 22. Det är väldigt mycket problem med VR-stödet. Jag kan själv inte köra det alls - blir bara en svart ruta med ett timglas när den ska växla över till VR. Andra verkar uppleva prestandaproblem och extremt hög latens när man vrider på huvudet. Vissa tycks förvisso ha tur och det bara funkar men jag hade väntat några månader tills det (förhoppningsvis) är patchat.

Ok bra info

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Youtube kanalen PSVR2 Without Parole "avslöjar" att kabeln till PSVR2 är löstagbar och inte fastkopplad direkt i headsetet, till skillnad från PSVR där den satt fast.

Finns en del som haft problem med att kabeln nöts sönder på PSVR och då har inget alternativ funnits än att byta hela headsetet.

Spekulationer om en ev framtida "trådlös adapter" kan tänkas blossa upp igen.

Tidsangivelser finns.

Man anger inte källan till påståendet för att skydda källan. Men kanalen har tidigare varit först med avslöjanden som visat sig stämma om PSVR2. Som tex specs och det kommande Horizon spelet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Saknas bara att kunna ansluta den till PC också (med bibehållen funktionalitet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Saknas bara att kunna ansluta den till PC också (med bibehållen funktionalitet).

Känns inte som Sony direkt men man kan ju förgäves hoppas

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av DasIch:

Värt att nämna för den som eventuellt funderar på F1 22. Det är väldigt mycket problem med VR-stödet. Jag kan själv inte köra det alls - blir bara en svart ruta med ett timglas när den ska växla över till VR. Andra verkar uppleva prestandaproblem och extremt hög latens när man vrider på huvudet. Vissa tycks förvisso ha tur och det bara funkar men jag hade väntat några månader tills det (förhoppningsvis) är patchat.

Funkar perfekt för mig så jag vet inte om ni har problem med FPS eller annat. Finns även folk som kört FPSVR och kollat latenser och inte upplever problemet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Mera från sadlyitsbradly.
Genomgång av senaste "Meta läckor"

-Cambria kommer säljas till en början utan kontroller
-Kontrollerna ska vara hightech och ha haptic feedback liknande ps5.
-Quest 3 slutet av 2023
-Meta konton
mm

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mera från sadlyitsbradly.
Genomgång av senaste "Meta läckor"

-Cambria kommer säljas till en början utan kontroller
-Kontrollerna ska vara hightech och ha haptic feedback liknande ps5.
-Quest 3 slutet av 2023
-Meta konton
mm

https://youtu.be/n1YlfOhmf4g

Om det stämmer så talar det ännu mer för att 1) den är avsedd som en PC-ersättare 2) handkontrollerna med inbyggda kameror är knepigare att designa.

Problemet med Cambria som PC-ersättare är många: upplösning verkar bli för låg (2160x2160, skulle behöva vara minst 3Kx3K, den verkar fortfarande köra XR2-chip, den kräver Metakonto, diverse applikationer man kan förvänta sig finns inte.

Vad man slutar med då är i så fall en Quest 2 med aningen bättre upplösning, bättre linser, bättre kontrast (om Mini-LED stämmer, dock risk för blooming) och bättre komfort. Detta till ett pris som skulle kunna bli omkring 15kkr. Blir intressant att se hur stort intresset är och vad den kan bidra med, eller om det mest är en testbädd för sin uppföljare.

Permalänk
Medlem

Meta’s Project Cambria To Be Called Quest Pro, Finding Reveals

Citat:

Project Cambria doesn’t yet have an official product name, but dataminer Steve Moser recently found the string “Pair Meta Quest Pro right controller” in a new update to the Oculus iPhone app and shared this finding with Bloomberg.

Bloomberg’s article also claims Quest Pro will have “far better graphics processing and power” than Quest 2.

https://uploadvr.com/project-cambria-is-meta-quest-pro/

”Mer än $1000” nämns som pris, oklart om det är med eller utan kontroller. Men typ 15000kr är nog en rimlig förväntning: https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-07-06/meta-plans...

Quest 2 Will No Longer Require A Facebook Account From Next Month

https://uploadvr.com/quest-2-no-longer-requires-facebook/

Permalänk
Medlem

Display Maker Demonstrates Flagship OLED VR Display & Pancake Optics, Its Best Yet

Citat:

Display manufacturer Kopin recently demonstrated its latest VR display and pancake optic which promises higher resolution and more affordability for future VR headsets.

Citat:

This little beauty is a 1.3″ OLED display with a 2,560 × 2,560 resolution running up to 120Hz. Kopin says the display has 10-bit color, making viable for HDR.

https://www.roadtovr.com/kopin-demonstrates-thinnest-highest-...