Idé om spel. Var gör jag av den?

Permalänk
Medlem

Idé om spel. Var gör jag av den?

"Soporna" svarar ni.....

Jag har sedan en tid tillbaks en spelidé jag inte blir av med. Förstår mer än väl att spelbolagen drunknar i idéer från "allmänheten" men skulle vilja bolla iväg idén och få den nedskjuten så jag kanske kan släppa den sen, förhoppningsvis.

Finns det något sätt att få iväg den och se hur idiotförklarad jag blir? Genre, builder-managment.

Visa signatur

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 10 Home Svensk.

Permalänk
Forumledare
Skrivet av Beginner:

"Soporna" svarar ni.....

Jag har sedan en tid tillbaks en spelidé jag inte blir av med. Förstår mer än väl att spelbolagen drunknar i idéer från "allmänheten" men skulle vilja bolla iväg idén och få den nedskjuten så jag kanske kan släppa den sen, förhoppningsvis.

Finns det något sätt att få iväg den och se hur idiotförklarad jag blir? Genre, builder-managment.

Kontakta olika spelstudion och säg att du vill pitcha en idé

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Som något som sägs på högskolan när det gäller spelutveckling, alla har idéer, men det är dels långt ifrån alla som är bra, och bara de som jobbas mott (utveckla själv) som har något värde alls. Många idéer har också stora problem med skala (att det är realistiskt att göra på en rimlig tid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

"Soporna" svarar ni.....

Jag har sedan en tid tillbaks en spelidé jag inte blir av med. Förstår mer än väl att spelbolagen drunknar i idéer från "allmänheten" men skulle vilja bolla iväg idén och få den nedskjuten så jag kanske kan släppa den sen, förhoppningsvis.

Finns det något sätt att få iväg den och se hur idiotförklarad jag blir? Genre, builder-managment.

Utan att vara insatt tror jag att du behöver vara med och driva idén på ett annat sätt än t ex i filmbranschen där du kan skicka in manus. Undrar om du behöver starta ett bolag själv?

Kul att du har en bra idé. Satsa på den, det kommer gå grymt!

Permalänk
Medlem

Ladda ner unity/unreal/godot eller någon annan spelmotor. kolla några turtorials på youtube och starta.

Dom som har kunskap att göra något av din idé har mer egna idéer än dom hinner med.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kontakta olika spelstudion och säg att du vill pitcha en idé

Skrivet av Smasher89:

Som något som sägs på högskolan när det gäller spelutveckling, alla har idéer, men det är dels långt ifrån alla som är bra, och bara de som jobbas mott (utveckla själv) som har något värde alls. Många idéer har också stora problem med skala (att det är realistiskt att göra på en rimlig tid).

Skrivet av Casimir2323:

Utan att vara insatt tror jag att du behöver vara med och driva idén på ett annat sätt än t ex i filmbranschen där du kan skicka in manus. Undrar om du behöver starta ett bolag själv?

Kul att du har en bra idé. Satsa på den, det kommer gå grymt!

Skrivet av mikgus:

Ladda ner unity/unreal/godot eller någon annan spelmotor. kolla några turtorials på youtube och starta.

Dom som har kunskap att göra något av din idé har mer egna idéer än dom hinner med.

Varit från ett litet tag!

Tack för svar. Jo, jag förstår att spelstudios dränks i förslag från folk som jag. Har för mig att jag sett något sponsrat fara förbi i Twitter om "något" som kan/ska vara länk mellan spelare och studios just med spelidéer men kommer självklart inte ihåg vad det heter.....

Visa signatur

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 10 Home Svensk.

Permalänk
Medlem

Många spel som har fått framgång kommer från folk utan förkunskaper. De har liksom bara gett de spelen den tid de har haft att ge. Som andra har sagt här prva själv. Du kanske finner tycke för det. Enda du förlorar är speltid/bygga datortid.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ta kontakt med x antal olika studios, huruvida de svarar eller inte är en helt annan sak. Precis som med allt annat (musik/film) översvämmas "agenter" och endast ett fåtal når faktiskt fram.

Gällande musik vet jag att en gång i tiden hade bolag "en säck" med ett par tusen olika demos där de drog fram 5st på måfå under en vecka och lyssnade på de första 30 sekunderna, fastnade det inte föll bandet bort redan där.

Det som kan öka chanserna är kontakter.

Gällande spel tror jag du behöver en väldigt utarbetat "idé" för att det skall vara av reellt intresse, dvs där "allt är klart" med en tydlig struktur från tutorial till endgame och allt innehåll. Men det är förstås bara jag som spekulerar här ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal