Helgsnack: Hur får du dina tekniknyheter?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur får du dina tekniknyheter?

Genom vilka sajter, Youtube-kanaler, poddar eller tidningar tar du del av dator- och tekniknyheter? Kort sagt vilka ser du som SweClockers kollegor och konkurrenter?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre bara SweClockers, men med alla dessa livsstilsfrågor som börjar ta över framsidan så kanske man får hitta någon annan sida...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha koll på Hardware Unboxed och Gamers Nexus på tuben, och skriftligt blir det mest Tech Power Up, AnandTech och Videocardz.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Endast swec faktiskt.
Hängde mycket på swedroid innan jag blev klok och köpte iPhone.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Nära på endast SweClockers nu för tiden.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Brukar se det på swec men källkritisk som jag är kan jag verifiera källan och dyka djupare på andra ställen om det är något som är extra intressant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Endast sweclockers.. förr hängde jag på anandtech och toms hardware men dom skriver ju bara på engelska.....

Permalänk
Medlem

Bara Sweclockers i stort sett. Semiaccurate kan ha nåt intressant ibland. Och Moore's Law is Dead på Youtube. Kan hända att jag går in på Anandtech av gammal vana men stannar inte länge där.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

9to5mac.com och idg.se.

Permalänk
Medlem

Internet?

Det är i huvudsakt SweC men om det är något om ett EU direktiv börjar jag fråga mig runt samt kolla de vanliga blaskorna för att se om dem säger emot varandra. Sällan jag behöver göra det, men händer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Mestadels från Moores Law is Dead och Hardware Unboxed på tuben.
Jag får såklart en del nyheter från sweclockers då det ofta tas upp hur det berör oss i Sverige (tex priser).

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

SweClockers, SweDroid, YouTube, Android Police, Reddit mfl använder jag i princip dagligen gällande tekniksaker

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Youtube, Sweclockers, Reddit i stort sett.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Tekniknyheter?

Jobbar inom området så man får höra detta från kolleger och liknande.

Sweclockers har inget av detta alls.
Här läser man om att det kommit en ny skärm som minsann också kan visa bild precis som den förra. Och är si och så bra för att spela spel på.
Eller så läser man om att nu släpptes en ny processor med fyra extra kärnor och den går också att spela spel med.
Eller nu så jäklar har vi en bild, tror vi, på ett kommande grafikkort som - man kan använda till spel.

I stort sett rykten och efter detta kommer några transkriberingar av produktblad från tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Linus och en sida som heter SweClockers

Permalänk
Medlem

Sweclockers har ju alltid varit "go-to" och kommer förmodligen alltid att vara. Det ska ni ju ha eloge för!

På senare tid tycker jag att JayzTwoCents är riktigt bra. Jag gillar formatet och jag tycker han är intressant att lyssna till. Pedagogiskt, tydligt och lättsmält material. Gamers Nexus, som jämförelse, blir lite väl tekniskt för min del. I alla fall för en annan som inte är på den nivå att man själv drar fram lödkolven så att säga.

Permalänk
Medlem

Sweclockers, Swedroid och LTT är väl de ställena jag läser/hör om tekniknyheter i första hand.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Aftonbladet.

Ironi. Man bör dock skilja på olika tekniknyheter. När det gäller mobiltelefoner så swedroid, youtube.
Konsument datorhårdvara wccftech och sweclockers

Övrigt lite varstans. Ofta är det så att jag själv söker efter information jag är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Ars Technica av gammal vana (hållit till där sen 90-talet). Hacker News ibland, men det är mer av en länklista så man läser lite här och var. Swec naturligtvis. Register.co.uk nån gång, tills jag får utslag av deras stil och håller mig borta ett tag igen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Sweclockers och google news som tar lite nyheter från olika sidor.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Kollar på Jaystwocents, gamersnexus och Inet. Läser det mesta här (lyssnar eller kollar helst).

Om det inte är något specifikt jag vill se, då kan det vara lite olika på youtube. Om det inte finns något här eller de ovanstående

Var dock väldigt inaktiv på det mesta sista två till tre åren. Först för några månader sedan jag kom in i det igen. Mycket som hänt inom hårdvara på relativt kort tid.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Kör en tt-rss-instans för mina nyhetsbehov. Tekniknyheter samlar jag in från Ars Technica, The Register, i någon mån Slashdot - mest av gammal vana och eftersom de ibland fångar upp något de andra källorna missar - samt MacRumors.

Sweclockers är för mig huvudsakligen ett forum med en förstasida som berättar vad som hänt om man mot förmodan missat det. Nyheterna kommer ju sällan först här, och till skillnad från Ars Technica som också sällan är först men ofta har den mest sansade analysen är det ju inte mycket till nyhetskommentar från redaktionen här.

Det kanske vore något att satsa på, för övrigt: Svensk analys av IT-nyheter. DN har ju sin Linus Larsson som jag ändå tycker gör ett helt OK jobb, men hans målgrupp är huvudsakligen folk som inte kan IT. En big picture-analys som man ofta ser från Ars Technica eller John Gruber på Daring Fireball men för svenska förhållanden och för tekniska läsare hade kunnat vara intressant.

Permalänk
Medlem

Bara Swec. Kollade innan på YT men orkar inte mera tech tbh. Här finns det ett community, så det är inte bara död information.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Tekniknyheter?

Jobbar inom området så man får höra detta från kolleger och liknande.

Sweclockers har inget av detta alls.
Här läser man om att det kommit en ny skärm som minsann också kan visa bild precis som den förra. Och är si och så bra för att spela spel på.
Eller så läser man om att nu släpptes en ny processor med fyra extra kärnor och den går också att spela spel med.
Eller nu så jäklar har vi en bild, tror vi, på ett kommande grafikkort som - man kan använda till spel.

I stort sett rykten och efter detta kommer några transkriberingar av produktblad från tillverkaren.

Läser du ens SweClockers nyheter? Hittade omkring 6 artiklar på 30 sekunder som inte var produkt release samt spel relaterat. Exempelvis EU standardiserar usb c. Prova att bläddra igenom en gång vet jag!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Använde itproffs.se som Marcus Murray från Truesec startade upp sedan kom GDPR och andra regler som gjorde att de stängde den sidan. Hamnade då mer och mer på Sweclockers men det börjar bli svårt att filtrera här då massa annat börjar dyka upp i Sweclocker forum som har "NOLL" att göra med IT. Saknar därför itproffs.se som tusan. Ser dock mycket på youtube och läser mycket på tillverkarnas hemsidor inkl tillverkarnas forum, går deras kurser samt pratar med arbetskamrater för att komma framåt för att hålla mig uppdaterad.

Permalänk
Medlem

Kollar på en massa DuTubkanaler och poddar för nyheter, men jag ser dem inte som konkurrenter till SweClockers, snarare som komplement.
För att nämna några:
Gamers Nexus
JayzTwoCents
tech YES city
Naaf ( not an apple fan)
Good old gamer
Greg Salazar
iVadim
Level1techs
MLID(moore's law is dead)
Graphically challenged
Dawid does tech stuff
Tech Deals
RedGamingTech
Hardware Unboxed
Major Hardware
Daniel Owen
Hot News/UFD tech
Boot sequence
Linus Tech tips
PC Builder

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Sweclockers
Reddit
Youtube
Anandtech (främst cpu)

Permalänk
Medlem

Kollar in dagligen:
Ars Technica (nyhets-site): mest hårdvara och lite teknik och vetenskap i allmänhet.
Tom's Hardware (nyhets-site): hårdvara, lite inriktning på Raspberry Pi. Har gått ner sig i krypto-träsket tyvärr.
Slashdot (länkar & diskussion): allmänt om hårdvara och teknik. Sedan starten 1997, och den har tappat mycket sedan dess. Jag modererar mest numera.
Hacker News (länkar & diskussion): ofta djupt om mjukvara, för proffs. Bara sedan ett halvår tillbaka.

Youtube:
Level1Techs: nyheter och djupare om hård och mjukvara, men nyheterna har jag ofta redan skummat på andra site:r när jag hör de här
Hardware Canucks: PC-hårdvara
Mr Mobile: mest om mobiltelefoner

Jag räknar inte med Reddit och rena forum, men jag får förstås mycket från de också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

SweClockers
Swedroid
FZ
Lite blandat på Youtube
9to5linux
Omgubuntu

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk

Jag brukar kolla www.feber.se . De har lite allt möjligt förutom teknik och spel också.