Chromebook - byta firmware och installera ren Linux

Permalänk
Medlem

Chromebook - byta firmware och installera ren Linux

Har en gammal chromebook, HP 13 G1 som jag skulle vilja byta firmware på för att installera en renodlad linux-dist som exempelvis Ubuntu.

Har hittat denna sida:

https://mrchromebox.tech/

Enligt den verkar man kunna ladda ned och ersätta bios och sedan boota/installera valfri dist och min chromebook finns med i listan över stödda modeller.

Är det någon här som gjort något liknande och har tips eller erfarenheter ?

Permalänk
Medlem

Succé!

Skriver detta i Firefox på Ubuntu som körs direkt från start och nu går det inte att köra ChromeOS längre (har dock kvar recocery på bios och OS på usb)

Kortfattat behövde jag gå in i developer mode på ChromeOS, starta upp en crosh terminal och skriva "shell" - klistra in ett kommando som laddade ned ett bios-skript och sedan trycka OK ett antal gånger - då flashades bios om och sedan var det bara att starta om med en Ubuntu installation på usb.

Jag behövde dock i mitt fall öppna upp baksidan på datorn och skruva bort en skruv som tydligen fungerade som skrivskydd för bios.

Det lilla jag hunnit testa än sålänge fungerar perfekt!

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Pulver:

Succé!

Skriver detta i Firefox på Ubuntu som körs direkt från start och nu går det inte att köra ChromeOS längre (har dock kvar recocery på bios och OS på usb)

Kortfattat behövde jag gå in i developer mode på ChromeOS, starta upp en crosh terminal och skriva "shell" - klistra in ett kommando som laddade ned ett bios-skript och sedan trycka OK ett antal gånger - då flashades bios om och sedan var det bara att starta om med en Ubuntu installation på usb.

Jag behövde dock i mitt fall öppna upp baksidan på datorn och skruva bort en skruv som tydligen fungerade som skrivskydd för bios.

Det lilla jag hunnit testa än sålänge fungerar perfekt!

Kul, tack för uppföljningen! Jag har en Chromebook (tror det är HP Chromebook 11 G3/G4, som finns med på listan) som använts alldeles för lite och i september förra året slutade uppdateringarna att rulla. Kan mycket väl få bli en liten Linux-maskin av den istället

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att det gick såpass smidigt och fungerar så bra att jag kollat in elgigantens sommar-rea på chromebooks för att se om det inte finns något kraftfullare modell till fynd-pris som det går att testa detta på

Det verkar dock som om det fungerar främst på intel/amd modeller, inte arm (vad jag hittat)

På nyare modeller av chromebooks sitter skrivskyddet för bios tydligen i batteriet - jag tror alltså att man ska koppla bort batteriet och köra på direktström när man flashar bios på dessa modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Tycker faktiskt att det gick såpass smidigt och fungerar så bra att jag kollat in elgigantens sommar-rea på chromebooks för att se om det inte finns något kraftfullare modell till fynd-pris som det går att testa detta på

Det verkar dock som om det fungerar främst på intel/amd modeller, inte arm (vad jag hittat)

På nyare modeller av chromebooks sitter skrivskyddet för bios tydligen i batteriet - jag tror alltså att man ska koppla bort batteriet och köra på direktström när man flashar bios på dessa modeller.

Jag antar att amd/intel är standard uefi? Arm som som så ofta chromebooks är har ju ingen standard =/= uefi implementation så det antar jag gör det krångligare där också.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag antar att amd/intel är standard uefi? Arm som som så ofta chromebooks är har ju ingen standard =/= uefi implementation så det antar jag gör det krångligare där också.

Ja, så verkar det vara.

Av den anledningen tittade jag efter en intel-modell på elgigantens rea och slog till slut till på en Asus Chrombook Flip c434 utan fläkt med 8Gb ram och belyst tangentbord. Ord pris är 8495:- och reapris 4495:- men jag köpte ett fyndex för endast 2245:- (!)

Fram tills igår fanns det fler fyndex att köpa till liknande låga priser, men sedan höjdes de till "ordinarie fyndpriser"

Testade ChromeOS lite snabbt men poängen var ju att byta bios - växlade snabbt över till developer mode (att tänka på här är att allt på datorn återställs när man växlar till dev mode, så om man vill säkerhetskopiera dokument ska man göra det innan)

När man sedan kör skriptet kollar den av datorn och meddelar vilken modell det är, om datorn kan installera bios och om skrivskyddet för bios är på eller av.

Jag blev tvungen att skruva av botten på datorn och lossa kontakten för batteriet för att ta bort skrivskyddet - det var något krångligt.

Vill man slippa finns det en dev-kabel man kan köpa här:

https://www.frontshort.com/index.php?route=product/product&pr...

(ingen aning om den skickas till sverige eller finns att få tag på någon annanstans)

Men efter det var det bara att köra skriptet och sedan installera valfritt OS - fungerar fint

I teorin kan man säkert installera Windows också (men det vill man ju inte )

Permalänk
Medlem

Nu kan man köpa Asus Flip c434 för fyndpris (från 2694:-) igen och det även går bra att beställa dessa via nätet.
Om någon kanske var intresserad att testa med Linux ? Ubuntu 22.04 fungerar väldigt bra, även touch - men ljud saknas faktiskt för mig upptäckte jag häromdagen - men det går säkert att fixa. Skärmen är väldigt fin på denna modell