Gällande försäljning på Blocket: Varför frågar folk om produkten finns kvar och sen slutar dem svara?

Permalänk

Gällande försäljning på Blocket: Varför frågar folk om produkten finns kvar och sen slutar dem svara?

Jag har märkt en sak gällande försäljning på Blocket, nämligen att folk 4/5 gånger frågar om en produkt "finns kvar". Man svarar då "Ja den finns kvar" och sen svarar dem inte. Varför gör folk såhär? Om man nu är intresserad av att köpa en produkt finns det väl ingen poäng med att fråga om "den finns kvar" om man inte ska köpa den just där och då? Det finns ingen garanti på att den finns kvar tio minuter, två dagar eller en månad senare. Det är ett slöseri med tid för både köparen och säljaren. Så varför frågar dem utan att ge något slags bud eller någonting mer överhuvudtaget?

Är det här ett fenomen som endast sker på Blocket eller händer det på andra köp & sälj platser också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikOfTheMountain:

Jag har märkt en sak gällande försäljning på Blocket, nämligen att folk 4/5 gånger frågar om en produkt "finns kvar". Man svarar då "Ja den finns kvar" och sen svarar dem inte. Varför gör folk såhär? Om man nu är intresserad av att köpa en produkt finns det väl ingen poäng med att fråga om "den finns kvar" om man inte ska köpa den just där och då? Det finns ingen garanti på att den finns kvar tio minuter, två dagar eller en månad senare. Det är ett slöseri med tid för både köparen och säljaren. Så varför frågar dem utan att ge något slags bud eller någonting mer överhuvudtaget?

Är det här ett fenomen som endast sker på Blocket eller händer det på andra köp & sälj platser också? På Facebook Marketplace är det gott om scams men där skriver dem i alla fall mer än "finns den kvar"...

Massvis med bottar. Jag hade en produkt uppe där jag fick ett riktigt skambud (ca 45 % av vad jag ville ha). Jag sänkte priset med 500 kr och samma bot skickade ett identiskt meddelande med nytt skambud som var sänkt med 500 kr.

Permalänk
Medlem

Inte bara Blocket, sker även på FB Market.

Permalänk
Medlem

Impulskontrollen som kickar in?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit i andra ändan av den konversationen, jag är inte alls aktiv på begagnatmarknader, så jag får försöka mig på lite tankeläsning här…

Jag gissar att frågan egentligen ska tolkas som ”Har du insett att du satt ett för högt pris än?”. Du kan testa att svara ”Ja, den finns kvar, vad vill du ge för den?” ifall du faktiskt är intresserad av att få svar. Annars kommer ditt svar att tolkas som ”Nej, jag har fortfarande helt fel uppfattning om prylens värde” och ytterligare samtal blir onödigt.

Alldeles oavsett av vem som har den korrekta upppfattningen om prylens marknadsvärde.

Permalänk
Medlem

Jag hittade mer kantareller förra sommaren än jag visste vad jag skulle göra med, så jag tänkte sälja lite på Facebook. Aldrig varit med om mer jobbiga meddelanden. Bokstavligen 30-40 som frågade om de var kvar direkt efter jag publicerade annonsen. Trots att jag i princip i samma sekund svarade ja, så fick jag inga fler svar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Finns ju en lösning. Jag skriver alltid i annonsbeskrivningen:
"Produkten finns kvar så länge annonsen finns kvar."

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Botar, briserade impulskontroll eller en kombination av båda skulle jag tro. Irriterande är det i alla fall :/

Personligen drar jag mig in i det sista att kränga grejer. Numera donerar jag mer än jag säljer.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Finns ju en lösning. Jag skriver alltid i annonsbeskrivningen:
"Produkten finns kvar så länge annonsen finns kvar."

Hjälper inte. Jag skriver så och får i ca 25% av fallen frågan om varan finns kvar

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag brukar generellt bara hoppa över de som skriver ”finns den kvar?”. De som verkligen är intresserade av varan brukar vara lite mer konkreta i sina meddelanden.

Har ändå varit hyfsat besparad från ”oseriösa” köpare på Blocket, men på FB Marketplace…jäääklar alltså vad mycket man måste sålla bland där. 😅

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eazy:

Finns ju en lösning. Jag skriver alltid i annonsbeskrivningen:
"Produkten finns kvar så länge annonsen finns kvar."

Skrivet av b-fire:

Hjälper inte. Jag skriver så och får i ca 25% av fallen frågan om varan finns kvar

Jag använder inte Blocket så mycket just nu, men däremot Facebook Marketplace. Jag noterar att det finns en knapp för att just ställa frågan "Finns denna vara kvar?" inbyggt i Marketplace. Så inte konstigt att man får frågan. Att skriva i annonsen fungerar inte för mig heller. Många verkar inte alls läsa annonstexten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!