Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Men i ett headset är det bara du som tittar, och det är "enkelt" att spåra ögonrörelser. Tekniken finns ju uppenbarligen redan. Med den tekniken kan man klara sig långt med även mainstream-grafikkort.

Skrivet av oqvist:

Det verkar ju va svårt få till eyetracking och foveated rendering bra så inte hundra det är någon vidare lösning. Eye tracking har mer potential men spar ingen prestanda.

Folk klagar på artifakter pga optiken gissa vad artifakter foveated tracking medför med killgissningsalgoritmer. Depth of field effekter är rätt störigt i allmänhet också. Därför vi inte ser det ännu trots all hype.

Jag rekommenderar att kolla in denna:
Varjo Aero launch webinar

Det förklarar lite av vad Aero har för funktioner/features.

Man anvönder optisk tuning med linsen så att upplösningen(pixel per degree) är skarpare ju mer centrerat mot mitten på bilden man kommer. Det är 35PPD i de innersta 20 graderna av FOV, sedan minskar det lite utåt. Fortfarande långt över Reverb G2 ut i kanterna.

Eftersom det är väldigt hög upplösning i mitten och lägre längre ut använder man foveated rendering för att minska belastingen på GPU. Det är sannolikt det som förklarar att Aero renderar högre fram rate än G2 vid native resolution trots att Aedro har högre upplösning.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Upload uppdaterade sin recension: https://uploadvr.com/varjo-aero-review/

Citat:

As promised, we’ve gone back to testing the Aero ever since Varjo released the launch version of its Base software in December 2021, which the company said would improve the distortion when moving your head.

From what I’ve seen, there’s definitive improvement on this front. Blurring has been reduced and, crucially, the quality of an image seems to remain consistent across the entire field of view, and not distort at the edges.

But the issue isn’t entirely resolved. At this level of clarity, its still possible to point out blurring when you turn your neck, or outlines of objects ghosting. You’ll still see more distortion here than you would in lower resolution headsets made by bigger companies. I’d just note that, on the whole, it seems to be a lot less distracting than it was a few months ago.

You can read the rest of our original review below, which points out the big benefits to the Varjo Aero, like the amazing clarity, and some other cons, like the curious shape of the lenses. Ultimately it’s still an immensley performant and comfortable device that will give you the sharpest image quality yet seen in consumer VR, but the $2,000 price point makes it a device only for those ready to spare no expense, given stiff competition like new Pimax headsets are more are on the way

Permalänk
Medlem

Fått mina Varjo Aero.

De är grymt skarpa, HP reverb är inte ens i närheten av att vara i närheten.
FOV är märkbart mindre än med Reverb och flera andra, speciellt nedåt. Har inte bestämt än vad jag tycker om det, PIMAX 8KX är coola med bred FOV men jag kan inte med den låga upplösningen per grad. Hade gärna sett bättre FOV på Varjo Aero, ungefär som HP hade räckt gott.

Än så länge har inte Varjo löst reprojection så när/om datorn inte orkar leverera 90fps flyter inte bilden. Det ska komma, dock.
Färgerna är nog inte världsklass, och det finns ingen justering för det just nu, inte ljusstyrka heller.

Skärpan är som sagt imponerande, kommer troligen bli favoritgogglar mht det.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som tillverkar linsinsatser till Aero likt för Reverb mfl för oss med kass syn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Finns det någon som tillverkar linsinsatser till Aero likt för Reverb mfl för oss med kass syn?

https://vroptician.com/prescription-lens-inserts/varjo-aero

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

De är grymt skarpa, HP reverb är inte ens i närheten av att vara i närheten.
FOV är märkbart mindre än med Reverb och flera andra, speciellt nedåt. Har inte bestämt än vad jag tycker om det, PIMAX 8KX är coola med bred FOV men jag kan inte med den låga upplösningen per grad. Hade gärna sett bättre FOV på Varjo Aero, ungefär som HP hade räckt gott.

Har ett par krav på uppgradering efter att ha använt PCPSVR, Odyssey+ och Reverb g2.

Minimum ljudkvalitet från Reverb/Index, det låter nästan lika bra som mina gamla Canton högtalare.
Minimum FOV från Index/Odyssey+
Upplösning minst PSVR2/Reverb G2
Ska ha OLED och upp till 120hz.
Pris max 5000kr

Jag hade bytt bort några pixelrader på LCD mot en OLED utan att tveka. PSVR2 kommer göra succé även för hårdbarkade high-end vr nördar, blir svårt slå den alltså.

Tycker redan Reverb är lite för klen på FOV. LCDn är rätt bra men mycket av effekter och skuggor ser så mycket sämre ut att inlevelsen klart tar skada, det finns helt enkelt ingen grafik som kan få LCD att övertyga mig som en OLED gör.

Pimax hade vart intressant men deras överdrivna spec-jakt gör ju att resten av produkten lider. Helt verklighetsfrånvänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Har ett par krav på uppgradering efter att ha använt PCPSVR, Odyssey+ och Reverb g2.

Minimum ljudkvalitet från Reverb/Index, det låter nästan lika bra som mina gamla Canton högtalare.
Minimum FOV från Index/Odyssey+
Upplösning minst PSVR2/Reverb G2
Ska ha OLED och upp till 120hz.
Pris max 5000kr

Jag hade bytt bort några pixelrader på LCD mot en OLED utan att tveka. PSVR2 kommer göra succé även för hårdbarkade high-end vr nördar, blir svårt slå den alltså.

Tycker redan Reverb är lite för klen på FOV. LCDn är rätt bra men mycket av effekter och skuggor ser så mycket sämre ut att inlevelsen klart tar skada, det finns helt enkelt ingen grafik som kan få LCD att övertyga mig som en OLED gör.

Pimax hade vart intressant men deras överdrivna spec-jakt gör ju att resten av produkten lider. Helt verklighetsfrånvänt.

Du måste ha högre upplösning för att få samma pixeldensitet med högre fov.

PSVR2 kommer förhoppningsvis va svårslagen bang for buck men inte direkt svårslagen i övrigt.
Jag måste nog inte ha OLED definitivt inte om man ska måsta genomlida pentile. Verkar gå att fixa betraktningsvinklarna bra på lcd för vr glasögon och kan väl leva med ej perfekt totalsvärta om jag istället får klockrena gråskalor vilket många oledpaneler har svårt för.

Jag skulle väl också nog eg vilja säga maximal fov på 110 grader för jag vill ha maximal pixeltäthet och skärpa vilket länge till kommer va mer viktigt än maximal fov. Du kan inte få båda tyvärr ens med foveated rendering som många tror är holy grail men bieffekterna kommer va ganska grava är jag rädd.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du kan inte få båda tyvärr ens med foveated rendering som många tror är holy grail men bieffekterna kommer va ganska grava är jag rädd.

Hmm, vad menar du med bieffekter? Givet att det är kopplat mot eyetracking förstås.
Menar du att du räknar med vi kommer ha olika bristfälligheter i tekniken med eyetrackingen osv i nutid, eller menar du att tekniken har någon fundamentalt brist som gör att det aldrig kommer att bli bra?
Jag är osäker på hur snabb och exakt de kan få eyetrackingen - där tror jag det kan vara barnsjukdomar - speciellt i början...
(både att få till ett konsekvent stöd i alla API osv så man kan räkna med att det funkar överallt, men även issues med trackingen som gör att det blir för långsamt eller för ryckigt eller liknande)
Men OM de lyckas få till vettig eyetracking och OM själva foveated tekniken är vettig och lägger tillräckligt med detaljer och skärpa i lagom område rakt fram, så borde väl allt vara frid och fröjd?
Ska vi få upp FOV:en i headseten så är nog eyetrackad foveated rendering nog enda rimliga vägen att gå...

Sen bygger ju allt detta på att optiken är good enough först, och som Reverb G2 ägare så tycker jag det där finns massor av förbättringspotential...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Har ett par krav på uppgradering efter att ha använt PCPSVR, Odyssey+ och Reverb g2.

Minimum ljudkvalitet från Reverb/Index, det låter nästan lika bra som mina gamla Canton högtalare.
Minimum FOV från Index/Odyssey+
Upplösning minst PSVR2/Reverb G2
Ska ha OLED och upp till 120hz.
Pris max 5000kr

Jag hade bytt bort några pixelrader på LCD mot en OLED utan att tveka. PSVR2 kommer göra succé även för hårdbarkade high-end vr nördar, blir svårt slå den alltså.

Tycker redan Reverb är lite för klen på FOV. LCDn är rätt bra men mycket av effekter och skuggor ser så mycket sämre ut att inlevelsen klart tar skada, det finns helt enkelt ingen grafik som kan få LCD att övertyga mig som en OLED gör.

Pimax hade vart intressant men deras överdrivna spec-jakt gör ju att resten av produkten lider. Helt verklighetsfrånvänt.

FOV är ju alltid kul.
Vad som är bäst/viktigast med ett headset varierar med vad man ska göra med det, helt klart.

Den FOV som Pimax ger underlättar lite i racing att uppskatta farten, även om man använder bromspunkter så ökar känslan för fart med bättre FOV. Assetto som jag kör har inga displayer eller mätare som blir svårlästa med Pimax så det fungerar bra. Pimax har dock ett stort justerings/spännvred bakom huvudet som stör mot min stol jag sitter i så den går bort på det.

För DCS fungerar Pimax dåligt för mig då det är för låg upplösning/grad. Pimax har ju hög upplösning men uppdelat på en bred FOV blir det för lågt. Instrument är svåravlästa och när man kör strid mot varandra har jag iaff ingen chans att vinna pga svårt att upptäcka andra.
Pimax fungerade klockrent i Half-Life Alyx.

Varjos höga upplösning är bra, displayerna i flygmaskiner ser helt nya ut och allt i cockpit är skarpt, utan att behöva vrida dit huvudet.

Jag har kört lite Assetto med Varjo de senaste veckorna och trots att man inte behöver så nu skarp bild i Assetto är det klart nice. Att FOV:en är lite mindre än Reverb och Oculys mfl gick fort att vänja sig med.

Jag ser att PSVR2 Ska ha inside-put-tracking med fyra kameror, ungefär som Reverb G2.
För mig går det fetbort tills det är bevisat att det fungerar klanderfritt. Är utled Reverbs konstanta urflipp i DCS. (G1 ioffsg men har provat G2 och upplevde inte skillnaden märkbart bättre, närcdet är problem med G1 upplevde jag det med G2 också).

Tracking som inte är 100% under en spelsession är ibte acceptabelt för mig.

För min del, med DCS och Asetto som mer eller mindre det enda jag gör, blir upplösningen viktig pga DCS och trackingen, även den pga DCS.

FOV slås av högupplöst skarp bild. Jag skulle såklart vilja ha både ock men det låter sig nog inte göras men dagens datakraft.

Generellt tycker jag G2 är bland de bättre idag, prestanda/pris räknat.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du måste ha högre upplösning för att få samma pixeldensitet med högre fov.

PSVR2 kommer förhoppningsvis va svårslagen bang for buck men inte direkt svårslagen i övrigt.
Jag måste nog inte ha OLED definitivt inte om man ska måsta genomlida pentile. Verkar gå att fixa betraktningsvinklarna bra på lcd för vr glasögon och kan väl leva med ej perfekt totalsvärta om jag istället får klockrena gråskalor vilket många oledpaneler har svårt för.

Jag skulle väl också nog eg vilja säga maximal fov på 110 grader för jag vill ha maximal pixeltäthet och skärpa vilket länge till kommer va mer viktigt än maximal fov. Du kan inte få båda tyvärr ens med foveated rendering som många tror är holy grail men bieffekterna kommer va ganska grava är jag rädd.

Jo. men jag måste inte ha samma pixeldensitet.. för OLED kan jag offra lite. Se PSVR2, den har redan lägre upplösning. Tror inte den får så mycket större fov än reverb. Ändå är jag 100% säker att jag hade bytt reverb-panelen mot psvr2, upplösning är lång ifrån allt. Skillnaden i inlevelse är gigantisk. Jag är mycket mer inne i upplevelsen på odyssey+ i tex phasmophobia och truck simulator på natten.

Problemet i truck simulator är dess horribla aliasing. Reverb fov är inget att skryta över alltså det måste upp, stor skillnad.
Pentile OLED i dagens upplösningar är inget problem, odyssey+ har NOLL SDE.
PSVR2 är RGB OLED precis som första generation.
Som helhet kommer du inte hitta något som slår den i närheten av priset, OLED är stort. Kan de bara ordna BMR element som index har och en lätt bump i FOV så tror jag du får svälja en kamel.

Ingen raytracing kan täcka upp för daffheten LCD.

Jag hör att du inte provat en Odyssey+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Jo. men jag måste inte ha samma pixeldensitet.. för OLED kan jag offra lite. Se PSVR2, den har redan lägre upplösning. Tror inte den får så mycket större fov än reverb. Ändå är jag 100% säker att jag hade bytt reverb-panelen mot psvr2, upplösning är lång ifrån allt. Skillnaden i inlevelse är gigantisk. Jag är mycket mer inne i upplevelsen på odyssey+ i tex phasmophobia och truck simulator på natten.

Problemet i truck simulator är dess horribla aliasing. Reverb fov är inget att skryta över alltså det måste upp, stor skillnad.
Pentile OLED i dagens upplösningar är inget problem, odyssey+ har NOLL SDE.
PSVR2 är RGB OLED precis som första generation.
Som helhet kommer du inte hitta något som slår den i närheten av priset, OLED är stort. Kan de bara ordna BMR element som index har och en lätt bump i FOV så tror jag du får svälja en kamel.

Ingen raytracing kan täcka upp för daffheten LCD.

Jag hör att du inte provat en Odyssey+.

Odyssey+ har ett anti-SDE-filter som ger viss suddighet: https://m.gsmarena.com/samsung_launch_hmd_odyssey_vr_plus_ant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

FOV är ju alltid kul.
Vad som är bäst/viktigast med ett headset varierar med vad man ska göra med det, helt klart.

Den FOV som Pimax ger underlättar lite i racing att uppskatta farten, även om man använder bromspunkter så ökar känslan för fart med bättre FOV. Assetto som jag kör har inga displayer eller mätare som blir svårlästa med Pimax så det fungerar bra. Pimax har dock ett stort justerings/spännvred bakom huvudet som stör mot min stol jag sitter i så den går bort på det.

För DCS fungerar Pimax dåligt för mig då det är för låg upplösning/grad. Pimax har ju hög upplösning men uppdelat på en bred FOV blir det för lågt. Instrument är svåravlästa och när man kör strid mot varandra har jag iaff ingen chans att vinna pga svårt att upptäcka andra.
Pimax fungerade klockrent i Half-Life Alyx.

Varjos höga upplösning är bra, displayerna i flygmaskiner ser helt nya ut och allt i cockpit är skarpt, utan att behöva vrida dit huvudet.

Jag har kört lite Assetto med Varjo de senaste veckorna och trots att man inte behöver så nu skarp bild i Assetto är det klart nice. Att FOV:en är lite mindre än Reverb och Oculys mfl gick fort att vänja sig med.

Jag ser att PSVR2 Ska ha inside-put-tracking med fyra kameror, ungefär som Reverb G2.
För mig går det fetbort tills det är bevisat att det fungerar klanderfritt. Är utled Reverbs konstanta urflipp i DCS. (G1 ioffsg men har provat G2 och upplevde inte skillnaden märkbart bättre, närcdet är problem med G1 upplevde jag det med G2 också).

Tracking som inte är 100% under en spelsession är ibte acceptabelt för mig.

För min del, med DCS och Asetto som mer eller mindre det enda jag gör, blir upplösningen viktig pga DCS och trackingen, även den pga DCS.

FOV slås av högupplöst skarp bild. Jag skulle såklart vilja ha både ock men det låter sig nog inte göras men dagens datakraft.

Generellt tycker jag G2 är bland de bättre idag, prestanda/pris räknat.

Jag har inga problem i simulatorer med reverb tracking. Främst är det mjukvaran, nyligen måste jag tömma cache i environment data för att bli av med märklig drifting som exempel.

Se på rift, quest, quest 2, utmärkt tracking. Inside out. Det är bara det att windows MR för närvarande är låst till gamla standarder på sin plattform.

Ex val av kameror (synligt ljus ist för IR), Val av dioder (strömkrävande synligt ljus vs IR) *microsofts försumning av mjukvara*, och i viss grad kamerornas trackingvolym.

Fördelen när man köper en HMD som är rejäl valuta för pengarna är att man mkt enklare kan komplettera med en passanda alternativ lösning. Exempelvis reverb + quest 2 kostar ca som en index (eller high end).

Och jag sitter hellre på en sån lösning än köper en 15000kr 200 FOV, elller 8000x8000 pixlar, som garanterat kommer med sina egna mer eller mindre patetiska kompromisser.

Bland annat LJUDET som är så jävla viktigt men enbart två har fått till.

Cambria får kameror i kontrollerna, oculus har utmärkt tracking sedan flera år, jag har noll oro om att sony skulle lansera något sämre än det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Odyssey+ har ett anti-SDE-filter som ger viss suddighet: https://m.gsmarena.com/samsung_launch_hmd_odyssey_vr_plus_ant...

Det är mest upplösningen som gör det suddigt. Iom att den är pentil så tappar den subpixlar och blir mer oskarp än index pga detta.

Detta är över huvud taget inte ett problem med dagens upplösning.
Du missade hela poängen.

Lenovo explorer må vara prisvärt, ha RGB panel, men Odyssey+ är helt enkelt en bättre upplevelse tack vare SDE-filtret, TROTS att den är pentil.

Permalänk
Medlem

Jag hör du har inte testat PSvr2

Odyssey+ kör ju ett filter just för att dölja SDEn. Ska va rätt effektivt vad jag hört men orsaka viss suddighet istället. Har inte testat hade gärna gjort men försöker hålla mig kall tills det kommer ett headset jag verkligen tror når next level. Sedan köper jag inte att det har noll SDE. Det har sagt om alla headsets som släppts sedan CV1. Helt sjukt men jag har hört att CV1 och Vive också har noll SDE. En del verkar helt okänsliga för screendoor och deras hjärna lyckas sålla bort detta onaturliga på rekordtid. Om någon här är i Umeå har en Varjo Aero eller för all del odyssey+ i studiosyfte så hade jag gärna testat

Apropå foveated rendering så sedan dag ett har det snackats om det. Finns en anledning till att vi trots det knappt har det med något headset ännu. Lär ge artefakter när man tittar runt då ögonspårningen inte är exakt eller processingen snabb nog mm. Sen så kommer de kanske till en nivå där det överväger bristerna någon gång framöver men tror inte det är en gratis lunch till högre upplösning direkt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Det är mest upplösningen som gör det suddigt. Iom att den är pentil så tappar den subpixlar och blir mer oskarp än index pga detta.

Detta är över huvud taget inte ett problem med dagens upplösning.
Du missade hela poängen.

Lenovo explorer må vara prisvärt, ha RGB panel, men Odyssey+ är helt enkelt en bättre upplevelse tack vare SDE-filtret, TROTS att den är pentil.

Jag vet att OLED-displayer (utom PSVR) typiskt kör PenTile och att subpixeltätheten lider av detta, men det är också sant att Odyssey+ har ett anti-SDE-filter som offrar lite skärpa för att minska SDE:n. Det går tydligt att se här där Odyssey och Odyssey+ jämförs, trots exakt samma upplösning och panel i övrigt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag hör du har inte testat PSvr2

Odyssey+ kör ju ett filter just för att dölja SDEn. Ska va rätt effektivt vad jag hört men orsaka viss suddighet istället. Har inte testat hade gärna gjort men försöker hålla mig kall tills det kommer ett headset jag verkligen tror når next level. Sedan köper jag inte att det har noll SDE. Det har sagt om alla headsets som släppts sedan CV1. Helt sjukt men jag har hört att CV1 och Vive också har noll SDE. En del verkar helt okänsliga för screendoor och deras hjärna lyckas sålla bort detta onaturliga på rekordtid. Om någon här är i Umeå har en Varjo Aero eller för all del odyssey+ i studiosyfte så hade jag gärna testat

Apropå foveated rendering så sedan dag ett har det snackats om det. Finns en anledning till att vi trots det knappt har det med något headset ännu. Lär ge artefakter när man tittar runt då ögonspårningen inte är exakt eller processingen snabb nog mm. Sen så kommer de kanske till en nivå där det överväger bristerna någon gång framöver men tror inte det är en gratis lunch till högre upplösning direkt.

Du kan se pixlar men själva SDEn är så att säga borta. Jag ser SDE mer på reverb än på odyssey+. En solid vägg ser mer solid ut i odyssey+ på nära håll än den gör i reverb. End of story, sedan har den lägre upplösning och det märker man ju.

RGB panel löser allt i en smäll, men högupplöst pentil med milt anti-SDE eller inget alls hade kunnat vara en mkt bra lösning det också, oled är trots allt mkt dyrt.

SDE eller upplösning hit och dit, med Reverb på huvudet ser jag enbart en pixelvägg så fort det blir mörkt. Detta händer inte i o+, mkt mer konsistent inlevelse.
Spel måste designas med LCD i åtanke när det gäller VR. Kunde inte se ett skit i en grå grotta i Walkabout Minigolf pga låg kontrast på Reverb. Risk of Rain 2 vr ser dafft ut. Krämigt med odyssey+.

Blir aldrig av med känslan av att glo in i en jävla panel så fort det blir mörkt. Upplösning är enklare att vänja sig bort med.

Därför hade jag offrat lite pixeldensitet för OLED med det jag vet idag, men det måste vara kompetens i bilden. Samsung vet vad de gör.
Det är stor skillnad på gen 1 paneler och Odyssey+.

Permalänk
Medlem

Trisst att det inte kommit längre, trodde headset skulle vara perfektion nu snart 8 år senare än Vive. Får väll vänta 8 år till på något som har skärpa, lite högre FOV samt inte väger bly och storlek av en tegelsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Trisst att det inte kommit längre, trodde headset skulle vara perfektion nu snart 8 år senare än Vive. Får väll vänta 8 år till på något som har skärpa, lite högre FOV samt inte väger bly och storlek av en tegelsten.

Knappast 8 år då det redan finns företagsheadset (Varjo) och prototyper (Meta) som har ”retina”-upplösning. Skärpa över hela synfältet och kompakthet löser sig med pannkakslinser, närmast Project Cambria som antas släppas i september i år:

Förmodligen spiller pannkakslinserna över på Quest 3 nästa år, men vem vet.

Permalänk
Medlem

@Halldin, vi hoppas och håller tummarna, dock är det inte endast hårdvaran som skall uppgraderas (som prototyperna), priset måste ligga inom räckhåll. Man trodde det snabbt skulle bli bättre efter Vive, kanske redan året efter, eller året efter det, men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Halldin, vi hoppas och håller tummarna, dock är det inte endast hårdvaran som skall uppgraderas (som prototyperna), priset måste ligga inom räckhåll. Man trodde det snabbt skulle bli bättre efter Vive, kanske redan året efter, eller året efter det, men icke.

Trodde och trodde jag tror mer man kan säga jag hoppas.
Det fanns nått citat frpn nån som sa typ att folk vill ha VR men folk tänker sig att VR ska vara som "VR 5.0"
Inte riktigt där än

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Halldin, vi hoppas och håller tummarna, dock är det inte endast hårdvaran som skall uppgraderas (som prototyperna), priset måste ligga inom räckhåll. Man trodde det snabbt skulle bli bättre efter Vive, kanske redan året efter, eller året efter det, men icke.

Beror ju på var förväntningarna ligger, men Quest 2 la sig på drygt en tredjedel av priset av Vive, kan köra trådlöst, inga externa sensorer, kan spela fristående utan PC, 2.7x högre upplösning (ännu högre om man beaktar subpixeltätheten), mycket bättre linser, hand/fingerspårning etc.

Det är ändå ganska stora förbättringar på 4 år och det ser ut som att det kommer ytterligare kliv kommande år med ögonspårning, pannkakslinser, BCI:er och dylikt. Men om förväntan är typ Ready Player One eller The Matrix så lär man vara besviken ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Beror ju på var förväntningarna ligger, men Quest 2 la sig på drygt en tredjedel av priset av Vive, kan köra trådlöst, inga externa sensorer, kan spela fristående utan PC, 2.7x högre upplösning (ännu högre om man beaktar subpixeltätheten), mycket bättre linser, hand/fingerspårning etc.

Det är ändå ganska stora förbättringar på 4 år och det ser ut som att det kommer ytterligare kliv kommande år med ögonspårning, pannkakslinser, BCI:er och dylikt. Men om förväntan är typ Ready Player One eller The Matrix så lär man vara besviken ett bra tag till.

mEn SvÄrTaN äR jU sÄmRe Än ViVe!!!!!

Också bättre uppdateringsfrekvens och bättre kontroller enligt mig. För att inte nämna inbyggda högtalare, vilket Vive saknade helt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Beror ju på var förväntningarna ligger, men Quest 2 la sig på drygt en tredjedel av priset av Vive, kan köra trådlöst, inga externa sensorer, kan spela fristående utan PC, 2.7x högre upplösning (ännu högre om man beaktar subpixeltätheten), mycket bättre linser, hand/fingerspårning etc.

Det är ändå ganska stora förbättringar på 4 år och det ser ut som att det kommer ytterligare kliv kommande år med ögonspårning, pannkakslinser, BCI:er och dylikt. Men om förväntan är typ Ready Player One eller The Matrix så lär man vara besviken ett bra tag till.

Jag inhandlade faktiskt Quest 2 (2 st) då det fick bra betyg av många, men för mina ögon fungerade det inte alls. Kanske högre pixeltäthet än de gamla, men jag fick ingen skärpa alls, sweetspoten var väldigt liten och generella kvaliten på headset samt panel var ingen att hurra över. Skickade tillbaka de två headsetten jag beställde rätt omgående på grund av detta. Vive hade ju inte många pixlar men det funkade.

Jag vill ha headsettet till F1 och annan motorsport så fov, upplösning samt klarhet är viktigt, sweetspotten måste vara mycket större än de flesta idag (Varjo kanske uppfyller det mesta förutom fov, jag vet inte). Gärna 90-120 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

mEn SvÄrTaN äR jU sÄmRe Än ViVe!!!!!

Också bättre uppdateringsfrekvens och bättre kontroller enligt mig. För att inte nämna inbyggda högtalare, vilket Vive saknade helt.

Vive rullar ju i 90Hz så det var ju inga problem, stödjer Q2 120 efter någon senare uppdatering? Håller med om att Vive bygger på en föråldrad platform och det finns väll inte mycket gott att säga om den längre, men för mig var det nått som inte stämde med Q2 som gjorde att jag inte kunde använda den. Om det var linser eller inställningsmöjligheter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag inhandlade faktiskt Quest 2 (2 st) då det fick bra betyg av många, men för mina ögon fungerade det inte alls. Kanske högre pixeltäthet än de gamla, men jag fick ingen skärpa alls, sweetspoten var väldigt liten och generella kvaliten på headset samt panel var ingen att hurra över. Skickade tillbaka de två headsetten jag beställde rätt omgående på grund av detta. Vive hade ju inte många pixlar men det funkade.

Jag vill ha headsettet till F1 och annan motorsport så fov, upplösning samt klarhet är viktigt, sweetspotten måste vara mycket större än de flesta idag (Varjo kanske uppfyller det mesta förutom fov, jag vet inte). Gärna 90-120 Hz.

Svårt att säga vad det berodde på, men den medföljande strapen har många svårt att sätta bra på huvudet så om du körde med tygstrapen kanske det var svårt att pilla in rätt. Eller så kanske din IPD avviker för mycket från de fasta stegen på Quest 2?

Just sweetspot kommer i alla fall vara mycket bättre med pannkakslinser, det har pratats om sweet spots som täcker i princip hela synfältet men vi får väl se.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Vive rullar ju i 90Hz så det var ju inga problem, stödjer Q2 120 efter någon senare uppdatering?

Japp, 120Hz stöds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag inhandlade faktiskt Quest 2 (2 st) då det fick bra betyg av många, men för mina ögon fungerade det inte alls. Kanske högre pixeltäthet än de gamla, men jag fick ingen skärpa alls, sweetspoten var väldigt liten och generella kvaliten på headset samt panel var ingen att hurra över. Skickade tillbaka de två headsetten jag beställde rätt omgående på grund av detta. Vive hade ju inte många pixlar men det funkade.

Jag vill ha headsettet till F1 och annan motorsport så fov, upplösning samt klarhet är viktigt, sweetspotten måste vara mycket större än de flesta idag (Varjo kanske uppfyller det mesta förutom fov, jag vet inte). Gärna 90-120 Hz.

fov är inte viktigt alls för racing. IRL så kör de ju med integralhjälmar som ger fov liknande fov headseten går ju utmärkt använda nacken för att titta runt. Mer fov ger förvisso lite mer fartkänsla men man blir ju fort fartblind när man sitter och nöter tyvärr. Du får bättre skärpa genom att begränsa fov så du bör egentligen leta efter högupplösta headsets med låg fov

Sweetspot är nog tillräckligt på de flesta idag om man nu inte har otur och inte får en ipd som passar. Har inte vart något problem på vive, rift cv1 och rift s med mina 65 mm ipd iaf. Det är främst då upplösningen som måste upp och nya gpuer som orkar skyffla mer frames. Mer GPU än VR headseten som inte hänger med egentligen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

fov är inte viktigt alls för racing. IRL så kör de ju med integralhjälmar som ger fov liknande fov headseten går ju utmärkt använda nacken för att titta runt. Mer fov ger förvisso lite mer fartkänsla men man blir ju fort fartblind när man sitter och nöter tyvärr. Du får bättre skärpa genom att begränsa fov så du bör egentligen leta efter högupplösta headsets med låg fov

Sweetspot är nog tillräckligt på de flesta idag om man nu inte har otur och inte får en ipd som passar. Har inte vart något problem på vive, rift cv1 och rift s med mina 65 mm ipd iaf. Det är främst då upplösningen som måste upp och nya gpuer som orkar skyffla mer frames. Mer GPU än VR headseten som inte hänger med egentligen.

Grejen är att man inte ska använda huvudet fär att titta runt, det är därför vi har rörliga ögon. I F1 med dagens fov så ser man inte äns en bil strax bredvid i periferi, knappt ens en backspegel, rent av farligt utan att skruva huvudet hela tiden.

Hjälmar begränsar knappt horizontala foven, kör MC och ser betydligt bättre åt sidorna än 100 fov headset (du kanske har en hjälm som inte är optimal för ditt huvud?). Man vill ju även se en vettig mängd upp och ner också, inte i racing men i andra spel, det är akward och bara se frammåt både för koordinering och för inlevelse, det blir ingen njutning att se genom ett par toarullar (tycker jag personligen).

Jag vet inte varför du tycker sweetspot är tillräckligt idag, vilka headset menar du då, de flesta eller något enstaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Grejen är att man inte ska använda huvudet fär att titta runt, det är därför vi har rörliga ögon. I F1 med dagens fov så ser man inte äns en bil strax bredvid i periferi, knappt ens en backspegel, rent av farligt utan att skruva huvudet hela tiden.

Hjälmar begränsar knappt horizontala foven, kör MC och ser betydligt bättre åt sidorna än 100 fov headset (du kanske har en hjälm som inte är optimal för ditt huvud?). Man vill ju även se en vettig mängd upp och ner också, inte i racing men i andra spel, det är akward och bara se frammåt både för koordinering och för inlevelse, det blir ingen njutning att se genom ett par toarullar (tycker jag personligen).

Jag vet inte varför du tycker sweetspot är tillräckligt idag, vilka headset menar du då, de flesta eller något enstaka?

Jag nämnde ju några ex som fungerar för mig i tidigare inlägg. Kan även lägga till pimax 5k+ och reverb g1. Vi ska använda nacke och ögon för att titta runt. Det gör ju direkt ont vrida ögonen max vänster eller höger. När du pratar med någon har du då huvudet vänt från dem och bara vinklar ögonen mot dem?

Sen så absolut hade helst rejsat utan hjälm men du förlorar ingen viktig information med snäv fov i racing. Har du bilar vid sidan om så ska du ju kunna skylla på att du kör vr och inte ser dem

Skämt åsido man brukar ju gå rätt bra känsla ändå gör detta

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kommit igång med flygsimulatorerna nu igen så nu kliar det men jag har ju bara så svårt att se att det kommer gå att få att lira med bra bildflyt utan att kompromissa bort det mesta om inte all extra skärpa! Ingen i Umeå med mer högupplösta headsets?

FS 2020 får jag faktiskt att flyta riktigt riktigt bra och det fungerar absolut att flyga med Rift S men har inte mycket headroom för högre upplösning. Läsa av huvudinstrumenten går men annars så får man plugga cockpiten på 2d skärmen innan naturligtvis då texten blir gudomligt svårläst.

IL 2 BOS stora problem med stutter i låga inställningar så jag är ju tveksam att mitt 3080 räcker till.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kommit igång med flygsimulatorerna nu igen så nu kliar det men jag har ju bara så svårt att se att det kommer gå att få att lira med bra bildflyt utan att kompromissa bort det mesta om inte all extra skärpa! Ingen i Umeå med mer högupplösta headsets?

FS 2020 får jag faktiskt att flyta riktigt riktigt bra och det fungerar absolut att flyga med Rift S men har inte mycket headroom för högre upplösning. Läsa av huvudinstrumenten går men annars så får man plugga cockpiten på 2d skärmen innan naturligtvis då texten blir gudomligt svårläst.

IL 2 BOS stora problem med stutter i låga inställningar så jag är ju tveksam att mitt 3080 räcker till.

Jag kör ju 3090 och det fungerar rätt okey.
Flera spel orkar upp i 90 fps, då flyter det bra.
Jag upplever att det fungerar ungefär lika bra som Reverb med reprojection avstängt.

Det jag saknar är motion reprojection. DCS är tungdrivet i vissa scener och där hade reprojection vart värdefullt.

Har inte testat FS2020 med Varjo än, återkommer när det blitt av.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.