Proshop har den mest absurda och godtyckliga friskrivningen någonsin.

Permalänk
Medlem

Proshop har den mest absurda och godtyckliga friskrivningen någonsin.

Gick in på en produktsida och såg nedanstående friskrivning. Tydligen är det något de skriver på alla sina produktsidor nu.

Detta har inte orsakat ett problem för mig, men det är en helt absurd friskrivning. Ett säljande företag i Sverige ansvarar för att produktinformationen är sann, att systematiskt friskriva sig från sitt mest grundläggande ansvar genom att kalla specifikationerna som de publicerar "vägledande" är ett hån mot konsumenter.

Detta kan omöjligtvis förändra deras skyldigheter mot köpare, men det uppvisar en otroligt dålig goodwill och borde bli borttaget från deras produktsidor genast.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av johanandersson:

Gick in på en produktsida och såg nedanstående friskrivning. Tydligen är det något de skriver på alla sina produktsidor nu.
<Uppladdad bildlänk>

Detta har inte orsakat ett problem för mig, men det är en helt absurd friskrivning. Ett säljande företag i Sverige ansvarar för att produktinformationen är sann, att systematiskt friskriva sig från sitt mest grundläggande ansvar genom att kalla specifikationerna som de publicerar "vägledande" är ett hån mot konsumenter.

Detta kan omöjligtvis förändra deras skyldigheter mot köpare, men det uppvisar en otroligt dålig goodwill och borde bli borttaget från deras produktsidor genast.

Jag instämmer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Och när jag skriver att säljaren ska ansvara för produktinformationen så är det inte en åsikt.
Konsumentköplagen 2022:

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Detta kan omöjligtvis förändra deras skyldigheter mot köpare, men det uppvisar en otroligt dålig goodwill och borde bli borttaget från deras produktsidor genast.

Det skulle givetvis lämnas utan hänseende vid en konsumenträttslig tvist, så man undrar ju lite vad som föranleder denna skrivning. Har de problem med kunder som gnäller på att produkten såg neonrosa ut på bilden men visar sig vara grisrosa i verkligheten, eller försöker de få kunder som inte riktigt har koll på sina rättigheter att tyst nöja sig istället för att klaga när det blivit fel?

Kan ju vara läge att faktiskt anmäla detta till Konsumentverket, då det inte rör ett personligt ärende utan företagets produktinformation.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen vara lagligt enligt forbrugeraftaleloven?
https://www.forbrug.dk/

Det bör väl vara två års reklamationsrätt enligt EU-minimum och tror inte danskarna kan ha allt för fri tolkning.

Handla där konsumentköplagen är tillämpbar istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kan det verkligen vara lagligt enligt forbrugeraftaleloven?
https://www.forbrug.dk/

Det bör väl vara två års reklamationsrätt enligt EU-minimum och tror inte danskarna kan ha allt för fri tolkning.

Handla där konsumentköplagen är tillämpbar istället...

Tänker du för att de är danska, eller vad menar du?
Det spelar ingen roll när de riktar sig till svenska konsumenter. Konsumentköplagen gäller.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av johanandersson:

Det spelar ingen roll när de riktar sig till svenska konsumenter. Konsumentköplagen gäller.

Och där svarar du på din egen "frågeställning" som du startat tråden med. Friskrivningen spelar ingen som helst roll, de verkar under svensk lag så länge de har en sida på svenska som riktar sig mot svenska konsumenter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Och där svarar du på din egen "frågeställning" som du startat tråden med. Friskrivningen spelar ingen som helst roll, de verkar under svensk lag så länge de har en sida på svenska som riktar sig mot svenska konsumenter.

Klart det spelar roll. De skriver det av en orsak, som är förbereda sig för bortse från konsumenters rättigheter. Om de inte tänkte använda den texten till något så hade den inte varit där.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Är väl inte så märkligt egentligen? De får väl uppgifterna från tillverkaren och det kan ju vara så att det finns fel i dem. De har ju inte copy-pastat från Bibeln.

T.ex. så kanske det inte stämmer att färgen verkligen är "mystiskt marin", den kanske är "midnatts marin" istället.

Permalänk
Medlem

Kan det ha att göra med att vissa tillverkare har ändrat komponenter till det sämre i produkten utan att ändra specarna? Gjordes väl på SSDer bland annat har jag för mig.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Är väl inte så märkligt egentligen? De får väl uppgifterna från tillverkaren och det kan ju vara så att det finns fel i dem. De har ju inte copy-pastat från Bibeln.

T.ex. så kanske det inte stämmer att färgen verkligen är "mystiskt marin", den kanske är "midnatts marin" istället.

I matbutiken:

- Ähh, du vet, vi får köttet från en leverantör, så vi kan inte riktigt ta ansvar för vad det är.

- Men jag betalade för en oxfilé och fick en infärgad fläskfilé?!?!

- Inte vårt problem, vi tar inte ansvar för något.

Permalänk
Medlem

Bara det att proshop kräver dig på pengar för retursedel gör väl att man undviker dom för saker som kan variera i kvalitet.
Har utnyttjat ångerrätten hos dom en gång och det kostade frakt, men de gnällde inte utöver det iaf. Vet dock inte hur de skulle hantera reklamantioner.

Permalänk
Medlem

Så... om du har 100k artiklar i din shop, och läser in specifikationer via en ex.vis xml/csv etc som du får av tillverkaren/dist automatiserat och någonstans där är det felskrivet och/eller justerat av tillverkaren/dist så är det väldigt dåligt av ÅF?

Förstår du ens varför dom har den texten?
Som kund har du inget som helst skyldighet att undersöka vad det är du ska köpa.. är det så du resonerar?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I matbutiken:

- Ähh, du vet, vi får köttet från en leverantör, så vi kan inte riktigt ta ansvar för vad det är.

- Men jag betalade för en oxfilé och fick en infärgad fläskfilé?!?!

- Inte vårt problem, vi tar inte ansvar för något.

Ganska dålig jämförselse tycker jag. Cringade lite. _niko_ förklarar bra här ovanför tycker jag, tänkte ungefär som honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Bara det att proshop kräver dig på pengar för retursedel gör väl att man undviker dom för saker som kan variera i kvalitet.
Har utnyttjat ångerrätten hos dom en gång och det kostade frakt, men de gnällde inte utöver det iaf. Vet dock inte hur de skulle hantera reklamantioner.

Hur menar du med kräver dig på pengar för retursedel? En hel del företag har inte fri retur. T.ex. Clas Ohlson, Webhallen och Kjell & Company har alla att man får stå för frakten tillbaka om man vill returnera/ångra ett köp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ganska dålig jämförselse tycker jag. Cringade lite. _niko_ förklarar bra här ovanför tycker jag, tänkte ungefär som honom.

Vad Proshop uppfattar för svårigheter att hålla ordning på sina varubeskrivningar är inte konsumentens problem.

Läs och begrunda följande avsnitt ur konsumentköplagen:

"4 kap. Fel på varan

Krav på varan

"1 § Varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet. Varan ska åtföljas av de tillbehör, anvisningar och uppdateringar som följer av avtalet.

Varan ska vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket konsumenten avsåg att varan skulle användas, om konsumenten har informerat näringsidkaren om det särskilda ändamålet och näringsidkaren vid köpet har godtagit att varan kan användas för det ändamålet.

2 § Varan ska, utöver vad som följer av 1 §,
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. stämma överens med kvaliteten på och näringsidkarens beskrivning av ett prov eller en modell som har gjorts tillgänglig för konsumenten före köpet,
3. ha den mängd och de egenskaper och andra särdrag i fråga om hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och särdrag i övrigt, som är normalt förekommande för varor av samma slag och som konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art,
4. stämma överens med sådana uppgifter om varans egenskaper och andra särdrag eller användning som näringsidkaren eller någon i ett tidigare säljled eller för näringsidkarens räkning har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet, och
5. åtföljas av den förpackning och andra tillbehör samt anvisningar för installation, montering, användning, förvaring och skötsel som konsumenten med fog kan förutsätta."

Permalänk
Medlem

Det är väl närmast standard för alla butiker att reservera sig för felskrivningar. Andra butiker som gör det är t.ex. Elgiganten, @Webhallen, Kronans Apotek och Lyko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vad Proshop uppfattar för svårigheter att hålla ordning på sina varubeskrivningar är inte konsumentens problem.

Läs och begrunda följande avsnitt ur konsumentköplagen:

"4 kap. Fel på varan

Krav på varan

"1 § Varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet. Varan ska åtföljas av de tillbehör, anvisningar och uppdateringar som följer av avtalet.

Varan ska vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket konsumenten avsåg att varan skulle användas, om konsumenten har informerat näringsidkaren om det särskilda ändamålet och näringsidkaren vid köpet har godtagit att varan kan användas för det ändamålet.

2 § Varan ska, utöver vad som följer av 1 §,
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. stämma överens med kvaliteten på och näringsidkarens beskrivning av ett prov eller en modell som har gjorts tillgänglig för konsumenten före köpet,
3. ha den mängd och de egenskaper och andra särdrag i fråga om hållbarhet, funktionalitet, kompatibilitet, säkerhet och särdrag i övrigt, som är normalt förekommande för varor av samma slag och som konsumenten med fog kan förutsätta med hänsyn till varans art,
4. stämma överens med sådana uppgifter om varans egenskaper och andra särdrag eller användning som näringsidkaren eller någon i ett tidigare säljled eller för näringsidkarens räkning har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet, och
5. åtföljas av den förpackning och andra tillbehör samt anvisningar för installation, montering, användning, förvaring och skötsel som konsumenten med fog kan förutsätta."

Kan konsumentköplagen utan till, men bra kopierat.

Proshop menar ju bara att det kan bli fel i beskrivningarna. De har ju tusentals produkter och jag skulle inte tro att någon person sitter och lusläser alla. Skulle tro att de står för problemen som uppstår om en kund hamnar i kläm. Det behöver inte alltid vara så dramatiskt.

Permalänk
Medlem

Vad Proshop än skriver så gäller förstås konsumentköplagen, så man kan väl se det mer som en uppmaning om att kontrollera att produkten man får faktiskt stämmer med vad som anges.

Permalänk
Skrivet av perost:

Vad Proshop än skriver så gäller förstås konsumentköplagen, så man kan väl se det mer som en uppmaning om att kontrollera att produkten man får faktiskt stämmer med vad som anges.

Då kan man ju skriva det istället, kanske..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur menar du med kräver dig på pengar för retursedel? En hel del företag har inte fri retur. T.ex. Clas Ohlson, Webhallen och Kjell & Company har alla att man får stå för frakten tillbaka om man vill returnera/ångra ett köp

Fast dessa kan jag rekommendera om de som för mig har en butik i samma stad, då blir returen i princip gratis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _niko_:

Så... om du har 100k artiklar i din shop, och läser in specifikationer via en ex.vis xml/csv etc som du får av tillverkaren/dist automatiserat och någonstans där är det felskrivet och/eller justerat av tillverkaren/dist så är det väldigt dåligt av ÅF?

Förstår du ens varför dom har den texten?
Som kund har du inget som helst skyldighet att undersöka vad det är du ska köpa.. är det så du resonerar?

Butiken man handlar för har ett ansvar för att den information de lämnar om produkten de säljer är korrekt. Om produkten man köper inte överensstämmer med specifikationen bör rimligen vara grund för reklamation.

Visst kan det bli fel ibland, vi är ju bara människor, men när det blir fel så ska man ta ansvar för det fel man gjort. Ta grejen i retur, korrigera informationen på sidan. Det borde inte vara det minsta kontroversiellt.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Bara det att proshop kräver dig på pengar för retursedel gör väl att man undviker dom för saker som kan variera i kvalitet.
Har utnyttjat ångerrätten hos dom en gång och det kostade frakt, men de gnällde inte utöver det iaf. Vet dock inte hur de skulle hantera reklamantioner.

Skrivet av jnsson:

Hur menar du med kräver dig på pengar för retursedel? En hel del företag har inte fri retur. T.ex. Clas Ohlson, Webhallen och Kjell & Company har alla att man får stå för frakten tillbaka om man vill returnera/ångra ett köp

som ovan skriver inget måste att företaget bjuder på returfrakten vid användandet av ångerrätten då det inte står något om att företaget måste bjuda på returfrakten i distansköpsavtalet utan det är något som butikerna själva väljer om de vill göra.

där emot vid ett reklamationsärende så ska returfrakten ersättas om reklamationen accepteras.
osäker på garantiärenden men har för att det inte täcks då butiksgaranti är frivillig.

är ingen expert på konsumentlagarna men har för mig att ovan är vad som gäller

Skrivet av lord_dubbdäck:

Kan det ha att göra med att vissa tillverkare har ändrat komponenter till det sämre i produkten utan att ändra specarna? Gjordes väl på SSDer bland annat har jag för mig.

kan också tänka mig att det kan ha något att göra med detta.

minns inte om det var WD eller vem de nu var som efter x revision på någon m.2 SSD hade andra minneskretsar/minnescontroller med typ halva prestandan utan att varken uppdaterat specarna namn eller dess artikelnummer så gick typ inte identifiera.

sen är väl inte proshop kända för att alltid ha 100% rent mjöl i påsen visst deras produkt är vad du betalar för men har väl hänt att vissa köpare fått returerade exemplar som sålts som nya oöppnade varor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kunden undersöker ju genom att läsa den aktuella informationen som säljaren visar. Visst kan tyrckfelsnisse komma in, men är det ett återkommande problem som säljaren inte vill stå för så kanske någon bör anställas som ser till att informationen är korrekt.

Vanligen är det väl så att tekniska produkter genomgår revisioner, men bara specifikationerna hålls är det ok. Förbättringar anses inte vara något som konsumenten ska klaga på. Men man kan tänka sig fall där samma produkt (typ, min Samsung-TV), kommer med 2 olika chipuppsättningar och 3 olika paneler. Att då hävda att modellen har chip X och panel Y, där den levererade produkten har chip Z och Panel W eller P, det är inte nödvändigtvis ok och kan vara skäl för reklamation (även om specifikationerna i övrigt hålls). Vanligen ser man just inte den typen av information dock.

Analogen med SSD kan vara att den marknadsförs och säljs med TLC, men i smyg levereras med QLC, det är inte acceptabelt på något vis i dagsläget.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Analogen med SSD kan vara att den marknadsförs och säljs med TLC, men i smyg levereras med QLC, det är inte acceptabelt på något vis i dagsläget.

just det jag nämnde ovan är ju ett faktiskt exempel där tillverkaren inte bytt ut specifikationerna på enheten bara bytt delar på den till långsammare/sämre men behållt all dockumentation namn artickelnummer från den bättre enheten på pappret så var inget butikerna kunde veta att tillverkaren gjort och kan tänka mig att en och annan reklamation kom in pga det innan det uppdagades.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

I svensk konsumenträtt behövs egentligen inga friskrivningar av typen "Vi reserverar oss för tryckfel" och liknande, eftersom en annons inte är bindande för säljaren.

Förfarandet är normalt:
1. Annons (utbud)
2. Köparens beställning (anbud)
3a. Positivt svar från säljaren (accept) -> avtal föreligger
3b. Negativt svar från säljaren (ej accept) -> avtal föreligger ej

Innan säljaren avger ett svar har han möjlighet att kontrollera att det köparen beställt (i detta fallet "vara enligt annons") kan levereras, och utifrån det avgöra om han skall acceptera eller ej. Det är dock tillåtet för säljaren att avslå köparens anbud oavsett anledning (med undantag av diskriminerande skäl), varför friskrivningar angående fel i specifikationerna är onödiga.

Säljaren kan naturligtvis välja att inte kontrollera specifikationerna innan han accepterar ett anbud. Risken är då att han får ta kostnaden för ett reklamationsärende om det visar sig att specifikationerna var felaktiga. Det är alltså en avvägning säljaren får göra, kostnaden för ett antal reklamationer vs. kostnaden för att kontrollera varje vara.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

För att just kritisera texten så hade den ju kunnat formuleras lite annorlunda.

Däremot tycker jag absolut INTE, att företag ska ha koll på alla specifikationer. Jösses, vilket jädra jobb. Vill man vara säker på en sak så kollar man på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

För att just kritisera texten så hade den ju kunnat formuleras lite annorlunda.

Däremot tycker jag absolut INTE, att företag ska ha koll på alla specifikationer. Jösses, vilket jädra jobb. Vill man vara säker på en sak så kollar man på tillverkarens hemsida.

Jag håller väl i praktiken med om att man som konsument bör ta reda på allt man vill veta från fler källor än en spec på en handelssite.. men det är väl klart att säljaren ska visa upp korrekta specifikationer?? Om de säljer fler artiklar än de klarar av att hantera får de väl sälja färre prylar alternativt visa mindre info / färre spec om dem? Man kan inte som säljare bara hitta på / skylla på någon annan för att man är lat eller snål!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

För att just kritisera texten så hade den ju kunnat formuleras lite annorlunda.

Däremot tycker jag absolut INTE, att företag ska ha koll på alla specifikationer. Jösses, vilket jädra jobb. Vill man vara säker på en sak så kollar man på tillverkarens hemsida.

Jag anser att det utgör en tredjedel av säljares uppgifter. Presentera produkten, sköta transaktionen och fullfölja köpet.

Tillverkare har ingen skyldighet gentemot kunden. Vad ska du göra om proshop säljer en dator med 32 GB minne, men tillverkarens hemsida säger att just den produkten har 16? Så som det fungerar nu är proshop skyldig att förse dig med en 32 GB dator eller på annat sätt kompensera dig vid felaktigheter.

Om du genomförde köpet hos proshop baserat på information från tillverkaren så har tillverkaren i princip ingen skyldighet gentemot dig alls.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

1. Produktbilder(speciellt) samt beskrivningar är långt ifrån alltid rätt hos någon ÅF. Detta gäller även stora populära ÅF som Swec hyllar typ alltid.
2. Att någon tog upp att proshop "kräver" en på pengar för retur vid återköp, what? Detta är typ mer standard än inte, inte något konstigt på något sätt eller vis.
3. Att friskriva sig för tryckfel osv är ju något de flesta gör idag typ. I slutändan så är väl det värsta som kan hända att man får en produkt som inte helt stämmer överens och då får returnera den kostnadsfritt.

Över lag så beställer man ju en vara enligt beskrivningen på återförsäljarens hemsida, är den felaktig och man får en annan produkt som ej stämmer överens så returnerar man denna.
Störigt kanske, men inte direkt något att gråta över tycker jag iaf. Det har hänt mig ifrån flera olika ÅF genom åren.