Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är ingen advokat, men "passerat" känns ganska tydligt tycker jag. Men tänk exempelvis att det är kökörning, om du har passerat stopplinjen så är du förbi liksom, om trafiken sen gör att du får stanna efter du passerat stopplinjen så är du ändå förbi den och kan köra vidare när trafiken medger det. Men har du "passerat stopplinjen med bara framhjulen" så är det ju ganska självklart att du inte kan köra när ljuset är rött, även om kön framför dig kör vidare liksom.

Grundtanken är väl att man aldrig ska åka förbi en linje förens man ser att det är tydligt att man hinner förbi en korsning innan det slår om.

Sen om regeln för stopplikt är att "stanna innan linjen", så har du ju inte stannat innan linjen om du kör över den med framdäcken. Men det var orimligt svårt att hitta något som faktiskt sa vad som var exakt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Grundtanken är väl att man aldrig ska åka förbi en linje förens man ser att det är tydligt att man hinner förbi en korsning innan det slår om.

Sen om regeln för stopplikt är att "stanna innan linjen", så har du ju inte stannat innan linjen om du kör över den med framdäcken. Men det var orimligt svårt att hitta något som faktiskt sa vad som var exakt rätt

Jo det är inte helt klart vad som gäller på något sätt. Men jag har aldrig fått böter eller en utskällning av polisen för att jag stått med framhjulen eller halva bilen över linjen, inte ens när en polisbil står bredvid eller liknande, och jag har en tendens att ofta stanna så, kanske ännu mer när jag var yngre.