Robotdammsugare med mopp?

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare med mopp?

Är det vettigt att köpa en robotdammsugare med moppfunktion? Eller är det bättre på att låta den suga smuts så moppar man manuellt då och då istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det vettigt att köpa en robotdammsugare med moppfunktion? Eller är det bättre på att låta den suga smuts så moppar man manuellt då och då istället?

Jag har moppfunktion i min och tycker bara det blir slabbigt, visst det fungerar men kör bara dammsugning nuförtiden.

Har en Roborock S5 Max

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har en Roborock S6 och min bild är att moppfunktionen är relativt värdelös. Visst det kan dra upp lite grann men allt som oftast kan man ju behöva gnugga på nå fläckar när man moppar för att det ska gå bort, vilket såklart inte robotdammdugaren gör Vi låter dammsugaren suga smuts och moppar manuellt! Suga smuts är den fantastiskt duktig, otroligt nöjd

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Jag är inne på min första robotdammsugare - en Roborock S7. Jag var inne på samma fundering som dig innan köp men när jag såg att på denna så vibrerar / skrubbar i 50 Hz gentemot Roborocks tidigare modeller som bara drar moppen så körde jag på för att testa!

Jag är klart imponerad över det jobb den gör. Vi hade en del gamla fläckar som man skulle ha skurat bort för länge sedan. Dessa fläckar tog den bort utan större problem. Golvet ser riktigt fräscht ut efteråt. Det är ju visserligen kanske svårt att mäta hur mycket osynligt smuts som ligger kvar så det är svårbedömt för mig.

Efter lite läsning på diverse forum köpte jag även ett skurmedel som jag slänger i - iRobot Braava. Roborock rekommenderar endast vatten men det var så många som hade använt i flertal år till deras dammsugare så jag körde på.

Tldr: Jag är riktigt nöjd. 🙂

Permalänk
Medlem

Låter som spridda skurar, varierar kanske på typ
av implementation. Tänker att man generellt behöver dammsuga oftare än att torka golv.

Permalänk
Medlem

Moppning skulle jag inte riktigt kalla det, Våttorkning eller nått sånt är mer rätt.
Den kommer inte få bort en fläck cola som du spillt t.ex men kan väl absolut hjälpa till med t.ex damm/hår som dammsugaren inte riktigt får upp.
Det "jobbiga" är att du vill gärna vara hemma när du kör det för det är rekommenderat att ta bort trasan och skölja/tvätta så fort som möjligt när den är klar annars luktar den inge vidare

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag har en Roborock S7 plus. Dammsuger bra och moppar bra. Gör en ordentlig storstädning före och moppa golvet vanligt sen kör du moppa regelbundet med roboten. Jag har haft flera robotdammsugare och hsr äntligen hittat den jag är nöjd med.

Permalänk
Medlem

Vi har moppfunktion på får Xiaomi. Har använt det nån gång bara för att.
Det blir jäkligt rent ändå om den får dammsuga varje dag, så när man väl behöver moppa är det på tuffa fläckar som behöver gnuggas.

Pro tip för att få bort all ludd på borsten: Tryckluft!

Permalänk
Medlem

Har en Roborock S7, och tycker själv moppfunktionen är ganska dålig. Hela moppduken blir liksom inte fuktig, utan det är mest i mitten av duken. Vilket gör att man ser de vatten den lämnar efter sig bara i mitten och inte mot kanterna så jag är fundersam på hur effektiv den är på kanterna. Annars är jag grymt nöjd med dammsugaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Har en Roborock S7, och tycker själv moppfunktionen är ganska dålig. Hela moppduken blir liksom inte fuktig, utan det är mest i mitten av duken. Vilket gör att man ser de vatten den lämnar efter sig bara i mitten och inte mot kanterna så jag är fundersam på hur effektiv den är på kanterna. Annars är jag grymt nöjd med dammsugaren.

Jag blöter hela duken innan det är dags att använda den faktiskt. Tror de själva rekommenderar det om man ska använda den i närtid och ej fyllt på vatten för en annan dag dvs.

Så just därför har jag nog inte samma problem - ej testat att inte blöta den så kan ej jämföra.

Permalänk
Medlem

Köpte en S7 max V och tja tycker den gör ett bra jobb. Ska köpa till den större basstationen när den väl släpps sen så jag får mer tid över till att pilla bort ludd i naveln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag blöter hela duken innan det är dags att använda den faktiskt. Tror de själva rekommenderar det om man ska använda den i närtid och ej fyllt på vatten för en annan dag dvs.

Så just därför har jag nog inte samma problem - ej testat att inte blöta den så kan ej jämföra.

Har också läst att det kan vara en fix, kanske testar det någon gång. Men hade ju gärna velat att man inte behövde göra det manuellt. *latmask*

Permalänk
Medlem

Står att man ska blöta hela duken om man ska använda den direkt. Iaf till min Roborock S7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det vettigt att köpa en robotdammsugare med moppfunktion? Eller är det bättre på att låta den suga smuts så moppar man manuellt då och då istället?

ecovacs x1 omni moppar riktigt bra, klart bäst när jag jämför mellan min s7+ och denna.
största nackdelen är att den inte klättrar så bra över vissa trösklar med mopparna monterade samt att den inte automatiskt kan höja mopparna om man har mattor.
s7+ moppar ok men som många säger så kan det bli att det mest tar i mitten av moppen, har du tröskar och mattor är den dock klart smidigast. personligen kommer nästa dammsugare till hemmet bli s7Vmax med förhoppning att stationen gör att hela moppen bli fuktig innan den kör ut. Saknar du mattor och trösklar skulle jag helt klart valt ecovacs x1 omni (den har även helt klart bäst lidar och tar bara några minuter på sig att mappa ett hus)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag blöter hela duken innan det är dags att använda den faktiskt. Tror de själva rekommenderar det om man ska använda den i närtid och ej fyllt på vatten för en annan dag dvs.

Så just därför har jag nog inte samma problem - ej testat att inte blöta den så kan ej jämföra.

Samma här. Blöter duken helt varje gång, på med lite grönsåpa och gnugga in ordentligt i duken, sen installera duk och vattentank med rykande het vatten.
Blir faktiskt ruggigt bra resultat tycker jag. Fräscht och fint, att bara blöta in duken med såpa gör all skillnad i världen utan att man "förstör" dammsugaren.

Edit: Har en Dreame F9.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Samma här. Blöter duken helt varje gång, på med lite grönsåpa och gnugga in ordentligt i duken, sen installera duk och vattentank med rykande het vatten.
Blir faktiskt ruggigt bra resultat tycker jag. Fräscht och fint, att bara blöta in duken med såpa gör all skillnad i världen utan att man "förstör" dammsugaren.

Edit: Har en Dreame F9.

Låter dock lite drygt med manuell handpåläggning?

Kollar just nu på denna som saknar mopp nämligen. 🤔 https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...

Men verkar medioker enligt Rtings https://www.rtings.com/vacuum/reviews/irobot/roomba-i4 Kräver mycket underhåll samt dyra borstar och påsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Låter dock lite drygt med manuell handpåläggning?

Kollar just nu på denna som saknar mopp nämligen. 🤔 https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...

Vi tänkte såhär gällande manuell handpåläggning:

Om vi ändå måste fylla på vattentanken före moppningen kan man lika gärna blöta duken - det blir ju ingen skillnad i tid. Absolut att det finns den här supermegastationen till Roborock S7 men det kändes lite väl dyrt - så den är ju ett alternativ om du vill göra färre saker manuellt.

Permalänk
Medlem

Jag har S5 Max här med - Använder bara dammsugningen varje dag. Moppar manuellt en gång i månaden, räcker för mig. Då bor jag själv dock. Blir sånt jäkla pill med microfiberduken, påfyllning av vatten osv annars tycker jag.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Jag har en S6 MaxV och moppar en gång i veckan. Har svart golv så ser fläckar direkt. Men den tar bort dom utan problem.
Man ska dock inte ha något medel eller såpa. Det förstör bara trasans förmåga att leda vatten. Vilket resulterar i endast två fuktiga ränder.
Använd endast vatten.
Jag har dock blandat i pyttelite ”hushållsparfym” ibland så det luktar fräscht.
Tvätta inte heller trasan med tvättmedel och sköljmedel. Hetvatten endast annars förstör du
vattenledningsförmågan också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Låter dock lite drygt med manuell handpåläggning?

Med "varje gång" så ska jag kanske klarifiera att det är varje gång jag vill moppa, inte varje gång den städar.
Dammsuger gör den varje dag när jag är på jobbet, sen brukar jag köra en moppning var eller varannan helg ungefär. Så det är inte alls drygt faktiskt, snarare en bra rutin jag fått in nu.
Tar ut och skakar mattorna, laddar moppen, sen ut på promenad med hunden. Brukar köra två vändor med moppen till och med, blir hur bra som helst.

Skrivet av ronz:

Man ska dock inte ha något medel eller såpa. Det förstör bara trasans förmåga att leda vatten. Vilket resulterar i endast två fuktiga ränder.
Använd endast vatten.
Jag har dock blandat i pyttelite ”hushållsparfym” ibland så det luktar fräscht.
Tvätta inte heller trasan med tvättmedel och sköljmedel. Hetvatten endast annars förstör du
vattenledningsförmågan också.

Åh fan, det var jag inte medveten om. Jag läste mig till att det inte ska vara något problem faktiskt.
Det är en stor no no att ha något medel i tanken, det är tydligt för min butler iallafall. Kleggar igen ledningarna etc.
Men jag har inte upplevt några problem hitintills med såpa i trasan. Blir jättefräscht och fint, inga ränder ännu.
Får hålla ett öga på det och se om några såna tendenser uppstår.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE