Permalänk
Medlem

Felsökning Asus Z170 Pro Gaming

Hej,
försöker hjälpa en familjemedlem med felsökning av dator som bootar om hela tiden. Har tyvärr inga extra delar att testa med.

Spec:
Nätagg - Corsair RM650
Moderkort - Asus Z170 Pro Gaming
Proc - Intel i5-6600K
RAM - Corsair CMK16GX4M2B3200C16 (2x8GB 3200MHz)

Fel:
När jag fick den så fick jag ingen bild vid boot, men efter nollställning av BIOS så kommer jag lite längre.
Lyckades installera senaste BIOS från USB och kör med default-inställningar.
Datorn startar och jag kan välja att installera windows från USB, den går in i "loading files" men sen låser den sig och startar om. Ställer jag in XMP med specifikationen på minnena får jag blåskärm i läget ovan.

Det som är testat är:
Tagit ut GPU och kör på interna grafiken.
Tagit bort alla kablar från chassi utom power.
Installerat senaste BIOS.
Bytt BIOS-batteri.
Testat RAM en och en i olika slottar. Kör nu 1 minne i A2 enligt manual.
Endast 1 helt ny SSD inkopplad.
Bytt kabel till nätagg och testat annat uttag.

Idéer?

Permalänk
Medlem

Ett långskott men har du prova att ta ur moderkortet ur chassit, och se om det bootar som det ska då?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ett långskott men har du prova att ta ur moderkortet ur chassit, och se om det bootar som det ska då?

Har inte testat. Lite osäker på hur man startar utan chassi, tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baath:

Har inte testat. Lite osäker på hur man startar utan chassi, tips?

Finns säkert lättare sätt men jag tog ut moderkortet och la på en wellpapp bit, men hade fortfarande kablarna kopplade till power på chassit för att kunna starta.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baath:

Har inte testat. Lite osäker på hur man startar utan chassi, tips?

Använd metall för att brygga de två piggarna som utgör startknappens kontakter.

Innan dess hade jag dock plockat ut så mycket hårdvara som möjligt ur datorn och provat. Började det här efter att ni gjorde någon sorts hårdvaruarbete i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Använd metall för att brygga de två piggarna som utgör startknappens kontakter.

Innan dess hade jag dock plockat ut så mycket hårdvara som möjligt ur datorn och provat. Började det här efter att ni gjorde någon sorts hårdvaruarbete i datorn?

Jag har kopplat ur det mesta, den beter sig likadant.
Han har inte bytt något. Det jag fått veta är att den bootade om spontant för att sedan fungera som vanligt en tid. Senare fick han blåskärmar, bla Unexpected_kernel_mode_trap. Han lyckades ominstallera windows men efter någon dag så gick den inte igång alls.

Permalänk

Är de samma beteende vilket minne du än väljer?
Sker felmeddelandet Unexpected_kernel_mode_trap under nån speciell session eller sker de rakt av bara?
Kördes de nya SSD'n av din familjemedlem då omstarterna skedde eller har den tillkommit i efterhand?
Är de bara standard mus och keyb per USB som är inkopplad?

En grundläggande del är DIP 8 bioschipet som moderkortet är utrustad med, dessa kan försämras med tiden. Kan hjälpa dig med översyn om det skulle leda till de

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Är de samma beteende vilket minne du än väljer?
Sker felmeddelandet Unexpected_kernel_mode_trap under nån speciell session eller sker de rakt av bara?
Kördes de nya SSD'n av din familjemedlem då omstarterna skedde eller har den tillkommit i efterhand?
Är de bara standard mus och keyb per USB som är inkopplad?

En grundläggande del är DIP 8 bioschipet som moderkortet är utrustad med, dessa kan försämras med tiden. Kan hjälpa dig med översyn om det skulle leda till de

Japp samma fel oavsett minne.
Unexpected_kernel_mode_trap är vad jag fick som en del av felbeskrivningen från han som äger datorn. Jag fick någon annan blåskärm när jag ställde upp minnena i rätt hastighet.
SSDn har tillkommit i efterhand då jag inte vill förstöra någon av hans information.
Endast mus, tangentbord & windows installationsmedia inkopplat på USB.
Ska testa att köra utanför chassit ikväll så återkommer jag med resultat

Permalänk
Medlem

Nu kör jag utanför chassit med endast ström inkopplat till moderkortet och SSDn.
Kommer till steget när windows-installationen skall gå över till grafiskt läge och då bootar den om och VGA led-lampan på moderkortet lyser och vägrar boota. Nollställning av bios krävs för att köra igen.
En annan sak jag märkte är att fläkten på nätagget drar igång när man startar men sedan så slutar den snurra, är det normalt?

Permalänk
Medlem

Rev ner min egen rigg och testade processorn på hans moderkort och då startar den utan problem så antar att något hänt med den.

Permalänk

Hej fick du nån lösning på detta då jag i stort sett sitter med samma problem

Permalänk
Medlem

Ja, provade med annan processor och då fungerade det utan problem.