Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Jo det finns externa program som hjälper till med fönsterhantering, det var dock inte vad jag pratade om ovan. Jag pratade om PIP som tar två olika bildkällor, alltså två olika fysiska kablar som går in i skärmen och presenterar innehållet från de olika källorna samtidigt.

Pratar vi fönsterhantering i Windows så finns det en massa bra program och Windows 11 har en riktigt bra sådan hanterare om jag inte minns fel, bytt tillbaka till Windows 10 igen så kan inte dubbelkolla.

Dock så innebär det att spelen som du vill spela behöver ha bra stöd för att spela i fönster, vilket de flesta i ärlighetens namn har idag, men inte alla och många gånger kan det bli lite meckigt med hanteringen av musen i vissa lir (detta är ju dock ett problem som kan uppstå med dubbla skärmar också, problemet blir bara större med två kortsidor som kan ställa till det). Vidare så är det oslagbart att spela i UW, så om jag får gissa lite här, tror jag att du inte kommer vilja spela i ett litet fönster i mitten utan hellre vill spela på hela ytan.

Du kanske får till det med en enda skärm jag bara varnar för att jag inte tror att detta blir så bra som du tänkt dig. Glaset är lite halvfullt här hos mig.

Nej men precis. Jag börjar inse nu efter diskussionerna här i tråden.

Permalänk
Medlem

Hade 2*27" men kände att UW skulle passa bättre så idag kör jag en X38P samt min gamla 27" Acer i porträttläge bredvid.
Fungerar perfekt och gjorde valet att ta en 38" då bytet från 27" -> 34" kändes lite meningslöst.

Valde den skärmen jag gjorde helt enkelt för att jag inte ville ha nån VA panel samt att jag önskade riktig G-sync och då fanns det inte så mkt.
Acer har jag hört gör en form av "cherry picking" av paneler till sina skärmar i dom bättre serierna och jag kunde verkligen inte vara mer nöjd med min

Förvisso en del stålar men helt klart värt det.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av _niko_:

Hade 2*27" men kände att UW skulle passa bättre så idag kör jag en X38P samt min gamla 27" Acer i porträttläge bredvid.
Fungerar perfekt och gjorde valet att ta en 38" då bytet från 27" -> 34" kändes lite meningslöst.

Valde den skärmen jag gjorde helt enkelt för att jag inte ville ha nån VA panel samt att jag önskade riktig G-sync och då fanns det inte så mkt.
Acer har jag hört gör en form av "cherry picking" av paneler till sina skärmar i dom bättre serierna och jag kunde verkligen inte vara mer nöjd med min

Förvisso en del stålar men helt klart värt det.

Paneler klassas av tillverkaren, t.ex. AU Optronics eller LG Display, efter kvalité.

Apple var kända för att enbart köpa in toppklassade paneler A++, jag antar att Acer gör något liknande här och köper in paneler som ligger i de övre segmenten. Därav det högre priset.

Lite som binning på processorsidan.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag gör olika angående att använda hela eller delar av skärmen för spel, men jag kör till 99% windowed så att jag kan tabba till ett annat fönster och samtidigt se om det händer något i spelet. Jag har också kört med en äldre 4:3 skärm bredvid min 34", men upplevde att det blev knasigt att vrida huvudet för att kolla där. Jag tycker det är väldigt trevligt att spela med den extra FOV som en UW-skärm erbjuder, därför kör jag många spel i helskärm, särskilt om det är single play.

Kan rekommendera PowerToys som låter dig skapa olika areor på skärmen som du kan snappa fönster till.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/fancyzones

Jag är inne på min andra LG UW-skärm. Min nuvarande huvudskärm är 34GN850. Bytte upp mig från en äldre LG. Anledningen till bytet var att min flickvän upptäckte att det var väldigt trevligt att jobba på en 34"-skärm. Jag passade på att bytta till en snabbare skärm. Min tidigare LG var 75Hz. Jag upplever dock att den nya är skarpare. Jag har aldrig upplevt den äldre som oskarp, inte heller nu när jag använder den, men ställer man dem bredvid varandra så ser man skillnad. Mycket bra skärm. Enda nackdelen är den gigantiska foten. Jag har skruvat upp skärmen på väggen eftersom foten förstörde hela min skrivbordssetup. Fattar inte varför de skulle göra en så stor fot. Den äldre skärmen har en mycket smidigare dito.

Driver skärmen med en Ryzen 7 3800X och ett RTX 3080, och det räcker och blir över med kraft. Sällan problem att få spelen att hålla 160Hz.

Okej, det låter ju bra. Funderar faktiskt på att behålla min 27” och ha det i porträtt läge bredvid en 34”.