Röstchatt börjar spelas in i Valorant 13 juli

Permalänk
Melding Plague

Röstchatt börjar spelas in i Valorant 13 juli

Från och med 13 juli ska Riot Games hålla mer koll på vad som sägs i röstchatten genom att spela in ljud under spelets gång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

I och med att ämnet kan väcka en hel del känslor och leda till annan diskussion med en skvätt dålig stämning, så kan det vara bra att ögna igenom reglerna. Men håll er till ämnet och var snälla mot varandra, så kommer alltid lösa sig finemang.

Permalänk
Moderator
Forumledare

I min värld känns detta logiskt att företaget bakom spelet och dess servrar(?) vill ta ansvar för att all ska känna sig välkomna 🤷‍♂️

Vill man sitta och gorma och trycka ner andra så finns det ju andra röstchattar man kan köra med, tex om man ska köra med ett gäng polare.

Och nej, att få uppföra sig som en rövhatt på andras bekostnad utan några som helst konsekvenser är ingen rättighet 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vara bra riktlinjer på detta och man kan ju stänga av det. Bra att det görs något mera åt den dåliga sidan av spelandet.

Använder bara discord med vänner. Bara ingame vid behov, så som Escape from Tarkov ibland.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Undrar när vi går så långt att telefonoperatörer och t.ex. Teams börjar motverka trakasserier och hat genom inspelning och analys?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Detta är heltossigt med alla implikationer som kommer på köpet.

Visst kan det vara hemskt vad vissa individer kan yttra under vredesmod, men man kan ju fundera på över innebörden av yttrandet och vilka faktiska effekter det har på ev mål eller åhörare. Har någon tagit fysisk skada? Hur kan man ens bevisa att någon är kränkt med rimliga medel (varför ska det ens vara en rättighet att inte bli kränkt?) och vad blir kontentan när ordet inte är fritt utan modereras på detta vis?

Inte förglömmas integritetskränkningen som genomförs på ALLA som spelar spelet till en (tvivelaktig) förmån för en minoritet av spelare.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Kan inte göra annat än säga ÄNTLIGEN!. Har bara ett fåtal gånger använt "i spel röst kommunikation". Efter att fått REEEEEEEEEEE skrikit i örat så kände jag att japp nehä vi skippar detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Livsnjutare 😎

Bra 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Thor:

Detta är heltossigt med alla implikationer som kommer på köpet.

Visst kan det vara hemskt vad vissa individer kan yttra under vredesmod, men man kan ju fundera på över innebörden av yttrandet och vilka faktiska effekter det har på ev mål eller åhörare. Har någon tagit fysisk skada? Hur kan man ens bevisa att någon är kränkt med rimliga medel (varför ska det ens vara en rättighet att inte bli kränkt?) och vad blir kontentan när ordet inte är fritt utan modereras på detta vis?

Inte förglömmas integritetskränkningen som genomförs på ALLA som spelar spelet till en (tvivelaktig) förmån för en minoritet av spelare.

Förstår inte hur du tänker ?
Vad är det som Riot Games gör som är dåligt menar du?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Fullt rimligt. Vill du inte att det du säger spelas in? Använd inte inbyggda röstchatten. Önskar fler spel införde liknande.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att riot gör detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Undrar när vi går så långt att telefonoperatörer och t.ex. Teams börjar motverka trakasserier och hat genom inspelning och analys?

Ganska stor skillnad. Teams och mobilsamtal pratar man ofta med folk man vet vilka det är.
I spel kommer du in och pratar med vem som vilket gör att folk beter sig som idioter/rövhattar mot varandra.

Så tummen upp för detta i spel iaf.

Permalänk
Inaktiv

Givetvis, hålla god ton och visa bra sportsmanskap.

Sunt förnuft är det många som fattas.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt. Men har förstått att trenden det senaste decenniet har varit att folk tycker det är bra med mer kontroll snarare än frihet. Personligen behöver jag inte pappa företag som ska ta hand om mej.

Permalänk
Medlem

Mmm, jag stödjer detta till 100%. Spyless på att få diverse kvinnofientligt när man öppnar munnen när man spelar ranked, där voice coms är mer eller mindre ett måste i spel.

Nej, jag ska inte behöva stänga av voice coms av mina teammates för att slippa sånt. Och nej, att mutea teammates är inte lösningen...det gör bara att man undviker roten till problemet.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

I min värld känns detta logiskt att företaget bakom spelet och dess servrar(?) vill ta ansvar för att all ska känna sig välkomna 🤷‍♂️

Vill man sitta och gorma och trycka ner andra så finns det ju andra röstchattar man kan köra med, tex om man ska köra med ett gäng polare.

Och nej, att få uppföra sig som en rövhatt på andras bekostnad utan några som helst konsekvenser är ingen rättighet 😂

Kan inte annat än att hålla med, som företag vill de få bukt med dessa "rövhattar" för att skapa en mer trivsam miljö för sina kunder. Bra initiativ av dem och tumme upp.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Finns det en inbyggd funktion att överföra meddelande i form av text eller tal så tycker jag väl att mjukvarutillverkaren ska kunna säkerställa att inget olagligt eller ovälkommet (hatbrott, rasism, olaga hot, etc.) överförs genom funktionen. Inget konstigt med det. Det bästa vore väl att inte ha någon röstchatt överhuvudtaget, men folk är ju så himla sociala nuförtiden, så då säljer de inga enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

I min värld känns detta logiskt att företaget bakom spelet och dess servrar(?) vill ta ansvar för att all ska känna sig välkomna 🤷‍♂️

Vill man sitta och gorma och trycka ner andra så finns det ju andra röstchattar man kan köra med, tex om man ska köra med ett gäng polare.

Och nej, att få uppföra sig som en rövhatt på andras bekostnad utan några som helst konsekvenser är ingen rättighet 😂

Jag håller helt med - spela in allt och banna varenda rövhatt!

Jag gillar verkligen att detta händer, trist bara att det är ett dotterbolag till Tencent/Kinesiska staten som har hand om inspelningarna. Inte för att jag litar på privata bolag heller, egentligen, men de är the lesser of two evils känner jag

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Detta är heltossigt med alla implikationer som kommer på köpet.

Visst kan det vara hemskt vad vissa individer kan yttra under vredesmod, men man kan ju fundera på över innebörden av yttrandet och vilka faktiska effekter det har på ev mål eller åhörare. Har någon tagit fysisk skada? Hur kan man ens bevisa att någon är kränkt med rimliga medel (varför ska det ens vara en rättighet att inte bli kränkt?) och vad blir kontentan när ordet inte är fritt utan modereras på detta vis?

Inte förglömmas integritetskränkningen som genomförs på ALLA som spelar spelet till en (tvivelaktig) förmån för en minoritet av spelare.

Jag skulle inte kalla det Riot gör integritetskränkning men ja, spelandet glider över till att bli en styrd verksamhet där dagens sociala normer, som ju är i ständig rörelse, ska appliceras på alla som deltar. Det är inte en sandlåda för gamers längre vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Det känns lite tillspetsat som att alla i jaktlaget ska få den nytillkomne veganen att trivas.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeris:

Fullt rimligt. Vill du inte att det du säger spelas in? Använd inte inbyggda röstchatten. Önskar fler spel införde liknande.

Tycker att det är lite väl långt att gå att spela in röstchatterna för att modereras.
Har aldrig spelat Valorant då deras anti-cheat är lite väl agressivt ingrepp på datorn, men finns inte funktionen att ignorera folk helt och hållet in-game, som i CS:GO t.ex? Klart mycket bättre tillvägagång som dessutom styrs på individnivå, är det någon som är toxic eller har dåligt beteende, då är det bara mute som gäller och sen är det inte mycket mer med det.

Att hela ens röstchatt ska bli inspelad och lagrad någonstans tycker jag går över integritetsgränsen.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moton:

Tycker det är dåligt. Men har förstått att trenden det senaste decenniet har varit att folk tycker det är bra med mer kontroll snarare än frihet. Personligen behöver jag inte pappa företag som ska ta hand om mej.

Jag tror det är en naturlig utveckling på att det online-världen saknar de självreglerande sociala mekanismer som finns i verkliga livet.

Tror inte det handlar om kontroll alls utan mer att faktiskt införa konsekvenser för sitt agerande (precis som i verkliga livet).

Sen är det klart att folk som faktiskt utnyttjar detta inte vill att det ska sluta

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Detta är heltossigt med alla implikationer som kommer på köpet.

Visst kan det vara hemskt vad vissa individer kan yttra under vredesmod, men man kan ju fundera på över innebörden av yttrandet och vilka faktiska effekter det har på ev mål eller åhörare. Har någon tagit fysisk skada? Hur kan man ens bevisa att någon är kränkt med rimliga medel (varför ska det ens vara en rättighet att inte bli kränkt?) och vad blir kontentan när ordet inte är fritt utan modereras på detta vis?

Inte förglömmas integritetskränkningen som genomförs på ALLA som spelar spelet till en (tvivelaktig) förmån för en minoritet av spelare.

Fast man behöver ju inte dra det till kränkningar eller att någon lider skada av det. Blir det trevligare att spela om folk kan uppföra sig på en någorlunda vettig nivå? Ja. Kan man tänka sig att Riot får lättare att locka och behålla spelare om det är lite trevligare att spela? Ja... såatteh...

Tyvärr ägs dock Riot Games av Tencent, vilket känns lite tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast man behöver ju inte dra det till kränkningar eller att någon lider skada av det. Blir det trevligare att spela om folk kan uppföra sig på en någorlunda vettig nivå? Ja. Kan man tänka sig att Riot får lättare att locka och behålla spelare om det är lite trevligare att spela? Ja... såatteh...

Tyvärr ägs dock Riot Games av Tencent, vilket känns lite tråkigt.

Visst?

Ena dagen när du spelar med polarna: "Kina är superdåligt, såg ni folkmordet?"
Dagen efter är man "försvunnen".

Kanske lite väl mycket foliehatt men, som sagt, jag gillar att det spelas in, bara inte av Tencent

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Undrar när vi går så långt att telefonoperatörer och t.ex. Teams börjar motverka trakasserier och hat genom inspelning och analys?

Haha du får väl helt enkelt hålla koll på när Telia uppdaterar sina communityregler ( så du vet var du kan trakassera folk utan konsekvenser )
Just teams tror jag dock inte du behöver vara speciellt orolig för - har du testat att slå på text to speech?

OnT: Bra att företaget tar ansvar för miljön/upplevelsen i en röstchat som de tillhandahåller. Inget jag personligen använder i något spel eftersom vi kör discord oavsett vilka spel vi spelar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

t.ex. Teams

De med flera liknande enterprise communication-verktyg har ju denna funktionen redan. Kortfattat kan du som arbetsgivare göra speech-to-text av alla samtal och sedan är det bara att använda valfritt analysverktyg för att kolla vilka som nämner olämpliga saker via jobbnumret (inklusive jobbmobilen, om den är knuten till Teams m.fl.). Det är toppen om man vill bli av med folk som börjar prata om kollektivavtal, att de är gravida eller att de sökt andra jobb i 'privata' samtal på jobbet.

Permalänk
Medlem

Var/hur dras gränsen för när något är kränkande eller inte?

Permalänk
Avstängd

Vad vore världen utan alla kränkta människor?

Haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Visst?

Ena dagen när du spelar med polarna: "Kina är superdåligt, såg ni folkmordet?"
Dagen efter är man "försvunnen".

Kanske lite väl mycket foliehatt men, som sagt, jag gillar att det spelas in, bara inte av Tencent

Kina håller på att bygga system för att identifiera vilka som är mest troliga att begå brott, innan de faktiskt har begått något brott. Rätt vad det är står en grupp svartklädda kineser utanför din dörr:

"Vi har kommit för att hämta dig"
"Varför det?"
"Det är bäst du följer med oss utan att trilskas"

Permalänk
Medlem

Hur länge sparas det? Man kan ju alltid åberopa rätten att bli glömd enligt gdpr efter färdig spelomgång (på tjänst inom EU).

Tencents känns lite olustigt men moderering känns välkommet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av SLINKY95:

Vad vore världen utan alla kränkta människor?

Haha.

Tack för ett lysande exempel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord