Nätverket på Dreamhack Summer 2022 – ett väloljat maskineri som gör vad som krävs

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

3400 platser totalt? Säger man varför de krympt det så mycket?

Skrivet av Wittwang:

Sommarupplagan brukar generellt vara ganska mycket mindre än vintern, men att det därtill är första stora LAN:et sedan restriktionerna kan nog bidra till ökad försiktighet och lite lägre närvaro.

Hela C hallen var ju 20+ också, dvs var biljetterna minst dubbla priset mot vanliga LAN-biljetterna som enbart var i D hallen.
I D hallen kändes det tomt kontra tidigare år... Bara halva hallen var fylld med LAN-platser.
Utomhus-scen osv fanns inte utan var i D hallen. osv osv.

Jag har också hört att flera bojkottar Dreamhack då de nu ägs av ESL som i sin tur ägs av Saudi-arabien.
Jag var bara förbi i ca 3.5h med sambo och vän. Det kändes mycket sämre än tidigare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hela C hallen var ju 20+ också, dvs var biljetterna minst dubbla priset mot vanliga LAN-biljetterna som enbart var i D hallen.
I D hallen kändes det tomt kontra tidigare år... Bara halva hallen var fylld med LAN-platser.
Utomhus-scen osv fanns inte utan var i D hallen. osv osv.

Jag har också hört att flera bojkottar Dreamhack då de nu ägs av ESL som i sin tur ägs av Saudi-arabien.
Jag var bara förbi i ca 3.5h med sambo och vän. Det kändes mycket sämre än tidigare.

Vet att det var ganska många besvikna miner bland volontärerna när det såldes till MTG, fokuset blev väldigt fort esport och Dreamhack Masters och allt vad det heter och LAN-et hamnar på bakbrännaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Haha, du har nog ingen direkt koll på hur klassisk 2950 är.
Räcker långt med 10/100 Mbit till att spela och 1 Gbit uplink till core, funkade då, så funkar det nu med.
Btw.. 2950 släpptes 2004 och EOL 2008.
Och man är nog rätt indoktrinerad om man tror att Ubiquiti är bättre än Cisco.

Nu har jag ju inte skrivit någonstans att Ubiquiti är bättre än Cisco generellt. Jag har skrivit att en switch från 2021 är bättre än en från 2004 oavsett om det står Cisco på den gamla eller inte.

Nu kanske Ciscon fungerar just i det här syftet men man kommer aldrig komma undan att den är hopplöst utdaterad för generellt bruk även fast det står Cisco på den.

Du skriver att den blev EOL 2008, innebär detta även säkerhetsuppdateringar? Det låter som väldigt kort tid för support på en produkt i det prisspannet som Cisco ligger.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Nu har jag ju inte skrivit någonstans att Ubiquiti är bättre än Cisco generellt. Jag har skrivit att en switch från 2021 är bättre än en från 2004 oavsett om det står Cisco på den gamla eller inte.

Nu kanske Ciscon fungerar just i det här syftet men man kommer aldrig komma undan att den är hopplöst utdaterad för generellt bruk även fast det står Cisco på den.

Du skriver att den blev EOL 2008, innebär detta även säkerhetsuppdateringar? Det låter som väldigt kort tid för support på en produkt i det prisspannet som Cisco ligger.

Fast det lär dröja 16 år till innan vi vet ifall en switch som släpptes 2021 håller lika länge som en switch från 2004

Bara det faktum att den håller år ut och år in kan ju vara en indikation på att det är stabila och bra grejjer.

Behöver man säkerhetsuppdateringar på en switch, antar den är managed. Det visste jag inte, men låter väl åtminstone halvt rimligt.

Är switchar en attackvektor nu för tiden?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Nu har jag ju inte skrivit någonstans att Ubiquiti är bättre än Cisco generellt. Jag har skrivit att en switch från 2021 är bättre än en från 2004 oavsett om det står Cisco på den gamla eller inte.

Nu kanske Ciscon fungerar just i det här syftet men man kommer aldrig komma undan att den är hopplöst utdaterad för generellt bruk även fast det står Cisco på den.

Du skriver att den blev EOL 2008, innebär detta även säkerhetsuppdateringar? Det låter som väldigt kort tid för support på en produkt i det prisspannet som Cisco ligger.

De får inga uppdateringar alls efter EOL, nej. Sen vill jag påstå att End of sale var 2008 och end of support faktiskt var så sent som 2013.
Men jag vill också minnas att vi har 2950:s som är tillverkade på 90-talet, så start of sale bör ha varit tidigare.

Du har rätt i att den är hopplöst utdaterad.
Den har inte ens sfp:er, så bara hitta kablar/moduler för att koppla in fiber är svårt idag.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

De får inga uppdateringar alls efter EOL, nej. Sen vill jag påstå att End of sale var 2008 och end of support faktiskt var så sent som 2013.
Men jag vill också minnas att vi har 2950:s som är tillverkade på 90-talet, så start of sale bör ha varit tidigare.

Du har rätt i att den är hopplöst utdaterad.
Den har inte ens sfp:er, så bara hitta kablar/moduler för att koppla in fiber är svårt idag.

Jo SFP har dom (går att sätta in modul), däremot tar dom inte SFP+ så du kan exempelvis inte köra ny optik som går ner i hastighet.

Vi har ett par st 2950 som vi använder för IDRAC/IPMI fortfarande i drift och de duger dom gott till, däremot är det inget jag skulle köra idag inte på ett lan, dom har inte heller något som skyddar mot exempelvis överbelastningar och annat. Har även hört att flera på lanet haft överbelastade switchar m.m Det handlar helt enkelt om att snåla in och tjäna ännu mer pengar.

Tidigare så har Telia sponsrat Dreamhack med utrustning och kapacitet, men sen nätet bakom har alltid varit samma som innan, spelar ingen roll hur många 1000 tals gigabit du har på lanet när man sätter en 2950 som switch vid varje bord så det är klart att 40G räcker långt.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

De får inga uppdateringar alls efter EOL, nej. Sen vill jag påstå att End of sale var 2008 och end of support faktiskt var så sent som 2013.
Men jag vill också minnas att vi har 2950:s som är tillverkade på 90-talet, så start of sale bör ha varit tidigare.

Du har rätt i att den är hopplöst utdaterad.
Den har inte ens sfp:er, så bara hitta kablar/moduler för att koppla in fiber är svårt idag.

Sorry my bad om åren. Det finns många olika modeller.

Cisco WS-C2950SX-24 24x 10/100 ports + 2x 1000SX

Perfekt och ha på LAN om man kan konfa den. 10/100 räcker för att spela som sagt, bara drygt som man behöver patcha på flera GB.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast det lär dröja 16 år till innan vi vet ifall en switch som släpptes 2021 håller lika länge som en switch från 2004

Bara det faktum att den håller år ut och år in kan ju vara en indikation på att det är stabila och bra grejjer.

Behöver man säkerhetsuppdateringar på en switch, antar den är managed. Det visste jag inte, men låter väl åtminstone halvt rimligt.

Är switchar en attackvektor nu för tiden?

Switchar har alltid vart en attack vektor, vlan hopping tex men även mitm attacker med arp poisoning. Listan kan göras enorm. Men med det sagt så skulle jag inte ha problem att köra 2950 på ett lan typ DH. Det är ändå zero trust på allt inkopplat och klienten bör agera utifrån det. Nu har DH inte haft problem med internet kapacitet på länge men när jag syssla med lan var det strategiskt att ge deltagare 100Mbit/s portar så att enskilda användare inte kunde överlasta internet. Och man behöver inte mer för att spela.

Skrivet av razerrazer:

Jo SFP har dom (går att sätta in modul), däremot tar dom inte SFP+ så du kan exempelvis inte köra ny optik som går ner i hastighet.

Vi har ett par st 2950 som vi använder för IDRAC/IPMI fortfarande i drift och de duger dom gott till, däremot är det inget jag skulle köra idag inte på ett lan, dom har inte heller något som skyddar mot exempelvis överbelastningar och annat. Har även hört att flera på lanet haft överbelastade switchar m.m Det handlar helt enkelt om att snåla in och tjäna ännu mer pengar.

Tidigare så har Telia sponsrat Dreamhack med utrustning och kapacitet, men sen nätet bakom har alltid varit samma som innan, spelar ingen roll hur många 1000 tals gigabit du har på lanet när man sätter en 2950 som switch vid varje bord så det är klart att 40G räcker långt.

Om folk nu använde sin banbredd fullt ut (3000 pers * 50Mbit/s(*) ) så är det mer än 3ggrhögre än 40Gbit/s. Så jag tror faktiskt inte att bandbredden skulle vara ofantligt högre även om alla fick 10/5/2,5/1Gbit/s port. Sure det skulle säkert vara lite högre men inte en faktor 10 tror jag. Detta tar ens inte hänsyn till de (400 platser *500Mbit/s) 200Gbit/s som 1Gbit platserna kan dra.

*Om inte för mycket har ändrat så sitter det 3 switchar per 60 platser i samma vlan med en /26. Med 20 pers per switch och 1GBit/s uplink så kan alla få 50Mbit/s om alla maxar konstant, vilket så klart inte är rimligt men händer säker när ett större gäng ska tanka ett spel på ett tio tal gig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

De får inga uppdateringar alls efter EOL, nej. Sen vill jag påstå att End of sale var 2008 och end of support faktiskt var så sent som 2013.
Men jag vill också minnas att vi har 2950:s som är tillverkade på 90-talet, så start of sale bör ha varit tidigare.

Du har rätt i att den är hopplöst utdaterad.
Den har inte ens sfp:er, så bara hitta kablar/moduler för att koppla in fiber är svårt idag.

Ja jag kollade lite snabbt också nu och han verkar ju inte haft ett rätt gällande årtal och vet inte skillnad på end of sale och end of life. Men med tanke på hur extremt han vred mitt uttalande så kan jag väl inte säga att jag är jätteförvånad över att det han skrev inte stämde.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast det lär dröja 16 år till innan vi vet ifall en switch som släpptes 2021 håller lika länge som en switch från 2004

Bara det faktum att den håller år ut och år in kan ju vara en indikation på att det är stabila och bra grejjer.

Behöver man säkerhetsuppdateringar på en switch, antar den är managed. Det visste jag inte, men låter väl åtminstone halvt rimligt.

Är switchar en attackvektor nu för tiden?

Jag skulle inte räkna med att något från 2021 kommer att hålla länge ;P

Jag säger inget om att det har varit bra grejer. Men bara för att Geforce 6800 GT var vasst 2004 så betyder det inte att det är det idag. Jag kanske är dum men jag förväntar mig att allt som har en mjukvara i sig kan vara en attackvektor.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ja jag kollade lite snabbt också nu och han verkar ju inte haft ett rätt gällande årtal och vet inte skillnad på end of sale och end of life. Men med tanke på hur extremt han vred mitt uttalande så kan jag väl inte säga att jag är jätteförvånad över att det han skrev inte stämde.

Haha var har du letat isåfall? 2950 kom på 2000-talet.

Dem första Catalyst 1200, 1900, 2800, 3000 och 5000/5500 kom mellan 1984 och 1998.

Sen finns den en hel dröse med 2950 modeller.

Att jag förväxlade EOS & EOL är såklart tragiskt.

History of Cisco Catalyst

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag skulle inte räkna med att något från 2021 kommer att hålla länge ;P

Jag säger inget om att det har varit bra grejer. Men bara för att Geforce 6800 GT var vasst 2004 så betyder det inte att det är det idag. Jag kanske är dum men jag förväntar mig att allt som har en mjukvara i sig kan vara en attackvektor.

Vad gäller grafikkort så haltar ju jämförelsen lite då bandbredden som behöver servas är 100 mbit vilket både den från 2004 och den från 2021 klarar galant.

Men för att använda samma jämförelse: Ett grafikkort från 2004 som klarar att visa 2D grafik i 4K 60 Hz (vilket jag tror ett kort från det året bör kunna...) duger lika bra som ett från 2021. Men självklart kan du inte spela nya spel...men det var inte det vi var ute efter heller

Så länge switchen klara 100 mbit så duger det ju. Finns inte så mycket mer du vill ha lixom

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Haha var har du letat isåfall? 2950 kom på 2000-talet.

Dem första Catalyst 1200, 1900, 2800, 3000 och 5000/5500 kom mellan 1984 och 1998.

Sen finns den en hel dröse med 2950 modeller.

Att jag förväxlade EOS & EOL är såklart tragiskt.

History of Cisco Catalyst

Tja man hittar ju info om mjukvara från April 2001 så då lär den ju funnits. Om man inte vet fakta så är det ju bättre att inte skriva det alls. Jag trodde ju faktiskt att du hade koll men så var det ju inte...

För att sammanställa ditt inlägg.

  • Du hade fel om relase date

  • Du hade fel om End of life

  • Du lyckas vrida mitt inlägg från att jag anser att en USW-Pro är en bättre switch än en Catalyst 2950 till att jag tycker att Ubiquiti är bättre än Cisco

Jag är inte imponerad.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vad gäller grafikkort så haltar ju jämförelsen lite då bandbredden som behöver servas är 100 mbit vilket både den från 2004 och den från 2021 klarar galant.

Men för att använda samma jämförelse: Ett grafikkort från 2004 som klarar att visa 2D grafik i 4K 60 Hz (vilket jag tror ett kort från det året bör kunna...) duger lika bra som ett från 2021. Men självklart kan du inte spela nya spel...men det var inte det vi var ute efter heller

Så länge switchen klara 100 mbit så duger det ju. Finns inte så mycket mer du vill ha lixom

Den här diskussionen handlar inte om 100 Mbit scenariot. Det handlar om att jag anser att USW-Pro är en bättre switch än Catalyst 2950 varav Icekey skriver att Ubiquiti och Cisco är inte helt olika ligor och Moire skriver att " Jo det är sämre på alla aätt och vis. Unifi ör budget rakt genom i jämförelse. Sämre komponenter, sämre esd skydd, sämre funktioner , buggig mjukvara osv"

Så jag tycker jämförelsen med grafikkort fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Den här diskussionen handlar inte om 100 Mbit scenariot. Det handlar om att jag anser att USW-Pro är en bättre switch än Catalyst 2950 varav Icekey skriver att Ubiquiti och Cisco är inte helt olika ligor och Moire skriver att " Jo det är sämre på alla aätt och vis. Unifi ör budget rakt genom i jämförelse. Sämre komponenter, sämre esd skydd, sämre funktioner , buggig mjukvara osv"

Så jag tycker jämförelsen med grafikkort fungerar alldeles utmärkt.

Jo, jag förstod vad du menade.
Men får väl bli ett typiskt fall av "agree to disagree"
Inget ont med det

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jo, jag förstod vad du menade.
Men får väl bli ett typiskt fall av "agree to disagree"
Inget ont med det

Bara så jag förstår det hela rätt. Du skulle alltså hellre använda en Catalyst 2950 än en USW-Pro om du satte upp ett nätverk i behov av prestanda?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Bara så jag förstår det hela rätt. Du skulle alltså hellre använda en Catalyst 2950 än en USW-Pro om du satte upp ett nätverk i behov av prestanda?

Antagligen inte. Men nu var väl prestanda inte riktigt grejjen heller, utan stabilitet och pålitlighet?

Ingen anledning att som privatperson i ett hemnätverk köra på Cisco prylar (om man inte vill labba lite antar jag )

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Antagligen inte. Men nu var väl prestanda inte riktigt grejjen heller, utan stabilitet och pålitlighet?

Ingen anledning att som privatperson i ett hemnätverk köra på Cisco prylar (om man inte vill labba lite antar jag )

Är nog många som kollar på LTT och andra sponsrade kanaler och diggar Unifi helt enkelt, går att få tag på EOL Cisco prylar för en billig peng för dem som håller på med att Cert och labba som sagt. Själv kör jag Mikrotik 10 GbE core och ut till mina access-switchar i huset. DAC till servers och fiber till access-switcharna (tack FS.com för sjukt bra priser på DAC och GBIC och fiberkablarna). Stabilt och fint helt enkelt.

Core:

24 port Gigabit Ethernet switch with four 10Gbps SFP+ ports.

Access-switch:

Eight 1 Gigabit Ethernet ports and two SFP+ ports.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Skrivet av IceKey:

Sorry my bad om åren. Det finns många olika modeller.

Cisco WS-C2950SX-24 24x 10/100 ports + 2x 1000SX

Perfekt och ha på LAN om man kan konfa den. 10/100 räcker för att spela som sagt, bara drygt som man behöver patcha på flera GB.

Så svår det inte confa: enable, conft, no shut på alla portar

Sen wr på de

Edit, givetvis inte glömna att koppla in en serial kabel i switchen först så du kan connecta till den xD

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Bra video att se för er som käbblar om Cisco vs Ubiquiti.