Permalänk

Sata strömkabel

Hejsan,

köpte mitt tredje SSD men kan inte komma på om man ska köpa en förgrening till nuvarande kabel med 2 SSD "kopplingar" eller om man köper en helt ny kabel som har tre förgreningar.

Vad är lättast enligt er med mer datorexpertis än mig?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du på riktigt bara 2 SATA-kontakter bland sladdarna till ditt nuvarande nätaggregat? Det känns extremt snålt.

Jag hade kollat om du inte kanske har några extra SATA-kontakter bland kablarna som är undanstoppade vid din nätdel (om du har en icke-modulär nätdel), eller om du inte har några kablar avsedda direkt till nätaggregatet.

En viktig tumregel är att INTE koppla in några främmande kablar in i modulära kontakter på själva nätaggregatet. Stor risk att det passar finfint men blir felkopplat. Det finns ingen standard på dessa kontakter.

Permalänk
Medlem

Det tål att upprepas att det som sagt inte finns någon standard för hur modulära kablar är kopplade på primärsidan, så kabeln från Net2World bör ingen köpa eftersom de inte anger vilka nätaggsmodeller den är till för. Är den fel kopplad för ditt nätagg så kommer den sannolikt förstöra dina SSDer.

Så om du verkligen inte har fler SATA-kontakter så är det antingen förgreningskabel eller någon annan typ av adapter (t.ex. Molex->SATA) som gäller, för att hitta SATA-kablar till nätagg brukar vara svårt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perost:

Det tål att upprepas att det som sagt inte finns någon standard för hur modulära kablar är kopplade på primärsidan, så kabeln från Net2World bör ingen köpa eftersom de inte anger vilka nätaggsmodeller den är till för. Är den fel kopplad för ditt nätagg så kommer den sannolikt förstöra dina SSDer.

Så om du verkligen inte har fler SATA-kontakter så är det antingen förgreningskabel eller någon annan typ av adapter (t.ex. Molex->SATA) som gäller, för att hitta SATA-kablar till nätagg brukar vara svårt.

Tål att upprepas:

Molex to SATA, Lose all your data

Källa och mer info: #19632932

Så kan det gå om man köper dåliga adaptrar. (Tyvärr är inte automatiskt en "dyr" adapter bra...)

Det var en av anledningarna att jag tänkta att det bästa är att kolla om det inte finns fler "original"-kontakter

Såna där adaptrar brukar gå sönder i SATA-ändan, så jag hade undersökt alla såna där SATA-adaptrar noggrannt.

Här finns lite bra info på vad man ska kolla efter:

... eller så kollar man om det faktiskt inte finns lite extra SATA-kontakter ändå

Permalänk

Tack så mycket till er allihopa! Ska se till att köpa förgrening så jag kan anvönda mitt nya SSD.
Tyvärr kom det endast en kabel för två SSD med mitt nätaggregat, ska se till att framtida bygge är mindre snålt