Röstchatt börjar spelas in i Valorant 13 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nu vet jag inte hur operatörer gör, men de flesta företag spelar redan in samtal.
Inget konstigt tycker jag. Bra att man inte kan vara anonym och sprida sitt hat utan att straffas för det.

Det är en väldig skillnad i att inte vara anonym och vara aktivt övervakad. Sen vill jag absolut inte att folk generellt blir straffade för "hat". Det är allt för brett.
Om man straffade folk för allt hatiskt enligt de definitionerna som många plattformar använder, fast i privat kommunikation så hade all talfrihet varit borta.

Givetvis är det skillnad när vi pratar om ett spel, men baserat på vad folk har svarat till mig här så verkar inte så många ha något problem med att all kommunikation blir övervakad av plattformsleverantörerna.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut det är bra. Gaming ska vara ett safespace och även fast man snackar med polarna på ett hårdare sätt kommer det ju vara noll problem. Jag kommer prata precis som vanligt med mina polare och skämta om mig själv och andra som vanligt. Om man är orolig för att man ska bli straffad ska man nog redan nu börja reflektera över varför man är orolig och kanske bättra på sig?
Visserligen kan jag förstå argumenten mot och det är ju inte bara att säga att om man inte har något att gömma så varför är man orolig a la FRA men nu handlar det inte om "hela internet" utan bara i spel som man utan problem kan kliva ifrån om man inte håller med hur de modererar det.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att mer eller mindre alla argument för detta kan lösas med en "Mute player" knapp...
Men visst, lika bra att samla in ännu mer data, det är ju knappast så det kommer säljas vidare eller på annat sätt bli dumt .

Personligen tycker jag det är en bättre lösning att helt enkelt ge möjligheten att mute / rapportera spelare som inte sköter sig, samtidigt som man kanske inte är så förbenat känslig. Stör det så sänk volymen, annars är ju steget till att lagra samtlig röstkommunikation inte särskilt långt borta...

Skrivet av hulkenstrong:

Så du stänger inte av chatten?

Så hur ska spelföretagen tackla dålig spelsnack? Det gör så flera inte vill spela.

...som...som man alltid gjort? Rapportering av övriga spelare och validering genom antal rapporter.

Eller min favorit, bara sluta lyssna. Det försvinner om man slutar ge det energi, det är lite som att flytta på offret när någon blir mobbad i skolan.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag gillar att mer eller mindre alla argument för detta kan lösas med en "Mute player" knapp...
Men visst, lika bra att samla in ännu mer data, det är ju knappast så det kommer säljas vidare eller på annat sätt bli dumt .

Personligen tycker jag det är en bättre lösning att helt enkelt ge möjligheten att mute / rapportera spelare som inte sköter sig, samtidigt som man kanske inte är så förbenat känslig. Stör det så sänk volymen, annars är ju steget till att lagra samtlig röstkommunikation inte särskilt långt borta...

...som...som man alltid gjort? Rapportering av övriga spelare och validering genom antal rapporter.

Eller min favorit, bara sluta lyssna. Det försvinner om man slutar ge det energi, det är lite som att flytta på offret när någon blir mobbad i skolan.

?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toarulle:

Igen, det var inte det jag sa. Detta handlar ju inte ens om att stänga av spelar, vilket redan idag görs av olika anledningar som företagen själva väljer. Det handlar om att spela in chatten i syfte att "uppfostra" sina spelar vilket jag tror är dömt att misslyckas. Men det gör rätt mycket intrång på allas integritet. Allt som finns missbrukas, se bara på väktarföretagen som kollade på folks övervakningskameror.

Jag tror raka motsatsen. Att det kommer kunna fungera väl att fo bort det värsta beteendet på den sociala arenan om man slänger ut de som har svårt att bete sig normalt i sociala sammanahang.
Fungerar på restauranger, på nöjesfält, i föreningar, festivaler med mera.
Beter man sig för illa mot de andra så slänger man ut de som inte kan bete sig.

Jg kan intyga att det absolut har effekt i de andra sammanhangen. Och jag tror absolut att det har effekt om ens handlingar får konsekvenser även här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

...som...som man alltid gjort? Rapportering av övriga spelare och validering genom antal rapporter.

Att enbart gå efter antal rapporter är inget bra sätt då det kan missbrukas. Mer underlag behövs för att det ska vara rättvist.

Permalänk
Hedersmedlem

Att kommunikation loggas är väl inte nå nytt tänker jag.
Chattloggar har sparats de senaste 20 åren. Minst.

Det relevanta här är väl snarare att vi inte verkar kunna hantera anarki särskilt bra. Den grupp som beter sig sämst sätter standarden för samtalet om det saknas konsekvenser för hur man beter sig i sociala sammanhang.
Det ger en genomrutten jargong. Och det kan man välja att släppa igenom som spelskapare, som pubägare eller liknande.
Men man kan också välja att sätta upp uppföranderegler om man märker stt ens tillhåll har en toxisk miljö.
Själv föredrar jag de som har regelverk, tar ansvar och jobbar med att höja lägstanivån.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tycker det är bra.
Tycker samtidigt att det är sorgligt att det ska behövas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozomi:

Folk gillar att prata med randoms, om allt möjligt, det är så folk lär känna nya människor, och ibland vill man bara prata med randoms utan att nödvändigtvis bli "vän" med de. Du sitter på Sweclockers och pratar säkert om allt möjligt här, med randoms, i ett publikt forum, med tangentbordet!

Allt man skriver om här på Sweclockers bör man ju inte ha några problem att prata om i en öppen röstchatt heller. Även om den spelas in. Det är ju i stort sett samma sak. Det du säger/skriver är kopplat till ditt konto och bevaras. Om det är röst eller skrift spelar ju ingen roll.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Man börjar fatta nu varför spelföretag i stort har uttalat sig att de ska "bekämpa toxicitet".

Det har sannolikt aldrig handlat om det.

En perfekt ursäkt att sätta in övervakning, loggning och dylikt. Dyrbar användardata som de looovar att inte sälja, utan den ska bara sparas "lite granna".

Sen säljer dom den.

Helt rätt. Det roliga är att även på entusiast forum som Sweclockers så verkar 90% inte fatta det. Tråden är full av folk som tror Riot gör detta av gott hjärta!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jawik:

Allt man skriver om här på Sweclockers bör man ju inte ha några problem att prata om i en öppen röstchatt heller. Även om den spelas in. Det är ju i stort sett samma sak. Det du säger/skriver är kopplat till ditt konto och bevaras. Om det är röst eller skrift spelar ju ingen roll.

Kommer ihåg när alla var emot att FRA skulle avlyssna ens telefonsamtal osv. Nu är det öppna armar när det gäller all form av avlyssning, bevakning mm. Och exemplet var mer allmänt snarare än att folk pratar om sig själva, vilket folk har gjort och gör än idag i spels VOIP. Information man inte nödvändigtvis vill ha inspelat.

Skrivet av neetodesu:

Helt rätt. Det roliga är att även på entusiast forum som Sweclockers så verkar 90% inte fatta det. Tråden är full av folk som tror Riot gör detta av gott hjärta!

Folk glömmer bort att Riot Games ägs av Tencent..

Bara galet att folk är så positivt inställda till övervakning överhuvudtaget.

Sweclockers ställning gällande Huawei - Nej! Ajabaja! Avlyssning är dåligt!
Sweclockers inställning gällande Riot Games (Tencent) - Ja! Vad bra, mindre kax mera plask!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Teddis:

Man börjar fatta nu varför spelföretag i stort har uttalat sig att de ska "bekämpa toxicitet".

Det har sannolikt aldrig handlat om det.

En perfekt ursäkt att sätta in övervakning, loggning och dylikt. Dyrbar användardata som de looovar att inte sälja, utan den ska bara sparas "lite granna".

Sen säljer dom den.

Skrivet av neetodesu:

Helt rätt. Det roliga är att även på entusiast forum som Sweclockers så verkar 90% inte fatta det. Tråden är full av folk som tror Riot gör detta av gott hjärta!

Lite tveksam om röstchattar som de är idag är så attraktiva så att dessa går att sälja 😁

Vilken information är det i dessa som är så värdefull? Att fienden gillar min mamma mer än vad som är rimligt eller att man plantat på B? 🤔

Men visst finns det ingen totalt osjälvisk handling

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Lite tveksam om röstchattar som de är idag är så attraktiva så att dessa går att sälja.

Vilken information är det i dessa som är så värdefull? Att fienden gillar min mamma mer än vad som är rimligt eller att man plantat på B? 🤔

Men visst finns det ingen totalt osjälvisk handling

Jag har sett det här argumentet gång på gång och det är oftast för att folk är inte medvetna hur gigantisk marknanden är för handeln av data. Instagram, Facebook, TikTok etc. i princip alla sociala medier går runt på att sälja data. Ditt argument kan användas där också, det är fånar som dansar omkring vad är värdefullt i det? Eller mammas solsemester bilder? Faktum är att det är värdefullt och datan säljs och köps i en ständigt växande gigantisk global industri.

När det kommer till Valorant så kan följande information vara värdefull:
1. Röstkonversationer från en väldigt specifik målgrupp (detta gör datan desto mer värdefull)
2. Frekvensen av röstkommunikation per game, per spelare, per månad beroende på ålder, land etc.
3. Oftast använt ord kopplat till målgrupp, ålder, typ av klass spelaren oftast spelar etc.
4. Analys av röst, kvinnlig, manlig, tonår, barn etc. kopplat till olika klasser i spel, frekvens etc.
5. Frekvens av disputer, vad för typer av disputer som uppkommer etc.
6. Vilka språk som ofta förekommer beroende på region, server etc.
7. Hur ofta röst används i samband med vinst/förlust

etcetcetc

Denna typ av data kan t.ex. säljas till andra spelutvecklare för att sammanställas för en marknadsanalys samt trender inom spel med CS liknande upplägg som t.ex. Valorant. Alternativt använder Tencent detta internt själva för att framställa ett nytt spel eller påverka deras sociala plattformar för diverse curated content skapade av algoritmer för att få mer spelare i Valorant. Detta är bara ett fåtal exempel.

Vad tror ni dataanalytiker, marknadsanalytiker och AI/algoritmutvecklare gör om dagarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Åh neej någon blev sur och sa något elak till mig!

Generationen som växer upp såhär kommer inte få det lätt i livet!

Nu förtiden är det förbjudet att säga något ifall någon blir kränkt av ett ord.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av neetodesu:

Jag har sett det här argumentet gång på gång och det är oftast för att folk är inte medvetna hur gigantisk marknanden är för handle av data. Instagram, Facebook, TikTok etc. i princip alla sociala medier tjänar pengar på att sälja information. Ditt argument kan användas där också, det är fånar som dansar omkring vad är värdefullt i det? Eller mammas solsemester bilder? Det är värdefullt och datan säljs i en ständigt växande gigantisk industri.

När det kommer till Valorant så kan följande information vara värdefull:
1. Röstkonversationer från väldigt specifik målgrupp
2. Frekvensen av röstkommunikation per game, per spelare, per månad beroende på ålder, land etc.
3. Oftast använda ord kopplat till målgrupp, ålder, typ av klass spelaren oftast spelar etc.
4. Analys av röst, kvinnlig, manlig, tonår, barn etc. kopplat till olika klasser i spel, frekvens etc.
5. Frekvens av disputer
6. Använda språk
7. Hur ofta röst används i samband med vinst/förlust

etcetcetcetc

Denna typ av data kan t.ex. säljas till andra spelutvecklare för framtida spelprojekt och sammanställas för en marknadsanalys samt trender inom spel som Valorant. Alternativt använder Tencent detta själva för att framställa ett nytt spel. Data är pengar.

Jo, det var lite försök till humor där

Men hur påverkas detta av förändringarna riot nu gör ? Det är ju med all säkerhet redan reglerat i deras tos/eula

Meningsuppbyggnad=svårt :)
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Jo, det var lite försök till humor där

Men hur påverkas detta av förändringarna riot nu gör ? Det är ju med all säkerhet redan reglerat i deras tos/eula

Jag vet inte hur deras tos/eula ser ut men jag antar lite vilt här att precis som andra aktörer så är huvudsakliga syftet datainsamling. Börjat spela Valorant själv på sistone och även om man tabbar sig rejält så har jag inte märkt av någon systematisk toxicity som skulle rättfärdiga det här beslutet.

Oavsett är Riots åtgärd ett stort steg till en normalisering av mer inskränkande datainsamling i spel överlag vilket är förmodligen anledningen till varför folk är upprörda. Nu när Riot har tagit PR smällen så kommer det också vara lättare för andra utvecklare att haka på vilket de kommer ändå behöva göra för att hålla sig konkurrenskraftiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av neetodesu:

Jag vet inte hur deras tos/eula ser ut men jag antar lite vilt här att precis som andra aktörer så är huvudsakliga syftet datainsamling. Börjat spela Valorant själv på sistone och även om man tabbar sig rejält så har jag inte märkt av någon systematisk toxicity som skulle rättfärdiga det här beslutet.

Oavsett är Riots åtgärd ett stort steg till en normalisering av mer inskränkande datainsamling i spel överlag vilket är förmodligen anledningen till varför folk är upprörda. Nu när Riot har tagit PR smällen så kommer det också vara lättare för andra utvecklare att haka på vilket de kommer ändå behöva göra för att hålla sig konkurrenskraftiga.

Jag vet inte. Är det nån större skillnad mot innan?
Chattloggar har väl sparats i allehanda spel de senaste 20 åren.
Så det här med att spara vad folk uttrycker är väl redan etablerat. Tröskeln har väl snarare varit teknisk - att det kostar mer pengar att spara ljud jämfört med text.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är förjävligt att folk inte kan bete sig men tveksamt om övervakning kommer lösa problemet och jag tycker det skulle kännas jävligt olustigt att bli avlyssnad när jag vet om att jag inte spyr ur mig massa dynga men kanske andra privata angelägenheter. Jag är inte för detta.

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om det kommer direkt från Tencent, bara i en auktoritär diktaturstat man kan tycka att det här är en vettig lösning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte. Är det nån större skillnad mot innan?
Chattloggar har väl sparats i allehanda spel de senaste 20 åren.
Så det här med att spara vad folk uttrycker är väl redan etablerat. Tröskeln har väl snarare varit teknisk - att det kostar mer pengar att spara ljud jämfört med text.

Definitivt teknisk, men också på så vis att text kan sparas sökbart i en databas, och därmed har ekonomiskt värde.
Ljudfiler som inte går att automatiskt analysera har inget ekonomiskt värde alls (dvs. super förlust om en människa transkriberar). Men idag är röst-till-text ganska välfungerande, så du kan konvertera ljudkonversationen till en chatt, och använda redan existerande infrastruktur för monetarisering, vilket kan hjälpa till att offset'a kostnaden för lagringen.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så är nog tanken att dom ska sälja datan, men måste ha en ursäkt varför dom behöver spela in det.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Förstår inte hur du tänker ?
Vad är det som Riot Games gör som är dåligt menar du?

Ett av fundamenten till ett fungerande samhälle är i min åsikt att personlig integritet är av yttersta vikt. Detta av många orsaker, exempelvis att om du vet att du är övervakad så agerar du annorlunda och detta hämmar fri innovation och utveckling. Mitt inlägg är kanske mer en kommentar på sammhällsbilden i helhet än just detta enskilda fall, men eftersom detta enskilda fall är till orsak av hur samhället yttrar sig på senare år så är frågeställlningarna rimliga även på detta.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag skulle inte kalla det Riot gör integritetskränkning men ja, spelandet glider över till att bli en styrd verksamhet där dagens sociala normer, som ju är i ständig rörelse, ska appliceras på alla som deltar. Det är inte en sandlåda för gamers längre vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Det känns lite tillspetsat som att alla i jaktlaget ska få den nytillkomne veganen att trivas.

Man kan ju ställa sig frågan om det är rimligt att denna form av social "tvättning" är något som företag ska besluta om hur det hanteras. Det är oroväckande att beskåda hur allt mer makt placeras i händerna på företag vars yttersta mål är vinst. Och då rör det ju sig givetvis inte bara om spelindustrin.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Du vet att det är stor del barn som spelar online? Visst kan de ta skada, måste den vara fysisk för att räknas? Att få ut något annat än att möjligen stänga av rövhattar från tjänsten tror jag kanske inte mycket på men däremot kan det faktiskt innebära att folk beter sig schysstare bara genom att veta att risken finns att man blir avstängd.

Här anser jag att det är föräldrarnas ansvar att bedömma om miljön ens barn vistas i är lämplig eller ej, det är inte något som ytterst ett företag ska bemöda sig med.

Skrivet av Jimmy:

Problemet med en sådan här sak är såklart när man analyserar och börjar sälja vidare information bunden till specifika individer, det känns inte okay även om jag själv inte bryr mig. Dock är jag ganska säker på att mobilen redan avlyssnar allt som sägs i hemmet oavsett vad tillverkarna vill få en att tro men åter igen kan jag inte bry mig mindre. Att folk beter sig som folk mot varandra är många gånger viktigare än att lämna ut att vi nu behöver köpa kattmat, bara tråkigt att det behövs någon form av övervakning för att bete sig.

Precis ett av orosmolnen jag ser med detta, vinstdrivande företag är just det, vinstdrivande.

Skrivet av Jimmy:

Angående "varför ska det ens vara en rättighet att inte bli kränkt?", tja? varför ska man kränka alls? Finns det någon vinning i det utöver att känns sig bättre på andras bekostad(Alfa)? Om vi sätter OK på kränkning samtidigt som vi har ett lagsystem som är relativt slappt, var tror vi att vi hamnar? Gissningsvis fler personer som tar lagen i egna händer kanske? De e väll en god idé att hålla en god ton för att undvika reta upp folk som annars kan resultera i alla möjliga tråkigheter.

Ordet måste förbli fritt, det är av yttersta vikt, utan det hade vi inte ens haft denna diskussionen vi för nu. Oräkneliga individer har offrat sina liv för att vi idag har det vi besitter som grundläggande rättigheter i form av yttrandefrihet som exempel. Att rucka på en så pass fundamental pelare i samhället med moderering som denna riskerar grava konsekvenser. Nu ska det nämnas att jag kanske mer kommenterar samhällsklimatet generellt, men jag ser detta beslut som en reaktion på samhällsklimatet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Troligen för att förebygga dåligt prat. Om du vet att allt du säger sparas kanske du "skärper" dig men om det bara sker vid specifika tillfällen kanske du försöker "ursäkta" dig då istället. Tex oop ledsen jag sa så. Tänkte inte först och om du då kan höra tidigare prat tex: "bleeping" "bleeping" aaaaarrgHHH. Gå och "bleep".

Hotet om att det kan lagras ifall du beter dig olämpligt borde egentligen räcka för det ändamålet, men det är möjligt att de tänker så. Jag tycker det är lite för långtgående.

Permalänk
Skrivet av Thor:

Ordet måste förbli fritt, det är av yttersta vikt, utan det hade vi inte ens haft denna diskussionen vi för nu. Oräkneliga individer har offrat sina liv för att vi idag har det vi besitter som grundläggande rättigheter i form av yttrandefrihet som exempel. Att rucka på en så pass fundamental pelare i samhället med moderering som denna riskerar grava konsekvenser. Nu ska det nämnas att jag kanske mer kommenterar samhällsklimatet generellt, men jag ser detta beslut som en reaktion på samhällsklimatet.

Ordet är väll fritt? Det dom vill stoppa är att man beter sig som en skithög mot andra. Finns på många andra ställen
typ här: https://www.sweclockers.com/forum/regler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thor:

Här anser jag att det är föräldrarnas ansvar att bedömma om miljön ens barn vistas i är lämplig eller ej, det är inte något som ytterst ett företag ska bemöda sig med.

Precis ett av orosmolnen jag ser med detta, vinstdrivande företag är just det, vinstdrivande.

Ordet måste förbli fritt, det är av yttersta vikt, utan det hade vi inte ens haft denna diskussionen vi för nu. Oräkneliga individer har offrat sina liv för att vi idag har det vi besitter som grundläggande rättigheter i form av yttrandefrihet som exempel. Att rucka på en så pass fundamental pelare i samhället med moderering som denna riskerar grava konsekvenser. Nu ska det nämnas att jag kanske mer kommenterar samhällsklimatet generellt, men jag ser detta beslut som en reaktion på samhällsklimatet.

Det har inget med yttrandefrihet att göra. Att folk alltid ska blanda in det i såna här diskussioner.

Deras spel, de bestämmer precis vad som får och inte får sägas. Det är ingen mänsklig rättighet att kalla någon för ett racial slur i ett spel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hotet om att det kan lagras ifall du beter dig olämpligt borde egentligen räcka för det ändamålet, men det är möjligt att de tänker så. Jag tycker det är lite för långtgående.

Okej. Så det handlar om lagring? Du bryr dig inte om inspelningen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Här anser jag att det är föräldrarnas ansvar att bedömma om miljön ens barn vistas i är lämplig eller ej, det är inte något som ytterst ett företag ska bemöda sig med.

Hahaha, kan det vara så att du inte har barn kanske? Det finns ingen chans att övervaka allt som barnet håller på med, tror du verkligen föräldrarna sitter bredvid sitt barn upp tills de är 18 år? Gick det ens till så när du själv växte upp, satt de där bredvid dig när du tittade på porr rulle för att övervaka så det inte gick för långt? Vad ska de egentligen göra om någon flippar ut totalt på dig i ett spel och de ser att du tar skada? Ge dig ytterligare straff genom att ta bort spelet?

Skrivet av Thor:

Precis ett av orosmolnen jag ser med detta, vinstdrivande företag är just det, vinstdrivande.

Tyvärr går vi mot ett mer övervakat samhälle, man kan streta emot men jag tror inte det kommer ge något annat än ångest.

Skrivet av Thor:

Ordet måste förbli fritt, det är av yttersta vikt, utan det hade vi inte ens haft denna diskussionen vi för nu. Oräkneliga individer har offrat sina liv för att vi idag har det vi besitter som grundläggande rättigheter i form av yttrandefrihet som exempel. Att rucka på en så pass fundamental pelare i samhället med moderering som denna riskerar grava konsekvenser. Nu ska det nämnas att jag kanske mer kommenterar samhällsklimatet generellt, men jag ser detta beslut som en reaktion på samhällsklimatet.

Vi har yttrandefrihet men det vi yttrar kan fortfarande ge konsekvenser från samhället(detta kan inte vara nytt för dig). Problemet på internet är att man blir praktiskt taget anonym vilket tar bort riskerna som vanligen finns vilket gör att man säger saker till folk som man aldrig hade gjort IRL.

Vår tekniska utveckling går extremt snabbt, mycket kommer trilla mellan stolarna i vår iver att komma framåt men förr eller senare kommer vi anpassa oss. Tyvärr tror jag att vi kommer få leva med mer och mer övervakning på internet, mycket på grund av vissa individer behöver se risker för att bete sig som folk.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hahaha, kan det vara så att du inte har barn kanske? Det finns ingen chans att övervaka allt som barnet håller på med, tror du verkligen föräldrarna sitter bredvid sitt barn upp tills de är 18 år? Gick det ens till så när du själv växte upp, satt de där bredvid dig när du tittade på porr rulle för att övervaka så det inte gick för långt? Vad ska de egentligen göra om någon flippar ut totalt på dig i ett spel och de ser att du tar skada? Ge dig ytterligare straff genom att ta bort spelet?

Inte för att det hör till diskussionen men jo, jag har barn och denna fråga är en av de svåraste i mitt tycke. Men jag föreställer mig det är fullt möjligt (under 3 år nu) och det handlar givetvis inte om att övervaka barnet konstant, återstå att se hur utfallet blir. Att snappa upp på aktiviteter och hantera dessa genom kommunikation ser jag dock som en självklarhet, föräldraansvaret är enormt. Men att diskutera åsiker om detta betvivlar jag tillför tråden något så jag tror det bästa är att försöka fokusera på ämnet tråden avser.

Skrivet av Jimmy:

Tyvärr går vi mot ett mer övervakat samhälle, man kan streta emot men jag tror inte det kommer ge något annat än ångest.

Passivitet innebär förlust innan försök. Sällan är enkla saker givande.

Skrivet av Jimmy:

Vi har yttrandefrihet men det vi yttrar kan fortfarande ge konsekvenser från samhället(detta kan inte vara nytt för dig). Problemet på internet är att man blir praktiskt taget anonym vilket tar bort riskerna som vanligen finns vilket gör att man säger saker till folk som man aldrig hade gjort IRL.

Precis, reaktionen som påtvingas här är hämmande och skadlig av många skäl. Det är betydligt bättre att via social konsensus nå fram till vad som är eller inte är godtagbart beteende. Nu är ju detta som du nämner svårt, men att integritetskränka samtliga spelare är knappast ens i närheten av en bra lösning. Detta hade varit mer gråzon (till skillnad från svartzon) i min bok om det vore så att personer som sedan tidigare blivit flaggade spelades in.

Skrivet av Jimmy:

Vår tekniska utveckling går extremt snabbt, mycket kommer trilla mellan stolarna i vår iver att komma framåt men förr eller senare kommer vi anpassa oss. Tyvärr tror jag att vi kommer få leva med mer och mer övervakning på internet, mycket på grund av vissa individer behöver se risker för att bete sig som folk.

Det finns nog en viss sanning i det du skriver men ämnet är för viktigt för att jag släpper problematiken utan försök till åtgärd. Det finns en bra lösning, att vi inte funnit den ännu är utmaningen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.